De arabier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spa
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-10-07

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:21

Idd niet moeilijk doen, iedereen begrijpt waar het over gaat. Mooie bouw

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:32

Het paardje wat ik nu rij is ook een arabier wat vroeger eigenlijk als renpaard werd gebruikt. Omdat dat uiteindelijk niks is geworden, rijden we er nu dresuurmatig mee.

Ik vind arabieren echt mooie paarden, het rijden erop is over het algemeen ook echt heerlijk!

You_Turn

Berichten: 27
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: In Nederland

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:17

ik vindt arabieren heel mooi maar ik denk dat de volbloed en de arabier een beetje hetzelfde rennen !!

benbrink
Berichten: 100
Geregistreerd: 01-09-07

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:01

De Arabier is over het algemeen veel minder sterk als de Engels Volbloed. Bovendien zijn de tijden die Engelse Volbloeds lopen veel sneller. Feit is ook dat aspirant rijders hun proef moeten afleggen op een Engels Volbloed, als ze die de baas kunnen, mogen zij ook hun krachten beproeven in de rennen voor Arabieren.

Anoniem

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:02

Ik dacht juist altijd dat de arabier sneller was van wegen zijn uithoudings vermogen enzo.

Yaraa_

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-03-08

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:28

de arabier is mijn liefelings ras
ik hou ook van heel hard gaan
alleen vind ik die renbanen maar niks raar he Clown

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:41

missfcdb schreef:
Ik dacht juist altijd dat de arabier sneller was van wegen zijn uithoudings vermogen enzo.


Een arabier loopt minder snel als een volbloed maar kan het langer volhouden.
Volgens mij gaan arabieren rennen ook vaak over langere afstanden dan bij de volbloeden.

Leaa

Berichten: 34
Geregistreerd: 12-05-08

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 23:15

NatasjavE schreef:
missfcdb schreef:
Ik dacht juist altijd dat de arabier sneller was van wegen zijn uithoudings vermogen enzo.


Een arabier loopt minder snel als een volbloed maar kan het langer volhouden.
Volgens mij gaan arabieren rennen ook vaak over langere afstanden dan bij de volbloeden.


Echt waar? dat wist ik niet.. Clown

Zoolgangster

Berichten: 9728
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 23:31

Op welke leeftijd loopt een ren-Arabier zijn eerste koers, vraag ik me af.

Anoniem

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:48

missfcdb schreef:
Ik dacht juist altijd dat de arabier sneller was van wegen zijn uithoudings vermogen enzo.


Een arabier loopt minder snel als een volbloed maar kan het langer volhouden.
Volgens mij gaan arabieren rennen ook vaak over langere afstanden dan bij de volbloeden.[/quote]

Echt waar? dat wist ik niet.. Clown[/quote]

Ik zou het echt niet weten heb hier voor een haflinger gehad haha.
Jullie zijn de expers ik hou dit goed in de gaten helen intressante dingen kun je leren

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:50

Woogy schreef:
zucht...nee het is gewoon een arabier, niet eens een volbloed Lachen ze worden zo genoemd omdat ze er iets van weg hebben alleen uit arabiƫ komen Lachen
die van mij heeft echter geen klein hoofdje... Haha!

Als het geen volbloed is waarom hebben we dan een Arabisch Volbloed Stamboek in Nederland? (het AVS)

Het is wel degelijk een volbloed. Dus als je het hebt over een volbloed kunnen beide bedoeld worden maar in de 'volksmond' wordt de Engels volbloed meestal gewoon 'volbloed' genoemd en de Arabisch volbloed 'arabier'.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:13

NatasjavE schreef:
missfcdb schreef:
Ik dacht juist altijd dat de arabier sneller was van wegen zijn uithoudings vermogen enzo.


Een arabier loopt minder snel als een volbloed maar kan het langer volhouden.
Volgens mij gaan arabieren rennen ook vaak over langere afstanden dan bij de volbloeden.


Klopt! Een Engels volbloed loopt op topsnelheid rond de 68km p/u en een arabier rond 58, dit zijn wel topsnelheden van renpaarden.
Volgens mij rennen arabieren niet perse over langere afstanden, voor beide paarden zijn er rennen met verschillende afstanden.

Wbt het beleren; de meeste renpaarden worden beleerd als ze ruim 1,5 zijn en lopen hun eerste wedstrijd als ze 2 jaar zijn. Dat komt omdat er vooral voor 2 en 3 jarige paarden veel geld te verdienen valt. In sommige landen (oa Frankrijk) is dit niet zo en worden paarden vaak wat later beleerd.
Overigens is dat beleren niet vergelijkbaar met het beleren van een dressuur- of springpaard.

JIDO
Berichten: 363
Geregistreerd: 05-03-06

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:38

Een ren arabier loopt op zijn 3e jaar zijn/haar (als hij/zij hier dan al klaar voor is) eerste koers, ze worden beleerd vaak als 2/3 jarige.

Zoolgangster

Berichten: 9728
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:37

Dan loopt de ren arabier dus op latere leeftijd de eerste koers dan de engelse volbloed, neem ik aan, Jido.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:42

Hoe het bij arabieren zit weet ik niet precies, daar wordt ook niet zo veel mee geraced en is zowieso een heel andere manier van rennen. Paarden worden ook heel anders gebruikt dan Engels volbloeden.

De Engelse volbloeden worden specifiek op het rennen gefokt en moeten ook zo snel mogelijk hun geld opbrengen omdat het rennen nogal risicovol is, bovendien zijn er voor 2 jarigen nogal wat rennen met hoge prijzengelden.
Arabieren worden vaak minder specifiek op het rennen gefokt, uitzonderingen daar gelaten. Arabieren zijn over het algemeen meer show en rijpaard dan alleen renpaard, veelzijdig dus.
Voor welke leeftijden er Arabierenrennen worden georganiseerd weet ik niet, heb ook geen idee wanneer die ingereden worden maar ik weet wel dat het 'arabierenvolk' over het algemeen iets zuiniger op hun paarden zijn. (spelen natuurlijk veel factoren een rol, als er arabierenrennnen voor 2 jarigen zouden zijn met hoge prijzengelden zouden er vast wel meer arabieren jonger beleerd worden)

Anoniem

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:54

Ik heb ooit eens meegemaakt op vakantie dat ik met een oud renpaard naar het strand ging.
en er ging nog iemand mee ik zonder cap was wel dom achteraf maar ik was best jong jaar of 10.
Vergeet ik echt nooit meer.
Wij waren lekker aan het genieten van het strand en oppeens kwam er een meisje langs met een paard en die sloeg op hol jah dat zag die van mij ook en der achter aan.
Nou en hij ging maar harder toen ze naast elkaar kwamen keek dat paard de anderen in zijn ogen en sprinte er oppeens heel hard van door was echt eng en ik klemde met al mijn kracht aan de paard vast.
Ik was echt bang maar het was wel op een of andere manier ook leuk.
En ik geloof wel dat ze die snelheden halen.

JIDO
Berichten: 363
Geregistreerd: 05-03-06

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:04

Zoolgangster, ja dat klopt, de renarabier begint pas op zijn 3e jaar met koersen, deze zijn dus een jaar later als bij de engelse volbloeds.

Anneliesdj, er worden ook echt renarabieren gefokt op renbloed, er is in de loop der jaren al een hele foklijn ontstaan, momenteel zijn het de fransgefokte arabieren die het zeer goed doen.
En ondanks het "grote geld" wat dus beslist niet is, en zeker bij de arabische volbloeds niet, worden de paarden niet eerder toegelaten met koersen als dat ze 3 zijn, deze paarden zijn anders gebouwd als de engelse volbloeds.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:18

Ik heb het over Nederland voornamelijk, hier wordt wel op snelheid gefokt maar is minder. De arabier blijft toch vooral een veelzijdig paard, een Engels volbloed is toch meer een renpaard. Ik weet wat je bedoelt hoor maar er wel degelijk verschil.

Wbt de leeftijd, dat weet ik niet maar Engelse volbloeden lopen hun eerste race als ze 2 zijn, dat weet ik wel.

benbrink
Berichten: 100
Geregistreerd: 01-09-07

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:57

Over de leeftijd: in Nederland zijn de eerste rennen voor Arabieren als ze 3 jaar zijn. We hebben wel eens Arabieren uit Rusland gehad, en die hadden op tweejarige leeftijd er al heel wat koersjes opzitten.

HALLOO

Berichten: 72
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: naast de buren

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:31

Als je naar arabiƫ of in die buurt gaat kijken voor renwedstrijden enzo zie je ook alleen maar arbiertjes en die zijn vrij snel

_prinston_
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-06-08

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:07

inderdaad,
ze heten allebij volbloed
of het nou een engelse is of
wat voor er staat niks voor niks
volbloed Tong uitsteken

xx Haha! laura

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:45

Snel zijn ze echt wel, de hengst hier zou het ook niet gek doen op de baan.
Loopt hij in het land is hij lekker uitgestrekt aan het galopperen, komt ie langs me heen (en dan vind ik dat het al hard gaat) kijkt me schuin aan en sprint er ineens vandoor, gewoon een soort 4e versnelling.
De Engelse volbloed van mij kan dat ook en die loopt echt hard, als ik haar op een zandweg laat gaan krijg ik de tranen in de ogen, zo hard loopt ze.

Evanescence8
Berichten: 556
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Verwegistan

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:23

Hi, ik heb zelf een arabiertje. Een afstamming van Azmiraff ox. Hij zal het echt super doen op de renbaan. Ik spring nu met hem, en dat gaat ook heel goed. Veel mensen denken dat arabieren niet kunnen springen, maar ze hebben juist goed doorzettingsvermogen en snelheid. dus heel geschikt om te springen.
Enne... dan dressuur ik ook nog. Op een arabier. Knipoog Dat ziet er dus helemaal niet uit. Met zo'n hoge staart. Ik wordt ook niet echt geaccepteert door de jury's, omdat het een arabier is. Achja, L2 is al heel wat.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:34

er zijn toch arabieren die z lopen incl. hoge staart

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: De arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:42

Ja hoor, zijn er genoeg. Je moet alleen tussen de paarden natuurlijk wel opboksen tegen die kwpn'ers met hun ruime bewegingen en super front. Dan valt een arabier toch een beetje in het niet, al was het alleen maar omdat ze zo'n 15-20cm kleiner zijn.