[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 16:51

Ik heb lekker mee zitten lezen maar zal nu toch antwoorden haha :+ .

Dit betreft onze 3 jarige( die ik hier verder niet bespreek eigenlijk, ze is voor 50% van de hoefsmid/rijder waar wij samen mee trainen)

Zoals je ziet plaats je dingen op de voet en dan gaat hij meten. Geen rollerbank nodig :+

Wij hebben echt een van de betere smeden in NL, heeft ook op meerdere klinieken gewerkt en werkt er nu nog op 1. Hij kan zoveel bijzonder beslag maken, dat is echt wel anders dan een rijpaardbeslag :) .

Voor ons is het feit dat hij onze paarden traint( meestal rijd in de koers ook) en beslaat echt enorm fijn. Daardoor kun je snel wisselingen maken in beslag als dat nodig is.

Dat zijn eigen paard symmetrisch is zegt dus ook wel wat over dat zijn oog best goed is haha :) .

Dravers wil je zo symmetrisch mogelijk hebben, elke extra 'zwaai' /',afwijking' maakt de balans/kadans lastiger.

Deze merrie heeft ook geen afwijkende stand, je kan een paard natuurlijk niet symmetrisch maken ten koste van het been. Dan moet je juist de stand wat aanpassen aan wat het been doet.

Ze is inderdaad niet kreupel, de verschillen in landen en afrollen zijn er maar heel erg minimaal.

Ik zal eens vragen of hij ook meetresultaten heeft van andere paarden, een die juist niet symmetrisch is is misschien boeiender. Dit kon wel eens onze 'rechtste' draver zijn :')

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 16:53

Odetje92 schreef:
Cool, is dit dat nieuwe meetsysteem dat Wim gebruikt?



En ja dus haha :D

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:55


Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:59

Oh joh, dat systeem is maar net iets duurder dan m'n paard was in aanschaf :+ _O-

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:01

ruitje schreef:
Odetje92 schreef:
Cool, is dit dat nieuwe meetsysteem dat Wim gebruikt?



En ja dus haha :D


Ja super gaaf! Zal hij mij uitlachen als ik Anouk aanbied als proefkonijn? :Y) :')

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 22:59

WendyBZ schreef:



Snotver, had dat zelf ook wel even kunnen googelen :') !

Daar staat het wel handig uitgelegd :D

@Sintara: erg he, wat een geld :D

@Odetje: haha daar durf ik geen uitspraken over te doen :')

Marigold

Berichten: 12571
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:11

Vandaag Duindigt selectieproef 10 startnummer 8, Ivar.
Is dat jullie Ivar Ruitje?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 13:10

Nee, onze Ivar is Ivar Charisma, hij loopt zo in de 1e koers :) !

Marigold

Berichten: 12571
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:02

O! Hij ging in galop geloof ik. Zag dit bericht te laat om specifiek op nummer 7 te letten.

Mijn grote favoriet Ace Gio Gar deed mee en won!
Ik vind het zo’n gaaf paard :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 14:09

' You are your own worst enemy'

We blijven zoeken met Ivar. Afgelopen woensdag waren we uitgeweken naar Emmeloord. Omdat er op Duindigt steeds hele goede paarden lopen, loopt hij daar een kmtijd van 16 zonder mee te doen. Ivar start in de beginnersklasse en dan is 16 lopen echt hard.

Hij startte in Emmeloord dan ook als favoriet, op papier kon hij 2 seconden harder dan wat de snelste deelnemer in het veld kon lopen.

Vorig jaar hadden we hem 1 keer mee naar Emmeloord, dat trok hij niet. Hij was daar met de voorbereidingen al mega druk.

Dit keer was hij super chill!

Klaar voor de reis.
Afbeelding

Daar veel warm stappen :)
Afbeelding

Wat hooi eten( je wil ze voor een wedstrijd niet te lang met een lege maag hebben staan, dan presteren ze minder goed) .
Afbeelding

Erg ontspannen op de wagen :)



Close up van zijn huidige optoming:
-Eerst een vaste kap om hem doof te maken.( die is weer terug, we hadden deze kap er af maar omdat hij druk was toch weer terug gedaan)
-Dan een kap met magnetische werking om zijn stress te verminderen.
-Dan een mondhalster( is een losse neusriem) over die 2 kappen heen, omdat hij geen check heeft zou hij die anders af kunnen schudden inclusief hoofdstel :+
-Dan zijn hoofdstel met keelplaat, normaal bit en geen check
-Dan een gaaskap omdat hij het haat als er steentjes tegen zijn hoofd komen.

Afbeelding

Inspannen voor de koers, hier was ik echt heel erg blij mee. Vorig jaar was hij een ongeleid projectiel, hij wilde niet stilstaan en had zichzelf al helemaal opgebrand van te voren.

Afbeelding

Dan de koers. Er waren van te voren 2 valse starts. Ik had verwacht dat hij daardoor enorm heet zou worden. Maar ook dat werd hij niet. Hij start in het 2e band, is als ena laatste weg aan de buitenkant.

Toen hij er goed in lag in de eerste bocht, durfde we te ontspannen: al zijn moeilijke momenten waren voorbij, vanaf hier moest het goed komen.



Jammer joh :+

Ivar springt weg in de 1e bocht en verliest daardoor zoveel meters dat het einde koers is om mee te doen. Hij word nog wel 4e met zo'n grote fout nog best netjes.

Vandaag moest Ivar weer op Duindigt lopen. Ook daar sprong hij, daar zal ik deze week over updaten want de film staat nog niet online.

Ivar heeft echt veel snelheid, veel meer dan Kliko had bijvoorbeeld. Hij is natuurlijk nog jong en we zien dat hij voor de koers veel beter zijn ontspanning weet te vinden. Als hij dat mee kan nemen de koers in, is het echt een goed koerspaard :o . Maar voorlopig, hoeven we niet bezig te zijn met hoe goed of niet goed de concurrentie is, want hij is zijn eigen grootste vijand :D

Marigold

Berichten: 12571
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:20

Wat een gaaf verslag!
Blijf erin vertrouwen, zag in het boekje al dat hij snel kan zijn.
Wellicht komt hij dit jaar over zijn puberteit heen en valt het kwartje bij hem. Gebeurd wel meer dat een paard na verloop van tijd echt laat zien wat hij waard is!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 19:46

Ik denk dat we hier de laatste koers van het seizoen hebben.

In deze koers lopen zowel Juul als Ivar. Juul krijgen we nog niet in balans, daarom springt ze ook in galop in de bocht. Juul is pas 4 en gaat deze winter onder het zadel beleerd worden, misschien mist ze nog wat kracht en helpt dat haar. Ze word gereden door mijn vader in het rood/blauwe pak.Rond 0.30 zie je haar in galop springen.

Ivar deed mee in dezelfde koers. Hij begint als allerlaatste aan het karwei. Met het zwart witte pak. Er was een keer of 3 tuigbreuk in de minuut voor de start, waardoor de start steeds werd uitgesteld. Dat is niks voor Ivar want die vreet zichzelf dan helemaal op van te voren.

Rond 1 minuut zien jullie dat hij eindelijk een beetje lekker in de koers komt te liggen nadat hij zelf aansluiting heeft moeten vinden bij het veld.
Vanaf 1.42 moet hij driedik de aanval gaan openen omdat er verder niks lijkt te komen vanuit het achterveld waar hij op mee kan trekken. Hij loopt alles bij( maakt echt heel veel meters goed! ) en...


Word heel heel heel erg netjes 4.

Soms word je 4, zo van nou meer zat er niet in. En nu werd hij 4, op 1 kluit met de rest, met het idee van als hij onderweg nou een keer mee had kunnen liften op een ander/minder zelf had hoeven doen:

Dan had hij nog net 2 meter over gehad in zijn tank :D

Ik las net op internet dat onze wedstrijden worden afgelast, dus ik denk dat dit wel eens de laatste koers van dit jaar kon zijn. Hoop dat jullie het een leuk jaar vonden om te volgen :D

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:51

Jeetje dat ging heel dik de finish over. Super zeg.

Enne... Keep the Change horen is toch wel wat gek.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:58

Gaaf! Leuk om je verslagen te lezen. Ik heb alle pagina's doorgekeken en ik wordt er echt wijzer van. Leuk om te volgen.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:08

Jammer dat de rest van de koersen zijn afgelast.

Wel een spannende rit zeg. Met samengeknepen billen kijken zo

Marigold

Berichten: 12571
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:13

Hoi Ruitje,

Gaan jullie ook weer meedoen nu Duindigt weer open is?
Ik zie vandaag wel een Ivor in de startlijst maar dat is geen Ivar denk ik?
Lijkt me wel leuk jullie te volgen bij deelname.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:29

Heb je het dagprogramma? Makkelijk te vinden in koers 2, 3, 5 en 8 :+

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:31

Oh leuk weer lekker mee lezen..

Marigold

Berichten: 12571
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:40


ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 14:53

Haha! We zijn weer aan de gang hoor. Ivar Charisma en Kitai H hebben net gelopen en om 17.00 moet Kumanu Fortuna nog. Ik verwacht helemaal niks dit seizoen dus dacht is niet zo boeiend om up te daten, maar zal dan toch nog kort verslagje schrijven straks :)

Kitai hebben we pas 2 maanden, Kumanu is pas net gekwalificeerd maar hebben we al even. Die waren dus nog niet in dit topic verschenen :)

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 14:57

Die ander die Wim rijd is niet van ons, die heeft wel de meeste kans denk ik :D

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 12!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:56

Gaaf! kunnen we weer volgen...

Succes

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:31

Nou, daar ben ik dan toch weer. Ik denk steeds: Zo boeiend zijn we niet om te volgen. We zijn natuurlijk helemaal geen grote stal en we presteren ook niet zo goed, dus ik weet niet zo goed of het boeiend blijft om te volgen. Maargoed, als het dan toch weer omhoog geschopt word denk ik: oke oke dan nog maar een jaartje haha. Inmiddels volgen jullie ons nu 3 jaar.

Vorig jaar( zie pagina 12) begon ik met Juliette, Kliko en Ivar. Van Kliko wisten jullie toen al dat hij eigenlijk niet genoeg talent had en daar waren we dan ook mee gestopt. We zien hem nog elke dag, want hij staat in pension en geniet van zijn nieuwe leven haha :) .

Van Juul hadden we hoge verwachtingen, zij is een van onze talentvolste jonge paarden geweest. Juul was enorm giftig in de koers, dit werd eigenlijk zoveel heftiger dat het in het werk niet meer leuk was haar te rijden. Ik ben 1 keer de baan uitgekomen thuis terwijl ik dacht dat ik zou dood gaan :+ . Het voelde ongeveer alsof ik aan een muur aan het trekken was en nooit meer op tijd zou remmen voor de bocht. Uiteindelijk hebben we besloten haar niet meer te gaan optrainen voor de koers. We zijn haar gaan beleren onder het zadel, hierin is ze echt enorm gegroeid. Zoveel rustiger geworden.
Omdat we slechte afscheidnemers zijn hebben we haar niet weggedaan als rijpaard maar:

Is ze nu naar de hengst :') . Slim natuurlijk, om te gaan fokken met een merrie die uiteindelijk helemaal niet zo heel veel gepresteerd heeft en ook nog vrij pittig is. Maar ja, je bent liefhebber of niet ofzo :') . Dus hopelijk hebben we volgend jaar draver-baby's <3

Dan houden we Ivar nog over van vorig seizoen voor de koers:

28-03 De eerste koers van het seizoen.

Startnummer 9 ( zwart witte pak aan de binnenkant)

Ivar blijft een lastig heerschap in de koers. Het startnummer hier is echt niet ideaal. Hij is eerste in het tweede gelid. De startauto hield wat in. De film begint terwijl die weer net wegrijd. Maar Ivar word zo ontzettend druk tussen de paarden en met nummer 9 lig je dus in de binnenkant helemaal ingesloten en dat is vrij lastig als je een paard hebt wat 'uit de drukte wil' . Je ziet ook dat de rijder op 0.22 direct naar het buitenste spoor gaat, omdat Ivar een paard is waarbij je gewoon niet opgesloten wil zitten tussen de paarden. Hij krijgt eigenlijk een hele mooie koers. op 2.12 zie je dat de andere paarden nog 'speed' hebben en kunnen afkomen. Ivar heeft dat niet, volgens ons gewoon nog een geval van conditie. Hij heeft gewoon nog een 'koersje nodig'

Dan gisteren.

Weer startnummer 9 met het zwart witte pak

Jullie zien dit niet, maar door de vorige keer, toen Ivar zo druk werd op dat nummer, wilde we iets later aan de start zijn. Alleen nu reed de auto ineens heel hard weg, dus moest Ivar eigenlijk al 200 meter eerder beginnen met hoog tempo omdat hij anders de start zou missen. Daarom is hij dus ook laat aan de start( laatste paard wat aansluit) . Het was een heel erg groot, ruimgerekt veld. Als je ziet hoeveel m2 Ivar verder ligt dan het koppaard, daar zitten heel veel meters tussen nog tot de laatste bocht. Vanaf de laatste bocht gaat Ivar oprijden. Je ziet op 2.13 dat hij nu nog wel 'speed' heeft, hij loopt echt nog ver in. Hij lag gewoon te ver weg van de andere paarden. Maar met een ander koersverloop, had hij dichter bij de eerste 3 kunnen zitten. Dus erg tevreden. Ivar is er weer. Je mag nu hopen dat het je de volgende koers lukt om mee te doen bij de eerste 3/4.

Dat wat betreft Ivar.

Ik heb vorig jaar al eens laten vallen dat we nog een jonger paard hadden: Kumanu Fortuna.
Zij was in principe vorig jaar kwalificatie klaar, maar we hadden het idee dat koersen teveel voor haar zou zijn. Wij zijn ook niet zo van het koersen als 3 jarige, wij koersen liever voor het eerst wat later dat je ze niet overvraagt per ongeluk( ligt toch op de loer met een jong paard he :o)

Kumanu haar kwalificatie ging goed en dus mocht ze vorige week haar eerste koers lopen:

Ligt achteraan bij de start, zwart witte pak.

Koe'tje had géén idee wat ze aan het doen was. Bij de start wilden we rustig aan doen. De bedoeling was gewoon een 'leerkoers' , dus gewoon leren wat koersen is. Zoals je ziet loopt ze bij de start echt een beetje achter het veld van: huh? Wat doe ik hier? Eigenlijk vanaf 01 minuut( eerste keer de finish door) zie je dat ze haar 'lijf er aan gaat gooien' . Ik kan niet zo goed omschrijven wat het verschil is. Als je een draver rijd, dan voel je of ze hard aan het werk zijn, of ze met hun hele lijf aan het werk zijn, of je gewicht hebt in je handen. Of dat ze op hun manier aan het 'freewheelen' zijn. Ik denk dat jullie dat onder het zadel ook wel voelen: Doet je paard wel netjes zijn werk maar gewoon een beetje lalala, of heb je echt het idee dat je denkt: Ja! We zijn aan het werk!
Vanaf 1.25 zegt de rijder: En nu gaan we echt aan het werk, we gaan oprijden. Je ziet dat ze gas gaat geven. Op 1.34( dus net terwijl ze op stoom komt) gaat de rijder voor haar gewoon netjes naar buiten( was helemaal niets aan de hand) maar Koe'tje dacht: 'Oh mijn God, er wil ineens iemand voor mij ook naar buiten' en springt in galop.
:+

Dat heb je dus met jonge paarden. Vooral bij ons. Trainers die er 50 in training hebben staan, die rijden thuis met zijn 8en tegelijk, die oefenen met jonge paarden. Onze paarden zien in een eerste koers pas voor het eerst een veld met paarden. Dan krijg je dit dus.

Oke, dan deze week de herkansing:


Start nummer 1: Het zwart witte pak

Nou, na de start had ze voor mij al 100 pluspunten. Er sprong van alles in galop. Ze moest eerst naar rechts, toen toch naar links, maar ze ging overal omheen. Als je dat vergelijkt met de vorige keer had ze door de bocht al 'beter gekoerst' dan de eerste koers. Dus wij waren blij. Uit de bocht, op 01.00 met ze nog een keer om een paard heen. Goh wat waren we trots! Rond 1.24 beland ze wel in het meest ongunstigste spoor. Het dooiespoor, dan lig je in het 2e spoor als 1e paard, dan doe je eigenlijk het zware werk. Je ziet dat ze steeds meer optrekt, totdat ze in de laatste bocht naast het koppaard ligt. Op 2.34 dacht ik: We gaan winnen! Maar...... Koe'tje word net gelopt.

Voor ons echter, voelt het als winnen. Door 2 dingen: Ten eerste, we waren hier nog helemaal niet mee bezig, het moest een leerkoers winnen. Dus hoe blij ben je dan als je paard zo goed loopt!

En ten tweede: Eigenlijk... had de winnaar er uit gezet moeten worden :)
Quizvraag 1: Zien jullie waarom?

Quizvraag 2: We hebben ook nog wat te sleutelen aan Koetje: Wanneer zien jullie dat/ wat had nog beter gekund?

Ik zal zo nog wat foto's delen vanaf mijn telefoon.

Gisteren liep Kitai H ook voor ons.
Kitai hebben we nu in januari gekocht, hij had alleen maar galop achter zijn naam staan. Was een enorm avontuur, al bij meerdere trainers gestaan en niemand kreeg hem in draf rond. Hij was toen hengst, we hadden de hoop dat hem castreren hem rustiger zou maken. Maar dat is dus niet zo :+ . Die wil dus helemaal niets in de koers. Die heeft nu bij ons ook 2 keer galop op zijn naam staan. Die heeft nu dus iets van 7 keer gelopen en 7 keer galop staan in zijn leven. Ik schat dus in dat we die nog 1 of 2 koersen de kans geven en dan stoppen. Over hem updaten lijkt mij dus niet zo leuk haha. Wel heb ik dus mogelijk over een maand een heel erg mooi rijpaard te koop haha :')

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:41



Deze is ook nog leuk! Vanaf 13.15 zijn wij in beeld met Kumanu!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Volg] Koersdravers: Wij draven 2020 in vanaf pag 18!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:10

Bedankt voor de updates ruitje, zo leuk om te volgen. Misschien juist wel omdat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is maar gewoon de dagelijkse dingetjes.