achterhand recreatie draver trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:35

Hoi,

Mijn draver heeft een slecht bespierde achterhand, als ik wil gaan aandraven gaat hij tölten of pacen. Het is echt heel irritannt maar na veel trainen gaat het er wel uit denk ik. Galopperen gaat ook niet goed hij vluchtals hij in galop zit omdat hij het niet snapt, dan gaat hij hard en springt half in de lucht omdat hij afzet en niet zn achterhand eronder zet. Hoe kan ik zijn achterhand het beste trainen en hoe lang duurt dat?

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:37

sorry, ik de link niet leggen tussen achterhand trainen en kunnen draven en galopperen?
als je wil galopperen, laat hem niet te hard gaan. iedere keer als jij wil aangaloperen en hij eerst versneld neem je hem weer wat terug dat maakt hem makkelijker.
hoelang heb je hem al en hoever is hij al omgeschoold? klinkt namelijk alsof hij dat helemaal niet is ;)
hoe lang rijd jij zelf al?

Anoniem

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:40

Natuurlijk is er een link tussen een zwakke achterhand en galopperen moeilijk vinden... Daarom gaat ie ook zo hard; hij kan simpelweg zichzelf niet fatsoenlijk dragen in galop. Het is immers een draver, natuurlijk kunnen ze uiteindelijk galopperen maar ze hebben hun bouw niet in hun voordeel.
Achterhand trainen duurt vrij lang en ik denk dat je daar het beste gewoon les voor kunt nemen.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:46

Tja, het is een draver he en niet een kant en klaar dressuurpaard, dat snelle galop is ook heel normaal bij de dravers. Het is ze immers afgeleerd en als ze het toch doen worden ze heel hard afgestraft.

Dravers hebben vanzichzelf een vlakke galop en daarom gaan ze ook vaak snel anders bestaat de kans op het struikelen en of verstappen. Gedragen galop is aan te leren. Daar gaat best tijd in zitten.

Ik weet niet of je draver gekoerst had en uitgekoerst is en door mag gaan als recreatiepaard?


Als het goed is, is het achterhand behoorlijk getraind en gespierd, zeker als ze koersen en of gekoerst hadden en zijn ze heerlijk fris en fit.

Heb er zelf jarenlang voor gezorgd op een kleinschalig drafstal en meegeweest naar het koersen en zelf een draver in bezit gehad.

Maar voor het dressuurwerk is het weer een heel ander verhaal daar gaat heel veel tijd in zitten en je moet echt wel weten hoe aan te pakken, anders help je het dier de vernieling in, het is er eigenlijk niet voor gebouwd, maar ze kunnen het wel, maar moet ook eerlijk zeggen: niet alle dravers kunnen dat.

Hoe lang het duurt is sterk afhankelijk per dier en de gezondheid van het lijf, of het niet ergens pijn doet enz. enz.

Het eerlijkst naar het dier is om er niet te veel van te verwachten qua dressuur en de achterhand goed onder te krijgen. En er gewoon van genieten en nemen zoals het is ipv het door te drukken en ze mogelijk de vernieling in te helpen.

Helaas zie ik er veel van, dat de eigenaars er ongelukkig mee zijn achteraf. Want het zijn prachtdieren en erg goedkoop in aanschaf na een koerscarriere. En dan valt het behoorlijk tegen.

Dan is de verleiding groot om ze aan te schaffen en er een dressuurpaard van proberen te maken als men aan goedkoop dressuurpaard wilt komen.

Er zijn zeker dravers die het kunnen(er is een bokker die een superdraver heeft dat heel goed dressuur gereden is, erg knap om zover te komen), maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en lessen nemen, zolang je maar eerlijk bent naar het dier toe en er rekening mee houdt dat het een draver is en hun bouw niet altijd mee heeft voor de dressuur.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-03-14 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:51

Is het geen optie om dat draven eerst aan de (dubbele) longe te oefenen? Zodat hij leert dat hij ook rustig kan draven? Onder het zadel zou ik vooral veel overgangen en tempowisselingen rijden. Galopperen zou ik voorlopig even achterwege laten, zodra hij geleerd heeft hoe hij jou moet dragen zal het galopperen ook snel beter gaan :)
krijg je les?

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:53

beestenfreak schreef:
Is het geen optie om dat draven eerst aan de (dubbele) longe te oefenen? Zodat hij leert dat hij ook rustig kan draven? Onder het zadel zou ik vooral veel overgangen en tempowisselingen rijden. Galopperen zou ik voorlopig even achterwege laten, zodra hij geleerd heeft hoe hij jou moet dragen zal het galopperen ook snel beter gaan :)
krijg je les?



Mee eens! als de draf niet goed gaat dan de galop al helemaal niet.

Begin eerst met de stap en dan de draf en gaat dat helemaal naar wens en is het gewend en sterker geworden om als rijpaard te kunnen dienen dan pas kan je verder gaan met de galop.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:58

Dressuur is er voor het paard, niet voor de winstpunten he ;) Met dressuur leer je je paard zijn lichaam op een juiste manier te gebruiken. Vooral bij een draver is dat belangrijk, ze stuwen van nature en ze moeten leren te gaan dragen. Dit kan je trainen, maar neem kleine stapjes. Leer hem de rust te vinden in het werk en begin bij het begin. Galop maak je niet beter door het maar heel veel te doen. Galop verbeter je door je paard te leren hoe hij zijn achterhand goed gebruikt in stap en draf en dan pas ga je aan de galop werken.
Er zijn veel verschillende oefeningen om dit te leren. Longeren en het leren over de rug te lopen zou ik aanraden. Maar neem daar les in en ga niet voor de quickfix.

Overigens mee eens dat een draver inderdaad een hoop tegen heeft lichamelijk op een goed gebouwd dressuurpaard :)

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 14:04

Ik longeer hem regelmatig met de dubbele longe ik krijg ook les. Ik laat elke 4 tot 6 maanden de ostheopaat komen om hem na te laten kijken, zodat ik zeker weet dat hij niet vast gaat zitten in zn lichaam. Ik heb n draver gekocht omdat ik niet zoon standaard sportpaard wil die al veel kan en alles doet. Ik wil een uitdaging lukt t niet dan niet en al kan ik met behulp van advies ver komen zie ik dan wel weer. Lukt t niet gaan we lekker naar t strand, bos en de polder of een rondje met de kar. Galop doe ik heeel soms is proberen of ik verschl merk maar dat is maar een halve volte ongeveer.

Anoniem

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:09

Je zou om de draf te verbeteren ook veel balkjes met hem kunnen lopen, kan aan de longe, maar ook onder het zadel. :)

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:31

Veel km maken lekker naar buiten toe zodat hij zijn balans kan gaan vinden. En dat tolten zonde als je dat er uit wilt rijden. Het is een kadotje als je draver dat kan.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:50

Ragdollcat schreef:
Tja, het is een draver he en niet een kant en klaar dressuurpaard, dat snelle galop is ook heel normaal bij de dravers. Het is ze immers afgeleerd en als ze het toch doen worden ze heel hard afgestraft.

Jij hebt echt op een verkeerde stal gewerkt denk ik, hoe in hemelsnaam heeft het nut om een paard te straffen als hij in galop gaat? Dan gaat hij alleen maar harder aan het rennen :')

Dravers hebben vanzichzelf een vlakke galop en daarom gaan ze ook vaak snel anders bestaat de kans op het struikelen en of verstappen. Gedragen galop is aan te leren. Daar gaat best tijd in zitten.

Ik weet niet of je draver gekoerst had en uitgekoerst is en door mag gaan als recreatiepaard?


Als het goed is, is het achterhand behoorlijk getraind en gespierd, zeker als ze koersen en of gekoerst hadden en zijn ze heerlijk fris en fit.

Heb er zelf jarenlang voor gezorgd op een kleinschalig drafstal en meegeweest naar het koersen en zelf een draver in bezit gehad.

Maar voor het dressuurwerk is het weer een heel ander verhaal daar gaat heel veel tijd in zitten en je moet echt wel weten hoe aan te pakken, anders help je het dier de vernieling in, het is er eigenlijk niet voor gebouwd, maar ze kunnen het wel, maar moet ook eerlijk zeggen: niet alle dravers kunnen dat.

Alle dravers kunnen dat, niet iedereen kan het uit een draver halen ;)

Hoe lang het duurt is sterk afhankelijk per dier en de gezondheid van het lijf, of het niet ergens pijn doet enz. enz.

Het eerlijkst naar het dier is om er niet te veel van te verwachten qua dressuur en de achterhand goed onder te krijgen. En er gewoon van genieten en nemen zoals het is ipv het door te drukken en ze mogelijk de vernieling in te helpen.

Helaas zie ik er veel van, dat de eigenaars er ongelukkig mee zijn achteraf. Want het zijn prachtdieren en erg goedkoop in aanschaf na een koerscarriere. En dan valt het behoorlijk tegen.

Dan is de verleiding groot om ze aan te schaffen en er een dressuurpaard van proberen te maken als men aan goedkoop dressuurpaard wilt komen.

Er zijn zeker dravers die het kunnen(er is een bokker die een superdraver heeft dat heel goed dressuur gereden is, erg knap om zover te komen), maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en lessen nemen, zolang je maar eerlijk bent naar het dier toe en er rekening mee houdt dat het een draver is en hun bouw niet altijd mee heeft voor de dressuur.


Dat laatste, dat is de kern! Zou een hoop ongelukkige dravers schelen als iedereen zou zou denken!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:49

Fijn topic! Sinds kort lease ik een 5jarige draver. Eerste keer wel gereden, op de hoefslag en rechtuit lopen was moeilijk, op de volte een bekende buiging naar buiten zoals ze dat geleerd hebben in de koers, heb alleen gestapt en gedraafd. Nageeflijkheid en ontspanning was ver te zoeken, dus niet eens aan de galop begonnen.
Ben dus van de week in de longeercirkel met hem aan het werk gegaan, touwhalstertje om en longeerlijntje eraan. Eerst wat stelling gevraagd naar beide zijden in t halthouden, en t voorwaarts neerwaarts, daarna aan de hand stappen met wat lengtebuiging, beide kanten op maar paar rondjes om spieren te stretchen. Ook stukje in draf gedaan. Hij pakte het erg goed op, en draafde veel rustiger en ontspannen. Ga het lekker rustig aan doen met hem en zien wat ie aan kan :)

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:05

Mijne heeft een hele sterke achterhand gekregen door te racen op het strand en dan vooral in het wat zwaardere zand. Verder ook verzameld laten draven/galopperen. Ik heb ook tevens westernlessen genomen die tijd en dat hielp ook.

Over het algemeen denk ik dat je gewoon lekker moet gaan rijden, de achterhand komt er zelf wel. :D

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:25

veel zijwaarts oefenen, dat maakt de achterhand sterker..

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:39

In mijn ogen kan een paard die niet weet hoe die zijn lijf goed moet gebruiken ook niet fatsoenlijk zijwaarts gaan. Maar het klopt inderdaad dat zijwaarts de achterhand kan versterken, alleen zo ver zijn wij nog lang niet ;) Verzameld draven vind ik hem ook nog niet klaar voor, zijn spieren kunnen dat nog niet goed aan, eerst gewoon de ontspanning en balans werken en kleine stapjes. EN verder gewoon lekker van hem genieten, want hij is heel eerlijk en braaf en wil echt wel werken. :)

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:59

Die van mij heeft nu heel veel spiermassa verloren, zijn we ook mee bezig nu rustig op te bouwen met longeren met peli hulp en lang en laag rijden, vooral in de draf. Galopperen doen we voorlopig even niet.

snuggle
Berichten: 61
Geregistreerd: 19-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:50

Ik doe vooral rechtrichtende arbeid dmv grondwerk met mijn draver. Hij gaat echt super. We zijn nu 6 maanden bezig, en hij loopt keurig zijn voltes, doet al wat schouderbinnenwaarts en travers. Voordeel van grondwerk is dat ik goed kan zien wat hij doet en makkelijk kan corrigeren, en voor hem zijn de oefeningen makkelijk zonder ruiter gewicht. Ik heb les van een leerling van Marijke de Jong.

Onder het zadel rij ik alleen buiten, maar merk echt verschil door het grondwerk. Hij kan nu redelijk goed langzaam draven, overgang naar stap en halt gaan ook veel makkelijker. Hij heeft wel de neiging om in telgang te gaan als ik heel rustig wil wegdraven.

Af en toe schiet ie wel in de racestand. Zodra ik die achterhand omhoog voel komen ga ik direct naar stap of halt.

Galop doe ik nog niet, ik heb nog niet genoeg controle

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:09

ruitje schreef:
Ragdollcat schreef:
Tja, het is een draver he en niet een kant en klaar dressuurpaard, dat snelle galop is ook heel normaal bij de dravers. Het is ze immers afgeleerd en als ze het toch doen worden ze heel hard afgestraft.

Jij hebt echt op een verkeerde stal gewerkt denk ik, hoe in hemelsnaam heeft het nut om een paard te straffen als hij in galop gaat? Dan gaat hij alleen maar harder aan het rennen :')

Dravers hebben vanzichzelf een vlakke galop en daarom gaan ze ook vaak snel anders bestaat de kans op het struikelen en of verstappen. Gedragen galop is aan te leren. Daar gaat best tijd in zitten.

Ik weet niet of je draver gekoerst had en uitgekoerst is en door mag gaan als recreatiepaard?


Als het goed is, is het achterhand behoorlijk getraind en gespierd, zeker als ze koersen en of gekoerst hadden en zijn ze heerlijk fris en fit.

Heb er zelf jarenlang voor gezorgd op een kleinschalig drafstal en meegeweest naar het koersen en zelf een draver in bezit gehad.

Maar voor het dressuurwerk is het weer een heel ander verhaal daar gaat heel veel tijd in zitten en je moet echt wel weten hoe aan te pakken, anders help je het dier de vernieling in, het is er eigenlijk niet voor gebouwd, maar ze kunnen het wel, maar moet ook eerlijk zeggen: niet alle dravers kunnen dat.

Alle dravers kunnen dat, niet iedereen kan het uit een draver halen ;)

Hoe lang het duurt is sterk afhankelijk per dier en de gezondheid van het lijf, of het niet ergens pijn doet enz. enz.

Het eerlijkst naar het dier is om er niet te veel van te verwachten qua dressuur en de achterhand goed onder te krijgen. En er gewoon van genieten en nemen zoals het is ipv het door te drukken en ze mogelijk de vernieling in te helpen.

Helaas zie ik er veel van, dat de eigenaars er ongelukkig mee zijn achteraf. Want het zijn prachtdieren en erg goedkoop in aanschaf na een koerscarriere. En dan valt het behoorlijk tegen.

Dan is de verleiding groot om ze aan te schaffen en er een dressuurpaard van proberen te maken als men aan goedkoop dressuurpaard wilt komen.

Er zijn zeker dravers die het kunnen(er is een bokker die een superdraver heeft dat heel goed dressuur gereden is, erg knap om zover te komen), maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en lessen nemen, zolang je maar eerlijk bent naar het dier toe en er rekening mee houdt dat het een draver is en hun bouw niet altijd mee heeft voor de dressuur.


Dat laatste, dat is de kern! Zou een hoop ongelukkige dravers schelen als iedereen zou zou denken!



Ik heb nooit gewerkt op een drafstal maar jaren meegeholpen met ze te verzorgen en meegeweest naar de koersen en ik reed vaak op ze. Dat is alweer 24 jaren geleden he, dus ik weet niet hoe het nu eraan toe gaat in de drafsport.

Ze werden wel degelijk hard afgestraft op galop in het algemeen en hoezo gaan ze er harder van wegrennen? er zijn derbys mee gewonnen............. dus geen harder rennen (galop) in de hele belangrijke koersen, ze deden het uitstekend in de drafsport met de vele prijzen als resultaat (veel geld mee gewonnen).

Nee niet alle dravers kunnen het niet.......... daar ben ik van overtuigd, heb er al teveel van gezien helaas, daar zorgen de lichamelijke ongemakken wel voor en of is er iets in hun hoofden niet iets niet helemaal goed waardoor ze het niet willen en of niet meewerken, ze zijn dan teveel verpest.

Dus ik blijf erbij, niet alle dravers kunnen het, net zoals bij de gewone rijpaarden dat ze er ook niet altijd het talent voor hebben om in de ZZ dressuur te kunnen komen.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:16

Zacht draven (verzameld)
Balkjes draven en/of galopperen.
Lage sprongetjes springen, in uitjes springen.
Veel overgangen, veel viguren.
En longeren met dubbele lijnen.
Soms op de binnenhoefslag rijden ( dus niet op de hoefslag langs de bak) dit doe je zodat je draver niet aanhankelijk is aan de bakrand.

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:46

ik ben het eens met het km's maken. wij zijn in het bezit van twee dravers. eentje destijds recht van de baan (die hebben we nu 2 jaar) en een merrie die een jaar int land heeft gestaan voordat ze bij ons kwam. De achterhand 'traint zichzelf' bij ons door de hoogteverschillen in de wei en in het bos. daarnaast maken ze allebei graag een sprongetje.
dat er iets mis zou zijn in hun hoofd waardoor ze niet mee zouden willen werken snap ik niet, die van ons willen niets liever dan 'pleasen'. ze hebben inderdaad niet de standaard opvoeding gehad en snappen niet altijd wat hun lichaam doet, maar de wil om met je samen te werken hebben ze weldegelijk

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:41

snuggle schreef:
Ik doe vooral rechtrichtende arbeid dmv grondwerk met mijn draver. Hij gaat echt super. We zijn nu 6 maanden bezig, en hij loopt keurig zijn voltes, doet al wat schouderbinnenwaarts en travers. Voordeel van grondwerk is dat ik goed kan zien wat hij doet en makkelijk kan corrigeren, en voor hem zijn de oefeningen makkelijk zonder ruiter gewicht. Ik heb les van een leerling van Marijke de Jong.

Onder het zadel rij ik alleen buiten, maar merk echt verschil door het grondwerk. Hij kan nu redelijk goed langzaam draven, overgang naar stap en halt gaan ook veel makkelijker. Hij heeft wel de neiging om in telgang te gaan als ik heel rustig wil wegdraven.

Af en toe schiet ie wel in de racestand. Zodra ik die achterhand omhoog voel komen ga ik direct naar stap of halt.

Galop doe ik nog niet, ik heb nog niet genoeg controle


Ik zoek ook nog iemand die me les kan geven in het rechtrichten zoals Marijke de Jong, rondom Amsterdam, maar nog niet echt iets geschikts kunnen vinden helaas. Dus als je iemand weet hoor ik dat graag via PB!

Verder herken ik wel wat dingen. Vandaag weer onder het zadel getraind, ook hier zodra de racestand aan ging stil gezet en pas op mijn hulp weer voorwaarts. En ook ik pak de galop nog niet mee...dat komt wel :)

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:49

VEgruizinga schreef:
ik ben het eens met het km's maken. wij zijn in het bezit van twee dravers. eentje destijds recht van de baan (die hebben we nu 2 jaar) en een merrie die een jaar int land heeft gestaan voordat ze bij ons kwam. De achterhand 'traint zichzelf' bij ons door de hoogteverschillen in de wei en in het bos. daarnaast maken ze allebei graag een sprongetje.
dat er iets mis zou zijn in hun hoofd waardoor ze niet mee zouden willen werken snap ik niet, die van ons willen niets liever dan 'pleasen'. ze hebben inderdaad niet de standaard opvoeding gehad en snappen niet altijd wat hun lichaam doet, maar de wil om met je samen te werken hebben ze weldegelijk



Het was ook heel lang geleden, 24 jaar geleden. Maar ik heb er best wat dravers gezien die helemaal verpest waren, in hun hoofden was er wat mis mee (getraumatiseerd) Ik vond het erg hoor. En vernam nogal wat verhalen..........

Zo ook eentje wat bij mijn verzorgdravers hoorde, door de eigenaar is ie direct mee naar huis genomen toen hij de trainer betrapte op een mishandeling en zo werd hij 1 van mijn verzorgpaarden.
De eigenaar had maar een paar stallen vandaar dat hij ook wat dravers onderbracht bij de diverse trainers voor het koersen. Maar toen de eigenaar de trainer op een mishandeling had betrapt heeft hij het dier direct mee terug genomen naar de eigen stallen en er werd ter plekke direct door een paar mannen een box in elkaar getimmerd, zodat er een plek was.

Er zijn er ook nogal wat die naar de slacht gingen, helaas........

Mijn eigen ervaring is inderdaad dat ze graag met je wil werken en plezier met je wilt hebben en als ze iets niet snapt dan kan het onzeker worden, maar dan laat je gewoon zien wat je bedoeld en hoe het kan en dan gaat het prima hoor. Ik heb zelf ook een draver gehad en dat was een heel lief beest.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-03-14 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:53

Ragdollcat schreef:
VEgruizinga schreef:
ik ben het eens met het km's maken. wij zijn in het bezit van twee dravers. eentje destijds recht van de baan (die hebben we nu 2 jaar) en een merrie die een jaar int land heeft gestaan voordat ze bij ons kwam. De achterhand 'traint zichzelf' bij ons door de hoogteverschillen in de wei en in het bos. daarnaast maken ze allebei graag een sprongetje.
dat er iets mis zou zijn in hun hoofd waardoor ze niet mee zouden willen werken snap ik niet, die van ons willen niets liever dan 'pleasen'. ze hebben inderdaad niet de standaard opvoeding gehad en snappen niet altijd wat hun lichaam doet, maar de wil om met je samen te werken hebben ze weldegelijk



Het was ook heel lang geleden, 24 jaar geleden. Maar ik heb er best wat dravers gezien die helemaal verpest waren, in hun hoofden was er wat mis mee (getraumatiseerd) Ik vond het erg hoor. En vernam nogal wat verhalen..........

Er zijn er ook nogal wat die naar de slacht gingen, helaas........

Mijn eigen ervaring is inderdaad dat ze graag met je wil werken en plezier met je wilt hebben en als ze iets niet snapt dan kan het onzeker worden, maar dan laat je gewoon zien wat je bedoeld en hoe het kan en dan gaat het prima hoor. Ik heb zelf ook een draver gehad en dat was een heel lief beest.


nou ja, wij hebben gelukkig hele fijne ervaringen alleen nog maar, vanaf dag één supervolgzaam en op ons gericht. we hebben samen 'traumatische ervaringen' gehad maar juist omdat ze zo op ons gericht waren hebben ze daar nauwelijks wat aan over gehouden (iets meer snuiven en orenwerk in de buurt van koeien that's all)
vervelend dat je die ervaringen had, fijn dat je ook goeie had.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 00:01

Ja, ik stond ervan te kijken zeg, was nog maar pas 16 en had nog geen ervaring met de dravers en het koersen (altijd voorheen gewone rijpaarden en manegepaarden gereden en verzorgd).

Waarschijnlijk wil die trainer zich bewijzen tegenover de andere trainers en naar de eigenaar toe om goed te presteren..................

Gelukkig komt het tegenwoordig niet meer zo vaak voor merk ik, want er worden wel goed in de gaten gehouden door van alles en nog wat en dat is ook alleen maar goed ook.

Toch helaas ken ik iemand die een 4 jarige dravermerrie vrij had gekocht om het van de slacht te redden en die was echt zwaar getraumatiseerd (zwaar mishandeld en tot en met abortus toe om het toch aan het koersen te houden ipv het veulen te laten voldragen) en nu 7 jaar later merk je het nog steeds en heeft het nog steeds lichamelijke ongemakken. Gelukkig wordt het zeer goed verzorgd door de redder.

Zo heel af en toe gebeurd het dus nog wel..........blijkbaar is het geld geld geld en het gewin bij sommige mensen belangrijker............

Ik ben al heel lang niet meer in de draverswereld en wil er ook niets meer mee te maken hebben na wat ik allemaal gezien had en meegemaakt (hoop paardenleed) en toen ik 20 jaar werd ben ik ermee gestopt en ging lekker weer gewoon rijpaard verzorgen van iemand en toen kocht ik zelf paarden.

Maar ik blijf dravers leuk vinden, gewoon omdat het prachtige dieren zijn en ze heerlijk zijn in de omgang en het behoort tot 1 van mijn favoriete paardenrassen.

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Re: achterhand recreatie draver trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 00:15

nou ja, mocht je die van ons ooit willen knuffelen (exciting king & vanity fame B voor de kenners) laat maar horen