Het kopen van een (ex) renpaard, hoe doe je dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elana183
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-01-21

Het kopen van een (ex) renpaard, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 18:12

Ik hoop dat er hier iemand is die hier wat meer ervaring in heeft.

Ik ben eventueel opzoek naar een renpaard, op de baan gelopen of niet dat maakt niet uit. Het mooiste zou zijn eentje die niet zo succesvol was en daardoor niet zo veel uur onder de man heeft gemaakt. Maarrr… waar vind je deze? In Nederland hebben wij natuurlijk relatief weinig rensport. Maar in Engeland bijvoorbeeld wel, moet je er dan al een importeren? Ik heb namelijk enige volbloeden (ook dravers) omgeschoold zowel als een aantal met traumas opnieuw zadelmak gemaakt, maar vaak was dit al van mensen die deze paarden vrij onwetend ergens hebben gekocht.

Als ik zelf iets koop vind ik het natuurlijk belangrijk dat het paard wel gezond is, klinisch helemaal goed gekeurd wordt, recht op de benen staat ect. Ook niet iets wat onder de 3 jaar oud is. Een die al een aantal jaar van de baan is en sindsdien in het weiland staat zou voor mij ook niet erg zijn. Hierbij vroeg ik mij dan ook af welke prijs categorie dit in valt. Hoor vaak wel dat eentje van de baan goedkoop is, maar heb het gevoel dat die dan ook het een en ander verkeerd hebben in hun lichaam. Ik hoop dat iemand in ieder geval weet hoe ik hier het beste naar op zoek kan gaan.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Het kopen van een (ex) renpaard, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:21

Contact met een Nederlandse trainer opnemen, of met Kyrkelover hier op het forum, die heeft er ook regelmatig te koop :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:13

Meestal is het, hoe succesvoller, hoe minder uur onder de man, TS.

pien_2010

Berichten: 43322
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:20


prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Het kopen van een (ex) renpaard, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:22

Ze zoekt een volbloed, geen draver. En ex-dravers bestaan niet Pien, het ras verandert niet als ze niet meer op de baan lopen :))

pien_2010

Berichten: 43322
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:34

prompter schreef:
Ze zoekt een volbloed, geen draver. En ex-dravers bestaan niet Pien, het ras verandert niet als ze niet meer op de baan lopen :))


Oeps. Sorry. Ben moe na al het koken en bezoek.
Met ex dravers bedoel ik natuurlijk dravers die stoppen met draven op de baan en omgeschoold worden.

Elana183
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 19:45

prompter schreef:
Ze zoekt een volbloed, geen draver. En ex-dravers bestaan niet Pien, het ras verandert niet als ze niet meer op de baan lopen :))



Ik zoek inderdaad geen draver, die heb ik al staan :D
Daarnaast zoek ik er ook een die nog niet is omgeschoold, aangezien ik dat graag zelf doe

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Het kopen van een (ex) renpaard, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:52

Ik zou inderdaad contact opnemen met kyrkelover opnemen hier op bokt. Die kan jou vast verder helpen

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Het kopen van een (ex) renpaard, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:58

Je zou ook een oproepje kunnen plaatsen in de Facebook groep: draf en rensport marktplaats :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Het kopen van een (ex) renpaard, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 07:23

De tijden dat je voor 2000€ eentje rechtstreeks van de baan koopt is aardig voorbij. Dit heeft te maken met het feit dat ze ook bij aankoop voort erg duur zijn. Een paar jaar terug had je voor 6k een heel degelijk paard om hier in Nederland te koersen... nu niet meer.
Ook heeft dit te maken met de Brexit. Je noemt het importeren vanuit en Engeland, maar vergis je niet hoeveel extra kosten en ellende daar tegenwoordig bij komt kijken. Uit Ierland is een optie, maar doorgaans worden niet de beste paarden deze kant op gestuurd, want die houden ze zelf wel. Mooiste optie is dus bij Nederlandse trainers. Nu is het zo dar daarin het aanbod wisselend is. Dit omdat het afhankelijk is vanaf wanneer er eentje mag stoppen. In Nederland hebben we eigenlijk alleen vlakkebaan paarden --> gemiddelde stokmaat 1.64m. Leeftijd tussen de 3 en 10 jaar. Binnenkort is het weer einde grasbaan seizoen en zullen er meerdere te koop komen.