Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NZ92

Berichten: 3174
Geregistreerd: 23-06-09

Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 15:22

Hallo bokkers,

Momenteel vraag ik mij het volgende af; Hoe zit het met de toekomst van omgeschoolde dravers?
Ik merk dat er onwijs weinig belangstelling voor is.

Zelf heb ik mijn 18 jarige draver te koop staan, een ruin van 1,57 goed aan de hulpen,
mega braaf op buitenrit in staat om een L proef in de dressuur te lopen en ook kan
hij heen redelijk sprongetje maken.

Maar er is gewoon geen belangstelling voor, ik mail wel eens mensen maar vaak krijg ik de reactie
terug; Ik wil geen draver :(

En dan denk ik hoe komt dit? Ik snap dat niet iedereen zit te wachten op een uitgekoerste draver die net van de baan komt, maar eentje die al een tijdje onder het zadel loopt wat is hier mis mee
in vergelijking met bijvoorbeeld andere (recreatie) paarden?

Armitage
Berichten: 238
Geregistreerd: 28-01-13

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:24

In jou geval niks mis mee maar de reputatie verknald het voor je. De juiste persoon komt wel heb geduld. Een goed recreatie paard is een veel gezocht iets. Succes!

nolanlover
Berichten: 812
Geregistreerd: 26-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:26

Dravers zijn gebouwd om hard te draven. Vaak kunnen ze dan ook slecht galloperen en zitten ze niet zo heel fijn. Daarbij kunnen ze ook nog wel eens redelijk gevoelig en sensibel zijn. Zet daar een doodbrave recreatie tinker tegenover en je hebt je antwoord....

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:27

Wat n boer niet kent, eet hij niet.

Dravers worden vaak aangehaald met de woorden "Druk. alleen maar willen draven. Moeilijk. Geen aanleg voor dressuur. Kapot voor hun 4e door koersen"

Dat laatste is natuurlijk echt niet zo. Maar het gaat wel rond over de paardenwereld helaas.

Laatst stond er ook n bloedmooie draver te koop, 1600 euro. 5 jaar jong, had 1 jaar gekoerst en is onder het zadel gedaan. 3 mooie gangen. Geen stalgebreken maar voelde zich wel beter thuis met een 24/7 buiten.

werd er onder geplaatst:

"Veel te duur voor n draver. Een gekoerste draver van 5, is al kapot gemaakt door het koersen."

En
"Dravers zijn maar 800 hooguit 900 euro waard."

Mensen hebben altijd een mening, en andere mensen trekken zich er te veel van aan.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:32

Niet iedere draver is voortijdig stuk.
Sommigen blijken al op vrij jonge leeftijd simpelweg niet snel genoeg... of... gaan JUIST steeds in galop over op de baan. Als ze niet naar de slager gaan worden ze voor meer dan de slager opbrengt in de handel gebracht.

Hier in het dorp heeft een pubermeisje jarenlang een omgeschoolde draver als paard gehad. De galop was niet de beste gang van deze merrie, maar ze leste er wekelijks mee, en zij heeft er veel handigheid op geleerd, een geweldig leerpaard.

In de handel doen ze meestal idd. niet veel, vet onder de duizend euro.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:34

Leeftijd + koersverleden (extra slijtage) komt nog bij dat het winter wordt, wat altijd een slechte tijd is om te verkopen en het wordt inderdaad ronduit lastig. Kijk eens naar een betalende bijrijder/leaser of een bruikleenovereenkomst waarbij jij wel een klein pensionbedrag betaald en dus eigenaar blijft.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:35

Ik heb even naar je advertentie gekeken, maar als ik jou was zou ik er ook rijfoto's bijzetten. Alleen het hoofd en het idee dat het een draver is, maakt 1 + 1 = 2. Laat juist zien waarom jouw draver speciaal is, ik denk dat er dan vast mensen door het woordje 'draver' heen kijken. Succes met de verkoop! :D

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:36

nolanlover schreef:
Dravers zijn gebouwd om hard te draven. Vaak kunnen ze dan ook slecht galloperen en zitten ze niet zo heel fijn. Daarbij kunnen ze ook nog wel eens redelijk gevoelig en sensibel zijn. Zet daar een doodbrave recreatie tinker tegenover en je hebt je antwoord....


En hoeveel dravers heb jij gereden in je leven? Ze zitten heerlijk, galop is maar net hoe goed je ze inrijd en dat meedenkende karakter is 100 x prettiger dan die stugge tinker.

Ik heb er dit jaar meerderen verkocht in een prijsklasse tussen de 1250 en 2000, allemaal binnen zeer korte tijd weg met meerdere kijkers in de rij.

Jouw titel moet zijn: is er nog toekomst voor een 18 jarig paard, want daar zit hem het probleem, niet in het ras :)

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:40

Ik zie weer het woord koersverleden langs komen, ik snap nooit zo goed waar dat vandaan komt. Ik heb er liever 1 die wel gekoerst heeft, ze krijgen namelijk allemaal ongeveer dezelfde training en worden allemaal getest. Doe mij er maar 1 die wel door de test kwam, had hij in ieder geval een goed karakter en was hij sterk.

Dat is net zoiets als zeggen: ik heb liever een 8 jarige die geen Z heeft gelopen want dan heeft hij minder slijtage dan 1 die dat wel heeft. Dat weet je toch helemaal niet?

nolanlover
Berichten: 812
Geregistreerd: 26-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:40

ruitje schreef:
nolanlover schreef:
Dravers zijn gebouwd om hard te draven. Vaak kunnen ze dan ook slecht galloperen en zitten ze niet zo heel fijn. Daarbij kunnen ze ook nog wel eens redelijk gevoelig en sensibel zijn. Zet daar een doodbrave recreatie tinker tegenover en je hebt je antwoord....


En hoeveel dravers heb jij gereden in je leven? Ze zitten heerlijk, galop is maar net hoe goed je ze inrijd en dat meedenkende karakter is 100 x prettiger dan die stugge tinker.

Ik heb er dit jaar meerderen verkocht in een prijsklasse tussen de 1250 en 2000, allemaal binnen zeer korte tijd weg met meerdere kijkers in de rij.

Jouw titel moet zijn: is er nog toekomst voor een 18 jarig paard, want daar zit hem het probleem, niet in het ras :)


Genoeg, heb jaren op een handelsstal gewerkt en als ik iets heel zeker weet is dat er hier nooit een draver komt

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:42

en niet iedereen zit te wachten op een doodbrave tinker, ik zou me doodvervelen :P

En inderdaad net als ruitje, liever een die wel gekoerst heeft. Als ie niet gekoerst heeft zou ik me afvragen waarom niet.

De mijne deed het leuk in endurance, doet het leuk in TREC, kan een prima dressuurproefje lopen en kan ook voor de wagen nog leuk meekomen in de vaardigheid.

Ook ik zie de leeftijd eerder als een reden om niet te kopen dan het ras.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:49

Een doodbrave Tinker? Ik ken eigenwijze, ongeduldige, grappige en ook sensibele Tinkers. Doodbraaf ben ik ze nog niet tegengekomen.. :=

Ruitje verkoopt haar dravers inderdaad in een razend tempo! Er is wel degelijk vraag naar. In het geval van de TS denk ik dat inderdaad de leeftijd de verkoop parten speelt.

Chinas

Berichten: 819
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:50

Ik heb zelf ook net mijn draver verkocht, dat was zeker niet makkelijk. Hij is 15 jaar, L1/L2 dressuur, kan een klein sprongetje en kan mee op buitenrit, hij is superbraaf maar niet saai. Heel vaak hetzelfde probleem gehad als ts, mensen willen gewoon geen draver. Wat ik merk is dat er onterecht negatief over dravers wordt gesproken.
Wij hebben uiteindelijk uit de advertentie gehaald dat het een draver was. Ook al we contact opnamen met mensen hebben wij er niet bij vermeld dat het een draver was, alleen als ze er om vroegen. Onze gedachte was: laat ze eerst maar eens in het echt kijken hoe leuk hij is. Mensen die richting jouw type paard zoeken kijken meer naar karakter, als hij dan echt leuk hoort het niet uit te maken dat het een draver is.
Heel veel succes met de verkoop

Toevoeging:
De leeftijd maakt in mijn ogen niet uit, er zijn natuurlijk meer mensen op zoek naar een jong paard, maar er zijn ook mensen die graag een wat oudere willen.
Laatst bijgewerkt door Chinas op 04-11-14 16:03, in het totaal 3 keer bewerkt

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:51

Ik heb 2 dravers gehad en ze rijden heerlijk als ze goed gereden zijn vind ik het top paardjes.
Voor de recreatie zou ik er zo weer een aanschaffen.
Die ik had hielden van werken en ze lopen zich als het moet dood voor je onvermoeibaar en veel looplust.
Tevens is het ook nog zo dat ze in omgang heel fijn zijn en meestal prima opgevoed.
Ik denk daarom ook dat het aan de leeftijd of prijs ligt dat je hem niet zo snel verkoopt.
Wat ik er van weet is dat dravers worden geprobeerd en als ze niet snel genoeg zijn worden ze omgeschoold en voor recreatie aangeboden of na een jaartje koersen met de paardjes is niets mis mee.
Maar dat zal ruitje wel beter weten.

NZ92

Berichten: 3174
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 15:52

hmm dus 18 jaar zou te oud zijn? Het is een paard in topconditie, en de prijs doet er niet toe staat dus ook in mijn advertentie. Ook zou hij dus eventueel geleased kunnen worden.

Snap dat een 10 jarige beter zou verkopen, maargoed ik ben benieuwd! Jammer dat ze vaak zo'n slechte naam hebben. Aangezien ik 11 jaar ontzettend veel plezier gehad heb van mijn draver, en hij op alle vlakken vaak meer uitblonk dan een haflinger, tinker, fjord of een hete kwpner.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:53

De mijne is 19, ik kan me geen fijner paard wensen, maar zou zelf geen 18 jarige kopen. :o

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:56

tones schreef:
De mijne is 19, ik kan me geen fijner paard wensen, maar zou zelf geen 18 jarige kopen. :o


Qua leeftijd ben ik het wel eens. (Rest van je post ook hoor, daar niet van!)

Een 18 jarige, tegenwoordig klinkt dat erg oud.
Meeste mensen willen een jong dier, potentie rijk voor de sport.
Een "oudje" van 18 past niet in het plaatje.
18 is voor sommige paarden helemaal niet oud.

Voor het ene paard is 18 oud, en voor het andere paard is 28 pas oud.

Maar omdat je tegenwoordig steeds meer hoort, "Paard is met 20 oud en met 25 echt n opa of oma"
Mensen willen daar niet mee zitten, dat ze over enkele jaren hun paard moeten laten gaan, omdat hij wordt ingeslapen oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:57

Idd ik zou rijfoto's er neerzetten , ik weet me nog te herinneren dat hij door iemand in mijn les gereden werdt 9 a 10 jaar terug vermoed ik.. Maar das niet recent :') , en een stand foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:57

Mij spreekt het ras gewoon niet zo aan, al kom ik soms ook prachtige exemplaren tegen!
Ik hou zelf meer van stevig; stevige benen, stevige hals...
Uiteindelijk gaat het om karakter en mocht ik een gezelschapspaardje zoeken en komt toevallig een schat van een Draver tegen, zou ik daar niet over te hoeven twijfelen, maar voor mezelf om te rijden is het zeker niet geschikt.

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:58

Ik denk dat het probleem inderdaad eerder bij de leeftijd zit.

Zo zou ik nooit een 18 jarig paard kopen, tenzij het een ex-grandprix paard is waar ik nog van kan leren.
Maar anders niet.

Wellicht moet je hem anders gaan adverteren;
foto's onder het zadel
een filmpje waarop je ook galoppeert

en vertel duidelijk waar hij juist wél heel goed voor zou zijn, zoals een recreatie ruiter die voor de fun in de bak wil rijden, een keertje onderling wil starten en graag lekker de bossen in gaat met een betrouwbaar paard.

Eef_Bam

Berichten: 4106
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:04

Ik zie inderdaad meerdere knelpunten, al genoemd:
- de leeftijd, niet veel mensen zoeken een paard van 18
- rij-foto's en filmpjes
-draver zijn

en nog niet genoemd:
In je advertentie staat een heel verhaal over dat je een ander paard heb waar je nu dressuur mee wil gaan rijden, hiermee wek je de suggestie dat dit paard blijkbaar niet goed genoeg is voor de dressuur.
Ik zou de reden van verkoop lekker weglaten en "verkoop wegens persoonlijke omstandigheden" neerzetten :Y) .

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:05

Eef_Bam schreef:
Ik zie inderdaad meerdere knelpunten, al genoemd:
- de leeftijd, niet veel mensen zoeken een paard van 18
- rij-foto's en filmpjes
-draver zijn

en nog niet genoemd:
In je advertentie staat een heel verhaal over dat je een ander paard heb waar je nu dressuur mee wil gaan rijden, hiermee wek je de suggestie dat dit paard blijkbaar niet goed genoeg is voor de dressuur.
Ik zou de reden van verkoop lekker weglaten en "verkoop wegens persoonlijke omstandigheden" neerzetten :Y) .


Mee eens!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:06

Ik zou ook advertentie aanpassen (en zeker niet aangeven dat je zelf een leuker paard hebt die nu je eerste keus is) hou het korter... en zorg voor rijfoto's en standfoto en liefst ook een filmpje.

Het verkopen van een 18 jarige is je grootste probleem... onder de 10 is bijna alles nog wel goed te verkopen... maar 18 jaar... ik zou ook eerder voor een leaser gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:08

TS, het probleem zit hem niet in het ras zoals al gezegd is, maar in de leeftijd, de wijze van adverteren en de foto's. Ik zie op de foto een heel lief koppie, maar het is (zonder rottig over te komen natuurlijk!) wel een 13 in een dozijn paardje. Er zijn héél veel lieve paarden die een leuke buitenrit kunnen rijden, een L1/L2 proefje kunnen rijden en over een huppeltje heen kunnen springen; alleen tja.. Die zijn inderdaad vaak nog een stuk jonger...

Probeer om hetgeen wat je in je advertentie zet, ook vast te leggen op video of foto zodat het wellicht meer mensen aan zal spreken. Is hij officieel uitgebracht op L2 niveau of alleen op L2 niveau getraint?

Het is niet zozeer dat het een draver is, maar meer de combinatie van factoren; ouder paard, draver, weinig foto's/filmmateriaal bij de advertentie, maakt allemaal dat men eerder zal neigen naar een jonger dier, dan naar een paard van 18..

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:11

vooral het verhaal waarom je het paard weg wil doen, is een doodsteek in je advertentie.

En verder ga ik mee in bovenstaande commentaren betreft leeftijd/ras etc.