Een heleboel vragen over dravers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 08:57

Goedemorgen,

Begin dit jaar heb ik mijn Friese merrie jammer genoeg in laten slapen. Nu ben ik voorzichtig weer wat aan het rondkijken voor een braaf en rustig paard om op den duur weer te gaan rijden. Ik heb zelf een beperking waardoor het paard echt te vertrouwen en mak moet zijn. Nu heb ik 1 gevonden op marktplaats en blijkt het een draver te zijn. Ik heb ooit een draver gehad maar ben nu wat voorzichtig geworden met het kopen van paard. Nu zit ik met heel veel vragen en heb ze ook aan hun gesteld maar zij willen hem graag kwijt en heb jammer genoeg ook al mee gemaakt dat niet iedereen even eerlijk is in de paardenwereld.

Deze draver is 16 jaar oud
heeft 10 jaar niets meer mee gedaan, gebruikt als fokmerrie heeft 3 of 4 veulens gehad.
Ze heeft een goede bloedlijn voor dravers zeggen ze maar er zijn geen papieren bij alleen een paspoort.
Heeft daarvoor voor een sulky gelopen.
Ze loopt verder goed en is super braaf.

Maar wat ik mij af vraag. Wanneer zijn dravers niet meer te gebruiken als dravers?
Krijgen dravers sneller last van hun gewrichten dan andere paarden? Zoals bijvoorbeeld artrose.
Hoe kan het dat een fokmerrie met goede bloedlijn geen papieren heeft.is dat niet nodig? Of een soort van keuringsrapport dat ze dan goed is om te fokken?
Kan je een oudere draver nog wel iets leren? Ik wil er namelijk op gaan rijden.
Misschien heb ik nog meer vragen maar die komen vanzelf wel weer denk ik.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:36

* wanneer zijn dravers niet meer te gebruiken als dravers?
- Het blijft een draver :+ dat veranderd niet. Maar meestal stoppen ze als koerspaard als ze 'op winsom' staan. Inschrijven voor koersen gaat per verdiende winsom, dus hoe meer je verdiend, hoe sneller je door de klasses heen gaat. Maar op een gegeven moment moet je tegen paarden die gewoon beter zijn. Dat is vaak het punt waarop ze stoppen met koersen, omdat je dan zoveel kosten hebt en weinig prijzengeld voor terug komt.

* Krijgen dravers sneller last van hun gewrichten dan andere paarden? Zoals bijvoorbeeld artrose.
- Zijn geen onderzoeken van, maar is niet mijn ervaring.

* Hoe kan het dat een fokmerrie met goede bloedlijn geen papieren heeft.is dat niet nodig? Of een soort van keuringsrapport dat ze dan goed is om te fokken?
- Als je met een draver wilt koersen of fokken, moet je je registeren als eigenaar bij het stamboek. Als een draver stopt met koersen, wordt deze vaak in het stamboek geregistreerd als 'overleden' of 'verkocht zonder papieren', afhankelijk van wat de laatste eigenaar opgeeft. Als jij een draver als recreatiepaard hebt en dus niet binnen de sport actief bent, heb je de stamboekpapieren niet nodig. Wil jij persé het paard op jouw naam in het stamboek, dan ben je een paar honderd euro verder aan registratiekosten en dat is gewoon zonde geld als je niets binnen de sport doet.

* Kan je een oudere draver nog wel iets leren?
- Soms zijn het net gewone paarden :D oftewel: niet anders als elk ander paard wat je na zoveel jaar op zou pakken. Zou echt geen probleem moeten zijn. Ik vind wel dat je realistisch moet zijn naar het paard toe; wat zijn je plannen? Wil je fanatiek aan het rijden of wil je lekker aanklooien en buitenritjes?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 09:40

WendyBZ schreef:
* wanneer zijn dravers niet meer te gebruiken als dravers?
- Het blijft een draver :+ dat veranderd niet. Maar meestal stoppen ze als koerspaard als ze 'op winsom' staan. Inschrijven voor koersen gaat per verdiende winsom, dus hoe meer je verdiend, hoe sneller je door de klasses heen gaat. Maar op een gegeven moment moet je tegen paarden die gewoon beter zijn. Dat is vaak het punt waarop ze stoppen met koersen, omdat je dan zoveel kosten hebt en weinig prijzengeld voor terug komt.

* Krijgen dravers sneller last van hun gewrichten dan andere paarden? Zoals bijvoorbeeld artrose.
- Zijn geen onderzoeken van, maar is niet mijn ervaring.

* Hoe kan het dat een fokmerrie met goede bloedlijn geen papieren heeft.is dat niet nodig? Of een soort van keuringsrapport dat ze dan goed is om te fokken?
- Als je met een draver wilt koersen of fokken, moet je je registeren als eigenaar bij het stamboek. Als een draver stopt met koersen, wordt deze vaak in het stamboek geregistreerd als 'overleden' of 'verkocht zonder papieren', afhankelijk van wat de laatste eigenaar opgeeft. Als jij een draver als recreatiepaard hebt en dus niet binnen de sport actief bent, heb je de stamboekpapieren niet nodig. Wil jij persé het paard op jouw naam in het stamboek, dan ben je een paar honderd euro verder aan registratiekosten en dat is gewoon zonde geld als je niets binnen de sport doet.

* Kan je een oudere draver nog wel iets leren?
- Soms zijn het net gewone paarden :D oftewel: niet anders als elk ander paard wat je na zoveel jaar op zou pakken. Zou echt geen probleem moeten zijn. Ik vind wel dat je realistisch moet zijn naar het paard toe; wat zijn je plannen? Wil je fanatiek aan het rijden of wil je lekker aanklooien en buitenritjes?


Ik wil er niet te veel gekke dingen mee doen. Lekker thuis stappen en draven. Door mijn beperking kan ik niet echt gekke dingen meer doen.

Zij hebben haar gebruikt als fokmerrie zeggen ze maar 3 veulentjesin 10 jaar is dan niet echt veel voor mijn gevoel. Dan zou je er toch wel papieren bij moeten hebben? Als je haar als fokmerrie gebruikt?
Laatst bijgewerkt door appiesjappie op 27-06-23 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:48

Ligt eraan of ze er dravers mee gefokt hebben of een ander ras. Alleen volle dravers gaan in het stamboek, dus voor kruisingen heb je ook geen papier nodig.

wat bedoel je met 3 merries in 10 jaar?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 09:54

WendyBZ schreef:
Ligt eraan of ze er dravers mee gefokt hebben of een ander ras. Alleen volle dravers gaan in het stamboek, dus voor kruisingen heb je ook geen papier nodig.

wat bedoel je met 3 merries in 10 jaar?


Sorry 3 veulens bedoel ik.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:59

Niet iedereen wil elk jaar een veulen :+ Als je ze niet meteen wil/kan verkopen vermenigvuldigt dat heeeel snel. Als je een merrie hebt die standaard overdraagt, ben je altijd laat in het jaar en dat kan ook een reden zijn om niet elk jaar te dekken. Bewust een jaar overslaan, of als het een jaar niet lukt. Ik vind het op zich wel plausibel.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 10:03

WendyBZ schreef:
Niet iedereen wil elk jaar een veulen :+ Als je ze niet meteen wil/kan verkopen vermenigvuldigt dat heeeel snel. Als je een merrie hebt die standaard overdraagt, ben je altijd laat in het jaar en dat kan ook een reden zijn om niet elk jaar te dekken. Bewust een jaar overslaan, of als het een jaar niet lukt. Ik vind het op zich wel plausibel.


Ok dankjewel voor je antwoorden. Zit zo te twijfelen, wel of niet doen. Vind het zo lastig. Tegenwoordig is ook niet iedereen meer te vertrouwen in de paardenwereld jammer genoeg ook al mee gemaakt dat ik soms dingen wantrouw. In de advertentie stond al recreatiepaard of coaching paard en dan krijg ik ook al wat twijfels

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:07

Ik denk vooral dat het misschien niet een heel goed idee is een (als rijpaard) groen dier te kopen als je onzeker bent. Zou je dan niet liever een paard willen hebben dat klaar is en bewezen heeft een betrouwbaar en stabiel rijdier te zijn? Of dat dan een draver is of niet maakt niet uit.

Verder heb ik zelf maar met 1 draver gewerkt (mijn huidige paard), maar ik kan me geen fijner dier voorstellen. En zoals Wendy zegt: soms zijn het net gewone paarden.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 10:10

Molfre schreef:
Ik denk vooral dat het misschien niet een heel goed idee is een (als rijpaard) groen dier te kopen als je onzeker bent. Zou je dan niet liever een paard willen hebben dat klaar is en bewezen heeft een betrouwbaar en stabiel rijdier te zijn? Of dat dan een draver is of niet maakt niet uit.

Verder heb ik zelf maar met 1 draver gewerkt (mijn huidige paard), maar ik kan me geen fijner dier voorstellen. En zoals Wendy zegt: soms zijn het net gewone paarden.


Bedankt voor je antwoord en ik snap wat je bedoeld. Ik ben aan het rondkijken, maar brave, makke, bereden paarden wordt zo rond de 3000 of 4000 voor gevraagd en dat geld heb ik gewoon niet.

troi
Berichten: 17009
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:29

appiesjappie schreef:
Bedankt voor je antwoord en ik snap wat je bedoeld. Ik ben aan het rondkijken, maar brave, makke, bereden paarden wordt zo rond de 3000 of 4000 voor gevraagd en dat geld heb ik gewoon niet.


Dan is je budget het probleem. 4000 is tegenwoordig heel goedkoop ben ik bang. Dan misschien beter nog een jaartje het stalgeld opsparen en dan gaan zoeken. Dan heb je al zo 12x 250=3000 extra budget.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 11:05

troi schreef:
appiesjappie schreef:
Bedankt voor je antwoord en ik snap wat je bedoeld. Ik ben aan het rondkijken, maar brave, makke, bereden paarden wordt zo rond de 3000 of 4000 voor gevraagd en dat geld heb ik gewoon niet.


Dan is je budget het probleem. 4000 is tegenwoordig heel goedkoop ben ik bang. Dan misschien beter nog een jaartje het stalgeld opsparen en dan gaan zoeken. Dan heb je al zo 12x 250=3000 extra budget.


Ja dat is sowieso een probleem. Toen kwam ik deze brave draver van 1250 tegen. Dacht kan altijd eens kijken.ik wil er toch geen hele gekke dingen mee doen. Stappen en draven thuis en misschien later weer les. Heb ooit eens eerder een draver gehad. Het is zo lastig allemaal. Stalgeld ben ik gelukkig niet nodig. We hebben een eigen wei en Stal

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:26

Ik zou het niet doen, want je moet mogelijk wel wat werk erin stoppen om haar weer rijdbaar te maken. En dan loop je soms toch tegen wat struikelblokken aan bij een draver, want die zijn nou eenmaal gefokt om te trekken en minder om te dragen. Dus daarin zit rijtechnisch gewoon een uitdaging, ook al wil je niet zoveel. Het is toch fijn als een paard rijtechnisch gewoon oke is, zeker als je een beperking hebt.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:40

appiesjappie schreef:
troi schreef:

Dan is je budget het probleem. 4000 is tegenwoordig heel goedkoop ben ik bang. Dan misschien beter nog een jaartje het stalgeld opsparen en dan gaan zoeken. Dan heb je al zo 12x 250=3000 extra budget.


Ja dat is sowieso een probleem. Toen kwam ik deze brave draver van 1250 tegen. Dacht kan altijd eens kijken.ik wil er toch geen hele gekke dingen mee doen. Stappen en draven thuis en misschien later weer les. Heb ooit eens eerder een draver gehad. Het is zo lastig allemaal. Stalgeld ben ik gelukkig niet nodig. We hebben een eigen wei en Stal

Ik vind het wel iets te goedkoop klinken. Een beetje te mooi om waar te zijn verhaal. Zeker als ze zulke goede bloedlijnen heeft.

Misschien moet je naar je eigen gevoel luisteren. Als je zoveel twijfelt, is ze het gewoon niet.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:44

Bloedlijnen heb je niks aan als je er niet mee wilt fokken :+ Ik vind het geen rare prijs voor een draver van die leeftijd met dit verhaal. Recreatiepaard is helemaal geen rare benaming, dat vind ik echt geen red flag. Afgaande op wat ts met het paard wil, zie ik qua rijdbaarheid en het werk niet zoveel struikelblokken.

troi
Berichten: 17009
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:51

WendyBZ schreef:
Bloedlijnen heb je niks aan als je er niet mee wilt fokken :+ Ik vind het geen rare prijs voor een draver van die leeftijd met dit verhaal. Recreatiepaard is helemaal geen rare benaming, dat vind ik echt geen red flag. Afgaande op wat ts met het paard wil, zie ik qua rijdbaarheid en het werk niet zoveel struikelblokken.


Op zich niet voor een handige en moedige ruiter. Voor TS klinkt vrij groen en dat vind ik icm met een dier dat onder het zadel ook groen is een flinke rode vlag

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:53

troi schreef:
WendyBZ schreef:
Bloedlijnen heb je niks aan als je er niet mee wilt fokken :+ Ik vind het geen rare prijs voor een draver van die leeftijd met dit verhaal. Recreatiepaard is helemaal geen rare benaming, dat vind ik echt geen red flag. Afgaande op wat ts met het paard wil, zie ik qua rijdbaarheid en het werk niet zoveel struikelblokken.


Op zich niet voor een handige en moedige ruiter. Voor TS klinkt vrij groen en dat vind ik icm met een dier dat onder het zadel ook groen is een flinke rode vlag


Eens. Deze moet gewoon nog zadelmak gemaakt worden en dat is gewoon een uitdaging, met welk ras dan ook. Dat moet ts denk ik niet willen.

Ts wordt je vooral aangetrokken door de vraagprijs?

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:57

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door LibertyLucky op 27-06-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:59

Wat bij mijn draver zo was,is dat de vorige eigenaren gewoon niet wilden dat er papieren bij zaten,zodat je misschien toch het idee had om wel te koersen
Misschien is dat het "probleem"wat ik wel begrijp vanuit hun standpunt...
Ze zal dan ook meer waard zijn waarschijnlijk ,mocht het iets worden of als je toch zou willen fokken
Ik noem maar wat ,maar zoals Wendy al zei...je hebt toch de papieren niet nodig

Is ze wel überhaupt al zadelmak een dergelijke?
Anders zou je veel tijd( en alsnog misschien nog kosten ) hebben aan het omscholen
Daar zou ik wel.over nadenken

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:14

Voor dat budget ben ik bang dat je niet een doorgewinterd braaf paard kunt kopen. Vind je mennen misschien leuk? Is ook duur maar ik denk dat kleinere ponys iets meer binnen je budget vallen en kwa onderhoud in eten ook iets betaalbaarder. Misschien kan je ook een zoekertje plaatsen voor een ouder recreatie paard waar nog wel lichte ritjes mee gedaan kunnen worden. Maar hou ook rekening met dierenarts kosten, hoefsmid etc.

Je kunt altijd bij de draver gaan kijken maar neem iemand met extra verstand mee, en laat m voorrijden.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 27-06-23 12:17, in het totaal 5 keer bewerkt

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 12:15

troi schreef:
Ik vind het wel iets te goedkoop klinken. Een beetje te mooi om waar te zijn verhaal. Zeker als ze zulke goede bloedlijnen heeft.

Misschien moet je naar je eigen gevoel luisteren. Als je zoveel twijfelt, is ze het gewoon niet.


Inderdaad de prijs doet mij ook echt laten twijfelen. Waarom zo goedkoop voor een paard wat zo rustig en braaf is en ze zegt ik denk dat er zo een zadel op kan. Haar dochter rijd paarden in dus waarom gaat zij er niet op. Ze zegt te weinig tijd maar 1 of 2 keer proberen met zadel zodat je weet hoe of wat. Dan is je paard al meer waard denk ik

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 12:20

WendyBZ schreef:
Eens. Deze moet gewoon nog zadelmak gemaakt worden en dat is gewoon een uitdaging, met welk ras dan ook. Dat moet ts denk ik niet willen.

Ts wordt je vooral aangetrokken door de vraagprijs?


Nee dat niet alleen. Het paard ziet er gewoon super mooi uit. Ze is echt super rustig ze loopt met mevrouw meemaakt de scootmobiel en ze liep eerst rustig moesten haar echt opjagen voor ze weg liep en wat liet zien bij haar baasje

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 12:23

LibertyLucky schreef:
Wat bij mijn draver zo was,is dat de vorige eigenaren gewoon niet wilden dat er papieren bij zaten,zodat je misschien toch het idee had om wel te koersen
Misschien is dat het "probleem"wat ik wel begrijp vanuit hun standpunt...
Ze zal dan ook meer waard zijn waarschijnlijk ,mocht het iets worden of als je toch zou willen fokken
Ik noem maar wat ,maar zoals Wendy al zei...je hebt toch de papieren niet nodig

Is ze wel überhaupt al zadelmak een dergelijke?
Anders zou je veel tijd( en alsnog misschien nog kosten ) hebben aan het omscholen
Daar zou ik wel.over nadenken


Ze heeft verder nooit een zadel op gehad maar ze vertelde dat ze daar geen problemen mee zag omdat ze zo rustig en lief is. Haar dochter rijdt paarden in waardoor ik ook een beetje verbaasd was waarom er dan nog nooit iets op had gelegen. Dochter had geen tijd zei ze.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:25

appiesjappie schreef:
troi schreef:
Ik vind het wel iets te goedkoop klinken. Een beetje te mooi om waar te zijn verhaal. Zeker als ze zulke goede bloedlijnen heeft.

Misschien moet je naar je eigen gevoel luisteren. Als je zoveel twijfelt, is ze het gewoon niet.


Inderdaad de prijs doet mij ook echt laten twijfelen. Waarom zo goedkoop voor een paard wat zo rustig en braaf is en ze zegt ik denk dat er zo een zadel op kan. Haar dochter rijd paarden in dus waarom gaat zij er niet op. Ze zegt te weinig tijd maar 1 of 2 keer proberen met zadel zodat je weet hoe of wat. Dan is je paard al meer waard denk ik


Dat zou voor mij al een grote alarmbel zijn. Want zij weten ook wel dat een paard meer waard is als ze zadelmak is.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 12:26

welmoedz schreef:
Voor dat budget ben ik bang dat je niet een doorgewinterd braaf paard kunt kopen. Vind je mennen misschien leuk? Is ook duur maar ik denk dat kleinere ponys iets meer binnen je budget vallen en kwa onderhoud in eten ook iets betaalbaarder. Misschien kan je ook een zoekertje plaatsen voor een ouder recreatie paard waar nog wel lichte ritjes mee gedaan kunnen worden. Maar hou ook rekening met dierenarts kosten, hoefsmid etc.

Je kunt altijd bij de draver gaan kijken maar neem iemand met extra verstand mee, en laat m voorrijden.


Wij hebben gisteren bij haar gekeken en ze liep wel echt goed en ze was heel erg rustig.mevrouw was verlamd aan 1 zijde en kon op haar leunen en ze liep met de scootmobiel mee. Ze moest echt vooruit gejaagd worden voor ze ging draven. Het is echt lastig om te beoordelen omdat ze ook een beetje te dik was waardoor ze ook moe en lui kan zijn.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 12:29

earth schreef:
Dat zou voor mij al een grote alarmbel zijn. Want zij weten ook wel dat een paard meer waard is als ze zadelmak is.


Ja inderdaad, zelfs ik weet dat als een paard zadelmak is dat er meteen wat geld bovenop wordt gegooid. Dus waarom hebben ze het dan niet in iedergeval geprobeerd. Dat je er bij kunt vertellen ze heeft een zadel opgehad enzovoort. Het is echt ingewikkeld allemaal. Ze stond er nog maar net zei ze. Ze moest haar verkopen voor een kennis.
Laatst bijgewerkt door appiesjappie op 27-06-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt