[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JANNEKEx

Berichten: 811
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:45

Wat leuk! :D
Sommige paarden zijn echt een gemis idd. Eenkennig kunnen ze ook zijn. Wel grappig om te lezen dat ze stuk voor stuk toch enkele kenbare dingen hebben. Heerlijk ras! <3

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 18:06

Dravers hebben maar één nadeel... en dat is dat je mensen eeuwig moet uitleggen dat dravers kunnen galopperen en alle andere vooroordelen die ontkracht moeten worden. En steevast horen 'hij lijkt niet op een draver', volgens mij denken mensen nog steeds aan giraffes wanneer ze het woord draver horen. -O-

Menig veearts gehoord die maar wat blij was weer even een 'makkelijke' draver te hebben.

- Mooie foto in het zonnetje Janneke. Knap paard heb je!

- Gefeliciteerd met je aanwinst en het bijzondere verhaal Fjordjes. Geniet er van en heb maar volop plezier met deze 'opa'.


Hier mensen die aan het scheren gaan / inmiddels al hebben? Ik blijf maar twijfelen Nevele dit jaar voor het eerst te laten scheren. Don't know what to dooo -O-

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:21

Misschien een patroon, issie niet gelijk helemaal kaal

JANNEKEx

Berichten: 811
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:36

Dat ben ik ook met je eens idd. :( Maar ik trek me er niks van aan van al die domme opmerkingen over Dravers. Het zijn ook paarden. Die van mij werdt met een kwpn vergeleken. Ik zeg dan altijd wat een belediging. :+ Als je dan hun hoofd zien en vragen verbaasd wat is het dan... zeg ik met trots een Draver. _/-\o_

Dankjewel voor je compliment! :D

Over het scheren, die van mij is wel helemaal kaal, behalve een ster op zijn bil plus een zadeldekje over zijn rug.

Elk jaar wordt hij geschoren, eerste jaar dat ik hem had niet gedaan. Maar tot nu toe bevalt het scheren perfect! Geen kletsnat paard meer na het rijden. Ook als hij op stal wil, rent hij langs het hekwerk. Dan hield ik hem ook wel nat van het land af. Zweetdeken op maar die werdt ook nat op en duur. Drama, en was bang voor een longontsteking daardoor. Sinds ik hem scheer heb ik nergens geen last meer van. De deken houdt hem warm en tijdens het rijden kan hij zijn warmte kwijt. :)

Als je twijfeld, kan je bijvoorbeeld eerst een jachtpatroon of bij zijn halsje alleen scheren. Mocht die het nog warm hebben kan je hem altijd nog wat kaler maken. Victor heeft het gauw warm, vandaar dat hij met de billen bloot mag.

Afbeelding

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:12

Patroon is ook wel een idee inderdaad. Afgelopen jaren reden we veel minder intensief in de winterperiode. Maar nu de bak droger is, ik fanatieker en Nevele harder werkt is hij toch sneller nat en droogt minder snel.

Onder hoeveel grams deken hebben jullie de (deels) geschoren paarden staan dan?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:32

Ik had vorig jaar een racestreep:
Afbeelding

Toen heeft ze hele winter onder 200 grams gestaan. Ik heb haar nu helemaal geschoren, maar dat is al bijna niet meer te zien, misschien dat ik haar nog een keer doe. Ik heb een 200 grams en een 400 grams voor als het echt koud is.

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:37

Nevele staat op dit moment onder een 100 grams. Heb hier nog een 300 grams deken liggen, die heeft hij nog nooit gedragen omdat hij toch behoorlijk wat vacht aanmaakt. 's Nachts komen ze paarden binnen en met heel slecht weer ook.
Racestreep is ook wel fijn, kunnen ze de meeste warmte wel kwijt.

En bij helemaal scheren, is het dan fijn om de vacht bij de plaats van het zadel te laten zitten?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:43

Ik scheer mijn draver niet. Hij zit ook nog dun in z'n vacht en zweet niet lang na. Hij staat momenteel onder een regendeken met Back on Track (therapie)onderdeken. Wanneer het echt kouder word (overdag), gaat hij onder een bucas Smartex

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:24

Volgens mij heb ik jullie nog eens op de foto gezet Avalon :D

Mijn draver staat onder een regendeken met 100grams onderdeken en met de kou van vannacht de 100grams gewisseld voor 180grams. Overdag weer terug naar 100. Ongeschoren, maar ze staan 24/7 buiten met een inloopstal. Scheer misschien nog een stukje hals eruit, maar als het kouder blijft zweet ze ook minder snel dus kijk het nog even aan. Wel goede ervaringen met enkel hals eruit of een racestreep :)

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:33

RianneH schreef:
Volgens mij heb ik jullie nog eens op de foto gezet Avalon :D


*spiekt in profiel.

Zou heel goed kunnen, wel eens met een fotomeeting meegedaan in Rinsumageest. Was je daar toevallig bij? Was daar toen, vooral toen ik Nevele had, erg fanatiek in. :D

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:38

Klopt! :D Met zijn klepperlipje :D

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:53

Die van mij heeft nog niet een hele lange vacht dus scheren is wat dat betreft niet nodig. We zweet ze heel snel, ook onder haar deken. Ik haalde haar gisteren uit het land en ze had gewoon zweetplekken op de schouders :oo vannacht dus maar een dunnere op gedaan..

Gisteren weer heerlijk buitengereden, 12 km en zondag 10 km.

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:05

Wij scheren niet... Hij heeft nu een 100 grams deken op. Maar ik moet zeggen we rijden niet suppppper fanatiek. Vooral stapritjes en soms wat longeer/grond-werk. Hij staat 24/7 buiten met een schuilhutje maar mocht hij na het werk echt bezweet zijn kan hij ook wel even op stal.

Ik ga vandaag weer in de bak aan het werk... We hebben vorige week les gehad met wat huiswerk... :+

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:06


darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:22

Hier scheer ik normaal gesproken half oktober. Eerste jaar had ik alleen hals en stukje bij singel. 2e jaar halve hals en dekenmodel. Vorig jaar alleen benen en zadelplek laten zitten.
Dit jaar is hij ongeschoren ivm blessure en dat hij toch niet in het werk staat deze winter.
Wilde hem eigenlijk zelfs zonder deken laten, maar daar leek hij toch niet helemaal happy mee, dus inmiddels staat hij weer onder zijn bucas power turnout.

JANNEKEx

Berichten: 811
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:43

Die van mij staat nu hij helemaal is geschoren onder een 200 gram met fleecevoering. mocht het nog weer een paar graden warmer worden dan wordt die gewisseld met een 150 gram.

Ik begin meestal met de 50 gram ongeschoren.

Van de week was er een middagzonnetje, dan staat hij onder de amigo hero deken van 100 gram of die van de EJ 150 gram. S’nacht’s staat hij ook altijd op stal en met slecht weer ook.
Voor als het straks kouder wordt of gaat sneeuwen heb ik nog een amigo met hals 350 gram en de bucas 300 gram. :)

Een onderdeken ligt er ook nog van 150 maar dan moet het wel echt superrrkoud zijn. :+

Waar het zadel komt te liggen heb ik wel zijn vacht laten staan idd.

Wat een mooie topic. Ook een knapperd! <3

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:59

Vandaag Yon voor het eerst aan de longe gedaan en het ging goed. Hij doet alles heel braaf. Ook als ik de wei aan het uitmesten ben komt ie altijd naar me toe om in mijn buurt te gaan grazen. De muesli gaat er al wat beter in haha! En met deken weer op doen bleef die heel braaf los bij mij staan.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:14

Wat een prachtige foto's xLianneZorro!

Als ik ze scheer is het meestal soort kruising tussen jachtmodel en het model van Wendy. Voordeel is dat ze dan snel weer zonder deken kunnen in het voorjaar en als het erg koud is in de winter hoef je niet met een uitrijdekentje te gaan rijden. Dat vind ik altijd zo'n gedoe als je ze helemaal scheert.

Mijn merrie zit zo dun in het haar die lijkt nog wel geschoren, arme ding heeft het nu al koud onder haar 100grs dekentje :(:) en Fred heeft een nette vacht, staat nu nog onder 0-grams.
Nu ben ik momenteel totaal niet fanatiek dus er wordt helemaal niets geschoren :o :+
Fred heeft een prachtige wintervacht-kleur. Echt donkervos / chocolate, zal binnenkort eens foto's maken lijkt super mooi met die grijs/blonde manen en staart van hem.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 23:10

Ik scheer mijn draver niet.. worden enkel wandelingen mee gedaan en droogt goed door uit te stappen!

Vandaag uurtje gaan wandelen op barebackpad! Was al effjes geleden dat we alleen gingen wandelen, maar ze was braaf!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor de wandeling trof ik ze zo aan.. moet kunnen zeker, gelukkig paard!
Afbeelding

JANNEKEx

Berichten: 811
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:48

Leuke foto’s!! <3
Haha een happy horse is ze zeker, kan lekker vies worden. Die van mij is een mietje. Loopt met een grote boog om water plasjes heen of vermijd een stukje modder. Hekel aan een viese mond, smeert die het altijd aan je af of gebruikt daarvoor de bandage’s als slabbertje voor zijn slijm tijdens het rijden.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:39

JANNEKEx schreef:
Leuke foto’s!! <3
Haha een happy horse is ze zeker, kan lekker vies worden. Die van mij is een mietje. Loopt met een grote boog om water plasjes heen of vermijd een stukje modder. Hekel aan een viese mond, smeert die het altijd aan je af of gebruikt daarvoor de bandage’s als slabbertje voor zijn slijm tijdens het rijden.


Oh maar als ik erop zit vindt ze het ook allemaal vies ook.. maar laatste tijd beginnen aanleren om door te plassen te gaan, ook in galop ipv er met een mega sprong over te gaan! En nu gaat ze er bijna altijd door! Een echte boscrosser :P

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:57

Topic van duc is leuk!

Eluna, ik vind jouw paardje altijd zo lief kijken <3 mooie vos is het

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:22

No_No schreef:
Topic van duc is leuk!

Eluna, ik vind jouw paardje altijd zo lief kijken <3 mooie vos is het


Haha dankjewel! Tis een lieveke ook!

JANNEKEx

Berichten: 811
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:56

Eluna, dat is wel een tip! Ga het weer proberen, hij is dan best lenig om er toch omheen te gaan haha :+ .

Vandaag was hij lekker fris aan de longe, maar wel heellief!

Afbeelding

Afbeelding

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:20

JANNEKEx schreef:
Eluna, dat is wel een tip! Ga het weer proberen, hij is dan best lenig om er toch omheen te gaan haha :+ .

Vandaag was hij lekker fris aan de longe, maar wel heellief!

[ [url=m/XsSrCn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DF6LGL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook een knap ding! Ja hier enorm lastig, als ze plassen zag op wandeling en we waren aan het galopperen dan sprong ze daar zonder dat ik het wist over.. echt niet fijn! En nu door achter andere paardjes te galopperen, gewoon erdoor en goed belonen en ze doet het graag zo haha!