slecht imago

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:46

promptertje schreef:
Er staan op die site méér foto's van andere paarden dan van dravers. Typerend weer dat juist díe er uit gehaald worden...


Dat is natuurlijk niet zo raar in een 'dravers'topic


Die andere foto's heb ik op de westernfora al diverse malen voorbij zien komen in de wij/hullie discussie.
(als antwoord op 'western is gemeen' alszijnde 'ja maar kijk hun dan')
*gaap*

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:16

Okeee...

Na één pagina wellus, nietus en hullie, zullie. Het volgende;

Als de draf en rensport een slecht imago schijnt te hebben (ik vind 't persoonlijk wel meevallen).
Wat moet er dan gebeuren, of wat kunnen wij doen om van dat imago af te komen?

Als je je als liefhebber van deze sport steeds aangevallen voelt op het moment dat er negatief gereageerd wordt, kan dat een teken zijn dat er inderdaad iets te verbergen valt.........

Ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen. Juist door het eigen draf en rensportblokje hier op bokt kun je allerlei verhalen lezen over hoeveel mensen plezier hebben van en met hun (ex)dravertje en (ex)rennertje. Hoe meer van dat soort verhalen hoe meer mensen er niet meer om heen kunnen dat dit gewoon hele bijzondere paardjes zijn. En dat ze naast harddraven en hard galoperen zoveel andere dingen kunnen!

En als mensen die (veel grotere) goede kant niet willen zien, zegt dat iets over hun kortzichtige zelf, toch??

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:20

Vind ik ook... volgens mij komt de draf/rensport er nog genadig vanaf hoor...

Ik lees wel es wat over steeplechases, maar daar gaat natuurlijk ook het 1 en ander mis. Waarom zou je dat niet mogen benoemen? Struisvogelstrategieen?

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:22

Waar ik het meest moedeloos van wordt, zijn al die onware verhalen. Zoals een tijdje terug, toen hier op bokt werd beweerd dat de tong van alle dravers met een viskoord werd vastgebonden, of het "er uit slaan van de galop". De waarheid mag en moet gezegd worden, maar waar al die horrorverhalen toch vandaan komen En die worden klakkeloos geloofd, helaas - en dragen voor een groot deel bij aan een slecht imago.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:28

niet met een viskoord, maar met een panty toch?

En ik heb ook wel dravers gezien die helemaal over de zeik gingen bij het onder het zadel rijden, als de galop gevraagd werd. Waarom waren die zo bang dan?

Horrorverhalen heb je altijd. Je moet er ook niet TE hoog van op de kast gaan zitten. Wat je dan wel kan doen is bedenken waar het vandaan kan komen, uitleggen dat er een goede reden voor is om het op die manier te doen (als die er is) en zeggen dat het ook anders kan.

Ik denk dat de meerderheid niet alles klakkeloos geloofd hoor. Maar er zijn zeker mensen die alles klakkeloos geloven.

Dat QH en volbloeden eerder uitgegroeid zijn bijvoorbeeld

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:31

@Cer; Het enige wat de massa hier in NL meekrijgt van steeples is de Grand National in GB.
Meestal is er elk jaar wel een klein blokje in het nieuws waarin je een fragment ziet van lelijk vallende paarden, jockeys die vliegles krijgen en afgedankte coniferen die nog een meter of wat worden meegesleurd.

Ik weet hier niet veel vanaf.. Springen vanuit rengalop valt iig niet mee... >;)

@Promptertje; Mensen die dat klakkeloos aannemen zijn dus die (kortzichtige) mensen die liever niet nadenken. Ik focus me daarom op mensen die dravers wel heel interressant vinden en die meer willen weten! Veel betere besteding van energie

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:33

@EC: Ja, dat het in GB gebeurt maakt toch niet uit? Het gebeurt wel, en je kan niet zeggen dat dat niet zo is...

En ik denk dat energie voor voorlichting best nuttig bestede energie is. Waarom niet?

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:37

Cer, ze worden bang om in galop te gaan omdat hun lijf dat nooit goed geleerd heeft. Ze hebben er de bouw niet voor, de coördinatie ontbreekt omdat ze het als jong paard nooit geleerd hebben (het werd immers nooit gevraagd in het werk) en ze snappen het niet. Ik heb meerdere dravers omgeschoold naar rijpaard, en sommigen leren de galop nooit fatsoenlijk.

Zet mij op een paar schaatsen op het ijs en ik ga net zo over de zeik

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:42

@Cer; Ik bedoel dus ook van steeples zie je maar 1x in het jaar wat er gebeurt. En dan is de aandacht zo verslapt. Hier in Holland wordt zover ik weet geen steeples verreden. Ik geloof niet dat ik schreef dat daar niets gebeurt, integendeel, ik vind het grof wat daar gebeurt!

Angst bij galop? De grondslag is onzekerheid.... zet mij maar 's op skies, ik weet echt niet hoe dat moet!!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:42

omdat een draver uit de galop wordt getrokken voelt het alsof ze iets doen wat niet mag, en daarbij inderdaad lichamelijk kennen ze het niet.
Dat er bij de horde en jacht rennen een hoop vallers zijn is bekend, het is dan ook een zware sport. maar hoe veel zeer krijgen springpaarden wel niet in hun benen? elke keer dat ze tegen die balken moeten, hoge korte sprongen moeten maken. Daarbij worden horde en jacht rennen nooit in de volle galop verreden(misschien dat het ene volle galop is voor een rijpaard) ze worden altijd rustiger gereden om juist de benen van de paarden te besparen. Daarbij zie je in deze rennen zelden jonge paarden, en ik geloof zelfs dat ze maar 6 horde rennen per jaar mogen doen onder de 6 jaar oud. Hoeveel drie-vier jarige springpaarden lopen er wel gene parcoursen? en hoeveel per jaar.

Ik zal nooit ontkennen dat er ongelukken gebeuren in deze sporten maar er moet wel reeël naar gekeken worden, dat ze in elke sport gebeuren, piroëtjes op de achterbenen is ook niet goed voor ze. Helaas worden er altijd maar negatieve berichten van de koerspaarden in de media getoont. die overleden en gevallen paarden, van de grand national zie je nooit een geweldige finishfoto, nee een foto van een enorme ophoping paarden en jockeys. Van draverijen hoor je nooit iets, nee wel dat er ene paard is verongelukt op wolvega. Waarom wordt er nooit eens gepresenteerd als er paarden winnen waarvan het nooit verwacht werd, als er een krack is die tig koersen op rij wint, neen daar hoor je niks over omdat het allemaal zielig is, en dit moet aangesterkt worden door trieste verhalen

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:14

Draf sport en rensport word als taboe gezien en als zielig gezien omdat de paarden alleen maar *hard* moeten lopen. Maar ik meende dat SbS6 bezig is met kijkersrechten van Wolvega.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:51

Equinecoach schreef:
Ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen. Juist door het eigen draf en rensportblokje hier op bokt kun je allerlei verhalen lezen over hoeveel mensen plezier hebben van en met hun (ex)dravertje en (ex)rennertje. Hoe meer van dat soort verhalen hoe meer mensen er niet meer om heen kunnen dat dit gewoon hele bijzondere paardjes zijn. En dat ze naast harddraven en hard galoperen zoveel andere dingen kunnen!



En laat dat, wat betreft de dravers, nu net een van de doelen van Dravers.nl zijn (wanneer kom je weer eens op ons forum Bianca )

Het slecht imago van de drafsport is, volgens mij, voornamelijk gebaseerd op onwetendheid. Onbekend maakt trouwens ook onbemind. Er ligt dus een mooie taak voor de vereniging.

Hoe meer er over de sport bekend wordt hoe beter het wordt, denk ik.

Discussies over paardenleed zijn er trouwens bij alle takken van de paardensport. Denk aan de LDR-dicussie. Foto's van paarden die vallen tijdens de cross. etc, etc.

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:15

@Fransje; Ja, ja, heb me meteen weer gemeld

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:03

Ik irriteer me er ook best wel aan als mensen weer beginnen dat de draf en rensport gevaarlijk en zielig vinden, ergens kan ik het wel begrijpen, omdat deze sport niet zo veel in de publiciteit is snappen die mensen deze sport ook niet. En als er wat over deze sport in de publiciteit komt zie je inderdaad vaak de foto's op pagina nummer 1 voorbij komen. Tja en dan wordt het al gauw negatief. Erg jammer vind ik... want ook al ga ik niet meer zo vaak naar een koers, ik blijf het op de achtergrond toch altijd wel een beetje volgen

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:08

Oh dit was weer even weggezakt...

Nu vroeg ik mij af, over dag galopgebeuren... omdat dravers drafgefokt zijn (duh ) is het dan ook zo dat draversveulens amper galopperen? Of dat een draver op de wei, of bij het loslaten ook niet galoppeerd? Of dan weer juist wel?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:12

Dravers galopperen als veulen over het algemeen net zo veel als andere rassen. Tenminste, dat is mijn ervaring tot nu toe

Bij volwassen dravers is het weer heel wisselend. Mijn draver (waarvan ik niet eens weet of hij ooit op de baan gelopen heeft) galoppeerde bijna nooit uit zichzelf in de wei. Die hield de anderen in draf nl ook wel bij

Maar er zijn ook dravers die in de wei me veel gemak rondgalopperen.

ikke17
Berichten: 756
Geregistreerd: 27-10-05

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:15

Tjah, het heeft nou éénmaal een slecht imago..

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:31

Hoe bedoel je dat Lydian?
Ik vind die zin niet veel toevoegen eigenlijk....

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:44

Cer schreef:
Oh dit was weer even weggezakt...

Nu vroeg ik mij af, over dag galopgebeuren... omdat dravers drafgefokt zijn (duh ) is het dan ook zo dat draversveulens amper galopperen? Of dat een draver op de wei, of bij het loslaten ook niet galoppeerd? Of dan weer juist wel?


Ik heb Rain, toen hij veulen was, nooit zien draven in de wei, die galoppeerde alleen maar . Mijn nieuwe crack heb ik tot nu toe 1 keer zien draven, en van de foto's die jij van Danny hebt gemaakt heb ik ook meer galop dan draf gezien . Mijn eigen paarden hebben dus een aardige aanleg voor galop.

Maar als je naar groepen dravers kijkt die er vandoor gaan, zie je er altijd een aantal die alleen maar draven en praktisch nooit in galop aanspringen. Ik moet zeggen dat mijn ervaring me geleerd heeft dat dit niet altijd de beste koerspaarden zijn/worden.

Heel apart: pacers (telgangers) pacen nooit in de wei, die draven alleen maar...

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:46

Volgens mij kan Danny ook pacen, heb ik wel es gezien, of niet??

Maar hoe kan een paard dan zo oncomfortabel zijn in een gang die eigenlijk van nature bij hem hoort? Of komt dat dan omdat er een ruiter opzit?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:48

Cer schreef:
Maar hoe kan een paard dan zo oncomfortabel zijn in een gang die eigenlijk van nature bij hem hoort? Of komt dat dan omdat er een ruiter opzit?


De moeilijkheden met de galop zijn vaak ook een kwestie van evenwicht/ balans. Door het gewicht (en de houding) van de ruiter wordt het nog moeilijker die balans te vinden.

Opvallend is dat altijd dravers worden genoemd bij galopproblemen terwijl zoveel andere rassen die ooit gefokt zijn om voor een kar te lopen, bijv. friezen, ook dit soort problemen hebben.

@bianca: ik heb het gezien

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:53

wat mij betrefd hoort de galop nooit echt bij een draver. ons twee jarigje galopeerd ook voor gene meter beweegt heel apart. de voorbenen worden goeg geheft(gehoven wat dan ook) en de achterbenen lijkt hij strak te houden...maar als ze draven poeh om kippenvel van te krijgen.
Het lichaam van een draver is dan ook heel anders dan van alle andere rassen.
Maar inderdaad koetspaarden hebben een mindere galop, koudbloeds en nog veel en veel meer rassen. maar ja weet je wat het probleem is...het heet een draver...en draven zal het

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:07

Haha ja Woogy, het heet draver dus moet het draven . Nee zonder gekheid, een aantal dravers heeft serieus problemen met de galop, en een ander aantal weer niet. Mijn eigen paard heeft galop nooit eng gevonden, maar die werd dan ook al in de training onder het zadel gereden inclusief galop. En vóór hier misverstanden van komen: ik ben er pas met 3 jaar op gaan zitten .

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:34

ik denk dat sommige wel meer aanleg hebben dan anderen, maar ja we moeten nooit vergeten dat hun lijven gebouwd zijn om te draven en niet om te galoperen. de ruggen zijn heel anders de meeste hebben bijna geen schoft ook. het zijn gewoon paarden bedoelt door de lange actie waarin ze zichzelf ook lang maken en weinig weerstand hebben door een hoge schoft ronde kont etc...aerodynamisch

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:22

Dravers verschillen erg van bouw.Van klein en rond tot lang, groot en lijzig. Volgens mij kan je inderdaad een verband leggen met moeilijk galoperen en de bouw van de draver.

Mijn draver is dus wel rond met een redelijk hoge schoft en die galopeert als een tierelier. Ik heb met mijn endurancewedstrijd zeker 20 kilometer in galop gedaan. Dan is haar hartslag ook lager dan in draf. Moet er ook even bij vertellen dat ze nooit gekoerst heeft omdat ze continu in galop aansprong als het wat harder ging .

Ook tijdens een dressuurwedstrijd en een Tyrza-clinic waren mensen trouwens zeer verbaasd over haar galop.

Wat ik daarmee wil zeggen: het kan wel.