Exterieur vs prestaties - volbloedjaarlingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Exterieur vs prestaties - volbloedjaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:49

N.a.v. een topic dat inmiddels gesloten is, maar waar dit wel even kort besproken is, leek het me wel leuk om deze kleine uitdaging te posten: het beoordelen van jaarlingen die geveild zijn op diverse veilingen en proberen te voorspellen welke de beste prestaties geleverd hebben.

De volgende jaarlingen zijn een mengeling van goedkope en peperdure jaarlingen, die ofwel elite renpaarden geworden zijn ofwel niks gepresteerd hebben. Ik ben benieuwd wie volgens jullie de goede paarden zijn en wie er vooral goed zijn als weidedecoratie.

Ik ga er gemakshalve even vanuit dat niemand zo flauw is om ze op te zoeken, want dat gaat het doel hiervan een beetje voorbij. :=

1.
Afbeelding

Video

2.
Afbeelding

Video

3.
Afbeelding

Video

4.
Afbeelding

Video

5. Video (inclusief standfoto)

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:56

Leuk idee Mkango, ik ben helemaal niet thuis in renpaarden maar ik doe een gokje.

Ik denk dat 1,3 en 5 goede renpaarden zijn geworden.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Exterieur vs prestaties - volbloedjaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:09

Zeker een leuk topic , ben ook niet thuis in dit soort paarden maar denk dat nummer 4 best een goede is ..

Chrissie

Berichten: 3676
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Frl

Re: Exterieur vs prestaties - volbloedjaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:18

Nr 2 en 3?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Exterieur vs prestaties - volbloedjaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:21

Jeetje, jaarlingen ook echt := ik vind het bij volwassen paarden lastig genoeg haha

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:25

Ik ben benieuwd hoe dichtbij ik zit!

Mijn dressuur getrainde oog vind sowieso dat ze allemaal erg stijl staan achter, maar dat is voor renpaarden wel gunstiger volgens mij (meen ik ook ergens gelezen te hebben). Wel vind ik dat nummer 1 daarbij wel ook heel stijf is in het achterbeen, dat lijkt me ook voor een renpaard niet voordelig. Ik schat die dus minder succesvol in. (Maar het mega overbouwde is ook moeilijk om door heen te kijken).

De achterhand van nummer 4 doet me erg aan een quarter denken, met duidelijk meer bespiering dan de anderen. Maar is dat dan positief of niet? :+

De andere drie komen vrij hetzelfde over op mij.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Exterieur vs prestaties - volbloedjaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:42

Jeetje wat lastig! Nummer 4 heeft wel een typische achterhand indd. Nummer 1 en 5 treden erg ver onder en hebben wel veel ruimte in de stap achter. Maar jeetje wat zij ze lekker overbouwd. Verder heb ik er ook echt geen kaas van gegeten en ben benieuwd naar de toelichting!

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Exterieur vs prestaties - volbloedjaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:53

Oh jaarlingen zijn zo onvoorspelbaar :D. Ik ga voor de laatste, de vos als prestatie paard (en misschien is hij zelfs nooit gestart :)) )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:56

Ik denk dat 1 en 3 het goed hebben gedaan. En 4 denk ik ook.

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:07

Wat een leuk topic!

Met 0,0 verstand van renpaarden ga ik voor 4 en 5.
Waarom?
Ik denk (voor wat het waard is) dat behalve een sterke achterhand het ook belangrijk is dat ze voor goed weg kunnen komen.
Dan ga ik voor 4 en 5, omdat ik het idee heb dat dat bij de eerste drie wat minder is.

Maar, goed hier spreekt een volslagen leek op het gebied van Engelse Volbloeden. ;)

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Exterieur vs prestaties - volbloedjaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:15

Ik denk alleen 3 en 5, zonder enig verstand van zaken.
Maar hoe lang ga je ons in spanning houden? :=

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:19

Leuk topic.
Mijn gok, want meer dan dat is het niet :') , is dat 1, 3 en 4 het goed hebben gedaan. 3 spreekt mij het meeste aan van deze paarden.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:35

OK, just for fun.

Ik denk dat 3 en 5 leuk gepresteerd hebben. 1 is hobbelpony geworden en 2 en 4 weet ik niet.

Onderbouwing: het schijnt dat een goede ruime stap ook een goede galop geeft, dus meer snelheid etc.

1 vind ik echt kort stappen. Maar het zou me niet verbazen als juist die het wèl goed deed tegen alle verwachtingen in ofzo :') .

Dus echte onderbouwing: pure gok :+.

Wel benieuwd naar het antwoord en of (en hoe) het dan ook te voorspellen was als jaarling.

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:37

Dit is lastig, zo'n andere taal van sport. Leuk topic Mkango.

Mijn spreekt 3 het meest aan. Voor mijn gevoel een goede stap. 4 heeft een drive, loopt de begeleider er al uit.
Ik denk dat 3, 4 en wellicht 5 het meest succesvol zijn (geweest).

Maar omdat jaarlingen naarlingen zijn... kan het zomaar dat 1en2 het best zijn

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:38

Ik denk dat nummer 3 de best presterende van alle 5 zou zijn op basis van exterieur.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:42

Tja, jaarlingen op hun voordeligst (maar niet heus) :D
2 en 5 geef ik de meeste kans, al krijg ik de indruk dat de voorbrenger van 5 daar nog niet van overtuigd is :D
De eerste lijkt me een hele leuke Taart die wellicht iets bovengemiddeld eisen stelt aan de rijder maar zou het dan ook best kunnen doen.
nr3 krijgt het voordeel van de twijfel; filmpje wilde niet lekker hier dus wat lastiger beoordelen.
nr4 zie ik wat aan maar ik kan er de vinger niet op leggen.

EV is eigenlijk helemaal niet mijn type paard dus wellicht zie ik het wel helemaal verkeerd _O-

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:43

Pure gok, ik denk 3 & 4, geen onderbouwing, gewoon echt, leuk paard, leuke stap, doe die maar. :+. Lees hier vooral stiekem mee voor info, interessant topic namelijk.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Exterieur vs prestaties - volbloedjaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:03

2 en 4.
Geen idee waarom, gewoon mijn gevoel gevolgd.

Ik ben heel benieuwd nu :D

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:06

lies schreef:
Ik denk alleen 3 en 5, zonder enig verstand van zaken.
Maar hoe lang ga je ons in spanning houden? :=


Ik denk ook 3 en 5. Zien er beide uit alsof ze veel kracht vanuit de achterhand hebben. Maar ik weet er 0 van :Y) idd heel benieuwd naar de werkelijke prestaties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:16

In een spoiler:

Nummer 1
Spoiler:
Lezoo. Als je in de video kijkt, zie je dat ze niet helemaal recht op de benen staat en ook niet recht beweegt. Omdat de stoeterij waar ze is geboren erg hecht aan correctheid en niet had verwacht dat een paard dat zo 'offset' is als zij goed zou presteren, is ze verkocht op Tattersalls voor 77.000 guineas (ca. €91.000). Voor de jaarlingveilingen in oktober geen exorbitant hoog bedrag, aangezien ze daar voor tonnen zo niet miljoenen de ring uit gaan.

Lezoo heeft vier van haar vijf starts gewonnen en is één keer tweede geworden. Op haar eerste race na, zijn al haar races in de vier hoogste categorieën geweest en heeft ze een Group 3 en een Group 1 - het allerhoogste niveau - gewonnen. Morgen komt ze als driejarige aan de start in één van de 'Classics,' de 1,000 Guineas.

Huidige rating: 114


Nummer 2
Spoiler:
Skylark, een dochter van Galileo uit de merrie Shastye die 5 black type paarden (paarden die op Listed, Group 3, Group 2 of Group 1 niveau geplaatst zijn of gewonnen hebben) heeft voortgebracht, waaronder haar volle broers Mogul, Japan, Sir Isaac Newton en volle zus Secret Gesture die ook allemaal black type hebben. Skylark is gefokt door Newsells Park Stud in Engeland en is voor 3,4 miljoen guineas (ca. €4,02 miljoen) aangekocht door Coolmore, net als Mogul die ze voor hetzelfde bedrag hebben gekocht.

Ondanks dat ze in training heeft gestaan bij Coolmores eigen trainer, Aidan O'Brien, is ze zelf nooit aan de start gekomen. De reden laat zich raden, er is een kans dat ze geblesseerd is geraakt, maar ook een goede kans dat ze niet genoeg liet zien thuis en dan is het voor merries "veiliger" om ze in te zetten voor de fokkerij, zodat je niet te maken hebt met waardevermindering door slecht te presteren op de baan.

Grappig genoeg was Japan haar best-presterende broer, die Coolmore het minste geld gekost heeft op de veiling ("slechts" 1,3 miljoen guineas). Zowel Japan als Mogul zijn nu dekhengsten.

Hoogste rating: geen


Nummer 3
Spoiler:
St Mark's Basilica. Ook een paard dat is aangekocht door Coolmore, net als Japan voor 1,3 miljoen guineas. Hij komt uit een merrie van Galileo en is zelf een zoon van Aga Khan 'stalwart' Siyouni. St Mark's Basilica heeft van in negen races zes keer gewonnen, is één keer tweede geworden, één keer derde en een keer vijfde. Vijf van zijn zes overwinningen zijn in Group 1s geweest; één Group 1 overwinning is al bijzonder, bij vijf heb je wel écht een uitzonderlijk goed paard. Hij staat sinds vorig jaar dan ook ter dekking voor €65.000,-

Halfbroer Magna Grecia, een zoon van Invincible Spirit, kostte slechts 340.000 guineas en heeft twee Gr.1s op zijn naam geschreven. Hij staat bij Coolmore ter dekking voor €15.000,-

Hoogste rating: 127


Nummer 4
Spoiler:
Mehlody Maker. Een dochter van Mehmas, die op zich een goede hengst is, maar net als 99% van de paarden die worden aangeboden door haar consignor, was zij niet veel soeps. In vier starts vorig jaar is ze nooit dichter bij de winnaar gekomen dan 5 lengtes. Als veulen kostte ze €3.000,-, als jaarling 28.000 guineas. Voor volbloedbegrippen dus goedkoop, en sommige paarden verrassen je aangenaam (andere ook onaangenaam :+ ), maar dit is er niet één van.

Huidige rating: 46


Nummer 5
Spoiler:
Guilded. Over een aangename verrassing gesproken, dit was er, net als Lezoo, ook zo eentje. Op een wat lager niveau, dat wel, maar ze kostte dan ook maar 17.000 guineas. Guilded is nu vier en heeft 18 races in de benen, waarvan ze er twee gewonnen heeft en drie keer geplaatst is. Eén van haar overwinningen was in een Listed race en verder deed ze als tweejarige ook aardig mee in Group races.

Je ziet dat het niveau in de Group races vaak wat omhoog gaat na het juvenilejaar (tweejarigen), omdat dan ook de goede paarden in de mix komen die wat meer tijd nodig hadden om zich te ontwikkelen, en je paard moet zich ook van twee- naar driejarige doorontwikkelen. Soms gebeurt dat niet voldoende en zakken ze wat af. Je ziet dan ook dat dat bij Guilded gebeurd is in haar seizoen als 3-jarige. Waar ze als tweejarige soms heel dicht bij de winnaar zat, ook als ze niet geplaatst was, is dat in haar seizoen vorig jaar wat minder het geval geweest. Desondanks had ze nog steeds een bovengemiddelde rating aan het einde van het seizoen voordat ze verkocht werd als fokmerrie.

Wat je ook ziet bij de "mindere goden" is dat ze vaker racen dan de echte toppaarden. Dat komt deels doordat er gewoon veel meer races zijn voor die paarden en deels doordat die campagnes iets minder nauw luisteren dan wanneer je écht moet pieken in de races die je paard kunnen maken of breken met het oog op de fokkerij, met name de hengsten.

Hoogste rating: 101
Laatste rating: 92


Waar let je verder nog op bij de jaarlingen?
Spoiler:
Alle theorieën over stap, exterieur, correctheid etc. terzijde, heeft elke potentiële koper wel een type dat hun aanstaat en veel trainers hebben ook een type waarin ze goed zijn. Sommigen zijn heel goed in het trainen van vroegrijpe sprinters, anderen hebben de wat langzamer ontwikkelende paarden. Syndicaten zijn bijvoorbeeld vaak op zoek naar die vroege paarden, zodat mensen ze sneller op de baan zien en hopelijk ook wat sneller resultaat (anders is er niet zoveel lol aan om aandelen te hebben in een syndicaat), terwijl veel eigenaren die de paarden alleen of in partnerschap hebben, het niet zo'n ramp vinden als ze pas op hun derde voor het eerst starten. Uiteraard zijn daarin ook uitzonderingen.

Het is ook niet helemáál eerlijk om alleen af te gaan op exterieur, want wat bij de rensport ook heel sterk meespeelt, is de mentaliteit van het paard, meer nog dan in andere disciplines. Een paard dat het fysiek wel kan, maar mentaal niet, heb je minder aan dan een paard dat misschien 80% van het fysieke talent heeft, maar altijd voor de volle 100% zal racen. Of ze Group races winnen is dan nog maar de vraag, maar van een goede handicapper heb je als eigenaar ook veel plezier aangezien er ook grote handicaps worden uitgeschreven op de grote, glamoureuze dagen. Guilded is bijvoorbeeld zo'n paard: ze deed heel leuk mee een beetje aan de top van de handicaps en op Listed niveau, won niet heel vaak, maar was wel een paard met een rating die hoog genoeg is om de leuke racedagen te kunnen bezoeken, in plaats van een winteravond in de zeikende regen op Wolverhampton. En een paard als Lezoo laat zien dat je ook met kromme poten op het hoogste niveau kunt meedoen. :+

Tot slot worden er uiteraard ook een hoop bedragen op basis van bloedlijnen neergeteld, hoewel daar ook niet altijd wat over te zeggen is van tevoren. Een Dubawi of Galileo zal altijd geld opbrengen, al is het maar omdat Godolphin respectievelijk Coolmore vaak nazaten van die paarden willen kopen (ook als paarden uit een merrie van één van die twee komen). Je hebt dan maar één bloodstock agent nodig die dat ook wil met een klant die er ook flink geld voor wil neertellen en de prijs kan flink oplopen. :D Waar je ook naar kijkt in de catalogus, is dat zogenoemde black type. De term komt doordat de paarden die, zoals ik hierboven uitlegde, Listed of Group races gewonnen hebben of daarin geplaatst zijn, in de catalogi in dikgedrukte letters staan. Onder de stamboom van het paard staat altijd een lijst met de prestaties uit de merrielijn. Een dier uit een merriestam met veel black type, zowel bij de merries zelf als bij de nakomelingen, levert uiteraard meer op dan een paard met totaal geen diepte in de pagina, want de kans dat je dan een goede hebt is veel groter dan wanneer je er eentje koopt uit een merrielijn die niet veel bijzonders gepresteerd heeft.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:23

Heel interessant!
Het lijkt me best lastig om echt goede te selecteren op zo,n jonge leeftijd.

Spoiler:
Zat ik toch aardig goed met mijn gokjes. Alhoewel ik meer op gevoel dan op kritisch kijken heb gekozen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:28

Jeej, goed gegokt :') .

Ik wist gewoon dat die 1 een instinker was :+ .

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:26

Blijkbaar heb ik iets met bijzondere types :D Die eerste is mijn favo paard van dit rijtje.

Maar die nr4, ik zie er wat aan, maar wat valt daar nou echt aan te zien?
Ik vond de standfoto al niet top en het filmpje maakte het niet beter maar waarom precies? Niet echt een idee.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Exterieur vs prestaties - volbloedjaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:29

Precies wat ik al dacht: ik heb er totaal geen verstand van :n _O-

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:47

Mijn idee, hoewel ik met 5 ietwat in de richting zat :+ .
Maar kom maar op met de volgende lading.
Leuk en leerzaam dit topic.