tips voor mijn verzorgdraver en ik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 10:17

sorry als het hier niet goed staat. Dit is nieuw voor mij...

Ik rij nu een tijdje een draver(die nog veel moet leren) op het begin kan ik rustig draven en gaat alles goed. Maar even later wil hij weer harder en harder. En zit er geen ''rem'' op. Kleine volte's lukt dan wel maar daarna wil hij gewoon weer harder en harder...


iemand tips ?

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:20

Ik zou dan echt terug naar de stap gaan. En net zo lang stappen tot dat hij weer rustig is en dan pas weer draven. Evt van te voren even longeren dat hij zijn overtollige energie wel kwijt is als dat het geval is.

Roots
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-09-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:23

Ik zal gewoon elke keer dat hij te hard gaat, een kleine volte rijden. En ik weet niet of het je op zo'n moment lukt om hem stil te laten staan? Anders stil staan, een stukje achteruit, en weer verder. Wanneer die weer te hard gaat, overnieuw doen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:25

Ja terug naar stap en weer ontspannen. Rustig aandraven en traag lichtrijden niet meegaan als hij gaat rennen.
Bij dravers die koersen hebben gelopen helpt het niet om echt op de teugels terug te rijden aangezien ze geleerd zijn om juist tegen die druk in te gaan rennen. Dus niet gaan trekken en op zit en stemhulp terug.
Denk dat het niet overtollige energie is maar meer niet aangeleerd of geen balans.

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 10:39

hij heeft 4 jaar gekoerst, aan de longe draaft hij gewoon normaal. op het bit terug nemen lukt erg moeilijk op stemhulp is voor hem ook erg moeilijk

WhiteLogness

Berichten: 818
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Amstelveen

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:47

En als je het op je zit probeert? Want sommige paarden die gaan juist alleen maar harder als je in hun mond gaat zitten trekken.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:49

Wat valerie zegt inderdaad, probeer eens een eigen tempo aan te nemen voor zolang het kan, en blijf op dat tempo ligtrijden, ook als hij harder gaat op dat tempo blijven lichtrijden.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:50

Stemhulp aan de hand, longe etc. gaan oefenen. Zorg echt dat hij super super ontspannen in stap is voordat je gaat draven en doe dan bijv. alleen de korte zijde draf en neem hem op zit en stem weer terug naar stap. Alleen maar korte stukjes en pas als hij ontspant uitbouwen.
Daarnaast is handig om les te hebben van iemand die ook iets weet van dravers. Zeker als hij gekoerst heeft is het omscholen echt wel wat anders dan een gewoon paard aanrijden.

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 10:53

Op zit is inderdaad ook wel een goed idee om te gaan proberen! iemand ook een idee in plaats van voltes? want voltes word hij beetje zat van slalom ook al geprobeerd dat ging erg goed.
echt super bedankt voor de tips die ik heb gekregen :) hij doet erg z'n best maar hij snapt de meeste dingen gewoon nog niet.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:57

Slalommen is prima, 8-tjes maken, maar het is vooral heel rustig aan en ontspannen en rustig herhalen, herhalen dat hij onder je moet blijven en dat rennen niet meer nodig is. Heel veel geduld heb je vooral nodig. Succes ermee.

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:43

Evelijn schreef:
Slalommen is prima, 8-tjes maken, maar het is vooral heel rustig aan en ontspannen en rustig herhalen, herhalen dat hij onder je moet blijven en dat rennen niet meer nodig is. Heel veel geduld heb je vooral nodig. Succes ermee.


ik ga het morgen gelijk even proberen! ik heb t vaak als ik eerste paar keren draaf kan ik door de hele bak op een lekker tempo. maar helaas is dat ook maar even, dan begin ik met voltes maar dan word hij weer helemaal heet in zn hoofd. heb je daarvoor misschien ook tips ?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:46

Ik zou hem terug nemen op je stem en zit voordat hij heet wordt/gaat rennen. Steeds weer terug en daarna proberen rustiger/trager lichtrijden in draf. Dus overgang terug naar stap (en later naar rustigere draf) en daarin weer ontspannen en dan overnieuw aandraven.

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:54

Evelijn schreef:
Ik zou hem terug nemen op je stem en zit voordat hij heet wordt/gaat rennen. Steeds weer terug en daarna proberen rustiger/trager lichtrijden in draf. Dus overgang terug naar stap (en later naar rustigere draf) en daarin weer ontspannen en dan overnieuw aandraven.


Dankjewel +:)+ +:)+ ik hoop dat het morgen gaat lukken

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:16

Hoe jullie nu bij het fabeltje komen vooral niet aan de teugels trekken dan gaan ze harder snap ik echt niet !!!! Dit hebben wij dravers niet geleerd !!! Op het moment dat een draver harder wil zoals die bij jou doet dan kan je proberen om hem op je zit terug te rijden maar dit snappen ze eerst nog niet, je moet rustig blijven de druk op de teugels nemen die nodig zijn om hem of haar weer in het rustige draf tempo te krijgen.
Dan komt nu de fout die bijna iedereen maakt die geen verstand van dravers hebben, zodra ze dan iets rustiger gaan draven ontspannen ze gelijk teveel hun hand !!!
Hier door worden ze heet en gaan ze steeds harder.
Een draver heeft geleerd dat als je zoals dressuur ruiters hebben geleerd los vast en zo ontspanning te vragen ze bij ons juist het bit op moeten pakken en op moeten letten want we gaan de laatste 500 m in naar finish en dat betekent dat we ze achter een paard weg gaan sturen om er voorbij te gaan in volle vaart.

Dus druk op je teugels nemen, dan constante druk, totdat die zelf ontspant maar dan niet gelijk los gooien/te veel ontspannen, je kan pas ontspannen als die weer in dat eerste tempo loopt zoals jij dat wil en heeeeeeel voorzichtig, want ze reageren al op 1 mm ruimte !!!
Dit kan echter wel een paar rondjes duren , dus niet denken dat je na 1 bak rondje klaar bent.

Het moeilijkste is de verzuring in je armen als je geen spieren hebt, als je armen moe worden dan geef je ze 1 mm en dan kan je weer van voor af aan beginnen.

Maar geduld is alles, jij snapt niet waarom hij/zij dit doet, maar hij/zij snapt jou ook niet en doet juist daarom versnellen !! Het heeft ook met de ballans te maken, als ze het moeilijk vinden gaan ze ook harder lopen.

Het is lastig om uit te leggen, vooral omdat je niet weet wat voor druk en al gauw denken dat je te hard trekt, vooral niet zagen maar rustig blijven en tussen door stappen kan helpen totdat die rustig wordt.
Hou het vooral eerst simpel in de oefeningen totdat jullie elkaar begrijpen.

Succes !!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:21

Maar schrijf je nu niet dat als ruiter zijn armspieren dus zoveel druk moet houden dat de kans dat je gaat verzuren groot is dat de kans dat het niet lukt en je toch als ruiter beetje ruimte geeft dat je in de vicieuze cirkel blijft...
volgens mij kunnen de meeste ruiters gewoon niet de druk die dravers voelen in de mond tijdens een race vasthouden en moet je dat wel willen? Kan je niet beter gewoon weer terug nemen en dat met geduld doen tot paard op lichte hulp terugkomt in tempo.
Paard kan toch wel verschil maken tussen voor de sulky en onder het zadel. Dus waarom zou je onder het zadel trainen met zoveel druk.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:28

Tijdens t longeren heb ik er stemcommando`s bij geleerd.
Nu kan ik "easy" zeggen als we in een moordend tempo over zandwegen vliegen, en meneer mindert onmiddelijk vaart.

Teugels trekken hielp bij die van mij absoluut niet, ging ie alleen maar harder van.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:20

Evelijn schreef:
Maar schrijf je nu niet dat als ruiter zijn armspieren dus zoveel druk moet houden dat de kans dat je gaat verzuren groot is dat de kans dat het niet lukt en je toch als ruiter beetje ruimte geeft dat je in de vicieuze cirkel blijft... hier heb je soort van gelijk in
volgens mij kunnen de meeste ruiters gewoon niet de druk die dravers voelen in de mond tijdens een race vasthouden en moet je dat wel willen? dit is de verkeerde gedachten, wij willen paarden niet heet hebben in de wedstrijd, dan verzuren ze, dus je hebt wel wat in je handen onderweg, maar het paard moet niet heet zijn wat jullie denkenKan je niet beter gewoon weer terug nemen en dat met geduld doen tot paard op lichte hulp terugkomt in tempo. terug nemen moet je juist alleen niet persé tot stappen aan toe, kan wel is niks mis mee, maar wij leren dravers alles op onze handen het bit dus
Paard kan toch wel verschil maken tussen voor de sulky en onder het zadel. Dus waarom zou je onder het zadel trainen met zoveel druk.

natuurlijk kunnen paarden een verschil maken tussen onder het zadel en voor de kar, ik beleerde juist hete paarden onder het zadel en dan kreeg ik ze zo mak dat ik met het zachtjes bitje en losse teugels rond reed, maar de drafsport leert ze iets van hun 1 jarige leeftijd aan en dan kan je dit niet zo even omscholen in een korte periode

Dus als wij ze alles op onze handen leren, dus langzamer, versnellen, sturen, terug nemen en recht lopen dan snap je ook dat ze op 1 mm verschil in je handen al moeten reageren binnen enkele sec.
Wij zitten er ook nog paar meter achter dus wil je ze zo super aan de hulpen hebben deze heel fijn zijn.

Nu wil jij dat dit paard wat ze jaren zo hebben geleerd ineens anders gaan rijden !
Een draver die niet beleerd is kan je meestal voor de 1e keer zo opstappen en mee wegrijden zo het bos in, dit komt omdat die alleen maar hoeft te accepteren dat jij erop zit en hij de hulpen al kent, been druk hoeft die niet te snappen, dit doen we met onze handen.
Je kan ze helemaal omscholen tot rijpaard en dat ze naar die hulpen gaan luisteren maar dan moet je (niks moet .....) Wel snappen wat wij ze hebben geleerd en van hieruit omscholen.

Als je dit zoals velen anders doet krijg je dit en wie krijgt de schuld ?! De draver die niet opgevoed is !!!! Terwijl die juist wel doet wat die moet doen naar de hulpen dan, maar nu moet die maar raden dat ze ineens 100 % gedraaid zijn dus ineens niet hard moet maar langzaam, dit is niet logisch voor hem.

Vind dit heel erg jammer want het zijn echt werkwillige Beesjes en hun best voor je doen als ze je maar snappen.


Ik wil je best helpen met je beesie, weet niet waar je staat met je draver, misschien kan je eens bij mij op stal komen als je er niet uitkomt met hem.

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 18:40

ik heb vandaag jullie tips geprobeerd, hij begint mij te snappen en ik hem. de draf ging dit keer echt goed, als ik merk dat hij wat heter word in zn hoofd en weer wilt beginnen harder te gaan. ben ik rustig gaan stappen met lange teugel paar rondjes. en dat steeds herhaalt en ik begon te merken dat hij het door had. en zo in eens 3 rondjes rustig door de bak met wat voltes ging lekker ontspannen. hij doet zo'n zn best en vind het ook erg leuk :) hoop dat het de volgende keer weer zo gaat. iedereen bedankt voor de tips die ik nu al heb gekregen +:)+ merk gelijk verschil hoe het ook lekker onspannen kan

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:03

Wat leuk dat het zo goed ging :)

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:18

Goed zo! +:)+

LoveXenH

Berichten: 101
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: huizen

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:23

Ik rijd zelf ook een draver. ga eerst longeren en lekker wandelen laat hem alles doen op stemhulp zodat HO ook echt HO is. dravers zijn vaak heeeel hard in hun mond dus als hij harder gaat draver juist niet in de mond zitten maar met hem praten en goed terug gaan zitten. Ga je in zijn mond trekken dan vind hij dat vaak juist fijn.

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:03

Bij hem is het zo hij is wel vaker onder het zadel geweest en wel paar keer op buitenrit. maar alles is nog niet echt bevestigd. De eigenaren hebben niet echt altijd dus ik ben de enigste die hem weer gaat oppakken met echt rijden :) voor hem is dit ook allemaal even wennen, van echt een topdraver die in alle landen in geweest(2 jaar geleden) naar recreatie paard... zo leuk om te zien hoe vrolijk hij altijd is bij het rijden hij vind alles gewoon nog heel moeilijk.. we komen der wel :)

LoveXenH

Berichten: 101
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: huizen

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:17

Dan nog is het lastig om alles goed te bevestigen, probeer zoveel mogelijk op stemhulp te werken dat werkt het beste met dravers. Vooral als ze langere tijd hebben gekoerst. Succes! ik weet hoe lastig het kan zijn!

lazymonay
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-09-12
Woonplaats: duitsland

Re: tips voor mijn verzorgdraver en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:33

Ik volg ook even, ik heb ook een draver maar ben al op het goede pad. De galop zit er in ieder geval zo goed als in op een hand (de linke geloof ik). Ik heb ook een vraagje. Hoe rij je een draver aan de teugel want dat doet ze echt niet heb alles al geprobeerd. En nog een vraagje. Nadat ik een keer heb gegalopeert wil ze steeds weer aan galoperen hoe kan ik haar duidelijk maken dat ze dat niet mag alleen als ik de hulpen geef ??? Hoop dat jullie me kunnen helpen. En die tips die hier al staan ga ik zeker gebruiken :)

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 17:10

lazymonay schreef:
Ik volg ook even, ik heb ook een draver maar ben al op het goede pad. De galop zit er in ieder geval zo goed als in op een hand (de linke geloof ik). Ik heb ook een vraagje. Hoe rij je een draver aan de teugel want dat doet ze echt niet heb alles al geprobeerd. En nog een vraagje. Nadat ik een keer heb gegalopeert wil ze steeds weer aan galoperen hoe kan ik haar duidelijk maken dat ze dat niet mag alleen als ik de hulpen geef ??? Hoop dat jullie me kunnen helpen. En die tips die hier al staan ga ik zeker gebruiken :)


Kent je paard al stelling ? want voor dat je begint met aan de teugel (nagevelijk) moet je wel stelling kunnen hebben en kunnen vragen, dat heb ik altijd geleerd.