slecht imago

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sisim
Berichten: 94
Geregistreerd: 02-03-06

slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 23:02

Waarom heeft de drafsport nog steeds een slecht imago?
Als ik aan paardenvrienden vertel dat ik jaren bij een draversstal gewerkt heb, kijken ze me aan alsof ik mee heb gewerkt aan de ergste vorm van paardenafbeulerij. Waarom in hemels naam?
Waarom is een paard hard laten draven erger dan een paard over hekjes laten springen? Of ballet pasjes laten maaken met nek in de kreuk en knotjes in het haar? Om maar niet te spreken over de paarden die mensen moeten leren rijden....
Alle paardensport is hard. Zeker als er geld in het spel is.
De stal waar ik voor heb gewerkt gaat altijd respect vol met de paarden om, ze kwamen dagelijks een paar uur buiten (weide of paddock), kregen een afwisselende training (onder zadel, longe, strand, galop training, lekker buitenritje draven) die paarden zagen eigenlijk alleen een drafbaan als ze moesten koersen. Je moet de paarden blij houden, anders willen ze niet voor je lopen zei mijn baas altijd. En zo is het. Je moet paarden blij houden. Wat voor dicipline je ook rijdt.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 08:26

Zodra de drafsport wat minder taboe is en er meer aandacht ook door media aan word besteed, zal dit wel veranderen. Wij weten beter toch ?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:15

het geval is onwetendheid. mensen zien ene koersje en denken: awww die beestje moeten al zo hard en krijgen nog klappen ook. Maar ja als ik naar een dressuurproef kijk zie ik ook : beest loopt al zo idioot, en dan krijgt hij nog de sporen ook.
Daarbij krijg je het moment dat je in de paardensport zit, niks over de koerspaarden te horen. Ze komen een keer een slecht geval tegen en het wordt in het hoofd ook gelijk bestempeld als zielig.
Daarbij wordt er op de opleidingen verrekte weinig over verteld. Ik heb er zelf eentje gedaan en in drie jaar tijd is het enige wat we te horen kregen: de training van een draver of een renpaard is hard en veelal paardonvriendelijk.
Niets is minder waar, ze krijgen berebest te eten, zien eruit om door een ringetje te halen en tsja wat je zegt als ze niet gelukkig zijn, lopen ze ook niet hard voor je.

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:45

Ik denk dat het er ook aan ligt dat mensen niet weten hoe het is.
ik ben sinds kort in aanraking gekomen met de drafsport hoe je eraan komt kun je beter niet vragen
hoe kom je er af.. het is zo verslafend paarden, ik vind het juist een mooi gezicht om ze te zien rennen hoe je die hoeven hoord gaan en volgends mij vinden ze het ook leuk!

en mensen hebben er een slecht beeld over omdat het bijna nooit in de media verschijnt etc. behalve als er een erg ongeluk is zoals laatst op wolvega dat zijn de negatiefe dingen die in het nieus komen niet de overwinningen etc..

Qazwsxedc
Berichten: 885
Geregistreerd: 24-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:05

Sisim dat vraag ik me ook af en ben het volledig met je eens !

Brammetje16
Berichten: 6284
Geregistreerd: 01-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:24

die paarden hebben meestal de beste verzorging die er is! super goed voer , veel bedding in de stal en is er iets is de dierenarts er altijd snel bij!

Qazwsxedc
Berichten: 885
Geregistreerd: 24-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:41

Ja, en ze krijgen (meestal tenminste) veel beweging. Dat vinden ze ook heerlijk !

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:51

omdat ze op maneges ook altijd alleen maar leert dresuren en springen komt dat stukje er ook bij, dus een paard hard laten gaan is onnatuurlijk(dravers iets wel, maar die worden erop gefokt). mensne geven het geen kans en als je alleen maar negatieve dingen hoort, over paarden die verongelukt zijn of wat ook, dan houdt het snel op

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:52

Ik denk dat ook meespeelt dat dravers en volbloeden al zo vroeg aan het werk gaan. Niet allemaal, maar ze zitten er tussen.
Dravers worden veelal met 1,5 net aan 2 al beleerd voor de wagen, Volbloeden met 2,5 jaar oud ingereden.
Nu is dat waarschijnlijk een stuk minder belastend dan met 3 jaar ingereden te worden als gewoon rijpaard en steeds rondjes te moeten draaien in de bak of longeercirkel, maar toch roept dat weerstand op.

En vandaar komt dan het vooroordeel weer dat paarden van de baan (dravers, volbloeden en arabieren) vroegtijdig versleten zijn. Maar is dat met veel rijpaarden niet hetzelfde?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:30

ik hoorde van iemand die op een normale pensionstal werkt waar het gros dresuurpaarden zijn en die had het over gemiddelde leeftijd van 18...ik denk zeker dat ruim 80% van de oude koerspaarden pas overlijd tussen de 20-30 jaar

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:43

Kvind ook dat renpaarden/dravers heel goed verzorgt worden hoor, maar dat is vooral omdat er veel geld in steekt ook he. Maar de mensen die zich bezig houden met deze paarden hebben meestal ook wel genoeg geld om goed voor hun paarden te zorgen! De mensen die ik ken laten hun paarden elke week door een dierenarts nakijken om te zien of ze niets hebben. Als hun ijzers niet goed meer zitten mogen ze niet meelopen in de koers, als ze een kleine wonde hebben ook niet...

Maar als je soms kijkt naar mensen met dresuurpaarden (ik heb er echt niets op tegen ofzo hoor!!) maar dan zie je soms dat kinderen een pony krijgen, lessen krijgen van hun ouders, nieuwe shabraks, bandages, het duurste hoofdstel dat ze kunnen vinden... maar hun pony eens laten nakijken door een veearts dat kan er dan niet af...:s kijken ze dan enkel naar hun eigen? ik zeg niet dat dat in de rensport niet is ofzo he maar ik ken echt veel mensen (vooral van de manege) die een duur paard krijgen en mooi gerief maar ze kunnen dat niet deftig op het diertje rijden of hij loopt niet mooi genoeg en dan wordt het gedumpt als een stuk vuil of laten ze andere mensen op hun diertje rijden omdat ze er zelf niet meer op willen/durven... schandalig is dat!!!

Ik zal eens een voorbeeld geven van iemand die ik ken (ik ga geen namen noemen, is niet mooi van mij anders) maar die wou een pony omdat ik er ook een had (ja ik had enkel een muildiertje en dus wou zijn mooier en beter) dus kreeg ze een arabische volbloed merrie met papieren. Een mooi paard met potentie om het verder te brengen in edurance enz. De eerste dagen zag ze het diertje volledig zitten, maar enkele weken later kreeg het diertje mok en dus moest er elke dag een zalfje op. Ze heeft dat welgeteld 2 keer volgehouden... de rest van de dagen deed ik dat tot het mooi genezen was. Ik was ook degene die het diertje steeds eten gaf, drinken, het in de weide zette (als ik het niet deed stond het paard een hele week binnen...) enz. Niet dat het moest, maar wat kreeg ik er voor terug? niets... zelfs geen vriendelijk woord...
leuke paardeneigenaars...

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:53

Tja... Er wordt weleens gezegd:

Je hebt mensen met paarden en paardenmensen!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:03

Mensen denken meestal aan zulke beelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En bij rensport aan deze

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
eerste drie komen van www.nevzorov-haute-ecole.com/en

en de laatste drie komen van www.prettyhorses.narod.ru

Ik ben ook geen bepaald fan van die sport maar niet iedereen gaat zo met zijn paarden om in die sport
Je hebt bij iedere sport toch mensen die slecht en goed omgaan met zijn paarden, meteen de hele sport dan een slechte naam te geven is dan toch geen reden...

Ps: sorry als ik een regel heb gebroken heb sinds mijn geboorte al een neiging om dat te doen

Edit Djilan:
Bovenstaande beelden komen van een site waar van alle diciplines 'ongelukken' zijn geplaatst. In deze context moeten deze foto's dan ook gezien worden. Als een incident, niet als een gangbaar verschjinsel.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 19-05-06 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:02

Je hebt geen bronvermelding bij deze foto's gezet. Ze komen van een russische site. Zomaar even foto's plaatsen van een ander is volgens mij niet toegestaan.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:42


Mii_X_HarrY

Berichten: 762
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: mooiste stad achter de duinen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:07

maar als je naar deze foto's kijkt zie je toch wel dat deze paardjes er zeker niet onder lijden (copyright.. zijn me eige gemaakte foto;s)

hoe rustig wil je ze hebben
okee het is de opcanter, maar toch. Als ze niet zouden willen hadden ze wel anders gelopen.
Afbeelding

en deze dan:
vlak voor de start. Lekker met de oortjes naar voren
Afbeelding

ga nou niet zeggen dat die voorste het helemaal niet leuk vind om aan kop te lopen
Afbeelding

paardje gelopen, paardje gewonnen... en kijkt het alsof hij nooit meer wil?? denk het niet. Ik vind hem juist tevredenheid uitstralen..
Afbeelding

Ik vind dat de media ook veel positieve berichten over deze tak van paardensport in de wereld moet brengen. I.p.v. al die negativiteit.
Ook al stoppen ze 1x in de maand een verhaal/intervieuw over of met een eigenaar/jockey/training in de hoefslag. Die dan zijn verhaal dan kan doen en zo de meeste erge gedachtes van mensen doen verminderen.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:32

Citaat:
Ik ben ook geen bepaald fan van die sport
maar niet iedereen gaat zo met zijn paarden om in die sport
Je hebt bij iedere sport toch mensen die slecht en goed omgaan met zijn paarden, meteen de hele sport dan een slechte naam te geven is dan toch geen reden...



Dat bedoel Mii_X_Harry dat bedoel ik

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:47

Op eerder genoemde site staan overigens ook foto's van spring- en dressuurpaarden die niet helemaal in een lekker moment zitten....

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:57

Er staan op die site méér foto's van andere paarden dan van dravers. Typerend weer dat juist díe er uit gehaald worden...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:39

In deze discussie over het imago mogen de foto's van hns best geplaatst worden. Alleen is het dan wel beter om het in context te zetten om misverstanden binnen dit topic te voorkomen.

Mii_X_HarrY

Berichten: 762
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: mooiste stad achter de duinen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:08

hns schreef:
Citaat:
Ik ben ook geen bepaald fan van die sport
maar niet iedereen gaat zo met zijn paarden om in die sport
Je hebt bij iedere sport toch mensen die slecht en goed omgaan met zijn paarden, meteen de hele sport dan een slechte naam te geven is dan toch geen reden...



Dat bedoel Mii_X_Harry dat bedoel ik



dat stukje dat je quote is ni van mij hoor
of bedoel je nou juist dat je het niet met diegene eens bent maar wel met mij?? ja ben op het moment even niet zo nuchter. Zit alleen maar me exames voor te bereiden

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:11

@Djilan; Precies!

Wat ik verwonderlijk en ook wel ergens logisch vind is dat wij mensen 2x heftiger reageren op dierenleed dan op mensenleed. Dit komt omdat dieren zich over het algemeen niet kunnen verdedigen over wat van ze gevraagd wordt. Bloed is al vaak een trigger om er vanuit te gaan dat een dier niet goed behandeld wordt.
Met m,n eerste westerndraver heb ik zelf twee bloederige calamiteiten gehad. De eerste dat hij z,n tong op een zo onwaarschijnlijke manier over z,n bit had gelegen dat hier een wondje op ontstond (in stap!?) vanaf toen ben dan ook met neusriem gaan rijden. En de tweede was op het strand dat hij ineens een bloedneus had tijdens een galopje met de wind in de rug, niet eens tegen!

Wat ik wil zeggen; soms lijkt iets erger dan het is, zeker met alleen een foto zonder uitleg.

Goed, gisteravond zag ik het nieuws van een zeezeiler die in het harnas is omgekomen. Ja, wij mensen kiezen voor risico, een dier zal dit in princiepe niet doen. Wij slepen, in dit geval het paard, mee in ons risico. Dus... zouden we eigenlijk 'en masse' moeten stoppen met het berijden en werken van alle paarden en gewoon naar ze kijken terwijl ze kilo's gras aan het verwerken zijn en langzaam dichtgroeien?!

hmmm... that's no fun!

Wat ik heb geleerd is altijd twee stappen voorruit te denken met (en voor) een paard. Maak hier een automatisme van en je weet vanzelf of je iets beter wel of niet kan doen. Maar dan nog, er kan altijd wat gebeuren en ik neem altijd in acht dat je een paard maar voor hoogstends 90% kunt vertrouwen (en misschien ook vice verca..). Die laatste 10% is echt van hem of haar zelf! Hierin gebeuren, volgens mij, ook de meeste ongelukken.

@Mii: Succes met je examens! Dat kan je alleen zelf doen!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:33

Citaat:
dat stukje dat je quote is ni van mij hoor
of bedoel je nou juist dat je het niet met diegene eens bent maar wel met mij?? ja ben op het moment even niet zo nuchter. Zit alleen maar me exames voor te bereiden


haha nee dat stukje dat ik gequote heb is van mij
Omdat je erop aanwees dat de paarden op jou foto's nogal rustig waren wou ik nog eens ter herinnering brengen dat ik denk dat niet iedereen slecht met zijn paard omgaat in welke sport dan ook.
Maar het gaat erom dat als je (en vooral bij ren en drafsport) over deze sport begint, de meeste mensen alleen maar aan de negatiefe aspecten denkt.
Ik ben ook geen voorstander van deze sport en over Engeland wil ik al helemaal niet beginnen.
Maar het feit dat er genoeg mensen zijn die hun paarden als ware machines zonder gevoelens gebruiken heeft natuurlijk een groter effect op non paardemensen dan dat er over de mensen word vertelt die wél goed met hun paarden omgaan in de sportwereld.
Tuurlijk kunnen paarden sport leuk vinden de altijd oh zo moeilijk dravende Winner draaft altijd automatisch over de balkjes heen
Eigenlijk zou er eens artikel moeten gemaakt worden waar de negatiefe en positieve aspecten worden op geteld dan kan iedereen neutraal zelf beslissen.

Mii_X_HarrY

Berichten: 762
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: mooiste stad achter de duinen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:36

haha okee haha ja dat had ik niet helemaal door... natuurlijk heb je rotte appel ertussen zitten, alleen ben ik ze (gelukkig) nog niet echt tegen gekomen. wel een paar die wat harder zijn dan andere, maar niet dat ik kan zeggen van.. dat is een ERGE dierenbeul...ja, misschien op 1tje na dan.. maar die man mag ik zowiezo niet

Mii_X_HarrY

Berichten: 762
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: mooiste stad achter de duinen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:37

Equinecoach schreef:
@Djilan; Precies!


@Mii: Succes met je examens! Dat kan je alleen zelf doen!


Thnx
en ben het ook wel een beetje met je eens