Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 19:42

Klopt. In de VS hebben ze van de tophengst Into Mischief sperma ingevroren voor gebruik bij quarters. Ze houden daarvoor wel een lager dekgeld aan als bij de volbloeds (quaters $ 10.000 volbloeds $ 250.000)

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:17

ik had al een voorgevoel dat hier een addertje onder het gras zat :=

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 08:48

Sellyxx schreef:
ik had al een voorgevoel dat hier een addertje onder het gras zat :=


Ik had een beetje gehoopt dat er een hele boel enorm kritische reacties zouden volgen. Dit om aan te tonen dat het exterieur van een paard niet alles bepalend is voor de prestaties.
Zo van die wou ik niet op stal hebben. (ik wel, hoewel deze iets boven mijn budget is)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:06

Hij is best kort in de rug, maar verder wel mooi in evenwicht en sterke achterhand. Stijl achterbeen is handig voor hard galopperen maar minder handig voor 'bakwerk'. En de deuk voor de schoft is best nadrukkelijk aanwezig, EVs hebben die wat sneller volgens mij? maar het komt wel van de manier van trainen.

Al met al vind ik m echt niet lelijk hoor:P

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:44

Sansevieria schreef:
Ik heb ooit G Ramiro Z op latere leeftijd irl mogen zien, die stond toen op het proefpaardenbedrijf in Merkelbeek, als ik niet had geweten dat het die hengst was, dan was ik daar echt niet van onder de indruk geweest, bokbenig, hol in het voorbeen.
Maar wel al ergens dik in de 20.
Maar ik dacht echt jee die kromme voorbenen, kon die daar zo goed mee springen?
Op die voorbenen zou ik persoonlijk daar nooit mee gefokt hebben. Dus ja :')



Wat leuk dat jij hem in irl hebt gezien!
Heb zelf 2 kleindochters van Ramiro Z, over één valt ook wel wat te zeggen over de beenstand :7
maar verder allebei bijzonder knappe en veelzijdige paarden :o

Wel een leuk idee dit topic, ik zie er de humor wel van in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:47

juliomariner schreef:
Een kennis was op bezoek op de Dalham Stud en kon foto maken van his highness in de wei.
Op de weide foto vind ik het eerlijk gezegd een lelijke pony terwijl het een top renpaard was en super hengst is
Dubawi is ook gewoon een kleine frotpony. :))

Sintara schreef:
Hij is best kort in de rug, maar verder wel mooi in evenwicht en sterke achterhand. Stijl achterbeen is handig voor hard galopperen maar minder handig voor 'bakwerk'. En de deuk voor de schoft is best nadrukkelijk aanwezig, EVs hebben die wat sneller volgens mij? maar het komt wel van de manier van trainen.

Al met al vind ik m echt niet lelijk hoor:P
Dubawi wordt niet meer getraind, komt, net als vrijwel alle volbloedhengsten, alleen buiten in de paddock en wordt aan de hand gestapt, en is inmiddels ook de 20 gepasseerd. :)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:49

Mijn beoordeling als leek klopt dan best wel, toch O:)

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:07

Ik had hem ook als getraind paard overgeslagen op een veiling denk ik. Mist 4 ruggenwervels ofzo, wat een prop. Hilarisch topic, laat zien dat het allemaal niet zo eenvoudig is :')

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:33

Mmm.
Eigenlijk vind ik dit niet zo respectvol. Dier wat zich duidelijk bewezen heeft onvoordelig en in pensioen conditie op de foto, met de opmerking "schiet er qua commentaar maar op". Zou ik als eigenaar toch niet blij mee zijn, maar ook naar het dier toe vind ik het niet fair.

Dus hoezeer ik de bedoeling ook begrijp, ik ga temmen. Dit is zoals ik begrijp, en ondanks de titel, niet het paard van TS, dus hoort ook zo niet besproken te worden.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:34

Daar heb je wel een goed punt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:49

Punz schreef:
Mmm.
Eigenlijk vind ik dit niet zo respectvol. Dier wat zich duidelijk bewezen heeft onvoordelig en in pensioen conditie op de foto, met de opmerking "schiet er qua commentaar maar op". Zou ik als eigenaar toch niet blij mee zijn, maar ook naar het dier toe vind ik het niet fair.

Dus hoezeer ik de bedoeling ook begrijp, ik ga temmen. Dit is zoals ik begrijp, en ondanks de titel, niet het paard van TS, dus hoort ook zo niet besproken te worden.
Ik denk echt niet dat Darley hier wakker van ligt. :+ Als ze dat wel zouden doen, zouden ze je niet toestaan dat je foto's van hun hengsten maakt terwijl ze staan te grazen, want je komt echt niet zomaar bij die hengsten. En zolang hengstenhouders zelf afbeeldingen posten van hengsten die rechtop overeind gaan, liggen ze echt niet wakker van een foto van een grazende Dubawi. Elke aap in racing weet dat Dubawi een kleine, mollige pony is, de stud grooms Darley zelf ook, niemand ligt er wakker van, want de dekprijs is nog altijd een nette £350.000, dus waarom zouden we ons er op Bokt wel druk over maken dat mensen wat zeggen over zijn exterieur? :') Er worden hier dagelijks hengsten besproken, zowel positief als flink negatief.

Hij is daarnaast in dekconditie, niet in pensioenconditie. Toch een wezenlijk verschil. :=

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:54

Die bokbenigheid bij Ramiro kwam juist bij de volbloed vandaan.

Het is trouwens wel belangrijk om exterieur te beoordelen met de dicipline waar het dier voor gefokt is in het achterhoofd. Bij een race volbloed is een lang achterbeen gunstig bijvoorbeeld. Kunnen ze meer stuwen en dus sneller gaan.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 11:57

HRH Sheik Mohammed ligt hier echt niet wakker van. Hij weet zelf ook wel dat er exterieurmatig opmerkingen te maken zijn. Maar hij weet ook dat hij de beste hengst op stal heeft.
Ik vind het trouwens persoonlijk flauw deze OP te gaan temmen (wat dat ook mag zijn)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:59

Er worden ook wel meer hengsten exterieurmatig besproken, kan heel leerzaam zijn dus ik zie het punt ook niet.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:19

Citaat:
Wie wil mijn paard beoordelen, graag de plus en minpunten van mij paard. Hou je niet in bij de minpunten


Ik val over deze zin in de OP. Vind het niet netjes, niet respectvol. Nog los van het feit dat het niet het paard van TS is. Heb niets tegen het exterieurmatig bespreken van hengsten, maar dan niet op deze manier: gericht op negatief commentaar uitlokken over een dier wat zichzelf ook nogal bewezen heeft.

En ik weet best dat zowel het paard als de sjeik er niet wakker van zullen liggen, maar dan nog blijft het imo niet netjes, niet respectvol.

En ik ben nu eenmaal zo'n doos die daar wel aan hecht..

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 12:25

u hebt blijkbaar het doel van dit topic gemist.
Ik snap niet wat er niet respectvol aan is.
Ik vind het weinigtrespect vol naar een topic starter direct naar de mods te gaan ipv. de TS bijv. in een privebericht uw vraagtekens te plaatsen. Ik vind dit een beetje van juf, Jantje doet heel vervelend. En dan gebruik ik nog een heel net voobeeld. Ik wilde iets anders schrijven maar het heeft geen zin en is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:26

Earth schreef:
Daar kan niemand wat van zeggen want we hebben hem niet in beweging gezien. Sommige paarden hebben een ideale bouw maar bewegen als een wrak. Andere zien er op stand niet uit maar bewegen toch heel goed.



Precies dat!

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 12:33

De manier van bewegen is voor een volbloed totaal onbelangrijk. Het enige dat telt is dat hij als eerste met de neus over de finish lijn is. De galop is dus belangrijk maar hoeft niet zo bergop als bij een dressuurpaard te zijn.
Voor de rest ook al heeft hij 3 oren als hij als eerste over de finish is is het een topper.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:34

Je kan beter een topic openen: beoordeel hier hengsten (of een paard).
En plaats eerlijk welk paard het is, gelijk doel en een goede standfoto als eerst.

Ik vind dit ook een bijzonder topic.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:37

Punz schreef:
Citaat:
Wie wil mijn paard beoordelen, graag de plus en minpunten van mij paard. Hou je niet in bij de minpunten


Ik val over deze zin in de OP. Vind het niet netjes, niet respectvol. Nog los van het feit dat het niet het paard van TS is. Heb niets tegen het exterieurmatig bespreken van hengsten, maar dan niet op deze manier: gericht op negatief commentaar uitlokken over een dier wat zichzelf ook nogal bewezen heeft.

En ik weet best dat zowel het paard als de sjeik er niet wakker van zullen liggen, maar dan nog blijft het imo niet netjes, niet respectvol.

En ik ben nu eenmaal zo'n doos die daar wel aan hecht..


Ja oke, er had beter niet gezegd kunnen worden dat het een eigen paard was.

juliomariner: een bergopwaartse galop bij een volbloed is juist enorm ongewenst. Hoe meer ze de lucht in springen hoe minder ze het omzetten in een voorwaartse beweging.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:39

ruitje schreef:
Ik had hem ook als getraind paard overgeslagen op een veiling denk ik. Mist 4 ruggenwervels ofzo, wat een prop. Hilarisch topic, laat zien dat het allemaal niet zo eenvoudig is :')

Nou dat viel mij ook op. Hij lijkt zo kort in de rug. Maar leuk om ons op deze manier te laten beoordelen. :D

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 12:45

Elisa2 schreef:
juliomariner: een bergopwaartse galop bij een volbloed is juist enorm ongewenst. Hoe meer ze de lucht in springen hoe minder ze het omzetten in een voorwaartse beweging.

Klopt maar als hij zelfs met een bergop galop altijd als eerste is vinden ze het ook prima.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie wil het exterieur van mijn volbloed beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:50

Ja oke, dat snap ik..wat misschien een leuk topic kan zijn/worden is een stel hele goede volbloeden die super goed gepresteerd hebben op de baan naast elkaar zetten en kijken wat ze overeen komen qua exterieur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:51

Elisa2 schreef:
Ja oke, dat snap ik..wat misschien een leuk topic kan zijn/worden is een stel hele goede volbloeden die super goed gepresteerd hebben op de baan naast elkaar zetten en kijken wat ze overeen komen qua exterieur.
Of ik kan wel wat foto's van jaarlingen opgraven, kijken of jullie kunnen uitvogelen welke er het beste gepresteerd hebben? :)

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 12:53

Dan wel ff het catalogusnummer weghalen anders dan kunnen we nog zien wie het is.