Hackney; kan dat ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Hackney; kan dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 15:32

Hoi! Ik vind volbloeden de leukste paarden die er zijn, en ben erg geïnteresseerd in de draf- en rensport. Zelf heb ik een hele tijd gereden op een Hackney(pony). Ik weet niet zeker of de Hackneys ook onder de categorie 'Dravers' behoren, maar qua bouw en karakter gaat ze zeker niet onder voor een volbloed.

Ik vraag me af of er ook races zijn waar Hackneys aan meedoen. Hebben jullie hier misschien een antwoord op?

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Hackney; kan dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:37

Een draver is een ras, net zoals een hackney een ras is. Dravers en renpaarden zijn gefokt voor snelheid . Een hackney is niet gefokt voor snelheid, maar meer op hoe het eruit ziet als hij loopt. Hackneys zijn dus geen "racepaarden" ;)

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Re: Hackney; kan dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 21:48

Dankjewel, dat wilde ik weten. Alleen, zijn er nog wel speciale soorten races voor Hackneys?

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Hackney; kan dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 22:11

Hackney's zijn tuigpaarden en daar zijn wedstrijden voor. Daarbij gaat het om hoe mooi hij loopt, dus niet hoe hard.

Anoniem

Re: Hackney; kan dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 22:43

Wat bedoel je met ‘qua bouw en karakter doet ze niet onder voor een volbloed’? Het is een heel ander type paard, gefokt voor een heel ander doel. :+

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hackney; kan dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:34

Hackneys zijn showpaarden, lopen veel in de aangespannen sport.

Anoniem

Re: Hackney; kan dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:21

Hackney's zijn echte tuigpaarden. Vaak worden hier bij de speciale wedstrijden voor tuigpaarden ook een speciale klasse voor Hackney's gereden. Ziet er altijd spectaculair uit.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:29

Mkango schreef:
Wat bedoel je met ‘qua bouw en karakter doet ze niet onder voor een volbloed’? Het is een heel ander type paard, gefokt voor een heel ander doel. :+

Ik gok door het uithoudingsvermogen en de kracht. Wij hadden een hackney die uit gebracht in de springsport en cross, en succesvol ook.

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 20:29

dioni schreef:
Hackney's zijn tuigpaarden en daar zijn wedstrijden voor. Daarbij gaat het om hoe mooi hij loopt, dus niet hoe hard.


Dankjewel!

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 20:30

Mkango schreef:
Wat bedoel je met ‘qua bouw en karakter doet ze niet onder voor een volbloed’? Het is een heel ander type paard, gefokt voor een heel ander doel. :+


Dat snap ik, ik bedoel ermee dat ze erg op een volbloed lijkt (alleen wel wat kleiner en ietsje minder slank gebouwd) en hetzelfde pittige karakter van een volbloed heeft.

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 20:31

Marije_1997 schreef:
Hackney's zijn echte tuigpaarden. Vaak worden hier bij de speciale wedstrijden voor tuigpaarden ook een speciale klasse voor Hackney's gereden. Ziet er altijd spectaculair uit.


Nice, ze had idd spectaculaire gangen XD

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 20:32

Melissa1996 schreef:
Mkango schreef:
Wat bedoel je met ‘qua bouw en karakter doet ze niet onder voor een volbloed’? Het is een heel ander type paard, gefokt voor een heel ander doel. :+

Ik gok door het uithoudingsvermogen en de kracht. Wij hadden een hackney die uit gebracht in de springsport en cross, en succesvol ook.


Jup, dat bedoel ik zo'n beetje.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:33

Een Hackney heeft als showpaard een meer opwaartse beweging, immers is een grotere draf imposanter voor de wagen. Voor een renpaard is dat 'verspilde' energie, zij hebben een enorme krachtige draf die echt van achter komt en die een stuk vlakker blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:39

Oreo_Noortje schreef:
Marije_1997 schreef:
Hackney's zijn echte tuigpaarden. Vaak worden hier bij de speciale wedstrijden voor tuigpaarden ook een speciale klasse voor Hackney's gereden. Ziet er altijd spectaculair uit.


Nice, ze had idd spectaculaire gangen XD


Ik heb afgelopen zomer voor het eerst echt Hackneys in actie gezien (bewust) en hier fotos van gemaakt. Zowel de kleine al de grote maat. Super gaaf en waren zulke mooie beestjes tussen. Vooral het beenwerk vind ik echt heel gaaf.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:47

Oreo_Noortje schreef:
Mkango schreef:
Wat bedoel je met ‘qua bouw en karakter doet ze niet onder voor een volbloed’? Het is een heel ander type paard, gefokt voor een heel ander doel. :+


Dat snap ik, ik bedoel ermee dat ze erg op een volbloed lijkt (alleen wel wat kleiner en ietsje minder slank gebouwd) en hetzelfde pittige karakter van een volbloed heeft.


Ik vind het karakter niet te vergelijken. Het zijn beide bloederige paarden maar Hackneys zijn gefokt voor de show en pompen zich op bij alles, zijn gefocussed op hun omgeving.

Als een paard met zo'n karakter meedoet aan een koers is hij al zijn energie al kwijt voor de koers en heeft hij de focus van een druif tijdens de koers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:57

ruitje schreef:
Oreo_Noortje schreef:
Dat snap ik, ik bedoel ermee dat ze erg op een volbloed lijkt (alleen wel wat kleiner en ietsje minder slank gebouwd) en hetzelfde pittige karakter van een volbloed heeft.


Ik vind het karakter niet te vergelijken. Het zijn beide bloederige paarden maar Hackneys zijn gefokt voor de show en pompen zich op bij alles, zijn gefocussed op hun omgeving.

Als een paard met zo'n karakter meedoet aan een koers is hij al zijn energie al kwijt voor de koers en heeft hij de focus van een druif tijdens de koers.

Bovendien is een hackney veel "verticaler" gebouwd dan een volbloed. Zeker als je zegt dat ze spectaculaire gangen heeft, durf ik ten zeerste te betwijfelen dat ze een vergelijkbare bouw heeft, want als een volbloed iets niet heeft, zijn het spectaculaire gangen, zeker draf.

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:07

Hiraeth schreef:
Een Hackney heeft als showpaard een meer opwaartse beweging, immers is een grotere draf imposanter voor de wagen. Voor een renpaard is dat 'verspilde' energie, zij hebben een enorme krachtige draf die echt van achter komt en die een stuk vlakker blijft.


Dankjewel voor de informatie :)

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:08

Oreo_Noortje schreef:
Marije_1997 schreef:

Nice, ze had idd spectaculaire gangen XD


Ik heb afgelopen zomer voor het eerst echt Hackneys in actie gezien (bewust) en hier fotos van gemaakt. Zowel de kleine al de grote maat. Super gaaf en waren zulke mooie beestjes tussen. Vooral het beenwerk vind ik echt heel gaaf.


Ja, dat ziet er echt superspectaculair uit!

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:09

Oreo_Noortje schreef:
Mkango schreef:

Dat snap ik, ik bedoel ermee dat ze erg op een volbloed lijkt (alleen wel wat kleiner en ietsje minder slank gebouwd) en hetzelfde pittige karakter van een volbloed heeft.


Ik vind het karakter niet te vergelijken. Het zijn beide bloederige paarden maar Hackneys zijn gefokt voor de show en pompen zich op bij alles, zijn gefocussed op hun omgeving.

Als een paard met zo'n karakter meedoet aan een koers is hij al zijn energie al kwijt voor de koers en heeft hij de focus van een druif tijdens de koers.


Dat bedoel ik niet, ik bedoel echt de karaktereigenschappen, ze is zeer temperamentvol, pittig en sterk.

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:14

Ik bedoel gwn slank en gespierd, niet mollig met weinig tot geen vet.

Ik weet nu wel wat ik moet denken van Hackneys XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:22

Oreo_Noortje schreef:
Dat bedoel ik niet, ik bedoel echt de karaktereigenschappen, ze is zeer temperamentvol, pittig en sterk.

Dit is niet hoe ik de gemiddelde volbloed zou omschrijven, maar oké.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Hackney; kan dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:31

Hackneys worden tegenwoordig voor de show gebruikt, maar oorspronkelijk waren het postkoets-paarden. Ze moesten snel over lange afstanden de post van A naar B kunnen brengen.

Je ziet dan ook dat veel Hackneys een enorm uithoudingsvermogen hebben, ze zijn dapper en heet.
Ze zijn o.a. uit Engels volbloeden gefokt, daar komt dat karakter en het uithoudingsvermogen vandaan.

Ik heb meerdere Hackneys gehad, een geweldig ras, erg ondergewaardeerd.

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 21:00

Mkango schreef:
Oreo_Noortje schreef:
Dat bedoel ik niet, ik bedoel echt de karaktereigenschappen, ze is zeer temperamentvol, pittig en sterk.

Dit is niet hoe ik de gemiddelde volbloed zou omschrijven, maar oké.


Zijn de volbloeden niet temperamentvol, pittig en sterk?

Oreo_Noortje

Berichten: 24
Geregistreerd: 16-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 21:00

Myca schreef:
Hackneys worden tegenwoordig voor de show gebruikt, maar oorspronkelijk waren het postkoets-paarden. Ze moesten snel over lange afstanden de post van A naar B kunnen brengen.

Je ziet dan ook dat veel Hackneys een enorm uithoudingsvermogen hebben, ze zijn dapper en heet.
Ze zijn o.a. uit Engels volbloeden gefokt, daar komt dat karakter en het uithoudingsvermogen vandaan.

Ik heb meerdere Hackneys gehad, een geweldig ras, erg ondergewaardeerd.


Thnx, dat is precies het antwoord dat ik zocht! :D

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:08

Graag gedaan hoor.