wel of niet een draver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herintreder1
Berichten: 82
Geregistreerd: 16-11-12

wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:54

Ik ben op zoek naar een eigen paard. Tijdens mijn zoektocht kwam ik dravers tegen. Deed hier niets mee. Maar toch kom ik enthousiaste verhalen tegen maar opvallend lage prijzen. Wie weet hoe dat zit?

Goof

Berichten: 28958
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:56

Uitgekoerste paarden gaan gewoon spotgoedkoop weg. Wil niet zeggen dat er iets mis mee is.
Ik heb een draver gehad, geweldig dier, leergierig, maar gevoelig.

WendyBZ

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:13

Ondergewaardeerd :) en een hele slechte markt op het moment.

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:14

Ga daarin mee. Net uitgekoerst een flinke uitdaging, al omgeschoold een fijn allround rijpaard. Lieve dieren die altijd willen werken.

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:17

Ik vind het geweldige paarden.
Kan wel wat werk met zich meebrengen, rijtechnisch. Maar ik vind dat alleen maar leuk.
Veelzijdige & eerlijke paarden.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:29

Ik heb er maar één woord voor: Nee.
Kost je een hele hoop tijd en werk om die om te scholen tot rijpaard en meer dan matig wordt de galop nooit.
Vandaar ook de lage prijzen, bovendien kunnen ze knap eigenwijs zijn.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:31

Op zich zijn dravers hele goede paarden, maar wat wil je met een paard gaan doen?
Je moet namelijk geen topspringer, of een nieuwe dressuurtopper te kopen als je een draver neemt.
Je kunt met veel leuk in de bak rijden, met een beetje geluk kunnen ze een sprongetje maken, en voor buitenritten zijn de vaak ideaal.

Wat ik wel gezien heb dat het vaak wat meer gestressde paarden zijn, daar moet je wel mee om kunnen gaan.

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:35

Kunnen alle dieren niet knap eigenwijs zijn?
De mijne was echt een geweldig dier, mis haar elke dag... Je hebt zeker tijd nodig om ze voor je te winnen als ze al gekoerst hebben, maar echt, als ze je hart gestolen hebben en jij die van hen gaan ze voor je door t vuur. Ik heb nog nooit een eerlijker en beter opgevoed paard gezien! Ze houden een pittig randje, maar verkeerd? Nee...
Uiteraard zijn er in alle rassen uitzonderingen.
Mijne kon door het weiland geweldig galopperen, ze moest alleen door krijgen dat dit gewaardeerd werd! En das niet zo gek als het nooit heeft gemogen. Maar dat ze niet of nauwelijks kunnen galopperen is 100% flauwekul. Dravers hebben ook gewoon drie gangen, (of soms nog een tult) en hebben een veel ruimere draf, maar de galop hoeft echt niet minder te zijn...
Die lage prijzen komt doordat ze voor die sport niet goed genoeg zijn of al genoeg hebben opgebracht, maar dat dat is omdat het verkeerde paarden zijn is niet waar.

Je moet ze kunnen kalmeren, de stress moet uit de kop verdwijnen. Als dat gebeurd kun je er uuuuuuuuuren mee buiten rijden! Heerlijk

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:58

Hier ook niks dan lof.
En als ze iets nog niet kunnen (elk paard moet de hulpen en commando's leren ook 'normale' paarden) moeten ze dat nog leren zo simpel is dat.
De ene leert sneller dan de ander en dan maakt ook verschil wat voor een ruiter erop zit ;)
Bijvoorbeeld het zogenaamd niet kunnen galopperen is vrij vertaald: onkunde van ruiter en dan afschuiven dat het aan het paard ligt.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:00


anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:24

mltex schreef:
Bijvoorbeeld het zogenaamd niet kunnen galopperen is vrij vertaald: onkunde van ruiter en dan afschuiven dat het aan het paard ligt.

Dat is gewoon niet waar, dravers kunnen niet galopperen zoals een dressuur of springpaard dat kan.
Als ze nooit gekoerst hebben en je kunt vanaf het begin de galop goed bevestigen dan kun je er best een nette galop uit krijgen maar echt goed zal het dan ook niet worden.
Maar een die wel gekoerst heeft krijg je pas na jaren een acceptabele galop uit.

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:31

anneliesdj schreef:
mltex schreef:
Bijvoorbeeld het zogenaamd niet kunnen galopperen is vrij vertaald: onkunde van ruiter en dan afschuiven dat het aan het paard ligt.

Dat is gewoon niet waar, dravers kunnen niet galopperen zoals een dressuur of springpaard dat kan.
Als ze nooit gekoerst hebben en je kunt vanaf het begin de galop goed bevestigen dan kun je er best een nette galop uit krijgen maar echt goed zal het dan ook niet worden.
Maar een die wel gekoerst heeft krijg je pas na jaren een acceptabele galop uit.


Weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt maar ik ken meerdere dravers die gekoerst hebben en een nette galop (de mijne alleen al) dat ze misschien geen 9 of 10 op de galop krijgen, ach zoveel rijpaarden hebben ook maar een matige galop.
Het moge duidelijk zijn dat jij niks met dravers hebt en het zo vertaald

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:33

Hangt ook volledig van de trainer, de manier van trainen, het paard en de bouw af. Galop is niet zo heel moeilijk, alleen moet er geleerd worden hoe het lichaam te gebruiken. Daarvoor moet je dressuurmatig aan de slag en daar lopen veel ruiters tegen aan. Het is bij een paard met een rijpaard bouw gewoon gemakkelijker, want dat lichaam werkt al meer mee. Natuurlijk loop je tegen de gangen aan, want de draf zal ook vlakker blijven dan dat van een rijpaard. De galop duurt imo geen jaren om te leren, wel om te perfectioneren, omdat ze moeten leren te dragen en te zitten in plaats van heel lang gerekt heel hard te gaan.

Een doorgereden/omgeschoolde draver is een heel fijn recreatiepaard die altijd wil werken. Een paard net van de drafbaan is heel veel werk om goed om te scholen. Kan je dat niet, dan is een net uitgekoerste draver niet verstandig, maar bij een al omgeschoolde loop je tegen een stuk minder problemen aan. En ook die zijn te koop en niet voor een hoofdprijs.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:35

Niet met koersen maar heb er een aantal gezien en gereden die uitgekoerst waren en nu als rijpaard verder mochten.
Het gaat mij om het dragen, het gecontroleerd kunnen rijden in galop, dat is met een draver gewoon heel lastig.

Maar laat eens wat foto's zien dan? Of een filmpje, is nog beter.

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:38

Nou, volgens mij ook omdat ze vaak als veulen al meegaan als handpaard aan de sulky.
Zo worden ze wat geoefend.
En zo gaat het verder en als ze 2 zijn wordt er al mee gekoerst.
Daarom zijn er ook veel 'kapotte' jonge dravers, die als rijpaard worden verkocht.
Dat is heel jammer want het zijn leuke paarden.
Maar als je een gezonde draver hebt, heb je er waarschijnlijk een heel fijn paard aan.
En het kost inderdaad veel tijd om een draver om te scholen tot rijpaard.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-11-12 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:42

@ anneliesdj : zie in bovenstaande topic daar staan al zat voorbeelden.
Ikzelf heb niet veel ben niet lang met huidige paard bezig, zal eens zoeken.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:44

anneliesdj schreef:
Niet met koersen maar heb er een aantal gezien en gereden die uitgekoerst waren en nu als rijpaard verder mochten.
Het gaat mij om het dragen, het gecontroleerd kunnen rijden in galop, dat is met een draver gewoon heel lastig.

Maar laat eens wat foto's zien dan? Of een filmpje, is nog beter.


Lotus83 schreef:
Ga hier eens lezen/kijken :)

[DRS] Dressuur met je draver. (serieus)


Ik heb geen draver, maar hier staan er genoeg die het tegendeel bewijzen :)

Caily

Berichten: 12524
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:44

Maar Annelies, geldt dat dan niet net zo hard voor een gemiddelde koudbloed bijvoorbeeld? Ieder paard kan galopperen, en de dravers van de buren gaan ook gewoon in galop door de wei hoor :+ Moet je daarom het paard maar niet kopen? Dat hangt toch totaal van je ambitie af. Ga kijken bij de endurance sport bijvoorbeeld, en menig draver brengt het er beter af dan een gemiddelde KWPN'er.

Ik heb zelf geen draver, ook niet gehad, maar inmiddels wel meerdere mensen om me heen (gehad) met een draver, stuk voor stuk fijne, werkwillige dieren. Dus TS, ik zeg, als je geen ambitie hebt in de dressuur of springsport gewoon doen!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:54

Om lekker mee buiten te rijden zijn het leuke paarden, ook voor endurance wel.
Als je genoegen neemt met die galop kun je er een super paard aan hebben.

Maar voor wat serieuzere dressuur of springsport zijn er veel leukere paarden te vinden.
En ik weet wat er te koop is voor welk geld, persoonlijk zou ik ook voor recreatie geen draver nemen ;)

Ik heb dat topic al doorgekeken, ben er maar 2 galopfoto's tegengekomen en dat was met een galop zoals ik die van een draver verwacht.

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:00

Maar als iemand hoge ambities heeft in de dressuur of springsport kom je logischerwijs uit bij de sportpaarden , de oldenburgers, hannoveraan, holsteiner, kwpn etc etc.
Die zullen sowieso niet op zoek zijn naar en draver, arabier, fjord etc. Tenzij je een bepaald rasfanaat bent.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:09

De gemiddelde arabier heeft wel wat meer dressuuraanleg dan de gemiddelde Fjord of Draver :+

Maar idd, daar ga je dan niet naar op zoek.
Maar zoals ik zei; voor recreatie zou ik ook geen draver willen, het is toch fijn om op een normale manier door het bos te galopperen ;)

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:11

Ik heb meerdere dravers gereden en die konden prima galoperen en ook tolten. Dat is heerlijk om mee door het bos te rijden. Dat de draver veelzijdig is dat bewijzen genoeg mensen.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:15

Wij hebben hier ook meedere dravers gehad, en die konden op 1 na (is hier niet langer dan 3 weken geweest) gewoon galoperen.
Waren prima paarden, en vooral eerlijke paarden.
Geen spring of dressuurtoppers, maar ook met die kon je gewoon in de bak rijden, konden galoperen onder het zadel en aan de longe.
Dus dat ze allemaal niet kunnen galoperen is zeker niet waar.

Dan zou ik ook kunnen gaan roepen dat Friezen niet kunnen galoperen.. :?

En genoeg Fjorden met dressuuraanleg, ken meer fjorden die hoog in de dressuur lopen dan arabieren...

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:23

Ach zo kun je wel bezig blijven, dat zal dan het referentiekader zijn, het gaat hier ook niet op arabieren en fjorden toch?

Misschien heb ik dan net een paar heel verkeerde dravers gehad of jullie bedoelen met galop iets anders dan wat ik bedoel. Want ik heb het niet over het feitelijk in galop gaan, ik wil dan ook een beheerst tempo, 3 takt en een beetje gedragenheid.
Op een bospad kan een gekoerste draver ook wel keihard in een 4 takt waarbij de schoft 10cm zakt maar daar voel ik me niet veilig bij, ook niet op buitenrit.

Caily

Berichten: 12524
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: wel of niet een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:24

Maar wat jij nu noemt is niet draver gerelateerd, dat is training gerelateerd.