vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:28

He, interessant onderzoek :)

Wil je zelf wat schrijven uiteindelijk (review paper misschien) of is het puur voor je eigen info?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 09:35

ruitje schreef:
Zal m eens doorlezen, volgens mij onderzoeken ze in dat stuk van mij hetzelfde. Zou boeiend zijn als daar verschillen in zitten :)

Ja ik zag ook de overeenkomst.
Over een ding zijn ze het eens. Distance kills, bij jonge paarden.
Training op jonge leeftijd lijkt niet de oorzaak van letsel te zijn, wel de manier van trainen en van fokken.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:45

liljebo schreef:
WendyBZ schreef:
Ik heb dit onderzoeksrapport destijds opgevraagd, kreeg het gewoon thuisgestuurd: [VN] Ligament- en peesblessures overheersen bij dravers

Ik denk dat je het toch in het buitenland (Zweden, Amerika) moet zoeken.. De drafsport in Nederland is gewoon te klein voor zo'n onderzoek. Er zijn dit jaar tot nu toe maar 143 veulens aangegeven.


Dat is idd klein.
Hier worden elk jaar rond de 3000 dravers geboren. MOmenteel zijn hier rond de 90.000 warmbloeddravers en rond de 10.000 koudbloeddravers.
Eea heeft met geld te maken. Niet voor de trainers. Het is het spel ATG dat kapitalen in de sport verdient... en natuurlijk de staat, die de belasting opstrijkt.


Wordt er onder de koudbloed dravers ook races gehouden? wat zijn de rassen onder de koudbloeds?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 09:55

RianneH schreef:
He, interessant onderzoek :)

Wil je zelf wat schrijven uiteindelijk (review paper misschien) of is het puur voor je eigen info?


Ik lever vooral gegevens/cijfers aan voor iemand die een artikel hierover schrijft. We doen het dus in feite samen.

Ik ben vervangend bestuurslid in de zweedse paardenbescherming (we ontfermen ons over paarden die in beslag zijn genomen door de overheid wegens mishandeling, verwaarlozing of omdat de eigenaar een verbod heeft op het houden van dieren -ook nooit zonder reden- ) We geven daarnaast een blad uit en we willen nu debat-artikelen daarin plaatsen. Elke keer met een ander onderwerp.
Dit keer is zijn de dravers/drafsport aan de beurt.
Op dit moment is daar een immens probleem gaande. Zonder enige twijfel is het overgrote merendeel van paarden dat bij ons binnen komt, draver. Denk dat het aantal tussen de 80-90 % ligt. Dat is niet onlogisch. Er is hier een enorm overschot aan dravers en de status is heel laag. Ze zijn te koop voor een paar honderd euro (vaak tussen de 300 en de 500 euro) en regelmatig zelfs voor minder of gratis af te halen. Helaas is het nog altijd zo dat een mens minder waarde hecht aan iets dat weinig heeft gekost, dan aan een duur 'iets' (met katten is het overschot en gratis af kunnen halen een vergelijkbaar probleem). De dravers komen dus veelal in verkeerde handen (als ze al niet op buitenlands slachttransport worden gezet, want ook dat gebeurt) Een aantal dravers gaat naar Malta. Ook daar kun je vragen bij stellen.
Dat is tevens de reden dat 52% van de trainers een paard liever slacht als het niet voldoet of na de karriere.
Al met al een triest gegeven.
Het artikel is echter absoluut niet bedoeld om drafminnend volk de zwarte piet toe te schuiven...(we gaan veel liever samen aan tafel zitten om het te bespreken) dat het is zoals het is, heeft zeker ook te maken met de zweedse liefde voor gokken en daarmee ATG en het geld wat de staat via belasting daarmee verdiend. Daar gaan miljarden in om. Trainers kunnen vaak zelf nog maar net de eindjes aan elkaar knopen en het liever laten slachten is niet onbegrijpelijk als je het lot van veel dravers bekijkt.
In het artikel worden gewoon heldere feiten genoemd, maar ook mythes onderuitgehaald.
Er zijn veel trainers die het liever anders zien en de zweedse drafbond sponsort verenigingen die zich inzetten voor het verhogen van de status van de draver, zoals het organiseren van clinics, wedstrijden en activiteitsdagen waarbij ze laten zien wat een draver kan, als hij zijn tweede leven begint.
Het is alleen niet voldoende.

Zelf zijn we van mening dat de focus moet liggen op verbetering in het fokbeleid, met dien verstande dat er veel onderzoek moet komen naar de houdbaarheid van de draver (in een van de stukjes van jullie stond ook iets over het vermijden van OCD... dat zijn dus belangrijke zaken) en bij voorkeur ook op psyche (een paard met goed psyche is meer geschikt voor een tweede carriere als het niet als draver voldoet), onderzoek en voorlichting/communicatie dat het zo gezond mogelijk houden van de draver ondersteund mbv aangepaste manier van paardenhouderij, voedsel en training (minder uitval maakt het ook minder noodzakelijk dat er op die enorme schaal wordt gefokt) en pleiten voor een 'tussenstation' met omscholing, zodat de prijs van de draver omhoog kan.

Het is een mening die gedeeld wordt door veel dierenartsen die actief in de drafsport werken. Probleem is dat er geld voor nodig is en dat geld moet van de overheid komen. Dezelfde overheid die er dik aan verdiend.

Mijn eigen mening: ik denk dat we er allemaal beter van worden als alles met elkaar aan tafel gaat zitten, de probleemstelling bespreekt en oplossingen zoekt die haalbaar zijn. Incl de overheid.
Drafsport heeft nu immers een slechte naam en het wordt er de laatste tijd niet beter op door misstanden. Daar wint niemand bij.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 10:00

Arjan, ja, je hebt hier de zweedse koudbloeddraver en ja, die komen ook gewoon uit op de baan. Er gaat daar wel minder geld in om. Problemen zoals overschot van paarden is daar minder nijpend. Een koudbloeddraver kost ook veel meer in aanschaf en staat bekend als misschien niet het gemakkelijkste paard, maar een zeer allround paard met sterk gestel
http://www.nordisktkallblod.se/hasten/k ... avaren.htm
we hebben er zelf ook een. Maar ze is gepensioneerd vanwege een oud letsel, dat ze blijkbaar heeft opgelopen bij een flinke smak die ze als jong paard moet hebben gemaakt.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:01

liljebo schreef:
Een aantal dravers gaat naar Malta. Ook daar kun je vragen bij stellen.


Dat hoeft niet persé negatief te zijn. Op Malta wordt namelijk gewoon gekoerst, er gaan ook regelmatig paarden heen die hier op winsom staan en niet meer mee kunnen komen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: vergelijk blessures Dravers versus andere sportpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 10:07

Nja, daarover zijn dus de meningen verdeeld. In Malta wordt bij 30-50 % van de paarden doping gebruikt, niet zelden omdat paarden goedkoop worden aangekocht en nog wel eens iets mankeren. (paarden worden nogal eens op afstand gekocht) en je moet je afvragen, denk ik, of je dat wilt. Er zijn daar zeker ook goede trainers, maar er is ook veel kaf onder het koren. Het gebruik van paarden in streetraces is ook niet ongebruikelijk en ook daar kun je je vragen bij stellen.

Ik ken toch mensen die daar zijn geweest en hun draver never nooit naar Malta zouden verkopen. Ik zou het zelf ook nooit doen. Je paard kan goed terecht komen, maar het tegendeel is ook zeer goed mogelijk. En hou dat maar eens in de hand vanaf afstand.