Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen temperament engels volbloed

 
Profiel   

We gaan haar op proef nemen
Voor degene die t leuk vindt
Kan ik updaten hier
Als dat mag in dit topic
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:03 



 
Profiel   

Ja hoor.

Zoals meerderen al zeggen: als je met een volbloed door 1 deur kan heb je er een gouden paard aan.

_Nelleke_ schreef
Ik denk heel eerlijk dat een haflinger (of dergelijk type) leuker is voor je dochter dan een engels volbloed ex-fokmerrie. Haflingers gaan niet zo snel kapot, hebben vaak wel wat temperament en een kop erop maar zijn ook echte lol-met-je-knol paarden. Ze zijn super veelzijdig dus daarmee kan je dochter zich de komende jaren lekker ontwikkelen. Ik zou een 13-jarige in elk geval geen engels volbloed aanraden.

Ik zou als moeder zijnde er ook geruster op zijn als m'n dochter met een haf op pad gaat dan een EV. :+


Een dier met een kop er op zou ik ook niet aanraden voor een 13 jarige.
Haflingers zijn sterk en kunnen koppige steenezels zijn, is ook niet persé leuk voor een kind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:17 



 
Profiel   

Ik heb er eentje gereden van haar 4 tot haar 9 jaar.
Dit is mij n ervaring.
Zeg nooit zomaar paard tegen een engels volbloed.
Een Engels volbloed is een paard in het kwadraat.

Sterk van pezen, hart, longen, conditie.
Van papier qua voeten en huidje.
Heeft gemakkelijk een accidentje.

Super lief en handelbaar op stal en in de omgang. Een schatje.
Maar blijf voorzichtig. Ze is razendsnel van reacties. Een volbloed bedenkt soms zelf iets nieuws! Mijn paard moest dan 1 tik krijgen om duidelijk te maken dat dit fout was, maar vervolgens moest je dan zelf gaan nadenken hoe je het probleem zou oplossen. Mijn volbloed heeft mij over verschillende dingen die ik al jaren deed, opnieuw doen nadenken.

Als je erop kruipt heel relaxt.
Maar als ze warm krijgt, heb je plots een ander paard. Dan durft ze alles, gaat ervoor, denkt mee, zou zich letterlijk dood lopen. Een draver toont "bloed", maar dit is van een heel andere orde.
Ikzeld reed er lrv mee. Om op vrijdagavond nuttig te kunnen werken in de groepsles springen of dressuur moest ik het volgende doen:
1 op woensdag haar een half uur in de paddock zetten en haar 10 cirkeltjes linksom en tien cirkeltjes rechtsom doen lopen. In die tijd kreeg ze warm en begon ze dolenthousiast te stormen en te showen. Dan stopte ze niet meer. Na een half uur haalde ik ze nat van het zweet uit de omgeploegde bak en zette ik ze met een zweetdekentje op stal. Een uur later was ze opgedroogd en relaxt. Dan maakte ik een behoorlijk vlotte buitenrit van 1 a 2 uur.
2 op donderdag reed ik thuis dressuur in de bak.
3 op vrijdag lukte het dan goed in de les. Na mijn les reed mijn zoon er nog een lesuur mee. Het tweede uur ging het altijd nog beter dan het eerste.

Ze was het best als ze elke dag werk had. Ook in het zomerseizoen waar ze elke dag 12 u weide had.

Rust roest, en bij haar was dat vrij letterlijk te nemen, mentaal en ook fysiek!

Ik zlu nooit een volbloed aanraden voor een kind van 13. Zelfs niet als de ouders tonnen ervaring hebben met bloedpaarden. Voor een meisje van 13 met goede ervaring, koop ik een d new-forest die niets kan en samen leiden wij hem op. Daarvan leert ze een hoop en verongelukt zich niet. Aan 17 kan je dan misschien eens nadenken over een volbloed, maar ik zou dan kkezen voor een draver of warmbloed, afhankelijk van budget en wat je er mee wil.
En aan 25 (als 4de of 5de paard in de rij) is het echt een aanrader.

Opgelet ook voor de gezondheid na een lange sportcarrière.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:19 



 
Profiel   

Nou ik heb toch liever een koppig paard voor een 13-jarige waar je de ene dag mee kan springen en de andere dag kan laten staan als je geen zin hebt en dan weer kan dressuren of naar het bos, dan een EV die in de sloot beland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:40 



 
Profiel   

Sja en ik heb liever een volbloed waar je de ene dag mee kan springen en de andere dag gewoon kan laten staan en dan weer dressuren of naar het bos dan een koppige steenezel die je schouder uit de kom trekt omdat hij z'n lievelingsgrasspriet gezien heeft.

Vooroordelen ;) .

Nee, ik vind een volbloed niet het meest geschikte paard voor een 13 jarige, maar een haflinger ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:45 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Nou ik heb toch liever een koppig paard voor een 13-jarige waar je de ene dag mee kan springen en de andere dag kan laten staan als je geen zin hebt en dan weer kan dressuren of naar het bos, dan een EV die in de sloot beland.



Er zit nog een hele hoop tussen. Ik zou ook nooit een Haflinger (of een Shetlander) voor mijn dochter kopen, als je een beetje leuk wilt rijden of dingen wilt ondernemen kom je soms nog wel eens bedrogen uit. Maar, ik had ook nooit een volbloed gekocht. Waarom wil je zo veel risico nemen?

Er zijn zo veel leuke paarden rassen die waarschijnlijk beter passen en je dochter meer plezier kunnen geven, TS. Maar hey, probeer gewoon en wie weet heb ik het helemaal mis. Veel succes! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:46 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Nou ik heb toch liever een koppig paard voor een 13-jarige waar je de ene dag mee kan springen en de andere dag kan laten staan als je geen zin hebt en dan weer kan dressuren of naar het bos, dan een EV die in de sloot beland.

Het punt met Haffen is dat het gros niet opgevoed is en degenen die dat wel zijn, zijn niet te koop.
Een 13-jarige gaat een volwassen Haf niet (her)opvoeden.

Als 13-jarige wil je geen ras. Als 13-jarige wil je een leuke pony/paard waar je vanalles mee kunt en waarbij je, ter geruststelling van de ouders, geen onnodige risico's loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:47 



 

Zinzi_jewel schreef
We gaan haar op proef nemen
Voor degene die t leuk vindt
Kan ik updaten hier
Als dat mag in dit topic

Enige manier om erachter te komen of ze bij je past. :)

Ik heb er in de afgelopen paar jaar enkele tientallen gereden, en ze variëren van vriendelijke goedzakken waar je een kind van 6 op kan wegsturen, tot dieren die er echt voor gaan om je lens te slaan en daarin echt niet eerlijk zijn, en alles er tussenin. Wel heb ik het idee dat de extremen bij volbloeden wat verder uit elkaar liggen dan bij een hoop andere rassen doordat ze gefokt worden op prestatie en niet op karakter, maar het grijze gebied tussen die extremen geeft prima gebruikspaarden die, net als bij een ander ras, bij je moeten passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:53 



 
Profiel   

ikke schreef
_Nelleke_ schreef
Nou ik heb toch liever een koppig paard voor een 13-jarige waar je de ene dag mee kan springen en de andere dag kan laten staan als je geen zin hebt en dan weer kan dressuren of naar het bos, dan een EV die in de sloot beland.

Het punt met Haffen is dat het gros niet opgevoed is en degenen die dat wel zijn, zijn niet te koop.
Een 13-jarige gaat een volwassen Haf niet (her)opvoeden.

Als 13-jarige wil je geen ras. Als 13-jarige wil je een leuke pony/paard waar je vanalles mee kunt en waarbij je, ter geruststelling van de ouders, geen onnodige risico's loopt.

Mee eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:54 



 
Profiel   

ikke schreef
_Nelleke_ schreef
Nou ik heb toch liever een koppig paard voor een 13-jarige waar je de ene dag mee kan springen en de andere dag kan laten staan als je geen zin hebt en dan weer kan dressuren of naar het bos, dan een EV die in de sloot beland.

Het punt met Haffen is dat het gros niet opgevoed is en degenen die dat wel zijn, zijn niet te koop.
Een 13-jarige gaat een volwassen Haf niet (her)opvoeden.

Als 13-jarige wil je geen ras. Als 13-jarige wil je een leuke pony/paard waar je vanalles mee kunt en waarbij je, ter geruststelling van de ouders, geen onnodige risico's loopt.


Haha
Zo iets kocht ik voor mezelf onlangs
Degelijke E pony
Maar geen leider schap geleerd walste zo over je heen .
Zijn 3 weken verder en t is een heel ander dier
Maar zeker niet geschikt voor mijn dochter. Mijn pony is overigens ouders onbekend.
Vandaar nu de vraag over de EV merrie ,had evengoed ouders onbekend kunnen zijn .
Dan hadden we geen ras geweten en was het iets of niets
We nemen haar dus op proef
We gaan t bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 08:58 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Nou ik heb toch liever een koppig paard voor een 13-jarige waar je de ene dag mee kan springen en de andere dag kan laten staan als je geen zin hebt en dan weer kan dressuren of naar het bos, dan een EV die in de sloot beland.


Niet iedereen vindt haflingers geweldig, TS zegt toch al dat ze het niet wilt :')

Met bijna alle rassen kun je springen, dag laten staan, dressuur en naar net bos. Gewoon naar het paard kijken en niet te veel naar het ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 09:00 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen TS.
Mijn eerste paard was 3/4 volbloed. Had van dr 5-20 in de Manege lessen meegelopen. Ze had de bijnaam Lancera. Mepte bijna iedereen er af en was buiten als ze niet voorop mocht bloedlink.
Ik ben bepaald geen Anky, verre van zelfs, maar wij hadden een klik. Ik reed haar vanaf haar 12de meerdere keren per week.
Toen ik haar eindelijk mocht kopen zei de staleigenaar.. jij bent de enige aan wie ik dit paard durf te verkopen.

Laten we hopen dat het jouw dochter ook zo vergaat. Ik vond het echt een heerlijk beest

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-20 09:49 



 
Profiel   

Mag ik jullie allen danken voor de input in mijn topic
De merrie is een schatje
Geen hete fik
Gewoon braaf en simpel te rijden .
Verdient een liefhebbend paarden meisje.
Alleen mijn dochter voelt het niet bij de merrie.

Jammer maar het is zo , hopelijk vindt ze een fijne baas
Die veel van haar gaat houden
Heb zomaar de indruk dat t diertje nog veel liefde kan gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-20 20:38 



 
Profiel   

Jammer TS maar een klik is uiteindelijk wel belangrijk voor paard en ruiter. Hoop dat deze dame een goef ander plekje vind en jouw dochter een maatje

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-20 20:44 



 
Profiel   

Van wat ik ken aan volle volbloeden en halfbloed... Ze zijn niet wild of heet, ze zijn gevoelig. Qua werkwilligheid en luiheid verschild het net als bij rassen per individu. Ik denk dat de wilde verhalen eerder komen omdat mensen er al op een bepaalde manier mee om gaan omdat het een volbloed is, waardoor ze inderdaad nerveus worden. Ik ben een tijdje op een Franse race stal geweest en alle volbloeden waren relaxt en mak als lammetjes, aan de hand, op de baan, in het bos, in het veld en langs de weg. Ff rennen als het werd gevraagd en verder gewoon helemaal chill, maar die Fransen waren ook heel relaxt.



Oke raar ik reageerde op een bericht maar dat is nu weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 09:13 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Van wat ik ken aan volle volbloeden en halfbloed... Ze zijn niet wild of heet, ze zijn gevoelig. Qua werkwilligheid en luiheid verschild het net als bij rassen per individu. Ik denk dat de wilde verhalen eerder komen omdat mensen er al op een bepaalde manier mee om gaan omdat het een volbloed is, waardoor ze inderdaad nerveus worden. Ik ben een tijdje op een Franse race stal geweest en alle volbloeden waren relaxt en mak als lammetjes, aan de hand, op de baan, in het bos, in het veld en langs de weg. Ff rennen als het werd gevraagd en verder gewoon helemaal chill, maar die Fransen waren ook heel relaxt.



Oke raar ik reageerde op een bericht maar dat is nu weg.


Is ook al oud topic
Wij zijn daarna geslaagd voor een grote D pony cruzado
De klik was er . En t soms wakkere temperament werkt prima voor zowel dochter als paard .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 09:58 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
Ilse_123 schreef
Van wat ik ken aan volle volbloeden en halfbloed... Ze zijn niet wild of heet, ze zijn gevoelig. Qua werkwilligheid en luiheid verschild het net als bij rassen per individu. Ik denk dat de wilde verhalen eerder komen omdat mensen er al op een bepaalde manier mee om gaan omdat het een volbloed is, waardoor ze inderdaad nerveus worden. Ik ben een tijdje op een Franse race stal geweest en alle volbloeden waren relaxt en mak als lammetjes, aan de hand, op de baan, in het bos, in het veld en langs de weg. Ff rennen als het werd gevraagd en verder gewoon helemaal chill, maar die Fransen waren ook heel relaxt.



Oke raar ik reageerde op een bericht maar dat is nu weg.


Is ook al oud topic
Wij zijn daarna geslaagd voor een grote D pony cruzado
De klik was er . En t soms wakkere temperament werkt prima voor zowel dochter als paard .



Super fijn om te lezen! Geniet ervan :D .

Geen flauw idee waar die reactie is waar ik eigenlijk op reageerde maar ik laat me reactie maar staan mocht iemand via de zoekfunctie hier alsnog uitkomen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 10:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen