Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Groningen trekt stekker na eeuw uit harddraverij stadspark.

 
Profiel   

https://www.dvhn.nl/groningen/stad/Gron ... 02379.html

De gemeente Groningen trekt per 2021 de stekker uit de drafbaan op het Stadspark. De Koninklijke Harddraverij- en Renvereniging Groningen is woedend: ,,Hier wordt een traditie van meer dan een eeuw de nek omgedraaid.’’

Volgens de gemeente zit de paardensport te veel in de weg bij de ontwikkeling van de drafbaan als evenemententerrein. Vooral de sintelbaan waarop de koersen worden verreden, is een steeds grotere hindernis bij de organisatie van grootschalige popconcerten en evenementen als de Hullabaloo- en Bevrijdingsfestivals.

De KHRV (opgericht in 1898 en sinds 1922 actief op het Stadspark) kreeg deze maand van wethouder Inge Jongman te horen dat de gemeente de huur al met ingang van volgend jaar wil opzeggen. De vereniging beraadt zich samen met de landelijke koepelorganisatie Stichting Nederlandse Draf en Rensport (NDR) op de juridische mogelijkheden om dat nog tegen te houden.

Het kost het te veel geld om de baan zodanig aan te passen dat evenementenorganisatoren op het terrein goed uit de voeten kunnen, schrijft Jongman ook in een toelichting aan de gemeenteraad. De zeven koersen die de KHRV jaarlijks in het Stadspark houdt, trekken te weinig publiek om investeringen van tienduizenden euro’s te rechtvaardigen.

KHRV-woordvoerder Kees de Bock is diep teleurgesteld. De vereniging was al bang voor een sterfhuisconstructie sinds de gemeente in 2014 terugschakelde naar een minimaal onderhoudsniveau voor de drafbaan. ,,Maar we dachten het tij nog te kunnen keren. Met een nieuw bestuur hebben we vorig jaar flinke winst geboekt in bezoekersaantallen, omzet en sponsoring.”

Het achterstallig onderhoud is inmiddels zo hoog opgelopen dat ‘Groningen’ zelfs het nieuwe drafseizoen niet meer leek te halen. De NDR heeft de zogeheten ‘jurybaan’ afgekeurd. Daar zitten zoveel kuilen en gaten in dat het niet meer veilig is voor de jurywagens die met 60 kilometer per uur met de paarden oprijden aan de binnenkant van de drafbaan om te controleren dat de koers volgens de spelregels verloopt.

De KHRV probeert de jurybaan nu met man en macht op te lappen met nieuw asfalt om nog voor de start van het seizoen op 15 maart te voldoen aan de eisen van de NDR. Volledige reparatie kost volgens de gemeente zeker 50.000 euro. Veel meer dan de 10 mille die de vereniging jaarlijks krijgt voor onderhoudswerk aan de baan.

‘ Groningen’ behoort tot de vier laatst overgebleven professionele A-banen van de NDR, samen met Duindigt, Alkmaar en Wolvega. De drafsport zit al jaren in de klad in Nederland: de races trekken steeds minder publiek en ook wagen bezoekers minder vaak een gokje. Ook in Groningen was het jarenlang kwakkelen, maar in 2019 zag de KHRV een verdubbeling naar 600 betalende bezoekers per koers en 20 procent omzetgroei tot 33.000 euro.

,,Wij hebben laten zien dat er best leven in de baan valt te krijgen’’, stelt De Bock. ,,Maar dan moeten we wel twee, drie jaar de tijd krijgen. Het is zuur dat ons dat niet wordt gegund. Wij zien het belang van evenementen die 60.000 bezoekers trekken, maar we zijn niet met de gemeente eens dat wij daarvoor moeten wijken. Als je het daartegen afzet, kan je élke sportclub in de stad opdoeken. Dat haalt zelfs FC Groningen niet.’’

De plannen van de gemeente raakt volgens De Bock niet alleen honderden liefhebbers in de regio, maar ook een groot aantal renstallen in de wijde regio rond de stad. Voor noordelijke fokkers en trainers zijn de koersen in het Stadspark een podium om de kost te verdienen. ,,Er hangt een hele economie rondom de baan. Daarvan zien we geen enkel besef bij de gemeente.’’

Om evenementenorganisaties maar ook de veiligheidsdiensten goede toegang tot het terrein te geven, moet de drafbaan volgens de gemeente eigenlijk worden geasfalteerd of liever nog verdwijnen. Beide opties betekenen de doodsteek voor de draverij. Nu moet de sintelbaan voor elk evenement worden afgedekt met stalen rijplaten. Ook het juryhuisje op het terrein staat volgens de gemeente vaak in de weg.

D e Bock zet grote vraagtekens bij de argumentatie van de gemeente. ,,De combinatie van de drafbaan met evenementen levert in de praktijk nauwelijks problemen op. De wisselwerking met organisatoren is prima. Er is geen enkele reden waarom wij met zeven koersen niet samen zou kunnen met een stuk of tien evenementen per jaar. Je kunt het ook omdraaien: grote publiekstrekkers kunnen ook bijdragen aan behoud van de drafbaan. Wat wij kwijt zijn aan onderhoud is ‘peanuts’ voor zulke grote jongens.’’

Volgens de brief aan de raad zou de KHRV een nieuwe toekomst moeten zoeken door aan te sluiten bij de drafbaan in Wolvega of bij de stichting Westerkwartier Paardenkwartier. ,,Dat is alsof je je kind uit het huis zet en zegt: maar misschien ben je wel welkom bij de buren’’, reageert De Bock.

“ Bovendien suggereert de gemeente bij de politiek dat ze met ons meedenkt, terwijl beide opties niet serieus zijn te nemen. Het paardensportcentrum in Tolbert richt zich op heel andere hippische takken. En Wolvega is de top van de drafsport, een heel ander niveau dan bij ons. Je vraagt FC Groningen ook niet om te fuseren met Ajax.’’
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 11:43 



 
Profiel   

Tja, hoe rot ook....begrijp ik de keuze wel aan de ene kant; maar 7 koersen per jaar is wel erg weinig. Al neem ik aan dat ze 7 koersdagen bedoelen? 7 koersen kun je tenslotte op 1 avond doen. Maar goed; ook 7 koersdagen is erg weinig.

Al vind ik de resterende argumenten geen sterke argumenten om eerlijk te zijn. Hier worden op het terrein van de drafbaan genoeg evenementen gehouden en dat lukt prima, dus de smoes; de baan ligt in de weg, juryhokje staat in de weg, boel moet geasfalteerd worden is zoeken naar extra redenen geweest lijkt het wel.

Als hier het wel prima kan, waarom in Groningen niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 12:24 



 
Profiel   

Als je met 'hier' Wolvega bedoelt? Dat is een heeeeele andere situatie, vooral financieel.

Het gaat inderdaad om 7 koersdagen. Groningen koerst alleen in de zomer, omdat er geen verlichting is. Daarnaast is het paardenbestand zo ver geslonken, dat er ook niet genoeg paarden zijn om bijvoorbeeld 20x te koersen.

Op andere banen zit de jurytoren in een gebouw aan de buitenkant, op Groningen staat deze op het middenterrein, vandaar dat dit wat lastig kan zijn in het geval van andere evenementen.
Na elk evenement moet de baan weer losgetrokken worden, die is dan helemaal dichtgereden/gelopen. Dat kost een aantal uren werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 12:35 



 
Profiel   

Hier is idd Wolvega....en ik snap dat de vergelijking niet helemaal op gaat, aangezien het complex in Wolvega groter is.
Maar hier kan op het middenterrein ook niks, want daar zit nu zo'n minigolfbaan.....of die moet ondertussen weer weg zijn; ben al een tijdje niet meer op de baan geweest.

Evenementen worden hier dan ook voornamelijk op de parkeerplaats gehouden en eventueel met de binnenruimtes erbij, maar niet op de baan zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 12:39 



 
Profiel   

Nee, ik bedoel in de zin van dat Wolvega in particulier bezit is, en dus een hele andere situatie. Daar zijn mensen in dienst, zit een geldschieter achter. Maar die moeten dus wel een bedrijf draaiende houden.
De drafbaan in Groningen is van de gemeente en de KHRV huurt het. Het middenterrein wordt wel gebruikt als sportveld, de gebouwen worden weer verhuurd aan een cateraar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 12:41 



 
Profiel   

ow zo....ja oke, daar heb je zeker gelijk in. Dat maakt de situatie idd wel anders ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 13:12 



 

Ik denk dat joure een betere vergelijking is. Die hebben 2 koersdagen per jaar. Maar er worden ook evenementen gehouden. En als het vriest is dit gewoon een ijsbaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 13:41 



 
Profiel   

Nee, want Groningen valt onder de gewone banen, Joure is een grasbaan :+ Die hoeven dus ook geen sintelbaan te onderhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 13:59 



 
Profiel   

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/219491/O ... e-drafbaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 18:26 



 
Profiel   

Ach wat jammer, kwam er als kind veel! Heb er leuke herinneringen aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-20 18:31 



 
Profiel   

http://www.drafbaangroningen.nl/problem ... stadspark/

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-20 00:22 



 
Profiel   

Goed interview!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-20 14:28 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

Zal later het bijbehorende artikel even bijvoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-20 17:31 



 
Profiel   

Zo ontzettend jammer -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-20 18:43 



 
Profiel   

Komende zondag zijn er vanaf 13:15 tien koersen op de drafbaan van Groningen! Meer informatie over de koersen volgt zsm op de website & facebook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-20 00:23 



 
Profiel   

Petitie tot behoud van drafbaan stadspark Groningen:

https://petities.nl/petitions/behoud-de ... ?locale=nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-20 15:43 



 
Profiel   

Vrijdag is de petitie ook door veel mensen getekend in Wolvega bij de koersen.

Maar wie weet of de koersen zondag op drafbaan Groningen nog doorgaan?
Nu met die Corona maatregelen.. ik kan er nergens iets over vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 21:00 



 
Profiel   

Groningen is afgelast zondag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-20 22:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen