vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 10:12

In verband met een artikel ben ik op zoek naar cijfers omtrent blessures dravers in vergelijk met andere sportpaarden. Cijfers in alle sportdisciplines zijn eventueel nog beter, als iemand daar een link van heeft.

Ik ben niet op zoek naar 'ik denk dat' en 'volgens mij', maar naar nuchtere cijfers. Het moet antwoord geven op de vraag of drafsport (en evt galopsport) meer blessures oplevert dan andere sporten of juist niet.

Ik kan helaas zelf tot dusver geen link daarover vinden.

Ik heb zelf geen oordeel/mening/vooroordeel daarover, weet het niet en heb alleen interesse in ware gegevens.
Ik was alleen even aan het denken waar ik deze vraag moet stellen,maar gezien het niet gaat om een discussie of draf en galopsport nu wel of niet goed is, maar alleen een vraag naar objectieve gegevens is, leek mij dit de beste plaats.
Hier zijn mensen iig niet bij voorbaat tegen en ik denk dat velen zich hier wel (noodgedwongen ) zich daarin hebben verdiept.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:26

Heel interessant dit, leerzaam onderwerp.
Ik heb geen feiten, alleen ervaring met eigen paarden, dus niet wat je zoekt.
Dus ik volg even mee.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:29

Ik heb geen tijd om het voor je door te lezen, maar misschien staat hier nog iets nuttigs tussen. Anders gewoon een beetje met scholar rond spelen, daar vind je allerlei wettenschappelijke artikelen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:30


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 10:38

Fortitude, dat zijn voornamelijk onderzoeken naar de aard van letsels bij racepaarden. Daar heb ik, iig hier in zweden mbt de dravers, redelijk zicht op. Ik zoek vooral vergelijkingen.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:43


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 10:47

Sizzle, nee dat is ook geen vergelijk. Wat ik zoek is antwoord op de vraag of bij dravers meer letsel voorkomt dan bij andere sportpaarden. Of cijfers van letsels in de verschillende disciplines. Heb al her en der gezocht, maar kan niet echt iets vinden.

Ik weet dat iedere sport verhoogde kans geeft op specifiek letsel. Zo komt letsel aan de voorknieën veel voor bij dravers, maar ook bij eventers en springpaarden. Gaffelbandletsel idem.
Maagzweer is vrij gebruikelijk bij dravers/racepaarden, maar komen ook veelvuldig voor bij andere sportpaarden.
Een onderzoek hier heeft aangetoond dat het meer samen hangt met de wijze waarop paarden worden gehouden en gevoerd, dan met de specifieke trainingsvorm
Misschien wel leuk om te weten hier... een beperkt recent onderzoek van de universiteit hier in zweden heeft onderzoek gedaan naar wijziging voer en training van jonge dravers. In plaats van krachtvoer, werden een 16 tal jonge dravers op uitsluitend grofvoer van goede kwaliteit (Geanaliseerd) gezet en werd de training 30% verminderd. Deze paarden zaten bijzonder goed in het vel, presteerden bij de premie-loop minstens even goed als de leeftijdsgenoten op krachtvoer en volledige training en bij de kvallop (weet niet hoe het in nederland heet, maar het is de kwalifikatie om aan wedstrijden te mogen deelnemen, voordat ze 4 worden) gingen 15 van de 16 door en konden starten. De gangbare cijfers zijn dat uiteindelijk 30-50% van de dravers in training daadwerkelijk starten (in zweden dus) Er zal meer onderzoek in die richting volgen, maar bepaalde problemen als maagzweer hangt eerder samen met krachtvoer en op stal staan of teveel stress, dan met de specifieke sport discipline

Verder komen ook longbloedingen voor, vooral in de galop, net als gebroken benen.
Vraag daarbij is of paarden niet teveel worden gefokt op snelheid en te weinig op 'houdbaarheid'. Maar dat is een vraag waar volgens mij nog geen definitief antwoord op bestaat-
Gebroken benen komen ook voor bij event
Problemen in de achterhand zie je weer meer bij dressuurpaarden.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 10:49

Janoek, die eerste link had ik ook gezien, maar vergelijkt alleen verschillende dravers met elkaar.
Die tweede link gaat over reiningpaarden?

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:51

Ik denk niet dat je dat gaat vinden omdat je normaal gesproken leeftijdsgroepen vergelijkt.
Als een draver zijn carriere al vol op gang heeft wordt een springpaard net een beetje ingereden.
Daarnaast zou dat vooral een statistische studie zijn. Die kan je theoretisch zelf doen. Alle papers over dravers en alle papers van andere disciplines opzoeken en percentages proberen te vergelijken.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 11:29

hm ja, maar die percentages zijn moeilijk te vinden. Je zou een studie op vier en vijfjarige kunnen maken. Idd zijn dan dravers volop aan het werk, maar wedstrijdpaarden ook, gezien ook zij vaak jong moeten presteren. Ze beginnen later, maar moeten vaak aardig presteren als vijfjarige.

Maar goed... ik vind daar dus niets over

ruitje

Berichten: 12332
Geregistreerd: 29-06-03

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:36


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 12:01

Ja idd heel erg jammer. Maar ik zal eens kijken of ik cijfers kan vinden van sportonderbreking/eindiging carriëre dravers tgv letsel. Dan zou ik ze naast elkaar kunnen houden.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:04

Zou je niet eens contact kunnen opnemen met diverse universiteiten waar ze onderzoek doen met paarden, wellicht hebben zij suggesties?
Denk aan Wageningen, Utrecht, Gent etc.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 12:19

Heb nog even zitten zoeken en googlen, iig op zweedse sites, maar buiten de subjectieve sites lees ik alleen dat er geen exacte cijfers zijn. Vreemd eigenlijk, als je bekijkt hoe groot deze sport hier is.

Ik weet dat de baandierenartsen pleiten voor het krijgen van de rapporten na obducties, maar dat die tot dusver alleen naar het orgaan van de zweedse drafsport.
De baandierenartsen willen meer inzake en meer controle op de gezondheid van de dravers en ik vermoed dat iets dergelijks samen zou kunnen gaan met gedegen onderzoek, maar daar is geld voor nodig van de staat. Maar de staat verdiend enorm aan de ATG (gokken op dravers... hier heel groot). In 2008 bv haalden 1.25 miljard zweedse kronen binnen aan belastinggeld van ATG.
Dat kan een reden zijn voor de terughoudendheid. Slechte uitkomst van de drafsport zou hen dus veel geld kunnen kosten. Aan de andere kant kan een goede uitkomst gunstig werken, dus ik weet het niet

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 12:19

magda_90 schreef:
Zou je niet eens contact kunnen opnemen met diverse universiteiten waar ze onderzoek doen met paarden, wellicht hebben zij suggesties?
Denk aan Wageningen, Utrecht, Gent etc.


hm ja, misschien wel. Of de zweedse universiteit. SLU

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:26

Ik heb dit onderzoeksrapport destijds opgevraagd, kreeg het gewoon thuisgestuurd: [VN] Ligament- en peesblessures overheersen bij dravers

Ik denk dat je het toch in het buitenland (Zweden, Amerika) moet zoeken.. De drafsport in Nederland is gewoon te klein voor zo'n onderzoek. Er zijn dit jaar tot nu toe maar 143 veulens aangegeven.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:27

Misschien zeg ik iets heeel doms, maar idee om contact op te nemen met verschillende dierenartsen?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 12:30

WendyBZ schreef:
Ik heb dit onderzoeksrapport destijds opgevraagd, kreeg het gewoon thuisgestuurd: [VN] Ligament- en peesblessures overheersen bij dravers

Ik denk dat je het toch in het buitenland (Zweden, Amerika) moet zoeken.. De drafsport in Nederland is gewoon te klein voor zo'n onderzoek. Er zijn dit jaar tot nu toe maar 143 veulens aangegeven.


Dat is idd klein.
Hier worden elk jaar rond de 3000 dravers geboren. MOmenteel zijn hier rond de 90.000 warmbloeddravers en rond de 10.000 koudbloeddravers.
Eea heeft met geld te maken. Niet voor de trainers. Het is het spel ATG dat kapitalen in de sport verdient... en natuurlijk de staat, die de belasting opstrijkt.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:33

Je zou contact kunnen opnemen met Wolvega of Emmeloord, bij beide zitten dierenartsen die ook binnen de drafsport bekend zijn. Ik weet wel dat de Waiboerhoeve wel onderzoek heeft gedaan met Dravers, maar dat is ook weer jaren geleden.

De pest is gewoon dat er in Nederland een te grote variëteit is aan hoe er opgefokt wordt, hoe vroeg er begonnen wordt en hoe er getraind wordt. Er zijn maar weinig echt grote trainers. Nederland gokt liever op voetbalwedstrijden dan op paarden, heeft gewoon een totaal andere wedcultuur dan bijvoorbeeld Groot Brittanië, waar gegokt wordt op alles wat los en vast zit :+

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 12:44

De wedcultuur is hier ook zo.... zelfs buurtwinkeltjes hebben een gokhoek speciaal voor ATG waar je de dravers ook op scherm kunt volgen. Daarnaast gokt de gemiddelde zweed ook op alles wat los en vast zit :P De vraag is of je erg blij moet zijn met een kultuur in de drafsport zoals die hier is ontstaan door de ATG.
En dan doel ik niet op de sport zelf, maar op de bijverschijnselen daarvan. Die is beduidend minder charmant.
Dus misschien toch maar Nederland omarmen met zijn kleiner opgezette drafsport :)

ruitje

Berichten: 12332
Geregistreerd: 29-06-03

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:30

http://edepot.wur.nl/21943

Deze is boeiend, gaat o.a. over het feit dat het koersen met tweejarigen niet persee schadelijk zou zijn :)

Maar is weer niet wat je bedoeld natuurlijk :)

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:41


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 15:12

nou kan toch wel interessant zijn... zal straks eens gaan lezen :)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:57


ruitje

Berichten: 12332
Geregistreerd: 29-06-03

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:00

Zal m eens doorlezen, volgens mij onderzoeken ze in dat stuk van mij hetzelfde. Zou boeiend zijn als daar verschillen in zitten :)