Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 23 [ 572 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

 
Profiel   

Meet Declic Sautreuil a.k.a. Kliko :D

Kliko is sinds kort in ons bezit en wordt getraind voor de koersen. Aangezien het aantal drafsportfoto's een beetje ondervertegenwoordigd is hier op Bokt vond ik het wel weer eens tijd :) .

Kliko is 5 jaar en heeft gekoerst in Frankrijk. Als een draver op die leeftijd weinig winsom( Kliko heeft nu 300 euro verdiend waarvan 45 euro bij ons in zijn 1e start ) worden de startmogelijkheden in Franse koersen enorm beperkt. Ze worden geweerd van de meeste banen en mogen op veel koersen niet meer inschrijven. In Nederland zijn deze beperkingen niet, dus wij hebben hem pas gekocht om te kijken of we nog wat kunnen verbeteren en hier in Nederland kunnen koersen.

Kliko werd geintervald, dat betekend dat de baan 1 km rond is en je steeds 500 meter snel rijd en 500 meter arbeidsdraf doet. Die stukken in snelheid bouw je dan op in tempo.

Dit was redelijk in het begin, vind echt dat je het verschil in power dan ook op de foto ziet.


[ img ]

Hier liet mijn vader even de zweep zien. Kliko is wat scheef op hoge snelheid, hij is dan ook nog niet in balans, dit was goed zichtbaar in de eerste koers waar hij 2 korte galloppades maakte. We moeten dus nog goed zoeken naar welke ijzers hem daarin helpen. Hij is echter ook erg bezig met de rijder. Dus vandaar dat mijn vader de zweep in het werk zo af en toe laat zien. In het begin was hij dan meteen vertrokken terwijl hij van ons wel wat minder daar op mag reageren. Daarnaast heeft hij daarom ook cant'seebacks aan. ( Dat zijn de bontjes aan de zijkant van het hoofd)

[ img ]

[ img ]

Onze 1,5 jarige en fokmerrie ( waarvan helaas de 1,5 jarige de linker is en wel de fokmerrie lijkt :') )

[ img ]

Hier zie je dat kliko de beenbescherming zeker nodig heeft en dit is ook wel een van de problemen in de balans, hij is achter veelste machtig. Zijn motor is dus zo groot dat hij voor niet snel genoeg weg is met zijn voorbenen.

[ img ]

[ img ]

Hier thuis oefenen met de proppen trekken, ook daar reageerde hij nogal heftig op dus daar willen we ook meer rust in brengen. Altijd een gedoe vind ik zelf, twee lijnen en 1 zweep in de ene hand en dan met de andere hand naar het touwtje zoeken is vooral in de koers best wel nadenken :+

[ img ]

Bij het proppentrekken geef je altijd 1 brul, tenminste wij dan. Op die manier gebruik je dus je stem als aanmoediging nu hij geluid hoort. Die aanmoediging werkte ook wel redelijk voor de paarden die tussen de baan in liepen :j

[ img ]

En dan de laatste foto op volle snelheid. Vind ik zelf echt prachtig, zo'n enorm zweefmoment en de power die je ziet.

Heb je vragen: Stel ze vooral!

[ img ]



Laatst bijgewerkt door Dyonne op 13-04-21 20:19, in het totaal 4 keer bewerkt

Titel aangepast op verzoek TS

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 21:50 



 
Profiel   

Wat is hij stoer! Ik vind jouw topics altijd super gaaf! Hij heeft ook echt een leuk koppie

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 21:52 



 
Profiel   

He, een nieuwe, leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 21:52 



 
Profiel   

Wat een gave foto's zeg, toch fascinerend om die tak van de sport zo te zien.
Misschien een domme vraag, maar wat betekent proppentrekken? Een soort sprintje trekken ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 22:06 



 
Profiel   

Voor wie het leuk vind zijn 1e koers voor ons, we moeten dus nog enorm sleutelen ( dat is vaak met paarden met een lage winsom/weinig starts ) .



Hij ging erg traag van start en komt dus pas op 1.50 in beeld. ( nummer 6, rood witte buis )


We zijn heel erg blij met de afstand die hij dan goed maakt, geeft aan dat wanneer we wat kunnen werken aan de startsnelheid hij goed zou moeten kunnen volgen in het veld.

Op 2.30 in die bocht zien wij al dat hij niet in balans is, je ziet dat hij achter soms niet helemaal in kadans is. Ook zie je dat hij best wel de bocht uitwaaierd.
Op het rechte eind daarna zie je dat hij zijn hoofd scheef houd, dat gaat hij doen als hij moeier wordt en dus minder nog in die kadans loopt.

Bij 3.28 zie je dus dat hij echt even de balans kwijt is en dat hij enkele passen galop doet, het is dat de rijder hem opvangt dat hij direct weer draaft ( en dat geeft ook zijn karakter weer, hij wil graag meewerken en snapt wat de bedoeling is maar hij kon het daar gewoon even niet bolwerken in draf )

Vanaf 3.50 zie je dat de rijder hem echt de bocht door moet 'dragen' , hij is dan achter zo machtig dat hij weer in de knoop komt en gaat 'steppen' ( d.w.z. met 1 achterbeen een grotere stap nemen)

Het laatste stuk komt hij nog erg goed af( d.w.z. dat hij niet stilvalt of geen tempo versnelling meer heeft ) .

AL met al dus voor ons de hoop dat als we de start kunnen verbeteren en de balans dat het een leuk koerspaard wordt ( een grote winnaar wordt het sowieso niet, dat talent heeft hij niet, maar dit vinden wij juist ook wel weer erg leuk ! )


Laatst bijgewerkt door ruitje op 01-07-18 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 22:08 



 
Profiel   

Cera_D schreef
Wat een gave foto's zeg, toch fascinerend om die tak van de sport zo te zien.
Misschien een domme vraag, maar wat betekent proppentrekken? Een soort sprintje trekken ofzo?



Proppen trekken zijn watten die in het oor zitten met een touwtje aan de kar. Je houd paarden dan in het begin van het werk of de koers rustig ( ze horen minder geluid ), en als je een tempo versnelling wil trek je aan het touwtje en komen die watten uit de oren. Dan horen ze het geluid en maken ze een versnelling.

Maanlicht en Wendy: Bedankt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 22:09 



 
Profiel   

Hier mijn paard nog die dag ( kliko wordt getraind door mijn vader )

Ik train Disco ( Discovery's Wish ) , nummer 2 in deze koers.

Hij werd dead heat 3e ( dat betekend dat er 2 paarden op de finish foto gelijk staan, dus ze kunnen niet uitmaken wie er eerder binnen is van de 2 )



Disco heeft 20.000 euro verdiend en je ziet dat zijn draf echt vele malen stabieler is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 22:18 



 
Profiel   

Heel gaaf! Hoe zit het eigenlijk met starten? De een is eerder weg dan de ander. Is er toch een bepaalde volgorde waar aan wordt gehouden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 22:21 



 
Profiel   

Jij kan dat altijd zo duidelijk uitleggen, altijd leuk je topics! Gaaf paard is het. Gaat dat met de voorbenen met training nog verbeteren denk je?
Apart die beenbescherming, en inderdaad ook nodig zo te zien. Ik heb ze in elk geval nog nooit eerder zo gezien, interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 22:23 



 
Profiel   

Desty schreef
Heel gaaf! Hoe zit het eigenlijk met starten? De een is eerder weg dan de ander. Is er toch een bepaalde volgorde waar aan wordt gehouden?


Ja, daar is met bandenstarts nog een beetje discussie over.

Stel een koers wordt uitgeschreven tot 10.000 euro met eerste band tot 5.000. ( je ziet op de filmpjes dat er eigenlijk 2 rijtjes paarden zijn met de start en als je goed kijkt zie je de verschillende elastieken, dus vakken, ook )

Dan schrijf je in en als je onder de 5.000 heb verdiend krijg je meters voor. Degene die het minste heeft verdiend van allemaal krijgt nummer 1 ( dat zou normaal het beste nummer zijn, want dan zit je meteen aan de binnenkant, het eerste spoor zeg maar ).

Wat alleen lastig is met bandenstarten is dat de nummer 5 in de band als eerste de baan op gaat, dus stel je voor 5,4,3 en 2 draaien te vroeg naar de baan toe, dan kan je als nummer 1 niet zo ver de baan op rijden en moet je een hele hele korte bocht maken. Daardoor heb je zo weinig snelheid dat eigenlijk de 2 en de 3 de beste nummers hebben.

Je ziet dit ook een beetje mis gaan in de start van Disco, daar is ook niet zoveel ruimte waardoor hij moet inhouden bij de start en de rest sneller weg is.

Ja, allemaal tactiek en soms heb je een beetje mazzel en soms een beetje pech.

Eigenlijk kunnen alleen de 10( rijd als eerste in de tweede band ) en de 5 ( rijd als eerste in de eerste band ) zelf bepalen waar ze draaien. De rest is domino effect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 22:26 



 
Profiel   

Telpeva schreef
Jij kan dat altijd zo duidelijk uitleggen, altijd leuk je topics! Gaaf paard is het. Gaat dat met de voorbenen met training nog verbeteren denk je?
Apart die beenbescherming, en inderdaad ook nodig zo te zien. Ik heb ze in elk geval nog nooit eerder zo gezien, interessant!



Dankje, ik doe mijn best :o . En wij zijn echt een hele kleine trainer hoor, dus ik weet er echt nog niet de helft van in vergelijking met andere mensen in de sport :o .

We kunnen achter nog andere ijzers onderslaan waardoor hij meer remt en voor andere ijzers waardoor hij sneller weg is voor. Ook kunnen we nog meer inhoud er in trainen ( want des te meer conditie des te minder verzuring en des te minder kans dat ze ook uit die cadans raken ) . Maar het is niet zo dat je er een heel ander paard van kan maken, het is vooral bijschaven.

We hebben dat nog niet gedaan, dus kan nog niet zeggen wat het resultaat gaat zijn.

Voordeel is wel dat hij heel erg weinig winsom heeft, dus als hij een beetje verbeterd is het resultaat groter dan wanneer hij tegen hele ervaren paarden moet lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 22:32 



 
Profiel   

20K gewonnen!? Zijn dat normale bedragen? Of zit je op hoog niveau.
Erg interessant, ik weet eigenlijk helemaal niks van de drafsport, je legt alles heel duidelijk uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 22:36 



 
Profiel   

Wat leuk! Erg interessant ook :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 23:10 



 
Profiel   

Vanuit meer dressuur/onder de man rijdend gekeken is stuwen voor snelheid ongewenst door op de voorhand lopen en daarmee o.a. verminderen bewegingsruimte voorbeen, vooral vanuit de schouder met trager voorbeen tot gevolg. Hij zou dus meer moeten gaan dragen van achter, maar dat zal hoogst waarschijnlijk snelheid kosten.
Onder het zadel zou je dat o.a. doen door vanuit achterwaarts in draf te vertrekken om zo vanuit een al dieper onder het lichaam staan achterbeen kracht meer omhoog te richten ipv naar voren. Nu weet ik niet of je met een sulky veilig achterwaarts kan om zo overgangen te rijden en of dat zin zou hebben.
Verder kom je qua stimuleren schoudervrijheid meer in de richting van wat veel als circuskunstjes heet, nl ergens op stappen (verhoging en dus ook schouder optillen ipv enkel been) en correcte spaanse pas. Beide hebben dit als "bijwerking" of vroeger juist als doel.
In hoeverre zou het nut hebben om dit paard onder het zadel te trainen om beter te koersen voor de sulky? Het trainen van andere disciplines wordt wel meer gebruikt om paard beter te laten presteren o.a. door betere spieropbouw.
Ook herinner ik mij vroeger een manegepaard dat erg vervelend was onder het zadel door een onderstandig voorbeen, ruitergewicht beperkte hem, voor de kar bleek hij goud waard, maar dat was recreatie/marathon, geen draverij-snelheden. Hoe staat het voorbeen van dit paard dus onder zijn lijf?
En hoe verstandig/handig is dit paard qua lichaamsgebruik en voeten neerzetten? Is hij ongelijk terrein gewend? Op de baan niet van wat ik weet (iets met teveel risico op zulke snelheden), maar qua huisvesting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 23:22 



 
Profiel   

Leuk topic! Erg interessant! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 01:53 



 
Profiel   

Wat super interessant om te zien. Ben benieuwd hoe ver jullie hem kunnen bijschaven.

Wat zijn die bandjes om zijn voorbenen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 06:04 



 
Profiel   

Heb je hem ook weleens met (half) dichte kleppen gereden voor betere focus? het lijkt of hij nu met van alles bezig is.

Benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 06:35 



 
Profiel   

interessant zeg! hoe hard gaat zon paard nou ongeveer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 07:47 



 
Profiel   

Nynkster schreef
interessant zeg! hoe hard gaat zon paard nou ongeveer?


Hard. Op onze stal ligt een heel klein baantje. Een stalgenoot met draver was hierop aan het oefenen en ik (=volledige leek mbt drafsport) vond hen heul hard gaan.

Stalgenoot pieste nog net niet in zijn broek, want hij was slechts wat aan het "kwikkelen" (als ik het goed onthouden heb).

Ruitje, ik geniet erg van jouw topics. En prachtig hoe relaxed-lijkend je vader op die sulky zit op die eerste foto's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 08:07 



 
Profiel   

Ik heb zelf vroeger een draver gereden bij een boertje, die wist in draf met gemak een scooter bij te houden (gaan zo 45/50kmpu) beest stond helaas 6 dagen per week op stal dus alles behalve getraind en al jaren niet meer gekoerst.

In galop, ik weet niet of ze daar zozeer sneller mee zijn, denk het wel, kon hij heel even een scooter bijhouden die 65 kmpu ging. Maar dat heb ik van horen zeggen omdat de jongen op de scooter mijn paard probeerde op te jutten (wat lukte) en dacht zich uit de voeten te kunnen maken daarna (wat niet lukte) :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 13:02 



 
Profiel   

assie schreef
Wat super interessant om te zien. Ben benieuwd hoe ver jullie hem kunnen bijschaven.

Wat zijn die bandjes om zijn voorbenen?


Dat zijn kniebeschermers, dus aan de binnenkant zit er dan een bescherming om de knie.

sanso schreef
20K gewonnen!? Zijn dat normale bedragen? Of zit je op hoog niveau.
Erg interessant, ik weet eigenlijk helemaal niks van de drafsport, je legt alles heel duidelijk uit.


20.000 is in Nederland een goede draver, subtop eigenlijk. Maar het kromme is, in Nederland verdien je met een eerste prijs 600 euro en in andere landen ( o.a. Frankrijk ) 5000 euro.

Dus als je een paard hebt wat in Nederland 20.000 euro heeft verdiend is die vaak vele malen beter dan een Fransman die 20.000 euro heeft verdiend. Dat maakt het erg lastig om met een Frans paard met winsom mee te doen in Nederlandse koersen. Voor Franse paarden zijn dan ook vaak eigen koersen uitgeschreven.

janouk schreef
Heb je hem ook weleens met (half) dichte kleppen gereden voor betere focus? het lijkt of hij nu met van alles bezig is.

Benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen


Nog niet, we starten eerst met cantseebacks, omdat ze vaak hoe meer gesloten hoe drukker worden in onze sport. Mochten de cantseebacks niet werken gaan we waarschijnlijk wel over op half gesloten of een Murphy's Blind ( dat is een oogklep aan 1 kant ) . Ook overwegen we nog een nieuwe kap die tegenwoordig op de markt is, die maakt alle paarden een stuk minder gestressed.

Edit: ( http://www.fenwickfarm.com/products/products.aspx?id=19 ) . De meeste trainers merken echt veel verschil bij paarden, ik weet zelf nog niet helemaal wat ik er van vind... ) 'Liquid Titanium produces Negative Ions which have been proven to make us feel better by providing us with more energy and a positive mood '


Rocamor schreef
Nynkster schreef
interessant zeg! hoe hard gaat zon paard nou ongeveer?


Hard. Op onze stal ligt een heel klein baantje. Een stalgenoot met draver was hierop aan het oefenen en ik (=volledige leek mbt drafsport) vond hen heul hard gaan.

Stalgenoot pieste nog net niet in zijn broek, want hij was slechts wat aan het "kwikkelen" (als ik het goed onthouden heb).

Ruitje, ik geniet erg van jouw topics. En prachtig hoe relaxed-lijkend je vader op die sulky zit op die eerste foto's!


Ja, goed onthouden! Dat noemen we kwikkelen. Dat relaxt zitten op de sulky is echt nodig, als je zenuwachtig bent is dit niet echt de sport voor jou. Er komt al genoeg adrenaline vrij in een koers :Y) . Mijn vader is in de 60 en is ook echt vele malen rustiger dan ik ben, echt een op en top paardenman vind ik zelf :) !

50 km per uur klopt wel zo ongeveer ja :) !

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 13:10 



 
Profiel   

Ik blijf dit zo gaaf vinden! Heb een jaar of 8 geleden drie maanden mogen trainen i.v.m. jaarlijks evenement van mijn studie en ik zou het dolgraag weer eens willen ervaren. Wat mij betreft een prachtige tak van de paardensport!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 13:22 



 
Profiel   

tamary schreef
Vanuit meer dressuur/onder de man rijdend gekeken is stuwen voor snelheid ongewenst door op de voorhand lopen en daarmee o.a. verminderen bewegingsruimte voorbeen, vooral vanuit de schouder met trager voorbeen tot gevolg. Hij zou dus meer moeten gaan dragen van achter, maar dat zal hoogst waarschijnlijk snelheid kosten.
Onder het zadel zou je dat o.a. doen door vanuit achterwaarts in draf te vertrekken om zo vanuit een al dieper onder het lichaam staan achterbeen kracht meer omhoog te richten ipv naar voren. Nu weet ik niet of je met een sulky veilig achterwaarts kan om zo overgangen te rijden en of dat zin zou hebben.
Verder kom je qua stimuleren schoudervrijheid meer in de richting van wat veel als circuskunstjes heet, nl ergens op stappen (verhoging en dus ook schouder optillen ipv enkel been) en correcte spaanse pas. Beide hebben dit als "bijwerking" of vroeger juist als doel.
In hoeverre zou het nut hebben om dit paard onder het zadel te trainen om beter te koersen voor de sulky? Het trainen van andere disciplines wordt wel meer gebruikt om paard beter te laten presteren o.a. door betere spieropbouw.
Ook herinner ik mij vroeger een manegepaard dat erg vervelend was onder het zadel door een onderstandig voorbeen, ruitergewicht beperkte hem, voor de kar bleek hij goud waard, maar dat was recreatie/marathon, geen draverij-snelheden. Hoe staat het voorbeen van dit paard dus onder zijn lijf?
En hoe verstandig/handig is dit paard qua lichaamsgebruik en voeten neerzetten? Is hij ongelijk terrein gewend? Op de baan niet van wat ik weet (iets met teveel risico op zulke snelheden), maar qua huisvesting?


Leuke reactie! Een draver is sowieso meer stuwend gebouwd, dragen is voor een draver dus echt heel erg lastig! Ik heb samen met Cer hier op Bokt meerdere koersdravers getraind op die manier ( o.a. Zanneke en Ruby, heb ik wel eens topics van gepost maar die foto's werken niet meer ) . Het is dan dus niet zo dat we achterwaarts of oefeningen doen om te dragen aanleren voor de sulky. Dan rijd je een paard echt dressuurmatig om hem beter in de bespiering te krijgen voor de koers. Ik kan zeker zeggen dat dit werkt, vooral ook omdat Cer echt goed keek naar wat er voor de koers nodig was. Je gaat dan gericht trainen op bepaalde spiergroepen of bepaalde vaardigheden. Bijvoorbeeld het slow starten hebben we met Zanneke op die manier ook beter aangepakt, onder het zadel kun je er goed aan werken om een paard sterker en handiger te krijgen.

Daarnaast werken we veel met hulpteugels met loswerken en longeren als dit noodzakelijk is. Ook balkjes gebruiken we.

Zeker met Franse paarden is de coordinatie minder, Amerikanen( zoals Disco ) zijn gewoon anders gebouwd en veel meer een drafmachine.

Daarnaast corrigeren wij veel met voetstanden en ijzers, ook daarin proberen we soms wat aan de stand van een been te veranderen. Al moet ik eerlijk zeggen dat we daar op latere leeftijd voorzichtig mee zijn, want vaak maakt het dan op de lange termijn meer stuk dan dat het op korte termijn oplevert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 13:34 



 
Profiel   

Nu ik jouw topic volg merk ik dat ik (nog steeds) erg veel vooroordelen heb over de drafsport. Zou je misschien ooit eens (ik weet dat ik veel vraag :o) een soort volgtopic kunnen maken van de training van 0 tot sportpaard? En het misschien in perspectief kunnen stellen met andere trainingsmethodes en aanhalen waar al die vooroordelen vandaan komen? Je zal vast wel bekend zijn met wat deze vooroordelen zijn, maar bijvoorbeeld: Ze worden op hun 2e 'al' voor de sulky gezet, worden helemaal kapot gereden en gaan dan vaak de handel in of naar de slager, zijn angstige paarden omdat hun vluchtgedrag constant getriggerd zou worden etc etc. maar ook, wat zijn de gevaren in de sport, op welke leeftijd vallen de paarden uit en waar zijn ze dan nog geschikt voor en waarvoor niet? Ik zou graag een positievere kijk op de sport krijgen daar ik sterk de indruk heb dat het beeld dat bij mij ingebakken is door 2 oude boertjes terwijl ik 14 was, niet helemaal klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 14:55 



 
Profiel   

[ITP] Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Misschien heb je hier wat aan? Helaas is het volgtopic korter geworden dan ik zou willen maar er staat nog best veel informatie in :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 16:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 23 [ 572 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen