Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Iers/Engels Racebloed? Spriggan x Daamen

 
Profiel   

Edit: notatie bloedlijn even aangepast naar correct format

Ik weet niet helemaal waarom ik nog niet had bedacht dat ik dit ook wel even op Bokt kon gooien, maar beter laat dan nooit. :+

Ik ben nu bijna 2,5 jaar in bezit van mijn beste vriendin. Ik was in mijn zoektocht niet specifiek op zoek naar een ras, maar dit model vond ik helemaal tof en we klikte goed, dus mocht ze mee naar huis. :o

Ik ben, sinds toen, ook al flink aan het spitten geweest naar haar bloedlijn/ouders, niet omdat het me nou zoveel uitmaakt wat die allemaal gepresteerd hebben, maar gewoon om te zien waar ze vandaan komt. Helemaal omdat de informatie van haar fokker/vroege leven ook foetsie is en ik zelf echt geen flauw benul heb van de renwereld. Wat we wel weten is het volgende:

Merrie heeft een Irish Sport Horse paspoort. Haar eigen stamboeknaam is "Unnamed". Haar vader is "Spriggan (GB)" en Moeder "Downey" uit de hengst "Daamen". Van wat ik zelf heb kunnen googelen heeft in ieder geval haar vader op de renbaan gelopen, maar er is nul beeldmateriaal van hem. Hij is volgens het Irish Sport Horse Studbook in 2015 nog goedgekeurd als dekhengst, maar in 2017 staat hij er niet meer tussen.

Moeders stamboom: Downey (DAAMEN x Moeder onbekend)
Vaders stamboom: Spriggan (ISHIGURU (USA) x HOPE CHEST (GB))

Zijn er bokkers die verstand hebben van dit soort bloedlijnen of plekken weten waar ik verder nog even kan zoeken? Ik heb een poging gedaan om het stamboek te mailen, maar die zijn niet bereikbaar ;)

Thanks alvast!


Laatst bijgewerkt door ArcoIris op 12-02-23 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 22:55 



 

Je stamboomnotatie klopt niet, dus dat maakt het zoeken ook lastiger. In de volbloedfokkerij is het niet 'vader x moedersvader,' maar 'vader x moeder (evt. moedersvader tussen haakjes)'.

Zo te zien is Spriggan alleen in de ISH-fokkerij gebruikt. Hij heeft geen nakomelingen die op de baan gelopen hebben, wat ook niet verwonderlijk is voor een hengst met een rating van 75 en alleen een overwinning in een Class 5 Maiden. In de lijst van Horse Sport Ireland lijkt hij ook gewoon bij een particulier te staan en niet op een stoeterij o.i.d.

Was ze een volle volbloed geweest, dan was de overgrootopa van je merrie ook bekend geweest, maar dan had ze ook niet deze hengst als vader gehad. Ga er dus maar vanuit dat jouw merrie een van de weinige ISHs is die ook daadwerkelijk een ISH is en geen volbloed met een verkeerd paspoort. :)) Op deze pagina staat een paard dat dezelfde vader heeft: https://www.rimondo.com/en/horse-detail ... s-scarlett

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 23:14 



 
Profiel   

Ah kijk, Mkango, dat wist ik inderdaad niet. Die ga ik even aanpassen.
Thanks voor de aanvullende info, deze wereld is helemaal nieuw voor mij maar wel echt reuze-interessant. :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 23:28 



 
Profiel   

FB -> DRS
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 22:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen