Een heleboel vragen over dravers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 14:32

Elisa2 schreef:
Dan zou je nog kunnen vragen om filmpjes van het losbewegen, wellicht is deze een beetje vast gereden.


Dat ga ik eens vragen inderdaad. Bedankt voor de tip

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 13:16

Hoi daar ben ik weer heb nu draver gezien... early ricardo 12 jaar oud. Zag dat hij gekoerst had. Ze vertelde met sulky maar ook met mensen die er op zaten. Iemand die het paard kent? Ze rijden er nu vaak buitenritten mee en is super braaf.

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:14

Early was een heel erg fijn trouw koerspaard.

Ik denk alleen dat je vragen niet zoveel gaan opleveren, dit zijn paarden die inmiddels al zo lang rijpaard zijn, er kan al zoveel veranderd zijn...Als ze 12 zijn maakt het allemaal echt niet meer zo uit wat ze als 5 jarige gedaan hebben i.m.o. :)

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 15:25

ruitje schreef:
Early was een heel erg fijn trouw koerspaard.

Ik denk alleen dat je vragen niet zoveel gaan opleveren, dit zijn paarden die inmiddels al zo lang rijpaard zijn, er kan al zoveel veranderd zijn...Als ze 12 zijn maakt het allemaal echt niet meer zo uit wat ze als 5 jarige gedaan hebben i.m.o. :)


Dankjewel. Ze vertelde dat hij wat rommelde met het bit maar dat zijn gebit is nagekeken en goed is. Ze rijden nu vaak buitenritjes met hem.niet zo vaak in een bak. Las bij de ndr dat hij in 2020 nog iets had gedaan

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:27

Rommelen met het bit ofwel onrust in de mond kan ook van elders in het lichaam komen. Kende een paard met een chronische blessure (achteraf te weten gekomen) en die rommelde ook altijd met het bit. Deed het bit ook wel eens over de tong bijvoorbeeld. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dat soort mondproblemen nooit onderschat.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 19:54

Earth schreef:
Rommelen met het bit ofwel onrust in de mond kan ook van elders in het lichaam komen. Kende een paard met een chronische blessure (achteraf te weten gekomen) en die rommelde ook altijd met het bit. Deed het bit ook wel eens over de tong bijvoorbeeld. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dat soort mondproblemen nooit onderschat.


Bedankt voor de informatie. Ik zal er op letten als ik ga kijken. Ik leer zo elke keer weer wat nieuws.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:42

En er zijn ook genoeg die onrustig zijn in de mond waar het puur rij/ balans technisch is.

Neem iemand mee die dat kan beoordelen als je gaat kijken. :-)

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 09:52

Elisa2 schreef:
En er zijn ook genoeg die onrustig zijn in de mond waar het puur rij/ balans technisch is.

Neem iemand mee die dat kan beoordelen als je gaat kijken. :-)


Ik ken jammer genoeg niet iemand die echt verstand heeft van paarden behalve dan de paardenarts en de hoefsmid

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:35

appiesjappie schreef:
Elisa2 schreef:
En er zijn ook genoeg die onrustig zijn in de mond waar het puur rij/ balans technisch is.

Neem iemand mee die dat kan beoordelen als je gaat kijken. :-)


Ik ken jammer genoeg niet iemand die echt verstand heeft van paarden behalve dan de paardenarts en de hoefsmid



Er zijn genoeg onafhankelijke, ervaren mensen die als verkoopadviseur of bemiddelaar met je mee kunnen gaan. Daar betaal je dan voor want dat is gewoon hun werk, maar dat kost je veel minder geld dan een miskoop of mismatch. Ik zou echt aanraden zo iemand te zoeken in je omgeving, ik denk dat de kans op een succesvolle match waar je ook daadwerkelijk veel plezier van gaat hebben een stuk groter is

Molfre

Berichten: 2644
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:53

Ik zou inderdaad een adviseur meenemen.

Ik heb een pard gehad dat geen plek had in zn mond door een hangend rooster. Rommelde ook altijd met het bit. Bitloos heeft dit 100% opgelost. Waarmee ik niet wil zeggen dat bitloos altijd de oplossing is, maar dat rommelen of onrustig zijn niet persé een deal breaker hoeft te zijn. Mits je natuurlijk iemand bij je hebt die je dit kan helpen beoordelen.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 11:01

Ik ga eens kijken bedankt voor de tip

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 22:13

Waar kan je informatie over een draver vinden als je het op de Nederlandse ndr niet kan vinden?

prompter

Berichten: 11182
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:21

Dat ligt aan in welk land hij ingeschreven staat.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 22:31

Ik denk dat ze uit Duitsland komt ze heet unter uns

ruitje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 23:34

Is Zweeds geregistreerd, mijn Zweeds is niet goed genoeg. In het Duitse Stamboek is wel te vinden dat ze goed gekoerst heeft, mooi record en winsom.

www.hvt.de en dan bij trabersuche :)

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 06:57

ruitje schreef:
Is Zweeds geregistreerd, mijn Zweeds is niet goed genoeg. In het Duitse Stamboek is wel te vinden dat ze goed gekoerst heeft, mooi record en winsom.

https://www.hvt.de en dan bij trabersuche :)


Dankjewel.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:03


Piekosjj

Berichten: 5457
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:19

Ik spreek zweeds :)

Menhammar is een van de grootste en meest succesvolle stoeterijen in Zweden, en de draversport is hier gigantisch groot. Haar vader, Viking Kronos kan wel eens lastige karakters geven. Dezelfde vader als de meest populaire dekhengst Maharajah die 2,5 miljoen euro heeft binnen gehaald in de sport. Qua papier dus een goed paard, qua prestaties in de drafsport mwah.

Maar ik zou zelf niet te veel naar die drafsport historie kijken, dat zegt namelijk niks hoe het paard is qua karakter of als rijpaard. Sommige dravers zijn heel fijn voor de sulky maar functioneren absoluut niet als rijpaard, en vice versa.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 08:27

Piekosjj schreef:
Ik spreek zweeds :)

Menhammar is een van de grootste en meest succesvolle stoeterijen in Zweden, en de draversport is hier gigantisch groot. Haar vader, Viking Kronos kan wel eens lastige karakters geven. Dezelfde vader als de meest populaire dekhengst Maharajah die 2,5 miljoen euro heeft binnen gehaald in de sport. Qua papier dus een goed paard, qua prestaties in de drafsport mwah.

Maar ik zou zelf niet te veel naar die drafsport historie kijken, dat zegt namelijk niks hoe het paard is qua karakter of als rijpaard. Sommige dravers zijn heel fijn voor de sulky maar functioneren absoluut niet als rijpaard, en vice versa.


Zo blij dat ik deze topic heb geopend heb. Ik leer zoveel over dravers. Ik heb ooit een draver gehad. Maar echt zo via handelaar gekocht denkende dat het wel goed zat. Was toen jong en keek verder nergens naar haha. Nu ik wat ouder ben wordt je toch wat voorzichtiger. Ik vond haar toen ontzettend fijn rijden. Daarom lijkt het mij ook heerlijk om weer een draver te gaan rijden. Het is goed om te weten dat de vader niet altijd lieve paarden maakte. Op de foto's ziet ze er wel vrolijk en lief uit. Maar dat zegt niet alles natuurlijk. Ze zou vandaag filmpjes maken ben benieuwd. Ze is nog niet bereden. Wel al een zadel en hoofdstel om gehad. Ze is als fokmerrie gebruikt.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Een heleboel vragen over dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:35

Is het voor jou niet verstandiger om een Draver te kopen die al beleerd en bereden is ohz? dan weet je veel beter of het dier braaf is en bij je past.

Dreamboy

Berichten: 2462
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:44

Elisa2 schreef:
Is het voor jou niet verstandiger om een Draver te kopen die al beleerd en bereden is ohz? dan weet je veel beter of het dier braaf is en bij je past.


Dat was mijn gedachte ook.

Piekosjj

Berichten: 5457
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:49

Ja, het is natuurlijk altijd een gok. Ik heb mijn draver gekocht bij mijn werk en is gefokt door hun eigen dekhengst. Ken dus een groot deel van haar zussen/broers en het zijn allemaal hele lieve paarden, ook andere nakomelingen die ik ken van de vader's vader. Behalve die van mij :+ Dus papier zegt imo nooit zo heel veel. Kronos geeft vaak hele goede paarden met veel energie en kwaliteit, maar daar moet je wel mee om kunnen gaan. Ik vind het zelf geen fijne paarden, maar een van mijn vriendinnen is juist gek op dit soort types. De mijne heeft zelf 1 x gestart en kon soms echt gevaarlijk zijn voor de sulky want ze kon heel gemeen bokken. Als rijpaard is ze veel beter af en heel prettig te rijden :j

Veel Zweedse paarden zijn overigens ook 'ingereden', het is hier best normaal dat de paarden ook ohz worden getrained, maar dat ligt helemaal aan de trainer. Ingereden tussen haakjes want ze accepteren een ruiter en kunnen op stem- en teugelhulpen gereden worden, maar ze snappen vaak niks van beenhulpen en dat soort dingen.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 10:15

Elisa2 schreef:
Is het voor jou niet verstandiger om een Draver te kopen die al beleerd en bereden is ohz? dan weet je veel beter of het dier braaf is en bij je past.


Dat is waar. Maar een paard dat aan alle wensen voldoet dan ben ik zo 6 of 7000 verder. En ik laat een paard altijd berijden door iemand doe ik niet zelf. Heb ik toen bij onze Friese merrie ook laten doen. Ik heb daarom ook twijfels

Dreamboy

Berichten: 2462
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:41

appiesjappie schreef:
Elisa2 schreef:
Is het voor jou niet verstandiger om een Draver te kopen die al beleerd en bereden is ohz? dan weet je veel beter of het dier braaf is en bij je past.


Dat is waar. Maar een paard dat aan alle wensen voldoet dan ben ik zo 6 of 7000 verder. En ik laat een paard altijd berijden door iemand doe ik niet zelf. Heb ik toen bij onze Friese merrie ook laten doen. Ik heb daarom ook twijfels


Voor een goed gereden draver ben je echt geen 6000 euro kwijt.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:41

Ik denk dat je prima een bereden draver kunt vinden voor minder :j Mja hoe goedkoper ze zijn, hoe meer risico je loopt dat er iets mee is. Ofwel rijtechnisch ofwel lichamelijk.