Is een draver ook geschikt voor iets anders dan draf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:45

Ik wil nog toevoegen aan dit topic dat mij is opgevallen dat dravers over het algemeen een betere sprong maken dan andere warmbloeden/volbloeden (tenzij springgefokt) (en dus ook koudbloeden).
Laatst bijgewerkt door Geryon op 08-05-15 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Is een draver ook geschikt voor iets anders dan draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:56

Ik heb een dravebier, mijn zus een Franse draver. Vooral mijn Replay is heel veelzijdig. Springen vindt ie het einde, dressuur draait ie zijn hoef ook niet voor om. Met buitenrijden kijkt hij nergens van op en is echt 300% bomproof. Op vreemd terrein ontzettend cool en hij gaat altijd voor me door het vuur. Ook kan hij voor de wagen al heb ik dat de afgelopen 5 jaar niet meer gedaan. Hij is supermakkeljjk in de omgang en echt een ontzettende lieverd. Mijn nichtje van een half jaar mag hem zo aan zn neusvleugels pakken en er een beetje aan trekken en de goedsul doet gewoon zijn oogjes half dicht, hij vindt het allemaal wel best. Hij heeft mij nog nooit gebeten of geschopt of überhaupt lelijk naar me gedaan. Het is echt mijn maatje voor het leven :)

miriam2105

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: heemskerk

Re: Is een draver ook geschikt voor iets anders dan draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:09

Dravers zijn hele veelzijdige paarden. Je kan alles met ze doen. Dressuur, springen, voor de wagen, endurance, lange ritten, western noem maar op.
Ik heb zelf een draver en ze zijn gewoon top. Hele eerlijke paarden die willen werken en alles voor je willen doen/proberen.
Ik had vroeger ook het idee dat dravers alleen voor de sulky kunnen draven en verder niks. Ruim 4 jaar geleden kocht ik een paardje van een handelaar wat er niet uitzag (in mijn ogen mager maar was gewoon afgetraind). Dat paard had iets wat ik niet kon vergeten en uiteindelijk heb ik haar gekocht. Later bleek het een draver te zijn.
Nu wil ik niets anders meer!! Ze kan een leuk sprongetje maken en dressuur.

Heb je zelf een draver op het oog of gewoon interesse naar het ras?

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:10

Ook met een draver die gekoerst heeft kun je "gewoon rijden en dressuren" :roll:

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Is een draver ook geschikt voor iets anders dan draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:14

Maar een draver die gekoerst heeft, kan toch wel degelijk wat moeilijker zijn.. Je moet bijvoorbeeld wat hulpen om gaan zetten ipv gewoon aanleren. En ze zijn uiteraard meer getraind in het stuwen dan een draver die niet in training staat. Dat maakt het uiteindelijk gecontroleerd galoperen wel moeilijker voor ze.

Cchanny

Berichten: 8833
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:15

Ik denk dat je wel veel dravers ziet, maar er geen erg in hebt.

Ze zijn zo veelzijdig :) Super leuk en allemaal verschillende karakters.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Is een draver ook geschikt voor iets anders dan draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:11

Dat is zo paard verschillend.
Mijn draver ruin liep zn rondje en deed zn best maar maakte weinig van dressuur.
Terwijl de ruin die hier in pension staat, jaren gekoerst heeft, een hele knappe proef neer zet.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Is een draver ook geschikt voor iets anders dan draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:13

Mijn draver heeft 7 jaar gekoerst en 150.000 euro daarbij verdient. Een gemakkelijker rijpaard ís er niet zowat. Hij blijft perfect wachten op mijn hulpen, hij is totaal niet rennerig en we halen 8'en voor de galoponderdelen en galopwissels. We mogen inmiddels ZZ men-dressuur starten.

Ik durf de stelling zelfs om te draaien: een draver die op hoger niveau heeft gekoerst, heeft geleerd om goed te wachten op de hulpen (dat is namelijk ook nodig in een koers, dat is niet alleen maar keihard rondcrossen). Dat maakt het juist gemákkelijker als rijpaard of menpaard later. Een draver die op hoger niveau heeft gekoerst is daarbij in het voordeel ten opzichte van een draver die niet of op lager niveau heeft gekoerst.

debbiew
Berichten: 152
Geregistreerd: 22-04-15
Woonplaats: Perth, Australië

Re: Is een draver ook geschikt voor iets anders dan draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:20

Ik heb twee jaar een draver gehad :) Leuk beest, maar je merkte wel dat ze echt moeite had met de galop. Moet wel zeggen dat toen ik haar kreeg ik zelf nog een vrij onervaren ruiter was en ik niet weet hoeveel ervaring zij heeft gehad. Ze kwam uit Frankrijk overigens.
Wat ze wel héél erg goed kon is springen, daar blonk ze echt in uit :) maar voor een fijn springparcoursje is het wel belangrijk dat je de galop er goed in hebt zitten.
het was overigens wel een paard met een enorm karakter, maar dat kan er ook aan liggen dat ze een merrie was :+

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Is een draver ook geschikt voor iets anders dan draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:27

en Frans :')

NaomixZanzi

Berichten: 97
Geregistreerd: 09-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:33

Ik heb 6 jaar lang een draver gehad en heb nu weer een draver gekocht die nog nooit op de baan is geweest. Vaak zijn dravers super braaf en wanneer je een band met ze hebt kan je er alles mee. Mijn merrie is nu 3 en ontzettend braaf met rijden en aan de hand in het bos. Ze heeft ook een onwijs mooie ruime stap draf en gallop.

NaomixZanzi

Berichten: 97
Geregistreerd: 09-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:36

Afbeelding

debbiew
Berichten: 152
Geregistreerd: 22-04-15
Woonplaats: Perth, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:37

ruitje schreef:
en Frans :')


+1 :')

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:51

Ik kreeg mijn Draver dat hij 2.5 jaar was en we zijn samen gegroeid.
Daarom vind ik de stelling van Rianne wel treffend....je komt als combinatie samen op een niveau.
Ik heb eerst dressuur gereden, maar was om toen ik eens een westernwedstrijd zag....wat gaaf wat een samenwerking...vlaggen, publiek, muziek, eettentjes en toch waren de paarden relaxed....hoe doen ze dat vroeg ik me af.
Toen een paar wedstrijden gestart en door studie 4 jaar niet meer gestart. Laatste 3 jaar wat wedstrijden gereden en laatste jaar alleen de wedstrijden die dichtbij zijn (dit jaar nog maar 1 wegens drukte).
Mijn jaarling is wel een quarter, omdat ik door wil in de western, maar ik zeg er altijd bij als hij half het karakter heeft van mijn oude draver (22) dan wordt het een topper.

Ook springen heb ik met hem gedaan werd ie reuze vrolijk van...kwam er alleen later achter dat ie maar met 1 oog wat ziet (met vrij springen in de staander gesprongen) en nu durf ik niet zo goed meer. Talent niet....erover heen komen zeker wel :j

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:54

Ik heb vorige week op een draver gereden *\o/*

Ik wil er nu ook een *D

Hij heeft trouwens koersen gelopen maar galop kan ie gewoon en heb 60cm gesprongen en hij is 24.

( was de eerste keer dat ik op hem zat)

Layanah
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:00

Aangezien ik wegens omstandigheden een nieuw tehuis moet zoeken voor mijn Draver, had ik vanmiddag iemand hier op Bokt een berichtje gestuurd. Zij gaf in haar advertentie op de Bokt markt aan op zoek te zijn naar een sensibel paard met karakter en zelfs gedragsproblemen waren meer dan welkom. Ik een lange mail geschreven over mijn Draver merrie die ik dan ook met pijn in mijn hart verkoop. Krijg ik heel bot terug dat ze op zoek is naar een rijpaard. Ik zal eens de link van dit topic naar haar doorsturen. :Y)