Draver onder controle houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheSounddxx
Berichten: 50
Geregistreerd: 11-12-14

Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:45

Heee allemaal!

Ik heb een verzorgpaard. Het is een draver en heeft vroeger hoog wedstrijden gedraafd!
Hij was heel goed!
Nu is het een recreatiepaard geworden.

Ik wil met hem galopperen alleen lukt dat niet zo.
Als hij uit de galop weer terug valt naar draf gaat hij weer super hard draven, (logisch natuurlijk) alleen hij neemt er een loopje mee. Hij gaat nog harder als de galop draven alsof hij weer meedoet aan zon wedstrijd.

Hij gaat allemaal spelletjes bedenken zoals vandaag:
Hij vond de balken naast de bak "eng".
Hij sneed dus een paar keer in keiharde draf af.

Dat was heel verkeerd van hem.
Ik moet heel hard trekken om hem weer in stap te krijgen, maar ik wil zijn mond niet stuk maken.
Hij wordt maar niet rustig.
Ook in stap loopt hij gigantisch hard.

Alvast bedankt :*

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:04

GP -> DRS

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 01:08

Ik ben dan wel heel benieuwd hoe je verzorgdraver heet.
Hoe lang is hij ohz? En les je ook met hem.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:14

Voor galop hebben ze balans en juiste spieren nodig, die moet je trainen. Een instructeur kan je in hier beter mee helpen dan wij vanaf de computer. Heb je ook les?

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:35

Hoe lang is hij nu de sport uit?
Het kan voor sommige dravers best moeilijk zijn om die overgang te maken van sportpaard naar recreatiepaard. Eerst wordt ze geleerd harder te lopen, dan is dat opeens weer niet de bedoeling.
Wat je zou kunnen doen, is weer terug naar de basis. stappen, aandraven, hem op je zit terug rijden naar een langzame draf en dan weer stappen. Net zolang totdat JIJ degene bent die het tempo bepaald.
Galop zou ik dan nog even links laten liggen. Ze zijn dat vaak nog niet zo gewend, brengt ze uit balans, dan gaan ze harder lopen.
Als jij op een koort loopt en je dreigt te vallen, ga je ook snellere passen zetten. Eerst aan de balans werken in stap

yasminh
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:45

ik heb ook een draver die heel snel gaat ik heb er nu zo'n twee jaar maar het gaat steeds beter met het rustig rijden.. ik heb les van Tessa Roos. zij leert je alles met je zit te doen. in het begin kon ik dit echt niet maar na 2-a-3 maanden gaat me paard het steeds beter doen. ze rijd nu rustig en hoef niet meer aan de teugels te trekken. dat moet je sowiezo niet doe. een tip: je kan het best de teugels lang laten (is heel lastig) als je paard rustiger gaat moet je hem/haar belonen. ga met je onderrug tegen haar in en zo in stap en dan in draf en dan in galop. als ze hier op reageert ben je al best ver. je moet wel geduld hebben. :) dus het is beter als je niet de teugels strak pakt want zo gaat hij/zij nog veel sneller (ervaring)het klinkt miss. vreemd maar het helpt echt! dus als je geduld heb lukt het zeker weten!! groetjes

yasminh
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-04-15

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:47

oh ja als je van galop of draf naar stap of draf wil. moet je in de buiten teugel kneepjes geven en kleinere rondjes maken. dus niet trekken. en zo oefen je dat door en door (ik heb het zelf ook meegemaakt en deze dingen heb ik door gezet en het gaat nu veel en veel beter) *D *D

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:55

War kom je vandaan? En welke Draver is het?

Atlanti

Berichten: 4
Geregistreerd: 04-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:50

Ik heb ook een lange tijd op een draver gereden waar ook een schroefje bij los zat. Niet dat het een slecht paard was maar hij was soms Oost Indisch doof. Hij deed soms braaf wat die moest doen en soms... Groeide hij hoorntjes! Dus als hij weer eens zo hard ging en mij negeerde dan stuurde ik hem op een struik. Klinkt hard! Maar het kan niet zijn dat je paard zomaar met zijn eigen schaduw gaat racen! Levensgevaarlijk (wegen over rennen enzo)! Een paar keer een noodstop gemaakt op een struik en hij begreep dat ik ook terug kon 'vechten'. Het ging nooit helemaal over maar hij deed het op het laatst bijna nooit.

Met de overgang van draf naar galop of galop naar draf hebben me 2 oefeningen zeer goed geholpen:
1. In de rijbak heb je letters. Dan moet je eerst een paar rondjes dit doen: stop bij A voor 3 sec dan flink stappen naar K. Stop bij K 3 tellen en dan flink stappen naar E. Stop bij E 3 tellen enz. Na een halve bak ofzo krijg je het gevoel dat je paard gaat opletten omdat er steeds stoppen zijn. Als dat gebeurd gooi je er een drafje tussen (A 3 tellen stop en dan draven naar K. Bij K 3 tellen stop. Dan stappen naar E etc...). Dat doe je een paar keer door elkaar en soms een verassen met een letter overslaan (A 3 tellen stop dan draf naar E. 3 tellen stop en dan stappen naar H). Dit is een super oefening en zeer geschikt voor paarden die de bak saai vinden. Het idee hierachter is dat je paard niet meer kan/gaat voorspellen wat de volgende gang zal worden DUS gaat je paard beter op je Letten. Paar keer dit doen en dan eens een overgang van draf naar galop proberen (niet bij elke letter stoppen hoor gewoon een halve of hele hoefslag ). Door die letter oefening zal het ook beter gaan met de overgang van galop naar draf. Een paar dagen uitproberen en er moet vooruitgang komen.

2.probeer je paard te leren om vanuit stap of stilstand aan te springen (in de bak natuurlijk niet buiten!). Niet om altijd zo aan te springen maar soms voor een oefening. Ik heb gemerkt dat hij dan veel makkelijker aan ging springen als ik van draf naar galop ging.

Ook wat help is om een klein tikje te geven met de zweep wanneer je aan gaat springen van draf naar galop (precies wanneer jij je been naar achter doet). Veel mensen zijn het daar niet mee eens maar het is maar tijdelijk. Je paard leert dan gelijk te reageren op je hulp. Dravers hebben anders vaker de neiging om heel hard te draven omdat de bak maar saai voor hun is.

Wat beter gaat in de bak zal ook langzaam volgen buiten!

Atlanti

Berichten: 4
Geregistreerd: 04-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:28

Nog een piece of advice: Dravers zijn ongelooflijk eigenwijs (als je ze een vinger geeft nemen ze de hele hand) dus jij moet zo koppig worden als een ezel!

Als hij afdraait bij een balk. Dan maak je een volte en loop je er weer langs (in het tempo dat jij hebt bepaald!) . Ookal moet je dit 50x achtereen doen... Blijven doen totdat hij er langs gaat hoe jij dat wil.

Wil hij niet afremmen op de lange kant? Dan afremmen op de muur (neus naar de muur draaien) of in de hoek. Het punt dat je over wil brengen is:ik vraag jou maar 1x rustig om af te remmen (gewone druk op teugel/zit) , dan waarschuw ik je 1x (met meer druk op de teugel/zit),luister je niet dan zijn er consequenties. En dit dus steeds herhalen op de lange zijde. DEZELFDE lange zijde waarop hij zich misdroeg! Hij moet snappen dat jij niet doorgaat met normaal rijden totdat hij het goed doet op die zijde waar het fout is gegaan! Flink belonen als hij het zonder geweld goed doet! Zelfs met een snoepje! Je wil dat hij slecht gedrag als eindeloos en langdradig ervaart en goed gedrag als vrolijk en vloeiend ervaart, want hun instinct is om maar steeds vooruit te gaan. Als jij vast blijft steken als een cd met een kras erop dan kan hij niet 'vooruit' en dat is vervelend voor hem.

Het is wel vervelend in het begin maar uiteindelijk geeft hij op met dat treiteren en dan wordt het plezieriger voor jullie beide!

Zo heb ik ooit 45 min voor een klein ondiep plasje gestaan omdat hij ineens vond dat hij met groot geweld langs kon springen. Normaal ging hij er doorheen of stapte hij er rustig overheen. :S maar hij ging er wel uiteindelijk zonder geweld doorheen....
Laatst bijgewerkt door Atlanti op 10-08-15 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:31

Sorry, maar ik vind het echt onzin.
De dravers die ik ken, zijn juist harstikke werkwillig.
Eigenwijs, nee. Ze zijn ontzettend slim en verstandig.
Ik heb hier een crack van 17 staan. Die op de kleinste aanwijzing reageert. En als je dat niet Door hebt zelf. Dan interpreteer je dat wellicht als eigenwijs ja.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:32

Vechten en treiteren? Volgens mij begrijp je het gedrag dan niet helemaal... Over het algemeen zijn het hele eerlijke paarden, en zit er een reden achter zulk gedrag. Onbalans en onbegrip eerder dan vechten en treiteren.
Met de methode die jij hanteert zou ik de mijne knettergek krijgen.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:33

Ik vind bovenstaand advies echt op alle fronten niet juist en vind dat er een heleboel 'raskenmerken' worden genoemd die gewoon niet draver-eigen zijn....

Edit: Dit was bijna hilarisch, 3 dezelfde posts :')

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:35

Ik weet niet wat voor een ervaring jij met dravers hebt.. maar jij kent duidelijk hele andere dravers dan ik

Als je mijn draver op die manier zou 'aanpakken' kun je het vergeten met hem.. en dan kun je hem oost-indisch doof of koppig noemen maar dat heeft dan denk ik meer te maken met jou aanpak dan met zijn karakter :+
Als je deze paarden met respect benaderd, krijg je alles van ze gedaan en gaan ze voor je door t vuur!

Edit: zie bovenstaande dus :+

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:40

Ik dacht ook al huh toen ik je post las. Ik kan wel beamen dat als ze iets echt niet willen, ze wel goed vol kunnen houden ja. Maar dat komt heel weinig voor.. Ze zijn over het algemeen enorm werkwillig en lief!

Ts het harde draven na galop heeft te maken met weinig balans. Met de juiste training wordt het steeds beter.

Wat betreft het afsnijden. Misschien vindt hij de balkjes echt eng? Een kleine verandering die ons niet eens opvalt, valt hen erg op. Laat hem eens kijken en wennen.

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:48

onze dravers hadden in het begin (ook door balans-issues) moeite met galopperen in de bak. Wij hebben juist veel geoefend in het bos, lange rechte stukken galopperen (en dan ook schakelen wanneer de balans beter werd) en verder vooral veel overgangen en figuren in de bak voor de gehoorzaamheid/balans/spieren.
terwijl we dr nu twee hebben en allebei redelijk direct van de baan bij ons kwamen, hebben ze nooit echt heel rennerig gedaan. wel als je samen naar buiten ging hadden ze af en toe wat competitie-kriebels maar altijd makkelijk terug te nemen.
Ik heb ooit ergens gelezen in een dravertopic hier dat ze soms leerden op het bit te 'hangen' dus ophoudingen lijken me verstandiger dan echt hangen aan de teugels
uiteindelijk is iemand op de grond, een instructrice of instructeur, waarschijnlijk behulpzamer dan wij hier kunnen zijn

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:58

Atlanti schreef:
Dravers hebben anders vaker de neiging om heel hard te draven omdat de bak maar saai voor hun is.


Daar hebben ze met koersen ook altijd last van: zo saai..ik ga maar hard draven. Ik hoop dat ik er ooit eentje vind die het extreem saai vind en dan heeel hard kan! :+

Ik denk dat je het goed bedoeld met zo een uitbreide post Atlanti maar echt kunding ervaren kom je er niet mee over. :n

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:59

Ik denk dat de belangrijkste tip is: neem les. Want in je eentje ga je hier niet uit komen. Het gaat er om dat je het goede doet op het goede moment en daar kunnen wij vanaf bokt je niet mee helpen.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:10

Ik ga met de dingen van CarinaR, WendyBZ & Ruitje mee.

Mijn Draver is juist super leergierig en werkwillig. Als ik die methodes van Atlanti moeten proberen, had ik dit niet meer kunnen typen vrees ik :').

Die van mij reageert op elke zucht en verzitting, krijg m van stap naar galop dmv zit en iets been.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:29

T is een beetje een lastig ding, de ene pakt het makkelijker op dan de ander. Je kan bijna niet anders dan een goede instructie zoeken die verstand heeft van paarden (niet persé van dravers)..
Zodra je lesgever zegt dat je paard 'een spelletje speelt', 'je treitert' of je 'in de maling neemt' moet je een ander zoeken :j

Het ligt er ook aan hoe lang je paard al onder het zadel is en of je hem altijd zelf gereden hebt of dat hij ergens anders vandaan komt.

Over internet is het heel lastig tips geven helaas.. op je zit terugrijden gaat alleen als hij daar een beetje op reageert. Met lange teugel rijden is prima, maar dat ligt ook een beetje aan hoe hard ie gaat := anders zou ik toch echt teugels erbij pakken :j

Oh ja, de posts van Atlanti moet je gewoon overslaan :j niks persoonlijks hoor, maar t zijn niet echt heel handige tips helaas..

Dravers zijn een soort van bijna net zoals andere paarden, de ene wat werkwilliger en snuggerder dan de ander. Je moet echt even kijken wat voor jouw paardje werkt. Hetzelfde geldt voor aanleren van de galop. Je moet even kijken hoe makkelijk hij dat bijvoorbeeld doet als hij losloopt bijvoorbeeld. In principe kunnen ze het allemaal, maar zeker niet allemaal even makkelijk :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Draver onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:58

Zoals ik het lees, mis je wat ervaring.
Dravers hebben meestal moeite met de galop, dus zou ik eerst even laten voor wat het is.
Ga eerst aan het werk met wat je wel kan verbeteren (aan jezelf waardoor het paard beter gaat lopen)
Les heb je iig nodig!

Trekken om langzamer te gaan is iig niet goed, de meeste paarden gaan dan terug trekken. Je moet ophoudingen maken, dus eennbeetje druk, dan weer ontspennen, dan weer een beetje druk en dan weer ontspannen.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:11

Cer schreef:
T is een beetje een lastig ding, de ene pakt het makkelijker op dan de ander. Je kan bijna niet anders dan een goede instructie zoeken die verstand heeft van paarden (niet persé van dravers)..
Zodra je lesgever zegt dat je paard 'een spelletje speelt', 'je treitert' of je 'in de maling neemt' moet je een ander zoeken :j

Het ligt er ook aan hoe lang je paard al onder het zadel is en of je hem altijd zelf gereden hebt of dat hij ergens anders vandaan komt.

Over internet is het heel lastig tips geven helaas.. op je zit terugrijden gaat alleen als hij daar een beetje op reageert. Met lange teugel rijden is prima, maar dat ligt ook een beetje aan hoe hard ie gaat := anders zou ik toch echt teugels erbij pakken :j

Oh ja, de posts van Atlanti moet je gewoon overslaan :j niks persoonlijks hoor, maar t zijn niet echt heel handige tips helaas..

Dravers zijn een soort van bijna net zoals andere paarden, de ene wat werkwilliger en snuggerder dan de ander. Je moet echt even kijken wat voor jouw paardje werkt. Hetzelfde geldt voor aanleren van de galop. Je moet even kijken hoe makkelijk hij dat bijvoorbeeld doet als hij losloopt bijvoorbeeld. In principe kunnen ze het allemaal, maar zeker niet allemaal even makkelijk :)

Met dravers is niks mis, zolang je even bedenkt dat sommige dingen net anders werken, simpelweg omdat hen dat geleerd is.
Trekken aan het bit is er zoeentje. Hoe harder jij trekt, hoe harder hij zal gaan lopen.
Ik heb ooit eens voor iemand dat probleem opgelost door er een retescherpe pelham in te hangen en de ruiter bang te maken voor de pelham. Vervolgens durfde zij niet meer aan het bit te zitten en paard maakte zich daarmee niet meer druk en liep gewoon met de rest mee in plaats van 100mtr ervoor. Problem solved.

Paarden kunnen je wel degelijk pesten en treiteren maar als een instructeur zegt dat het paard je pest entreitert, dan is dat onzin, tenzij bewezen is dat die instructeur ECHT weet hoe een paard z'n ruiter kan treiteren. Dat doen ze namelijk op een heel ander niveau dan hier beschreven.

Voor de rest kan ik het alleen maar met Cer eens zijn. Wil je een goed advies, PB Ruitje; die heeft koersende dravers en kan je dus haarfijn vertellen hoe dat werkt. Sterker nog, de kans is groot dat ze jouw paardje kent.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:15

ikke schreef:
Paarden kunnen je wel degelijk pesten en treiteren maar als een instructeur zegt dat het paard je pest entreitert, dan is dat onzin, tenzij bewezen is dat die instructeur ECHT weet hoe een paard z'n ruiter kan treiteren. Dat doen ze namelijk op een heel ander niveau dan hier beschreven.

En toch geloof ik daar niet in :n

ikke schreef:
Voor de rest kan ik het alleen maar met Cer eens zijn. Wil je een goed advies, PB Ruitje; die heeft koersende dravers en kan je dus haarfijn vertellen hoe dat werkt. Sterker nog, de kans is groot dat ze jouw paardje kent.

Ja, dat is een goeie tip +:)+

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:17

Atlanti schreef:
Nog een piece of advice: Dravers zijn ongelooflijk eigenwijs (als je ze een vinger geeft nemen ze de hele hand) dus jij moet zo koppig worden als een ezel! ....

Las dit topic gisteren al en besloot toen niet te reageren nachtje over geslapen........
Wat een vreselijke domme opmerking geef je hier! Geen paard is zo fijngevoelig en willing to please als een Draver. Hij kan je niet snappen dat is wat anders. Hard draven na galop is een balans probleem. Mijn tip is om te gaan lessen en dan het liefst bij iemand die ervaring heeft met Dravers of bloed paardjes. Mijn paard stopt op whoooo in alle gangen die hij heeft.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:35

Cer schreef:
ikke schreef:
Paarden kunnen je wel degelijk pesten en treiteren maar als een instructeur zegt dat het paard je pest en treitert, dan is dat onzin, tenzij bewezen is dat die instructeur ECHT weet hoe een paard z'n ruiter kan treiteren. Dat doen ze namelijk op een heel ander niveau dan hier beschreven.

En toch geloof ik daar niet in :n

Be my guest, ik heb er eentje...........
Maar zoals gezegd, dat gebeurt op een heel ander vlak als wat hier gesuggereerd wordt als treiteren.