Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

drijven tijdens ren-galop ?

 
Profiel   

Graag wil ik weten of jullie drijven tijdens een normale ren-galop ,Hoe zit het op de professionele renbaan waar ze hoog op het paard zitten wordt daar ook gedreven ?

gr.Rico (beginner)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 16:47 



 
Profiel   

Ik rijd nooit in rengalop, zou het ook niet zomaar aanraden.
Tijdens een snelle galop drijf ik ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 16:48 



 
Profiel   

Hoi!
Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar ik zie vaak dat tijdens (grote) ren wedstrijden vrijwel continu de zweep wordt gebruikt. Ik denk dat drijven met de benen, omdat ze inderdaad zo hoog zitten, vrijwel niet gaat.

Zelf rijd ik nooit in ren-galop, dus ook geen ervaring!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 16:49 



 
Profiel   

Gewoon les nemen en niet zelf gevaarlijk stunts gaan uitvoeren. Paard schrikt --> rent ervandoor --> jij valt --> de consequenties kan je zelf wel bedenken . Niet doen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 16:54 



 
Profiel   

@_Femkeeex: Ik denk persoonlijk dat Rico niet zelf in ren-galop wil, maar gewoon een vraag stelt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 16:55 



 
Profiel   

Oh, dan heb ik niets gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 16:56 



 
Profiel   

Het is gewoon een nieuwsgierige vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 16:59 



 
Profiel   

Bij elke gang houd je ALTIJD je been aan het paard waardoor je het paard begeleid in de gang waarin je zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 17:01 



 
Profiel   

Als ik in rengalop ga zitten heb ik mijn beugels nooit zo kort als een jockey natuurlijk. Eigenlijk is het niet nodig om ze te drijven want ze gaan meestal zelf al voluit. Soms zit je op een paard wat net wat minder gemotiveerd is of wil je gewoon een wedstrijdje winnen. :+ Dan gebruik ik vaak m'n stem om aan te moedigen en een beetje been. Je zit in de verlichte zit dus drijven is sowieso anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 17:02 



 
Profiel   

Rengalop heeft op zichzelf nog vele tempo's, dus als je paard eerst heel hard gaat en langzaam afzwakt, kan je weer been geven om het laatste beetje energie er nog uit te krijgen. Hoeft niet natuurlijk! Gewoon aanvoelen :-). En doe voorzichtig inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 17:04 



 
Profiel   

lizy29 schreef
Bij elke gang houd je ALTIJD je been aan het paard waardoor je het paard begeleid in de gang waarin je zit.


Maar wat is de definitie van "Je been aan het paard houden" dan? Daadwerkelijk drijven, of dezelfde lichte druk waarmee je ook stuurt en waarmee je zorgt dat je niet als een dubbelgevouwen aardappelzak op je paard zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 17:08 



 
Profiel   

Heb vaak hard gerend tijdens bosritten maar besef nu dat ik nooit been geef omdat paard reageert op mijn stem.Op de renbaan waar hoog wordt gereden lijkt mij dit ook onmogelijk toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 17:10 



 
Profiel   

Zolang het paard op tempo blijft drijf ik niet. Nooit. Hij doet immers wat ik vraag. Gaat hij vertragen en dat is niet de bedoeling, dan krijgt hij been.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 17:14 



 
Profiel   

Floortz schreef
Zolang het paard op tempo blijft drijf ik niet. Nooit. Hij doet immers wat ik vraag. Gaat hij vertragen en dat is niet de bedoeling, dan krijgt hij been.

Precies, paard word alleen maar stomp als je elke pas drijft toch?

In de races kunnen ze inderdaad niet met de benen drijven. Dan gebruiken ze wel hun gewicht en de zweep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 18:59 



 
Profiel   

Ik heb ooit eens op een ex-racepaard mogen rijden.... Nou geen haar op m'n hoofd die daar nog extra ging drijven. Was blij dat ik m oprijd tot stilstand kon krijgen :+ en geloof me dat is echt totaal iets anders dan in de hardste galop van de meeste paarden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 19:07 



 
Profiel   

In een rengalop ga je hoe dan ook hard, ik drijf dan ook niet, wel met stem aanmoedigen en vooral goed opletten wanneer je moet gaan afremmen en doe dit ruim te voren op tijd, voorzichtig en langzaam afremmen en terugnemen, want in NL kan je bijna nergens echt lang lekker voluit gaan.

Altijd is er wel iets in de weg en of mensen etc.


Het veiligste is op de renbaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 19:14 



 
Profiel   

De enige keren dat ik in rengalop ben gegaan was op het strand, waar we dan ook flinke stukken hadden. Daar drijf ik eigenlijk alleen maar aan om in rengalop te komen, voor aansporing gebruik ik daarna mijn stem. Been lijken ze naar mijn idee gewoon bijna niet te voelen. Dat was trouwens ook in groepen, dus het paard wilde altijd mee met de rest, wat al genoeg "drijvend" is op zich. Ik denk dat de zweep bij racepaarden eerder wordt gebruikt als het paard eigenlijk moe wordt en daarom terug wil. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 20:41 



 
Profiel   

In een rengalop in de races wordt inderdaad geen been gebruikt, om de reden die al eerder genoemd is; de jockey rijdt met zulke korte beugels dat aandrijven niet kan.

Het aansporen doet een jockey met stem, met de handen (voorwaartse beweging met de teugels tegen de nek aan, met de beweging van het paard mee, dit gebeurt alleen in galopraces) en tot slot met de zweep. In tegenstelling tot hoe het op sommige videos lijkt gebruikt een jockey de zweep niet constant. Er zijn strenge regels voor het aantal toegestane tikken (3 tot 4 in de laatste 400 meter), de rest van de "zweep bewegingen" zijn slechts zwaai bewegingen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-16 20:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen