Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 65 van de 66 [ 1636 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 62, 63, 64, 65, 66  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De engels volbloed

 
Profiel   

Heel leuk om te lezen al die verhalen, maar als jullie het hebben over 'de mijne' etc. heb ik daar niet zo veel aan. Kunnen jullie aub de naam van jullie paard vermelden, ik zoek namelijk graag alles op op sites, in jaarboeken, hoe hun rencarriere was. Alvast bedankt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 11:44 



 
Profiel   

De mijne ( :+ ) heeft niet gekoerst dus ga je niet terugvinden ;) .
Heeft verder ook geen fantastische bloedlijnen ofzo.
Gewoon een volbloed die al heel snel niet geschikt bleek voor de koerswereld maar het goed doet als recreatiepaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 11:58 



 
Profiel   

Ja hoor, mijn merrie heet Winterfell (Haafhd x it girl). Ze is in Engeland geboren en heeft daar ook (niet zo succesvol) gekoerst. Daarna verkocht aan Anneke Hendriks en heeft toen in Nederland ook nog gekoerst tot ik haar kocht. En nu mijn grote vriendin <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 14:07 



 
Profiel   

Die van mij is 2 en heeft nooit gekoerst. Is gewoon mijn meisje voor eigen gebruik :) dus daar heb je niet veel aan denk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 14:15 



 
Profiel   

Mijn merrie noemt Love Song en heeft enkele renbanen gezien, maar is nooit aan de start verschenen. Maw buiten afstaming ga je niets terugvinden.

Heb wel de eer gehad enkeleE EV's in training te mogen rijden. Maar buiten Marcello, Color me blue en Venetian dancer ontglippen mij de namen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 16:21 



 
Profiel   

Weet iemand toevallig hoe het zit met nadelige effecten van het vroege inrijden is bij EV?

Ik heb al enkele keren interessante ex-renpaarden voorbij zien komen van een jaar of 2-3. Maar die zijn dus al enorm jong ingereden. Stel dat ik zo'n paard, hoe zit dat met zijn gezondheid in de toekomst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 16:28 



 
Profiel   

Die van ons was 25 geworden :-)

Kaus, ik weet niet zo zeer hoe de effecten op latere leeftijd zijn. Wel dat je 'inrijden' en 'inrijden' hebt. Vlakkebaan racers worden idd op 2-3 jaar ingereden om te kunnen racen. Vrij vertaald is dat leren dat ze een zadel op krijgen, een jockey, dat er een gas en rem op zit en dat ze zich een soort van gedragen.
Echt heel basic.
Je kunt dan ook nog opzoeken hoe vaak zo'n paard geraced heeft.

Niet te vergelijken met inrijden waarbij er gewerkt wordt aan nageeflijkheid, gedragenheid, voltes, overgangen, etc.etc.etc..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 16:33 



 
Profiel   

Mijn merrie is nog te jong (9) om te zeggen of ze er last van heeft gehad of niet.
Ze is wel getraind voor de races dus op 2 ingereden.
Ik heb haar op 3 gekocht en gelijk als recreatiepaard ingezet. Eerste winter wel heel rustig gewoon buiten rond slenteren.
Buiten gevoeligheid door een verloren ijzer heeft ze nog nooit een pas kreupel gelopen. Jawel 1 keer, toen ze zichzelf flink aangetikt had.
Heb haar toen op de foto gezet, hoofdzakelijk dat been (bleek een scheurtje in het griffelbeen te hebben) maar als we dan toch bezig waren gelijk ook de voeten en de kogels.
Ze was toen 6 en op die foto's puntgaaf.

Qua bouw was ze echt pas op 6 volgroeid en in het hoofd pas rond 7.
Voor haar 5de deed ik niet veel meer dan wat rondhobbelen en buitenrijden.
Op haar 5de kreeg ze puberkuren en hebben we een klein jaar redelijk intensief gereden (3-4 x per week) om dat te kanaliseren.
Daarna weer gewoon simpel buitenrijden en met de leeftijd langere afstanden.

Ze was soepeler en had meer conditie toen ze 3 was en van de baan kwam dan nu. Recent is het een beetje verslonsd en moeten we weer opbouwen.
Dressuurmatig komt dat vrij vlug terug in orde. Qua conditie zal het dit keer wat langer duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 17:08 



 
Profiel   

@Kaus: Er zijn meerdere fatoren die meespelen
- door wie ze gereden en getraind werden
- hoe vaak ze aan de start verschenen zijn
- hoe ze gebouwd zijn (zoals bij alle paarden heb je echte laatbloeiers

Zo zijn er trainers waar de paarden al op 18maanden binnenkomen om beleerd te worden en effectief het jaar dat ze 2 worden hun eerste race lopen. Sommige trainers geven de paarden maar 1 of 2 kansen en als ze niet snel genoeg zijn, gaan ze er dan al uit.
Bij sommige trainers/eigenaars komen ze pas de winter voor het jaar dat ze 3 worden binnen om beleerd te worden, worden max over andere dag bereden en lopen pas op het einde vh seizoen een eerste race om te zien uit welk hout ze gesneden zijn. Bij sommige trainers zullen ze nooit meer dan 4-5 races per jaar lopen en bij sommigen lopen ze tot 10-12 races. Bij sommige trainers (en eigenaars) blijven de paarden zelden langer dan 5-6-jarige leeftijd en bij andere lopen ze soms nog succesvol op 10-jarige leeftijd. En ok, ik schets uitersten.
Qua inrijden, tja er zit iemand op een erg jong en niet uitgegroeid paard, qua belasting is het merendeel vh werk niet te vergelijken met een dressuur/spring/reining paard, want het gewicht zit vak maar rond 55kg (uitrusting inbegrepen) tov gemakkelijk 70-80kg of meer, beweging is eigenlijk rechtlijnig, geen buiging en wendingen, geen bruuske bewegingen.

Mijn merrie is als 2-jarige in training gegaan, maar was niet sterk genoeg om mee te kunnen, verkocht en als 3-jarige heeft ze vaker geblesseerd geweest dan dat ze getraind geweest is. Ik heb haar toen overgekocht en het is een zorgenkindje gebleven. Meermaals geinfiltreerd, geblisterd tot kniebanden gesplit. Op foto ziet alles er goed uit en toch heeft ze regelmatig ontstekingen. Is dit door het vroege inrijden of toch eerder haar bouw/aanleg, wie zal het zeggen...

Persoonlijk zou ik het liever/eerder riskeren een 2-3jarige die max 2-3x gelopen heeft te kopen, dan een 4-5-jarige die van de baan komt, tenzij ik weet bij wie ze gestaan hebben en hoe ze getraind werden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-18 19:27 



 
Profiel   

Hi!

Hoe gaan jullie om met het tegenkomen van andere paarden op buitenrit? Als ik met mijn volbloed wandel buiten en we komen paarden in een wei tegen of op straat met ruiter, dan wordt de mijne toch nog steeds redelijk emotioneel, zeker als de paarden in de wei ook ineens wilder worden. Dan is het obsessief willen blijven kijken, vaak ook de staart in arabieren stand met giraffen nek erop, ademhaling veranderd ook heel erg, en met moeite in stap te houden want vaak gaat hij een beetje dansen zeker als het merries zijn <3 . Of hij stopt zodat hij kan kijken naar ze en wil dan liever niet meer meelopen.

Wat doen jullie om je volbloed hier iets relaxter mee om te leren gaan? Of hadden jullie dit probleem niet?

Ik hoop dit jaar eindelijk eens buitenritten te gaan maken maar dit blijft een dingetje wat ik toch niet zo veilig vind... daarom wandel ik veel, maar het lijkt nog niet minder te worden.

Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 21:44 



 
Profiel   

Goh eerlijk gezegd ervaar ik dat probleem niet omdat ik zelden of nooit andere paarden tegenkom op buitenrit.
Op het strand wel maar dan ben ik niet alleen en weet ze bij welk groepje ze hoort dus kijkt ze niet op of om.
Kan je er dus niet verder mee helpen.

Wat bij mijn merrie wel wil helpen is koppie aan het werk zetten als ze spoken ziet (jolige koeien zijn ook een leuke) en ze er echt drama van wil maken. Bij haar brengt wat instant dressuurwerk haar aandacht weer bij mij. Dus wat stelling en wat pasjes zijgangen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 22:04 



 
Profiel   

Goh is jouw EV nog hengst ofzo?
Dit gedrag herken ik nu alleen maar van bij mijn jong dressuurpaard dat tot voor kort nog nooit gescheiden geweest is van haar mama en nooit andere paarden en plaatsen gezien had.
Dit gedrag betert wel door veel ervaring op te doen.

Hier is het probleem gallopperende paarden tegenkomen. Daar wordt mijn EV link heet van tot gevaarlijk toe. En helaas heeft vaker erom oefenen (voor zover dat mogelijk is) niets uitgehaald. Ik hoop gewoon geen gallopperende paarden (en lange bomendreven) tegen te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 22:48 



 
Profiel   

Dat probleem herken ik meer van mijn vroegere arabier dan van mijn volbloed. De arabier deed t op dr 29e nog... tot zover een oplossing :') Nu moet ik zeggen dat t vooral druk doen op de plek was, en dat er naast niet perse beter ging dan erop, erop is soms makkelijker omdat je iets meer controle kunt uitoefenen. Zolang ze druk deed op dr plek, en dus niet probeerde los te trekken of mij omver te lopen, liet ik het maar een beetje gaan. Tis wel voor mij een reden om nooit meer aan een arabische volbloed te beginnen. Echt een relaxte buitenrit heb ik nooit kunnen maken. En dat heeft ze toch 29 jaar geoefend. Winterfell is van zichzelf gewoon veel relaxter. Die heeft wel buien dat ze druk doet, maar net zo goed kan ik met een lange teugel langs paarden en koeien stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-19 23:33 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat het hier ook meevalt. Wel ff raar doen en blazen, en op de plek dansen, maar ze weet wel waar ik sta, en ze zal me niet omver lopen of zo iets. Maar is merrie, dus toch anders denk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 17:24 



 
Profiel   

Vandaag eens kans gehad om gelijkaardige situatie uit te testen.
Ze is net (lees: gisteren) van stal verhuisd en vandaag kort even gereden.
Erf af in haar uppie was wat moeilijker dan normaal. De paarden in de aangrenzende paddocks waren ook lekker druk 'oeh er komt een paard langs'.

Het 'wat moeilijker dan normaal' uitte zich dus in vlot doorstappen, liefst willen aandraven maar braaf in stap blijven, kop hoog, ogen en oren op steeltjes en longen uit het lijf brullen. Weidegenootje antwoorden leuk terug dus we hadden een concertje.
Maar ze ging wel gewoon het erf af, in de richting die ik wilde, in de gang die ik wilde en zonder gekke streken.

Dus nee, ik ervaar dat probleem echt niet met haar.
Was wel onder het zadel, ik ga zelden of nooit aan de hand buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 17:54 



 
Profiel   

Mijne loopt me ook zeker niet omver en probeert ook niet weg te gaan of terug te gaan, het is inderdaad een showtje op zijn plek of terwijl we lopen. Maar zelfs dat vind ik eigenlijk niet oke en ik weet niet zo goed hoe ik dit geminderd krijg (afgezien van herhaling en gewennig). Hij maakt er een behoorlijk probleem van, als er iets kleins gebeurd, zoals een pony die langs loopt, en ik vind het zo overdreven.

Vandaag was het weer zover, er kwam een trailer het erf op en zodra de pony eruit kwam raakte Harvey opgewonden, blazen, staart omhoog en beetje dansen. Dat duurde erg lang ook voordat hij weer kalmeerde. Daarna gebeurde er nog veeeeeeel meer rare dingen want er was blijkbaar een kinder wedstrijd springen op stal die ik vergeten was dus ineens waren er overal trailers, ponies en drukke kindjes, en paarden in de wei raakten ook wild ervan. Maar ik heb alles met hem opgezocht omdat hij dus ondanks de emoties wel veilig genoeg bleef om rond te leiden, hij ontploft niet maar je ziet wel dat hij enorm gespannen is (ontploffen zat misschien wel dichtbij, maar ik kan hem goed lezen denk ik). Ik ben gebleven totdat hij eraan gewend was en kalmeerde en toen hebben we van een afstandje gewacht en gekeken waar hij echt kon relaxen.

Voorlopig ga ik dit soort dingen maar gewoon niet meer uit de weg en misschien zelfs opzoeken, hopelijk helpt dat. Daarnaast ga ik hem meer aan het werk zetten, de afgelopen 2,5 jaar hebben we medisch behoorlijk geknoeid en in het begin wat communicatie issues gehad. Nu gaat het stukken beter tussen ons en durf ik hem aan het werk te zetten om te gaan rijden. Uiteindelijk wil ik endurance achtige tochten gaan maken als alles goed gaat.

Maar met dit zie ik nog beren op de weg, dus vandaar dat ik nieuwsgierig was hoe andere EV eigenaren dat ervaren en ermee omgaan.

Bedankt voor de reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 18:08 



 
Profiel   

Hallo allen,

Ik had een vraag voor jullie als kenners. Ik ben aan het kijken naar een eigen paardje. Heb ongeveer 17 jaar rijervaring. Per toeval kwam ik vrijdag een advertentie tegen van een mooie ruin van 4 jaar (toen nog niet wetende dat het een EV is). De beschrijving en het karakter spraken mij heel erg aan. Echter toen ik erachter kwam dat het een EV is waarschuwden veel mij ervoor. Dat een EV een heel andere 'tak van sport' is. En dat een galop voor een EV in het bos iets totaal anders is dan bij een warmbloed. Zijn ze echt totaal anders dan andere rassen? Ik geef toe dat ik van nature soms wat onzeker kan zijn en zoek wel een sterker paard hierin. Ik hoor graag van jullie. Heel erg bedankt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 08:33 



 
Profiel   

Toen ik met mijn EV voor het eerst op wedstrijd ging hebben ze mij ook angst aangejaagd (en ik ben niet angstig aangelegd van nature) gaande van "laat hem de dag tevoren maar goed uitrazen op de renbaan of je gaat er niets mee kunnen doen" tot "die gaat denken dat hij naar de koers gaat en bij afladen beginnen ronddansen".
Wat is er gebeurd? Ok ja mijn paard is gestresseerd en bezweet aangekomen. Heeft verder super rustig staan wachten, heeft los gestaan om op te zadelen, is alsof ze nooit anders gewend is langs de hekken, bloembakken, tenten en paraplu's gegaan. Hij was vele malen koeler in het hoofd dan menig warmbloed.
Het "hete karakter" is imo ook niet te vergelijken met een warmbloed die heet wordt. Ik voel me 100x veiliger op mijn EV die heet wordt en idiote sprongen maakt uit frustratie van "niet te mogen gaan" dan mijn dressuurpaard dat heet/gespannen wordt

Ik vind persoonlijk EV's juist heel erg nuchter in vreemde situaties. Ivm galop op wandeling, dit hangt echt af van hoe je paar getraind is en het individueel karakter. Ik kan bij wijze van spreken overal maar 1x komen als ik galoppeer. In groep moet ze kop kunnen trekken en moet ik het tempo echt beperken. Maar dit komt deels omdat ze al van jongs af in het bos gereden is (ook voor het snellere werk) en van zichzelf uit ook echt heel competitief is.
Maar er zijn er ook genoeg die geen problemen geven op buitenritten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 09:02 



 
Profiel   

Volbloeds hebben een slechte naam, maar kunnen best cool in de kop zijn. Ga eens kijken bij dat paard en trek je eigen conclusie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 10:01 



 
Profiel   

Het zijn niet persé ongeleide projectielen, is maar net wat ze gewend zijn en hoe ze opgevoed zijn.
Maar je moet wel weten waar je aan begint als je toch een keer snelheid vraagt.
Zoals Petitparis zegt, ze weten waar ze hard mogen en willen dat dan liefst elke keer daar.
Is met de meeste paarden wel zo maar een ev kan wel wat stuiteren als dat dan eens niet mag.
Met mijn merrie ging ik dus express af en toe in stap of draf over 'het' galoppad. Dat leverde de eerste paar 100m een hele kwaaie merrie op met wat gestuiter, bokken naar het been, hupsen tegen de hand en vooral een perfecte immitatie van de crabwalk. Eenmaal ze door had dat we dus nee echt niet in galop gingen, kon ik aan een lange teugel over dat pad stappen, voor die dag.
Maar ze begon elke keer opnieuw de discussie als we volgens haar op een pad kwamen waar we best sneller konden.

Graanvelden in de zomer is wel een crime. De allereerste keer dat we erop gingen hebben we er gelijk een full speed race van gemaakt en het kwaad was geschied. Op een graanveld moet en zal ze volgas gaan en heb ik er serieus m'n handen vol aan.

Wat ook een belangrijk punt is voor jou: heb je ervaring met jonge paarden? Een ev op zich hoeft geen probleem te zijn, een jong paard dat goed beleerd is ook niet persé. Maar de combinatie van beiden moet je wel in het achterhoofd houden dat ze sneller en feller reageren.
Heel eerlijk vind ik het niet de beste optie voor een eerste eigen paard als je zelf onzeker bent.

Ik heb slecht praten, ben ook zo'n kip die een jonge volbloed als eerste eigen paard heeft gekocht. Volbloed schrok me niet af. Maar ik had wel al ervaring met jonge paarden zadelmak maken en doorrijden. Zonder die ervaring had ik nooit een jong paard gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 10:32 



 
Profiel   

Haha mijn opa kocht me een paard Gelderse kruising. Mijn oma vond haar wel erg groot super braaf paard niks mis mee, ik verzorgde een Engelse volbloed op begin niet de makkelijkste omdat ze haar niet goed begeleid hadden ze was 3jr Toen kochten ze deze, daar heb ik wat mee afgecrosst in de bos en zelf ook verpest maar ja. Ik was 12 en zei 3 Haha. Ze leeft nog word binnen kort 25 top fit.
Ze heeft nooit gekoers of in training gestaan. Een volbloed die gekoerst heeft of getraind is zou ik wel op de foto zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 12:28 



 
Profiel   

@thioro: ik ben dus niet de enigste die zo "gek" was om als eerste rijpaard voor een uitgekoerste 4-jarige EV te gaan. Na verschillende jaren manegeruiter te zijn geweest en daarna enkele D-pony's ingereden te hebben dacht ik wel te weten waaraan te beginnen :+ veel van geleerd en eigenlijk nog niks, want toen ik na enkele paardloze jaren dressuurpaarden ging rijden voelde ik me terug een beginneling.

De enige manier om te weten of een EV iets voor je is, is door ermee te gaan rijden en om te gaan. Vraag de eigenaar de oren van zijn kop n evalueer hoe jij je erbij voelt. Een EV gaat door een vuur voor jou als hij je vertrouwt en dan overwinnen jullie elk obstakel dat op jullie pad komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 13:41 



 
Profiel   

Mijn 2e paard is nu een EV. De eerste was een arabische volbloed. Mijn EV is beslist een stuk rustiger en cooler dan de arabische volbloed was. Ze is ook goed verkeersmak en ik heb er nooit grote problemen mee.
Als jij een klik voelt, zou ik me er niet teveel zorgen over maken.
Met 1 maar, dat je voor jezelf moet inschatten in hoeverre je onzekerheid erg op de voorgrond speelt. Mijn merrie is slim en leest mensen goed. Ik ben gewoon nuchter en redelijk consequent, dus ik heb er een geweldig maatje aan. Als ik echter erg zou twijfelen, dan zou ze daar beslist misbruik van maken. Ze zijn echt wel slim genoeg om je zwakheden tegen je te gebruiken en je moet wel een leider kunnen zijn, dan heb je er echt een heel eerlijk, hard werkend en slim maatje aan. En kijk ook kritisch naar je ambitie. Wil je ZZ dressuur rijden, dan kán het soms wel, maar het is wel een moeilijke weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 13:48 



 
Profiel   

Citaat
ik ben dus niet de enigste die zo "gek" was om als eerste rijpaard voor een uitgekoerste 4-jarige EV te gaan. Na verschillende jaren manegeruiter te zijn geweest en daarna enkele D-pony's ingereden te hebben dacht ik wel te weten waaraan te beginnen  veel van geleerd en eigenlijk nog niks, want toen ik na enkele paardloze jaren dressuurpaarden ging rijden voelde ik me terug een beginneling.


Grin :D .
Hier hetzelfde hoor. En had die fout als kind ook al wel eens gemaakt.
Ik reed al een jaar les dus kon best goed rijden, dus kon ik vast ook met de pony van m'n oom op pad.
25 jaar en die tuttebol heeft me meer geleerd dan alle manegepaarden bij elkaar :+ .

Toen ik m'n merrie ging testen ben ik er ook gewoon no-nonsense op geklouterd (na het voorrijden) en we kijken wel. In de piste was het dressuurmatig geen groot succes maar ik zocht vooral een wandelpaard dus hop met dat jonge beest dat ik 10 minuten kende de baan op. Ze geeft geen kik gegeven dus ik was verkocht ;) .

En dat heb ik ook alleen maar gedaan omdat ik in eerdere jaren de crashtestdummy was die met jonge net opgeleeerde paarden buiten eens ging kijken hoe verkeersmak ze waren :+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 14:38 



 
Profiel   

Ik zou nooit weer een EV kopen maar ben dol op degene die ik heb <3 Ik had geen ervaring met EV of jonge paarden en ik was ook onzeker. Daarnaast had de mijne een verleden van veel verhuizingen en lichamelijk niet helemaal gezond. Maar gaandeweg hebben we beide heel veel geleerd en ben ik als mens erg veranderd, daar stond ik ook voor open. We zijn er nog niet want ik twijfel heel af en toe nog in mijn handelingen en hij raakt er verward door en dat kan dan tegen ons werken. Maar ik heb nu eindelijk les dus dat gaat helemaal goed komen!

Ga lekker kijken en als je een klik hebt is dat niks voor niks! Maar ik zou ook bij andere paarden kijken zodat je kan vergelijken.
Succes en veel plezier!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 10:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 65 van de 66 [ 1636 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 62, 63, 64, 65, 66  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen