Maak kennis met onze draver Madness

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:00

Staat alvast genoteerd, 15 oktober *\o/* Helaas ben ik er a.s. maandag alweer niet bij, maar ik leef weer van een afstandje mee!

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:10

Koper schreef:
Met 60000 man Madness aanmoedigen *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*


Het zijn wel views toch, geen individuele bezoekers? Hoop ik... :')

Maar ik kwam als stille meelezer alleen even terug zwaaien :wave: :wave: :wave:

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:25

Maar we mogen toch wel introducés meebrengen? O:)

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:53

Wij zagen onderweg een draver in training en dat ging best hard,hoeveel km gaan ze eigelijk ?vraagt hier een formule1 fanaat :)Fdie naast me zat in de auto

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Maak kennis met onze draver Madness

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:10

Haha, hier ook zeker een meelezer. Het is echt leuk om over Madness en zijn avonturen te lezen.
Maandag ga ik voor het eerst 'live' meekijken via internet :D

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:53

happytime schreef:
Wij zagen onderweg een draver in training en dat ging best hard,hoeveel km gaan ze eigelijk ?vraagt hier een formule1 fanaat :)Fdie naast me zat in de auto

Mag ik vragen waar je die zag?? Schipholweg soms?
Ik dacht ongeveer 40 a 50 km.

KleinBoefje

Berichten: 292
Geregistreerd: 23-06-11
Woonplaats: Fryslân

Re: Maak kennis met onze draver Madness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 00:08

:wave: Nog een meelezer hier.

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 06:14

happytime schreef:
Wij zagen onderweg een draver in training en dat ging best hard,hoeveel km gaan ze eigelijk ?vraagt hier een formule1 fanaat :)Fdie naast me zat in de auto


@happytime
Zeg maar tegen Titus dat ze gemiddeld rond de 50 km per uur lopen, afhankelijk van de kwaliteit van de baan, de te lopen afstand, en het paard.
Kan geregeld worden voor Titus om eens achter een draver te rijden, het is wel niet zo comfortabel als onze marathonwagens <<) <<)
De sulky is veel lager,, je zit heel dicht achter de achterbenen, de sulky is niet dubbel geveerd, geen comfortabele boktstoel, geen voor en achterrem.......

En in vergelijking met een F1 wagen heb je misschien geen steigerend paardje op je stuur en geen drive by wire / geen brake by wire systeem, maar een fanatiek competitief paard voor je sulky, geen rem :j en in Madness zijn geval, dan ook nog eens een paard met een eigen mening :~ want het is natuurlijk wel een paard van ons,........

Je hebt al gereden met Meneer Anton en op onze Aladdin.........dus je zal toch ook een keer rondje met Madness moeten gaan op de baan......hahaha :+ :D

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:56

Janoek: dat is best hard,enne...ik ga graag eens mee achter Madness maar bind me dan maar goed vast anders verliezen ze me onderweg met die snelheid
Bonte,op de spieringweg zwaanshoek

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:05

janouk schreef:
Revanche voor Madness mogelijk op Mistral Ricardo (startnummer 1) , Karin (startnummer 6) en Kairouan (startnummer 7):
2e Pinksterdag 29 mei 2023 Alkmaar, koers 5, 15.45u
Lastig startnummer 8, vanuit de tweede lijn............weer nieuw voor Madness En met een nieuwe ervaren pikeur: Simon Woudstra

Ben je in de buurt van Alkmaar...........we zien je graag op de koers


Hé wat toevallig! Simon heeft ook ooit 3x met mijn Draver gereden, Fernandel O. Die van mij was alleen geen topper zoals jullie Madness.

Edit: Ik zie dat Fern’s eerste 5 koersen dan wel Simon als trainer en/of als pikeur heeft staan. Wat toevallig!

Gaaf hoor, om zo de Dravers wereld te zien. Zeker een mooi plaatje voor de sport!!
Ook een stille meelezer hier die ook maar even onder haar steen vandaan komt 8-)

YvonneV
Berichten: 8782
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Maak kennis met onze draver Madness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:46

Rijdt een pikeur hem dan een keer voor de koers of moet die het alleen van het losrijden hebben?

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 13:07

YvonneV schreef:
Rijdt een pikeur hem dan een keer voor de koers of moet die het alleen van het losrijden hebben?


Alleen tijdens het voorrijden. Naar aanleiding van mijn blog stelde Elisa2 de vraag wat dat betekent voor de pikeur. Wij menners en ruiters kunnen het zich bijna niet voorstellen dat je een paard 20 minuten rijdt in voorwerk en dan meteen een wedstrijd start. Ik heb de vraag voorgelegd aan de trainer en 3 pikeurs van Madness. Ik ga hun antwoorden in mijn volgende blog beantwoorden. Wordt vervolgd.

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:43

janouk schreef:
YvonneV schreef:
Rijdt een pikeur hem dan een keer voor de koers of moet die het alleen van het losrijden hebben?


Alleen tijdens het voorrijden. Naar aanleiding van mijn blog stelde Elisa2 de vraag wat dat betekent voor de pikeur. Wij menners en ruiters kunnen het zich bijna niet voorstellen dat je een paard 20 minuten rijdt in voorwerk en dan meteen een wedstrijd start. Ik heb de vraag voorgelegd aan de trainer en 3 pikeurs van Madness. Ik ga hun antwoorden in mijn volgende blog beantwoorden. Wordt vervolgd.


Ik kan hier als voormalig eigenaar trainer wel mijn ervaring over delen.
Als trainer kun je nav wat je ziet tijdens de trainingen aardig inschatten hoe je paard is. De pikeurs rijden zodanig veel wedstrijden dat je ook wel een beetje weet hoe ze rijden. Als trainer is de taak om een goede match te maken. Daarbij heb je ook nog te maken met het type wedstrijd en beschikbaarheid van rijders.
Er zijn bijvoorbeeld wedstrijden waarin alleen de beroepsrijders en leerlingen mogen starten. En er zijn wedstrijden voor amateurrijders.

Als trainer geef je je kennis over het paard mee. Bij mijne was bijvoorbeeld de informatie dat ze een goede starter is en een goede eindsprint heeft. Aan de rijder de taak om een mooie positie te kiezen bij de start en voor de laatste bocht mooi in het veld te liggen.
En dan uit de laatste bocht vol gas.

De rijders zijn zodanig ervaren dat ze de paarden kennen uit bijvoorbeeld eerdere koersen en ze ook goed aanvoelen. En daarbij rekening houden met de informatie die de trainer geeft.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 16:36

Leuk Firegirl je verhaal.

Ik zou voor geen goud achter een draver durven hangen. Maar een fanclub is ook belangrijk in het geheel. _O-

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 16:53

Nou, het is zo'n machtig gevoel om door de bocht te 'vliegen' samen met je paard. <3
Vroeger heb ik dit vaker gedaan, als 'hulpje' op een entrainement. En één keer op de (oude) baan in Wolvega mogen rijden. Dat was echt fantastisch.
Maar rijden in de koers is heel wat anders. Daar heb je echt wel lef voor nodig.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:49

Met een "onbekend" paard starten is volgens mij ook niet typisch iets voor de draverswereld. Pararuiters rijden toch ook op hen onbekende paarden op bij voorbeeld de paralympics? En de deelnemers uit IJsland aan de Youth World Cup rijden ook vaak op vastelandspaarden (daarmee bedoel ik IJslandse paarden). Leenpaarden dus die al in bij voorbeeld Denemarken zijn.

YvonneV
Berichten: 8782
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 20:17

Koper schreef:
Met een "onbekend" paard starten is volgens mij ook niet typisch iets voor de draverswereld. Pararuiters rijden toch ook op hen onbekende paarden op bij voorbeeld de paralympics?


Volgens mij niet

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Maak kennis met onze draver Madness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 21:37

Para ruiters rijden heel zeker niet op voor hen onbekende paarden
( zou voor een deel van de ruiters ook gewoon echt gevaarlijk zijn)

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 21:39

Onderdeel van het WK-springen (dacht ik) was jarenlang de finale-met-paardenwissel. De laatste 4 reden 2x hetzelfde parcours, één keer met eigen paard, één keer met het paard van een andere finalist, door loting toegewezen. Daar vielen de 'trucjesruiters' wel bij door de mand zeg maar...

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 21:46

De paardenwissel is bij de Wereldruiterspelen.
Daar heeft Jeroen Dubbeldam in 2014 nog echt een mooi staaltje (winnend) vakmanschap laten zien. Kippenvel


Maar goed
Volledig off topic hier in het dravers topic.. :')

Ik ga weer onder mijn meelees steen.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:34

happytime schreef:
Janoek: dat is best hard,enne...ik ga graag eens mee achter Madness maar bind me dan maar goed vast anders verliezen ze me onderweg met die snelheid
Bonte,op de spieringweg zwaanshoek

Er zijn daar 2 trainers, maar die banen liggen niet langs de weg. Welke was dat dan? Ik kom nl bij beide. ; :)

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:01

Niet de vlieger

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:02

Ibbel schreef:
Onderdeel van het WK-springen (dacht ik) was jarenlang de finale-met-paardenwissel. De laatste 4 reden 2x hetzelfde parcours, één keer met eigen paard, één keer met het paard van een andere finalist, door loting toegewezen. Daar vielen de 'trucjesruiters' wel bij door de mand zeg maar...

Dat zijn nou de dingen die ik de moeite waard vind om te kijken. Al kijk ik niet graag naar paardensport.

Blijkbaar had ik mij vergist over de pararuiters. Excuus!

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Maak kennis met onze draver Madness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:08

Vijfkamp deelnemers rijden elke wedstrijd inclusief OS op onbekende paarden maar dat is weer allesbehalve reclame voor de sport :=

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Maak kennis met onze draver Madness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:56

Dat is afgeschaft toch?