[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:31

Ik verzorg een draver, volgens mij als jong paard uitgebracht op de renbaan maar hij voelde zich daar teveel opgejaagd en is toen opnieuw ingereden als allrounder. Jaren meegelopen in de sport en nu is hij ongeveer 21 en mag lekker recreatief mee op bosritjes :) Je kan het draver wel heel snel in hem terugvinden, maar is wel een schat van een beestje <3

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:52

Wat fijn, Molfre! :D Heerlijk he, als je dan nog een paar dagen op cloud nine zit. Zoals een stalgenootje altijd zegt: dat neemt niemand je meer af!

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:01

Ja echt een heerlijk gevoel. En tranen bleven maar vloeien. Van blijdschap, oplating, maar ook herinnering aan mijn oude vriendje die helaas niet meer bij ons is. Helemaal gelukkig en zo'n zin in de zomer!!

Kreeg vanochtend deze toegestuurd. Mooier kan het toch niet!?

In de paarse jas.
Afbeelding

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:21

Aah, wat een heerlijk gezicht. <3 Wat een grote kudde ook, leuk!

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:23

Wat lekker Montreal!!
Ik hoop ook snel te kunnen rijden, heb vanmorgen een zadel kunnen scoren, die komt van het weekend.

Verder zijn we lekker bezig met de TRT methode, dat pakt ze zo tof op, ben echt verliefd op dat paard.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:28

Even uit nieuwsgierigheid: met wat voor neusriem rijden jullie?
Ik heb op het moment een Rambo Micklem Multi, en hoewel ik er echt op let dat er bij het dichtmaken van de kinriem geen velletjes of haartjes tussenkomen, klooit Mattie altijd met zijn hoofd als ik die kinriem dichtdoe. Ik heb echt het gevoel dat hij het vervelend vindt. Hij loopt met het hoofdstel eenmaal om echter wel gewoon rustig. Wanneer het afgaat moet hij wel uitgebreid zijn kinnebak even afvegen/kriebelen.
Ik twijfel dus of ik niet voor een hoge neusriem zal gaan, wanneer we weer aan het werk kunnen.

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:01

Met een anatomisch hoofdstel, dus met neusriem en sperriem. Ik moet die sperriem niet te los doen want dan gaat Yonker met z'n lip friemelen en kun je lastiger rijden

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:05

Ik heb een hoge neusriem.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:19

Hoi allemaal! Lang niet hier gepost of bijgelezen. Maar dat ga ik snel doen!

Aanstaande maandag heb ik een afspraak met de zadelmaker voor een westernzadel. Ze gaan ook met zo’n analysis systeem werken. Dit heb ik nog nooit eerder gedaan dus ik ben benieuwd! Mijn voorkeur gaat uit naar de Wintec want die blijkt heel licht te zijn en omdat we Endurance rijden lijkt mij dat een stuk fijner dan elke keer zo’n zwaar zadel op en af te moeten leggen. Ik hoop dat deze past en anders hopen op een niet zo’n heel zwaar zadel!

Ik hoor bijna alleen maar negatieve ervaringen met Wintec zadels maar ik heb nu al 4 jaar een Wintec veelzijdigheidszadel en die ligt perfect! Elk half jaar de zadelmaker erbij maar eigenlijk nooit hoeven aan te passen. Dus ik ben benieuwd naar de western versie!

Zijn er meer die een westernzadel op hun draver hebben liggen? En ervaring hebben met Wintec? :)

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:27

marley93 schreef:
Even uit nieuwsgierigheid: met wat voor neusriem rijden jullie?
Ik heb op het moment een Rambo Micklem Multi, en hoewel ik er echt op let dat er bij het dichtmaken van de kinriem geen velletjes of haartjes tussenkomen, klooit Mattie altijd met zijn hoofd als ik die kinriem dichtdoe. Ik heb echt het gevoel dat hij het vervelend vindt. Hij loopt met het hoofdstel eenmaal om echter wel gewoon rustig. Wanneer het afgaat moet hij wel uitgebreid zijn kinnebak even afvegen/kriebelen.
Ik twijfel dus of ik niet voor een hoge neusriem zal gaan, wanneer we weer aan het werk kunnen.


Ik heb ook een Micklem, rij daar meestal mee. Je kan ook een proberen om een hoofdstel zonder neusriem te gebruiken.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:47

marley93 schreef:
Even uit nieuwsgierigheid: met wat voor neusriem rijden jullie?
Ik heb op het moment een Rambo Micklem Multi, en hoewel ik er echt op let dat er bij het dichtmaken van de kinriem geen velletjes of haartjes tussenkomen, klooit Mattie altijd met zijn hoofd als ik die kinriem dichtdoe. Ik heb echt het gevoel dat hij het vervelend vindt. Hij loopt met het hoofdstel eenmaal om echter wel gewoon rustig. Wanneer het afgaat moet hij wel uitgebreid zijn kinnebak even afvegen/kriebelen.
Ik twijfel dus of ik niet voor een hoge neusriem zal gaan, wanneer we weer aan het werk kunnen.


Ik vond de rambo micklem echt een heel fijn hoofdstel. Behalve dat hij heel snel schuurde. En toen bij een fotoshoot vloog die kapot. :')
Sinds laatst besloten om over te stappen naar bitloos en dat is echt het beste wat ik ooit heb besloten om te doen. Ze loopt er zo fijn mee en is helemaal gelukkig dat ze non stop verwend kan worden met snoepjes :')

Afbeelding

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:48

Zie best vaak dravers Bitloos. Vinden ze dat algemeen wellicht fijner of is dat gewoon bij elk paard anders

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:11

Denk dat het ook een stukje communicatie is, en in de omscholing en wellicht verwachtingen van de ruiter.
Ik merkte bij mijn paard dat destijds door het bit weg te laten het makkelijker was de zaken die ze verkeerd had geleerd tijdens het omscholen (of zeg gerust, verprutsen door de ruiters destijds) te resetten, omdat er toch een ander soort communicatie via de teugels was met bit. Uiteindelijk ben ik weer over gegaan op een bit omdat ik mijn hulpen niet voldoende kon verfijnen bitloos voor de zaken die ik onder het zadel en aan de hand zocht.

Als je bedenkt dat een draver uit de sport een bepaalde druk verwacht op de teugels en de reactie op die druk niet overeen komt met de reactie die de meeste ruiters kennen op druk, kan ik me voorstellen dat er een heel stuk rust gevonden wordt door over te stappen op bitloos en als dat bevalt ook voortgezet wordt.

Hier reed ik overigens zonder neusriem, ik merkte dat mijn paard ook bij bitloos juist die neusdruk als onprettig ervaarde en het fijnste liep op een bit met tong boog zonder neusriem.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:59

Kan ik me ook goed voorstellen hoor.
Zelf ook oriënterend op dravers, vandaar m’n meelezen hier.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:34

Die druk op de teugels herken ik wel.
Mijn dame zoekt daar ook naar, zelfs met bitloos, en kan nog niet echt iets met de vrijheid...

Mijn zadel uitproberen ging helaas ook niet zonder slag of stoot.
Zodra ze denkt iets te moeten doen komt ze in verzet (lees omhoog :+ ).
Als ze de teugels maar vast kan pakken en steun heeft doet ze dat niet...
Maar continu druk op een bitloos hoofdstel wil je juist niet.

Maar goed, we zijn druk bezig met balans, leren dragen, buigen (ze denkt dat ze een plank is :x ).
Ze is ook erg gesloten met de voorkant dus de impuls gaat naar boven ipv naar voren.

Maar goed, daar komen we vast wel overheen :D

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:19

Dravers worden tegenwoordig vaak al heel snel (binnen een paar weken) doorverkocht zonder een goede omscholing gekregen te hebben. Een zadel en ruiter op hun rug hebben gehad is imo iets anders dan echt omscholen. Dat kost maanden de tijd en die tijd hebben handelaren meestal niet.

Logisch dus dat veel dravers dan nog moeite hebben met op eigen benen lopen, balans en souplesse. Ze moeten alles nog leren.

Ik rijd zelf met hoge neusriem op het 1e of 2e gaatje / geen neusriem. Alle paarden rijd ik met dubbelgebroken bus- of kneveltrens.

Salty (29) heb ik meerdere keren bitloos proberen te rijden i.v.m. makkelijker laten eten/drinken tijdens endurancewedstrijd. Ik heb diverse bitloze optomingen geprobeerd, maar ze vindt de druk achter haar oren / op haar neus van die bitloze hoofdstellen echt helemaal niks.

De andere paarden doen het prima met hun bit, dus dat laat ik zo.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:39

Mattie rijd ik zowel met als zonder bit, en hij doet het eigenlijk allebei wel prima. Bitloos rijden we met een sidepull rond, en daar reageert hij goed op. We hadden eerst een kaakgekruist systeem, maar die had geen goede release en schoof bovendien heel erg. Met de sidepull weet ik tenminste zeker dat los ook echt los is.

Wat betreft bit heb ik voor hem nu een ongebroken bustrens van Trust. Zo'n flexibel ding. Eerst heb ik een dubbelgebroken kneveltrens, en een dubbelgebroken bustrens geprobeerd, maar daar liep hij heel erg mee te friemelen. Toen dus die ongebroken Trust aangeschaft, en dat gaat prima. En hij laat 'm heel. Ook niet onbelangrijk. Ik lees best veel dat paarden zo'n bit kapot kauwen.

Het is ook niet dat hij tijdens het rijden loopt te klooien met de Micklem, het is echt alleen het vastmaken van het kinriempje, en de jeukerigheid aan zijn kin en mondhoeken wanneer ik hem weer losmaak. En zelf vind ik het echt mega stug leer. Zelfs bij regelmatig gebruik en goed onderhoud.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:33

Hoe gaat het met jullie dravertjes? Kunnen jullie nog wat doen met dit viezige weer? (Ten minste, in de Zaanstreek is het redelijk prutweer...)

Vanmiddag is de dierenarts voor Mattie geweest, omdat hij zijn staart helemaal kapot heeft geschuurd, en ook zijn billen wat kalig beginnen te worden. Helaas heeft ze niets gevonden, maar wel een injectie tegen jeuk, een preventieve wormenspuit tegen aarsmaden, en een tube hydrocortison zalf achtergelaten. Nu moeten we het een dag of 10 aankijken of het daarmee beter gaat. Ik hoop het wel, want het is zo sneu om hem zo te zien jeuken...

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:55

Jeuk is niet leuk :(

Ik rij elke vrijdag en zondag weer lekker op de baan. De ene keer wat natter als de andere :+
Afbeelding

en verder een beetje aanprutsen met een fokmerrie die dit jaar geen veulen krijgt. Dat blijkt een heerlijk paard te zijn om grondwerk mee te doen :D Reageert overal perfect op,echt een fijn dier om mee te werken.
Afbeelding

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:26

Gaat heel goed hier! Lekker aan het trainen met dressuur en springen!
Lekker effe crossen hier :')
Afbeelding

Afbeelding

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:28

Jeuk is vreselijk!! Mijn shetjes hadden luizen en stonden zich helemaal kapot te krabbelen. Dus geschoren, pipetje en nu geen jeuk meer. Ik hoop dat de injectie helpt en dat je er snel achter komt wat het is!!

Ik heb sinds vorige week maandag een nieuw zadel dus de afgelopen dagen hebben we daar lekker mee gereden. Bijna niet te doen in de wind maar vandaag wel 23 km gereden!

We gaan onszelf omscholen naar western. Onze eerste les is de 22e. Ik ben heel erg benieuwd!!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:46

Hier gaat het ook goed. 28e naar nieuw plekje verhuisd en vrijdag voor het eerst sinds 2mnd weer gereden! Paardlief tevreden vriezen meteen bij het eerste drafje. En de baas spierpijn :’)

Afbeelding

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 02:42

Hier probeer ik minimaal 1x per week te rijden, zal blij zijn als ik straks na werk ook weer kan rijden. Heb geen bak dus moet langs de weg.

Laatst voor het eerst in 3 maanden weer eens in de bak gereden, was geen succes. Tess verliest haar balans en gaat steeds harder met bokken erbij, waardoor ik alles aanspan en gespannen ga zitten, en zo blijven we bezig. Van de zomer wil ik in iedergeval zelf 2x per week de bak in, en weer gaan lessen. Hopenlijk gaat het dan beter.

Hebben die van jullie daar ook last van?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:09

Buiten kan je ook alvast een hoop dressuurmatig werk doen, om te voorkomen dat je straks meteen gefrustreerd raakt :) Slalommen om bomen, stukjes wijken, halthouden en achterwaarts, nette overgangen rijden etc. Probeer dan in de bak in het begin vooral te werken aan ontspanning. Je kan ook een hoop in stap doen, en kijken of je met goed trainen aan de longe wat spieren op kan bouwen waardoor zij wat meer balans krijgt in de bak.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:33

WendyBZ schreef:
Buiten kan je ook alvast een hoop dressuurmatig werk doen, om te voorkomen dat je straks meteen gefrustreerd raakt :) Slalommen om bomen, stukjes wijken, halthouden en achterwaarts, nette overgangen rijden etc. Probeer dan in de bak in het begin vooral te werken aan ontspanning. Je kan ook een hoop in stap doen, en kijken of je met goed trainen aan de longe wat spieren op kan bouwen waardoor zij wat meer balans krijgt in de bak.


Ja probeer buiten ook veel overgangen te maken, en in de bak voornamelijk te stappen, laatste keer 3x 4 passen ontspannen gedraafd, daar vandaan wil ik het rustig aan uitbreiden.
Die frustratie in de bak is vooral tegen mezelf, nooit geweten dat het zo moeilijk is om te ontspannen :')