De engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kekavoJarig

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: thuis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:41

Geen idee wat het record was. Er zijn mensen die zeggen, dat het record ligt op 68 km-uur. Maar ik zou niet weten of dat klopt. Volgens mij is er wel harder gelopen.

Ik ben nu maar weer eens bezig met het lezen van Ma O´War. Geschreven door Walter Farley. Schitterend boek. Ik heb het al zeker 5x gelezen hiervoor.
Zijn er meer mensen die dit boek kennen? Het is voor mij het boek geweest dat me heeft leren kennismaken met de rensport. Voor die tijd wilde ik er niets van af weten, vond het zielig (ja, ik was er ook zoeentje). Na dit boek heb ik me er meer in verdiept. Ten slotte had mijn verzorgpaard ook een heel renverleden. Ik vind het nu een prachtige sport en ben nuflink op zoek naar info over mijn 2 verzorgpaarden (het zijn dus inmiddels 2 EV's Cool )

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:17

inderdaad kekavo.
dat is echt een heel mooi boek.
Ik heb het een tijdje terug ook gelezen.
in het begin vond ik het even moielijk te snappen maar daarna heb ik het in een ruk uitgelezen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 22:44

Duurste volbloed ooit verkocht op de veiling liep immers geklokt 72 km/u...Geen idee of dat maximaal was of gemiddeld.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 04:09

dat was de max Knipoog

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:43

ik denk zowiezo dat het maximum best hoog ligt.
Zeker als ze een stukje sprinten.

Lieven_

Berichten: 30
Geregistreerd: 21-11-04
Woonplaats: kuurne

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:30

mijn paardje: http://www.allbreedpedigree.com/le+mirabeau
Heb zelf ervaren dat een ex-renpaardje enorm 'lastig' kan zijn (zeker voor beginnende ruiter). Maar eenmaal je zelf beter kan rijden en je paardje beter leert kennen, kan je er alles mee doen wat je wilt.

Toen we hem gekocht hadden, reden we in een manege. Telkens problemen. Wilde altijd de eerste lopen van de rij Tong uitsteken . Zelf wilde ik mijn A-brevet proberen. En iedereen raadde mij af om dit met mn eigen paard te doen... Was idd onhaalbaar.
Maar na veel geduld dan uiteindelijk m'n B en een klein jaartje later zelfs mn initiator gehaald met mn paard. Nu wordt hij een beetje oud en zelf raak ik ook een beetje vast met hem. (niet veel tijd meer om te rijden)
Enige voorwaarde om een renpaardje om te scholen is volgens mij enorm veel mee rijden, rustig zijn en zeker niet te vlug opgeven. Want in mijn geval viel ik er de eerste maanden toch een paar keer af per les. Hij maakte zo nu en dan rare sprongen. Wss om mij te testen, want eenmaal ik kon blijven zitten is hij daarmee gestopt Haha! .

Zelf weet ik niet veel van paardenrassen. Maar wat vinden jullie van zijn stamboom?

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:03

Nou Lieve, hij is dus een "neefje" van Onassa.
Zij heeft ook Northern Dancer als opa Pling

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:50

Hahahaha, de mijne heeft Fabulous Dancer (de papa van de jouwe) juist als opa:

http://www.allbreedpedigree.com/monticello5

De paarden uit de "Dancer"-familie staan niet bekend als de makkelijkste paarden, maar wel zeer werklustig:

(http://www.volbloeds.nl, over Native Dancer) "De meeste beroemde renpaarden staan te boek als vriendelijke, moedige en aangename karakters welke respect en affectie afdwongen. Dit geldt absoluut niet voor Native Dancer, behalve dan met de uitzondering dat hij absoluut moedig was. En hij was een sensationeel renpaard.

"Native Dancer was a big, grey, calculating bully and nasty with it" zoals de BBC-commentator Julian Wilson zegt in zijn boek "The Great Racehorses". Wanneer je in zijn buurt was moest je voortdurend op je hoede zijn. Onoplettende grooms of rijders werden om de haverklap ofwel van de grond getild danwel aan een voet uit het zadel getrokken door de bliksemsnelle tanden van Native Dancer.

Wanneer hij losgelaten werd in de paddock kwam hij pas naar het hek als híj klaar was en hij stond klaar om iedereen aan te vallen die het waagde zich op zijn grasveldje te begeven. Zijn enige angst was de zweep, waar hij een enorme hekel aan had, maar ook een ingeboren ontzag. Ondanks deze toestanden werd hij het grootste Amerikaanse renpaard sinds Man O'War."


Verder is deze foklijn het meest invloedrijk geweest, ik denk dat rond 80% van de huidige volbloeds wel Northern Dancer in zijn lijn heeft.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:40

Dus hij was ook al zo'n draak Haha!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 23:34

ik geloof dat vrijwel ieder levend renpaard een dancer ergens in de bloedlijn heeft zitten. Hetzij native hetzij northern...ik heb northern dancer als zijnde opa van d'r moeder...maar of daar nou haar lastige karakter uit voort komt of puur dat volbloeds hyper gevoelig zijn voor alles. Zware belediging uiten in agressie...

kekavoJarig

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: thuis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:26

Major heeft ook Northern Dancer in zijn vader-op-zoonlijn, als overgrootvader. En hij is nou niet vwat je noemt moeilijk. Het is echt een schat. Beetje een plaaggeest, maar wel braaf. Zijn grootvader, Nijinski, schijnt een ramp op benen geweest te zijn. Met zijn karakter dan, want rennen kon ie wel. Ik geloof dat die de tripple crown van Engeland gewonnen heeft.
Major: http://www.pedigreequery.com/major+mandinski

Ik heb in een boek over Northern Dancer gelezen, dat meer dan 90% (96%?) van alle huidige renpaarden zijn bloed hebben. Hij heeft dus als het waren een eigen lijn gestart.

Shetje14
Berichten: 171
Geregistreerd: 07-09-08

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:11

Gaaaap

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:25

Wat is dat nou weer voor rare reactie??

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 17:22

In de tijd van northern waren er niet heel veel hengsten die dekten, in elk geval geen paarden die zo hard liepen. Waren zat merries die gedekt werden door hun eigen vader of die dezelfde vader hadden als de hengst die erop moest...

kekavoJarig

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: thuis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:45

Ja, da's waar. Maar ik vind zijn honoratie in zijn laatste jaren als dekhengst wel heel overdreven veel geld. Ik geloof dat ze er de laatste jaren 1 miljoen dollar voor vroegen, met geen garantie op een geslaagde dekking. En toch waren er mensen zo gek dat ze het deden.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:10

Woogy schreef:
buiten de manegepaarden en pony's moet je ook kijken naar de officiële statieken waaruit blijkt dat blessures veel vaker voorkomen bij dresuur en spring paarden dan bij hardlopers. Dan heb ik het niet eens over SGW(eventing cross military ik weet het verschil niet) en de polo sport...
alleen over deze sporten hoor je nabij nooit iets en om de of de andere reden hebben mensen gewoon ene negatief oordeel over de rensport...onbekend maakt onbemind.

Ik denk dat het voornamelijk komt omdat er op de baan zelf nog wel eens een been wil breken, gevallen als Barbaro en George Washington worden allemaal breed uitgemeten in de pers, terwijl bij de dressuur waarschijnlijk net zoveel paarden kapot gaan, alleen is een gemiddelde peesblessure tijdens een training veel minder spectaculair dan een been breuk tijdens een race met allemaal camera's erbij.

Vind de rensport echt een mooie sport maar het feit dat ze de paarden zo vroeg inzetten voor races is iets wat ik nog steeds niet begrijp, waarom wachten ze niet gewoon 2 jaar langer? Het beenwerk van een 5 jarige is een stuk sterker dan dat van een 3 jarige, dan lijkt het mij dat de beenbreuken of andere blessures op de baan ook zullen verminderen.

@kekavo: Als mensen het nog steeds wouden betalen was het het kennelijk waard, Nothern Dancer was één van de beste dekhengsten allertijden, het is logisch dat mensen in zijn laatste levensjaren toch nog hun merrie drachtig van hem wouden krijgen.

kekavoJarig

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: thuis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:22


Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:45

Heeft iemand de Arc de Tromphe gezien??
& Zarkava deed het alweer!! het was echt prachtig om te zien Haha!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 22:16

Visconti schreef:
Woogy schreef:
buiten de manegepaarden en pony's moet je ook kijken naar de officiële statieken waaruit blijkt dat blessures veel vaker voorkomen bij dresuur en spring paarden dan bij hardlopers. Dan heb ik het niet eens over SGW(eventing cross military ik weet het verschil niet) en de polo sport...
alleen over deze sporten hoor je nabij nooit iets en om de of de andere reden hebben mensen gewoon ene negatief oordeel over de rensport...onbekend maakt onbemind.

Ik denk dat het voornamelijk komt omdat er op de baan zelf nog wel eens een been wil breken, gevallen als Barbaro en George Washington worden allemaal breed uitgemeten in de pers, terwijl bij de dressuur waarschijnlijk net zoveel paarden kapot gaan, alleen is een gemiddelde peesblessure tijdens een training veel minder spectaculair dan een been breuk tijdens een race met allemaal camera's erbij.

Vind de rensport echt een mooie sport maar het feit dat ze de paarden zo vroeg inzetten voor races is iets wat ik nog steeds niet begrijp, waarom wachten ze niet gewoon 2 jaar langer? Het beenwerk van een 5 jarige is een stuk sterker dan dat van een 3 jarige, dan lijkt het mij dat de beenbreuken of andere blessures op de baan ook zullen verminderen.

@kekavo: Als mensen het nog steeds wouden betalen was het het kennelijk waard, Nothern Dancer was één van de beste dekhengsten allertijden, het is logisch dat mensen in zijn laatste levensjaren toch nog hun merrie drachtig van hem wouden krijgen.


tradities die blijkbaar toch voorkomen van die financiële kant. Mensen zijn ongeduldig waarom een jaar langer wachten op een beestje als ze het ook al als twee jarigje kunnen...Is taak aan de trainer om goed naar de paardjes te luisteren. Been breuken kunnen altijd gebeuren zijn gewoon doffe ellende als ze gebeuren. Maar ja als er een beestje een mispas maakt jockey valt eraf en de losloper loopt over een ander paard heen kunnen zelfs 10 jarigen nog iets breken...

summerwind1
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-10-08

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:42

TE KOOP: 3 jarige ENGELSE VOLBLOED met lichte peesblessure, 1 x gelopen in de rennen. Niet meer geschikt om aan de rennen mee te doen. Wel geschikt voor recreatief rijden. Is nog hengst en ik raad aan om hem te laten castreren. Staat op duindigt en moet weg voor eind van de maand. Daarom lage vraagprijs van € 1250,=. Naam: Irish Leader. Inlichtingen via email op:
everheij@zonnet.nl.

Wie geeft deze volbloed een nieuwe kans.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:01

Ja ,ik heb Zarkava ook gezien en ook die valse start.Wat een ellende !!Het leek veel op die Grand National die ook verkeerd startte.
Ik kijk altijd naar de races op BBC,vooral als er weer steeplechases zijn.Eigenlijk ben ik meer fan van het type paard wat op de steeple`s wordt gebruikt.
Ik heb zelf jaren plezier gehad van een 7/8 volbloed uit dezelfde lijn als Strong Gale.Dit was ook een geweldig eventpaard.

jorik
Berichten: 687
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:11

Wat ik ookal net in het andere topic plaatste is dat jonge renpaarden op 3 jarige leeftijd vaak hun topsnelheid hebben. In de jaren erna neemt dit vaak snel af.
Als ze op hun top de groote races moeten lopen moeten ze eerst flink wat ervaring opdoen, juist om te voorkomen dat ze gelijk hun benen breken.
De snelheid waarmee een volbloed volwassen wordt is ook heel anders dat bij andere rassen, sneller uitgegroeid en geestelijk is het koppie ook sneller bij. Gelukkig word er erg goed gekeken welke er wel klaar voor is en welke niet, en welke helemaal niet.
Ik heb tijdens mijn stage in engeland gemerkt dat daar heel discreed mee omgegaan word.

Vedetje

Berichten: 442
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Zaandam

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:53

Ik heb net het hele topic gelezen en ik verbaas me erover hoe onwetend sommige mensen kunnen zijn! Waarom zou de rensport zoveel slechter zijn dan bijv. dressuur? Ik weet niet of iemand weleens heeft gezien dat er maar liefst 2 bitten in zo'n paard hangen?? En sporen van heb ik jou daar??? Daar wordt ook niet altijd even vriendelijk mee omgegaan! En dan de manier van trainen: er is laatst nog een duitste amazone veroordeeld omdat ze haar paarden op hardhandige wijze aan het beleren was. Is dat dan paardvriendelijk????
In elke tak van sport heb je rotte appels helaas. En natuurlijk heb je in elk ras ook paarden die niet zo'n fijn karakter hebben. Of bij veel goede springpaarden en dressuurpaarden. Daar nemen ze een nare eigenschap van een paard(of bijv. een vererfing) ook wel voor lief als het beest maar kan lopen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 17:25

Iedere tak van paardensport is weer anders, de een is heel hard lopen ze niet dan gaan ze eruit en anderen hebben beestjes staan van 10 jaar oud die niks presteren zelfde geld voor de dresuur en spring sport etc etc. Om maar te zwijgen over polo wat juist iedereen zo mooi vind om te zien

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:06

@ Woogy en @ Vedetje: helemaal waar wat jullie zeggen. Voor iedere tak is wel commentaar te geven en het is heel makkelijk oordelen als je er niets van afweet. Ikzelf ben geen polo-kenner, maar toevallig rijdt mijn hoefsmid zo af en toe een polo-wedstrijd. Dus ik zeg tegen hem: ja, iedereen geeft wel af op de rensport, maar is polo eigenlijk ook niet heel hard? (ik heb zelf een ex-renpaard/steeplechaser) Waarop hij antwoord: Ja, inderdaad. We wisselen iedere 7 minuten van paard en we gebruiken alleen merries, want die zijn veel feller. Maar je hoort er niemend over, omdat het lang niet zo bekend is als de rensport.

Dit wil niet gelijk betekenen dat die paarden helemaal afgeragt worden, of dat hij dit beweert dat dit wel zo is, maar dit is wel wat mensen direct (willen) lezen.