Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 128 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[volg]Oudere draver heeft nieuw plekje gevonden!

 
Profiel   

Hoi,

Ongeveer 13 jaar geleden kwam er een draver op mijn pad als verzorgpaard. Jan Wielinga, roepnaam Indy.
Ik heb hem meer dan 7 jaar verzorgd en gereden. We waren qua rijden niet echt een match. Ben er ook afgevallen en mijn rug gebroken. Maar ben hem wel blijven verzorgen. Het was een grote lieverd.

De eigenaresse vroeg na een aantal jaar of ik hem wilde kopen.
Dat wilde ik niet omdat ik niet echt een klik met hem had qua rijden. Ik was veel te onzeker voor hem.
De eigenaar deed er nog weinig mee.

Ongeveer 6 jaar geleden ging ik verhuizen naar een boerderij met grond. Jeej droom uitgekomen en ik wilde mijn eigen paarden. Toen vroeg de eigenaar of ik Indy wilde hebben.
Dat vond ik geen probleem want ik had toch ruimte genoeg. Kon hij mooi van zijn oude dag genieten.
Hij werd nog wel lekker gereden door bijrijders en kinderen. Dat vond hij super leuk.
Na 4 jaar ging ik scheiden. Dag droom... en moest ik een keuze maken welke paardjes ik ging houden.

Besloten om voor Indy een ander huisje te zoeken. Dit was goed gelukt.
Hij kwam bij hele ik lieve mensen die meerdere dravers hadden en wilden er af en toe op rijden.
Dus ik helemaal blij!

Nu kreeg ik van de week ineens een berichtje dat ze niet meer voor hem kunnen zorgen.
Ik heb helaas niet de financiële middelen om hem terug te nemen.
Maar ik wil wel heel graag dat hij goed terecht komt.
Hij is inmiddels 26 en volgens haar wat ingevallen. Daarom rijden ze er nu niet meer op.
Ik heb een fb oproep geplaatst en wel al wat reacties gehad.
Maar nog niet echt concreet. Ook Een reactie van iemand die leuk leek maar na onderzoek een vriend te hebben die met paarden op een markt staat.... tja

Ik zit er dag en nacht mee in mijn hoofd. Schijf dit dus voornamelijk ook om het even van me af te schrijven.
Maar wie weet heeft iemand een gouden tip of heeft een goed plekje voor hem.
Dat verdient hij namelijk echt!



Laatst bijgewerkt door Apple op 16-12-18 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuw huisje is gevonden, volgtopic van gemaakt :-)

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 19:07 



 
Profiel   

Poeh, een 26-jarige die nog moet verkassen. Ik kan je zelf niet helpen, met twee dravers is mijn achtertuin echt vol. Heb je oproep doorgeplaatst in een groep voor dravereigenaren op Facebook. Misschien is er daar iemand die wat voor je kan betekenen.

Ik zou zelf niet meer met zo'n oud paard willen gaan leuren denk ik. Niet leuk om aan te denken, maar misschien is inslapen voor zo'n dier een beter alternatief dan de handel in...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 19:14 



 
Profiel   

Ik wil ook niet met hem leuren.
Mijn vraag aan haar was ook hoe goed hij nu nog is.
Want verhuizen is ook heel stressvol. En toen zei ik ook dat ik inslapen eerlijker zou vinden.

Maar ze zei dat hij nog goed genoeg was en een verhuizing nog wel aan kan.

Ik heb hem aan haar gegeven en ik vind dan niet dat ik moet pushen voor inslapen.
Dus daarom doe ik mijn best om een goed plekje voor hem te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 19:39 



 
Profiel   

2 opties : pensioenstalling vinden en er dus voor betalen elke maand weer of slager. Dier van die leeftijd die ook zo te lezen wat mankementjes begint te vertonen (want er is een reden dat hij afvalt), is tegenover het dier niet eerlijk en je loopt een heel groot risico dat die in het handelscircuit terecht komt en vervolgens na 2 jaar en 9 eigenaren alsnog inslapen/slager scenario wordt. Op zo'n leeftijd moet je de controle niet uit handen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-18 19:45 



 
Profiel   

tamary schreef
2 opties : pensioenstalling vinden en er dus voor betalen elke maand weer of slager. Dier van die leeftijd die ook zo te lezen wat mankementjes begint te vertonen (want er is een reden dat hij afvalt), is tegenover het dier niet eerlijk en je loopt een heel groot risico dat die in het handelscircuit terecht komt en vervolgens na 2 jaar en 9 eigenaren alsnog inslapen/slager scenario wordt. Op zo'n leeftijd moet je de controle niet uit handen geven.


Hij is afgevallen omdat hij niet meer goed kon eten. Ze heeft de tandarts erbij gehad en dat probleem zou nu dus opgelost moeten zijn. Met goed voer en veel TLC kan hij denk ik nog wel een poosje mee als recreatie paard. Maar ik heb uiteraard geen glazen bol.

Mijn keuze zou zijn in laten slapen. Hij heeft een mooi leven gehad en ik wil hem geen verhuizing meer aan doen. Maar die beslissing is niet aan mij.
Maar ik wil uiteraard er dan wel alles aan doen om ervoor te zorgen dat hij goed terecht komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 08:11 



 
Profiel   

Wat een lastige situatie..kun je hem niet terugnemen en hem dan in laten slapen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 10:46 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat een lastige situatie..kun je hem niet terugnemen en hem dan in laten slapen?


Ik zou voor deze optie gaan om eerlijk te zijn; paard terug nemen en zelf in laten slapen.

Het is niet eerlijk tegenover het paard om die op deze leeftijd nog te willen verkopen en heel eerlijk vindt ik het ook erg laf van de huidige eigenaresse dat ze niet dr verantwoordelijkheid wil nemen. Want zoals iemand al zegt; grote kans dat het dier de komende 2 jaar constant in de handel zit en na tig eigenaren alsnog ingeslapen wordt (of slacht). Heeft het dier alleen maar een hoop stress in zn laatste periode.
Kan ze wel zeggen; hij is nog fit genoeg voor een verhuizing en voor recreatief gebruik, maar hij zit op een leeftijd dat het ook zomaar ineens helemaal afgelopen kan zijn. En ja, dat risico loop je ook met een jong paard, maar met een oud paard is die kans veel groter; 1 slechte winter kan genoeg zijn om zo'n oudje in 1 klap klein te krijgen. Om dan nog van hot naar her te worden gesleept heeft het dier niet verdiend na jaren trouwe dienst.
Maar goed; daar kan jij niks aan doen natuurlijk aangezien het haar paard is.

Maar als het nog wel in je macht ligt (financieel gezien) om zelf het dier in te laten slapen en op te laten halen, zou ik daar voor gaan; dier terug nemen en da laten komen.
Puur om zo een hoop ellende voor het paard te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 11:03 



 
Profiel   

Misschien heb je het al geprobeerd, maar ik zou nog wat meer spammen op facebook met het hele verhaal er in. Een aantal pagina's die het goed doen zijn: paard zoekt plek, paard zoekt goed thuis en paard/pony zoekt dringend thuis. Ze hebben behoorlijk wat volgers.

Succes, ik hoop dat het toch nog gaat lukken... Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 11:08 



 
Profiel   

Ik zal dat in laten slapen toch nog maar een keer aan haar voorleggen.
Maar ik vind dat ook wel heel moeilijk hoor. Want de kans is er natuurlijk ook dat hij toch nog op een heerlijk plekje terecht kan komen war hij goed gevuld zijn laatste tijd kan slijten.

Mijn bericht op fb is echt al heel veel gedeeld. En iemand heft de link naar dit topic in de fb pagina draver als recreatie paard gezet.

Ik zal vanavond nog even wat meer groepen proberen inderdaad. Goede tips. Dank je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 11:42 



 
Profiel   

Sure_lee schreef
Ik zal dat in laten slapen toch nog maar een keer aan haar voorleggen.
Maar ik vind dat ook wel heel moeilijk hoor. Want de kans is er natuurlijk ook dat hij toch nog op een heerlijk plekje terecht kan komen war hij goed gevuld zijn laatste tijd kan slijten.

Mijn bericht op fb is echt al heel veel gedeeld. En iemand heft de link naar dit topic in de fb pagina draver als recreatie paard gezet.

Ik zal vanavond nog even wat meer groepen proberen inderdaad. Goede tips. Dank je.



Niet geschoten is altijd mis #) In ieder geval veel succes... :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 11:46 



 
Profiel   

EpiqueCheval schreef
Misschien heb je het al geprobeerd, maar ik zou nog wat meer spammen op facebook met het hele verhaal er in. Een aantal pagina's die het goed doen zijn: paard zoekt plek, paard zoekt goed thuis en paard/pony zoekt dringend thuis. Ze hebben behoorlijk wat volgers.

Succes, ik hoop dat het toch nog gaat lukken... Y;(

Inderdaad. Het leven is kostbaar ook voor een ouder dier.Dood is definitief,niet meer terug te draaien.Probeer een plekje te vinden.Jammer dat veel mensen denken dat dat voor een ouder dier niet meer kan; vorig jaar zocht ik een twintig-plusser als gezelschapspaard,en dat was heel moeilijk om er een te vinden.Helaas worden ze haast niet aangeboden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 11:54 



 
Profiel   

Sure_lee schreef
Ook Een reactie van iemand die leuk leek maar na onderzoek een vriend te hebben die met paarden op een markt staat....


Wat een kreng zeg!! Goed dat je onderzoek deed.
Succes met het zoeken naar een fijne plek..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:02 



 
Profiel   

anjali schreef
EpiqueCheval schreef
Misschien heb je het al geprobeerd, maar ik zou nog wat meer spammen op facebook met het hele verhaal er in. Een aantal pagina's die het goed doen zijn: paard zoekt plek, paard zoekt goed thuis en paard/pony zoekt dringend thuis. Ze hebben behoorlijk wat volgers.

Succes, ik hoop dat het toch nog gaat lukken... Y;(

Inderdaad. Het leven is kostbaar ook voor een ouder dier.Dood is definitief,niet meer terug te draaien.Probeer een plekje te vinden.Jammer dat veel mensen denken dat dat voor een ouder dier niet meer kan; vorig jaar zocht ik een twintig-plusser als gezelschapspaard,en dat was heel moeilijk om er een te vinden.Helaas worden ze haast niet aangeboden.


Aan de andere kant, waarom zou je dit paard per se al die stress en gedoe van een verhuizing aan willen doen? Puur en alleen voor de huidige eigenaar, echt niet voor het paard. Zo oud al, met de nodige mankementen, tja. Heel banketstaaf, maar je kan niet alles redden en in sommige gevallen is het beter als je gewoon de knoop doorhakt en zegt, hij heeft een prachtig leven gehad, maar nu is het goed. 26 is een prachtige leeftijd, waarom per se het willen rekken?
Maar aangezien de huidige eigenaar dat niet wilt, ik zal voor je duimen TS dat hij een mooi plekje krijgt bij iemand, lief dat je de moeite ervoor wilt doen ook al is het jouw paard niet meer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:04 



 
Profiel   

Ik vind eerlijk gezegd dat sommige mensen wel erg makkkelijk zijn met een gezond dier inslapen....
hoe lang kan de huidige eigenaar hem nog onderhouden? Ik zou toch alles op alles zetten om een goed huis voor hem te vinden.
Kan je de Facebook link hier neerzetten? Dan kunnen Bokkers hem ook delen. Veel paardenliefhebbers hier ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:08 



 
Profiel   

Ik kan nergens lezen dat hij de nodige mankementen heeft. Jongere paarden kunnen ook invallen omdat ze een flinke haak aan de kies hebben. Vind het allemaal nogal makkelijk van sommigen om te zeggen, laat hem maar inslapen. Want jongere paarden hebben toch ook stress door verhuizing? Maar omdat het dier 26 jaar is moet hij maar ingeslapen worden? Ik vind dat juist niet eerlijk tegenover het paard.

Succes TS wat een moeilijke situatie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 12:12 



 
Profiel   

Misschien kan stichting Paard In Nood iets voor je doen?
http://paardinnood.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 13:21 



 
Profiel   

Wanneer het dier verder nog gezond is dan prima om er een nieuw huisje voor te zoeken. Maar het risico is heel erg groot dat hij toch in de handel komt, zo simpel is het. En dan is inslapen een optie die heel veel leed kan voorkomen. Soms vraag ik me wel eens af, wanneer ik advertenties zie van echt oudere dieren, waarom???? Meestal omdat eigenaren die keuze niet willen maken en hun ogen sluiten voor wat er wel kan gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 13:30 



 
Profiel   

Ocean_Child schreef
Ik vind eerlijk gezegd dat sommige mensen wel erg makkkelijk zijn met een gezond dier inslapen....
hoe lang kan de huidige eigenaar hem nog onderhouden? Ik zou toch alles op alles zetten om een goed huis voor hem te vinden.
Kan je de Facebook link hier neerzetten? Dan kunnen Bokkers hem ook delen. Veel paardenliefhebbers hier ;)


Hierbij mijn fb link:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1435766586

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 14:05 



 
Profiel   

Witchcraft schreef
Ik kan nergens lezen dat hij de nodige mankementen heeft. Jongere paarden kunnen ook invallen omdat ze een flinke haak aan de kies hebben. Vind het allemaal nogal makkelijk van sommigen om te zeggen, laat hem maar inslapen. Want jongere paarden hebben toch ook stress door verhuizing? Maar omdat het dier 26 jaar is moet hij maar ingeslapen worden? Ik vind dat juist niet eerlijk tegenover het paard.

Succes TS wat een moeilijke situatie!


Omdat de meeste mensen een paard kopen om erop te rijden. En met een dier van 26 is de kans erg groot dat je op zn hoogst nog een jaartje kan rijden. Hoeft niet uiteraard, maar realistisch gezien zijn dat geen paarden die je nog voor langere tijd kunt gebruiken voor rijden.
En we weten allemaal hoe het gaat als paarden wat ouder worden en daardoor het werk minder goed aankunnen; dan gaan ze al direct de verkoop in, omdat eigenaar niet voor een periode de planning wil bijstellen, maar direct een nieuw en jonger paard weer wil.
De Bokt markt heeft genoeg advertenties staan met paarden van 19 plus die het veld moeten ruimen voor een jong wedstrijdpaard.

Er zijn maar weinig mensen die genoegen nemen met kijken naar hun dure grasmaaier, dus de kans dat die oude draver zo iemand vindt is klein. De kans dat hij van hort naar her wordt gesleept om vervolgens alsnog bij de slager te eindigen is vele malen groter, gezien zn leeftijd.
Dus tja; wat is dan eerlijker? Je verantwoordelijkheid nemen of je kop in het zand steken en je paard klakkeloos verkopen terwijl je al weet dat de kans heel klein is dat hij goed terecht komt?
Vind ik persoonlijk het eerste een stuk eerlijker, ook al is het paard verder nog gezond.

Ik ben zeker niet iemand die zomaar een gezond dier laat inslapen, maar gezien hoe het eraan toe gaat in de paardenwereld, is voor mij de keuze snel gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 14:19 



 
Profiel   

Ocean_Child schreef
Ik vind eerlijk gezegd dat sommige mensen wel erg makkkelijk zijn met een gezond dier inslapen....
hoe lang kan de huidige eigenaar hem nog onderhouden? Ik zou toch alles op alles zetten om een goed huis voor hem te vinden.
Kan je de Facebook link hier neerzetten? Dan kunnen Bokkers hem ook delen. Veel paardenliefhebbers hier ;)


Hoe vaak blijken 'goede plekjes' toch niet zo goed te zijn? Een paard in laten slapen is heel definitief, maar je weet wel heel zeker dat het paard niet nog van hot naar her wordt gezeuld op z'n oude dag.

Pas nog op fb werd een oudje gezocht omdat de 'goede plek' toch een handelaar bleek te zijn.
Of een oudje die binnen een jaar 3 nieuwe eigenaren krijgt.
Denk je werkelijk dat dit prettiger is voor een oud paard dan een waardig einde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 14:26 



 
Profiel   

Dat ook nog eens; die zogenaamde goede plekjes zijn vaker niet dan wel ook echt goede plekjes. Vaak blijken het toch handelaren te zijn of mensen die nog ff zo'n oudje 4 lessen op een dag laten lopen in hun minimanege.
Dan is een handelaar die vervolgens regelrecht naar het slachthuis rijd nog de beste optie van de 3 meest waarschijnlijke scenario's bij zo'n oud paard, want de goede plekjes die ook echt goed zijn zeer schaars.
Vaker wordt er een kulverhaal opgehangen om nog ff snel wat geld te verdienen over de rug van een bejaard paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 14:37 



 
Profiel   

Nou inderdaad, het leven is kostbaar..daar ben ik het mee eens en een gezond paard inslapen is niet iets wat je gauw doet.

Maar een paard op die leeftijd de handel in sturen waar hij op stallen komt waar hij bijv. een week de stal niet uit komt. Van markt naar markt word gesleurd om uiteindelijk alsnog bij de slager te eindigen..tja, dan liever een iets korter maar gelukkiger leven zonder lijden denk ik dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 15:22 



 
Profiel   

ik heb mijn oude paard in een natuurgebied lopen in friesland
maandkosten zijn bijna niks maar weet niet als dat financieel gedragen kan en wil worden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 15:30 



 
Profiel   

Ik zou hem terugnemen en laten inslapen. De gouden plekjes die worden aangeboden zijn op één hand te tellen. Hoe vaak lees je op Bokt niet dat er een fantastische plek was gevonden en vervolgens blijkt paard verdwenen/verkocht/... en laat de eigenaar nooit meer iets horen. Bespaar dat je draver. En is het daarnaast fair van een nieuwe eigenaar te verwachten dat die nog veel dierenartskosten gaat maken voor een paard van 26?

En zou een paard van 26 dat het nodige mankeert trouwens ook geen natuurgebied insturen...

Ik heb zelf een geblesseerd paard van 18 dat al jaren 24 uur per dag op de wei staat bij een pension en die kosten betaal ik maandelijks zelf. Als ik dat niet meer kan, houdt het crue gezegd voor hem ook op. Geen haar die er aan denkt met hem nog te gaan leuren, maar goed, ik heb ook teveel ellende van dichtbij gezien om hem aan iemand anders toe te vertrouwen :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 15:37 



 
Profiel   

Zou hem terugnemen, en idd inslapen. Paard weet niet dat het te vroeg is, jij hebt hem al goede jaren gegeven. Beter 26 en een mooi leven dan 27 met een rotjaar als einde.

Ik ben ook echt niet van gezonde paarden inslapen maar waarom zou iemand zo'n paard, waar ze geen emotionele band mee hebben opvangen, kost alleen maar geld, het is gewoon niet realistisch. Kans dat ie verkeerd terecht komt vind ik veel groter.

Mijn paard mag 40 worden bij mij, berijdbaar of niet. Maar je kan ove rhet algemeen niet verwachten van een ander dat ze dat voor jouw paard doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-18 15:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 128 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen