De engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:14

Ik ken een paard dat op de renbaan heeft gelopen!
Hij heer Jonker.
Maar het lijkt mijn zo eng als je er bijna af valt!
Je paard gaat verder en al die paarden galoperen over je heen!

Philadelphia

Berichten: 889
Geregistreerd: 05-09-05

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:49

lorenzolover schreef:
ik verzorg een ex ren paard engelse volbloed

ik vind het eigenlijk niet zo'n fijne sport Boos!

het paard is ook aardig verpest na 2 a 3 jaar oefenen
en veel getop galopperd mr. nu weer normaal en is hijw eer wat rustiger buiten en loopt wat meer nagefelijk maar hij is nogsteeds kei hard in zijn mond DAARDOOR Boos!

maar vroeger was het ook nog is zo dat als je hem op zijn plek wou zetten dat hij het neit begreep en heel druk werd omdat hij dacht dat hij daarna weg mocht spurte Verward

iemand begrip waarom ik dat vind ?

ik heb ook een ex-renpaard en die van mij is gevoelig inde mond...
het ligt niet aan de sport...
btw hebben jullie misschien een broer zusje van mijn paard?

Philadelphia
Vader: solo native
moeder: soraya raapshorst
ik heb al veel gevonden op www.volbloed.nl
hij stamt af van war admiral van die film ben ik achter gekomen

kekavoJarig

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: thuis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:38

Mijn beide verzorg-Volbloedjes zijn ook gevoelig in hun mond. Komt dus idd niet door de sport.
Ik begrijp je denken over de rensport wel. Het is een harde sport, waar het (helaas) hoofdzakelijk om het geld draait.

Die reactie van je paard is heel normaal, dat hij weg wil spurten als hij stil moet staan. Maar ik begrijp dat je hem dat nu hebt afgeleert?
Maar dat heb je met ieder paard, met elke tak van de sport. Het is maar net wat ze leren.
Ik had vroeger een paard, dat voor de koets gelopen had, als leidend paard van het vierspan (links-voor). Zij nam altijd de bocht rechtsaf heel erg ruim, er moest immers nog een pard naast haar en een koets achter haar ook door de bocht kunnen.

Hoe hij buiten is, dat heeft niet echt te maken met het rennen. Volbloeden zijn nou eenmaal erg temperamentvol, waardoor ze soms veel heftiger reageren dan een warmbloed. Niet zo gek, ze zijn voor 3 kwart Arabier.
De beide ex-renpaarden die ik rijd, zijn altijd buiten getraint geweest, maar af en toe op de baan. Hierdoor zijn ze volledig verkeersmak en heel betrouwbaar buiten. Misschien is jou paard niet zo vaak buiten gewest vroeger, was hij dus niet echt gewent aan al dat verkeer enzo om hem heen. Ook dat is een kwestie van aanleren.

rianneke25
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-10-07

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:33

vind het heel gaaf om te kijken maar mij gaat het toch net iets te hard..
xxx Amy

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:36

http://www.arabianracing.org/RacingHistory.asp
In dit artikel staat dat de Arabier speed toe voegde. Nou heb ik al enige jaren een paar boeken in huis: The colonial Quarter race horse van Alexander Mackay-Smith en Speed and the Thoroughbred, the complete history, ook van Alexander Mackay-Smith. Deze schrijver geeft in beide boeken aan dat de Arabier juist de afstanden verlengde en niet de speed verbeterde. Dit houdt verband met het "fast twitch muscle" en "slow twitch muscle". De speed die vooral voor de Quarter horse (kwart mijl racer) zo belangrijk was en tegenwoordig ook bij de TB met steeds meer focus op korte afstandsrennen, kwam door Arabisch bloed juist in het gedrang. Arabieren zijn niet voor niets veelal zo goed in endurance. Iemand hier een mening over?

st_ub_ma
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Lunteren

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:19

Heb in het verleden gewerkt op een internationale renstal, zowel Engels als Arabisch volbloed op de baan gereden maar ook omgeschoold. Wanneer je paard hard is in de mond ligt dat denk ik echt aan je manier van trainen, want ALLE paarden die ik omgeschoold heb waren fijn te rijden met een licht contact.

Moet zeggen dat ik zowel EV als Arabieren heel fijne paarden vind om mee te werken, maar je moet ze met gevoel rijden (dat moet met alle paarden uiteraard, maar zéker met volbloeden). Ze zijn heet ja, maar daar hou ik juist wel van Knipoog

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:35

play_coy schreef:
lorenzolover schreef:
ik verzorg een ex ren paard engelse volbloed

ik vind het eigenlijk niet zo'n fijne sport Boos!

het paard is ook aardig verpest na 2 a 3 jaar oefenen
en veel getop galopperd mr. nu weer normaal en is hijw eer wat rustiger buiten en loopt wat meer nagefelijk maar hij is nogsteeds kei hard in zijn mond DAARDOOR Boos!

maar vroeger was het ook nog is zo dat als je hem op zijn plek wou zetten dat hij het neit begreep en heel druk werd omdat hij dacht dat hij daarna weg mocht spurte Verward

iemand begrip waarom ik dat vind ?


sorry hoor, maar je hoeft onze sport niet zo af te kraken, het ligt waarschijnlijk aan de vorige rijder ofzo, en er zit wel eens een paard tussen die zo is, maar waag het niet te zeggen dat de paarden worden verpest, want 8 van de 10 gaan kuikenmak( naja nog wel met een beetje praatjes) weg..
dus sorry ik begrijp dat het vervelend is , maar je moet er gewoon de tijd voor nemen, en sommige paarden hebben nu eenmaal een harde mond en dat wil niet zeggen dat het DAARDOOR komt,


Dan moet je gewoon met je gewicht en evenwicht rijden, daar luistert hij zeker naar ... anders zou hij geen koers gelopen hebben ..

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:54

rkvdh schreef:
Ik denk dat je dit wil weten.

http://www.pedigreequery.com/index.php? ... p=0&f=1&l=

en zo zag hij er uit toen ik hem kocht en nu!

Haha! Haha! Haha! Clown


een green tune nakomeling OK dan! die staat in haras d'etreham, waar poliglote de vader en Irish Wells waar de halfbroer van mijn merrie staat Haha!

ff off-topic ..
Heeft of kent iemand nog familie van mijn paard? Foto's en info zeker welkom!!
Aziza: Poliglote xx X Matahawk xx X Le Haar xx ..

IloveElvis
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-05-08

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:23

Afbeelding
Dit is mijn engels volbloed hij is nu 6jr en ik rijd nu L1 met hem!
Pling

rose_

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: den haag

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:36

mijn engels volbloed op de foto bij lvl
top paardje:D kan er alleen zonder zadel mee naar buiten, doet BIJNA Tong uitsteken alles voor me
Afbeelding

_sannee_

Berichten: 128
Geregistreerd: 31-03-08

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:32

Heee ik zit te twijfelen of ik een engelse volbloed zal kopen!
Ik ben niet echt bekend met het ras daarom..

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:10

_sannee_ schreef:
Heee ik zit te twijfelen of ik een engelse volbloed zal kopen!
Ik ben niet echt bekend met het ras daarom..


als het klikt, waarom niet?
weet gewoon dat ze veel slimmer maar dan ook een veel sterker karakter hebben Haha!

XplumX

Berichten: 287
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: omg. Venlo

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:02

Ik heb ook een engelse volbloed!
K vind dr echt geweldig.. maar ze is echt héél slim! Echt niet normaal gewoon!
Maarja, tis wel een topbeest! Haha!

Anoniem

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:06

Zijn er ook (grote) fokkers van de Engels Volbloed in NL?
Ik ben op zoek naar een aantal zeer mooie volwassen paarden én een groep (liefst ook met veulen) voor een fotoshoot.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 20:39

Ik lees hier een hele boel verschillende meningen over het karakter en gedrag van de volbloed.
Volbloeds zijn hyper sensitief en over het algemeen ook hyper nerveus. Wat dus inhoudt dat ze al over de toeren kunnen raken als er iets niet is zoals ze gewend zijn.
De paarden reageren dan ook heel erg gevoelig op je eigen houding en mening als je boos bent zijn ze over het algemeen bang voor je ben je vrolijk worden zij het ook.
Ze zijn vrijwel altijd heel gevoelig op het lijf dus als je ze been geeft voelen ze dit al gelijk als een rotschop. Een lichte ophouding voelt als een echte ruk.
Over het algemeen hebben de paarden hele zachtje mondjes, maar zodra je er aan gaat hangen gaan ze in gevecht, en dat winnen ze.

Een grote vergissing die altijd gemaakt wordt, de volbloed is over het algemeen niet gewend aan been, en het bit wordt gebruikt voor een stuur en een rem en meer niet. Dus het moment dat je aan ze gaat vragen om te dreseren wordt het erg verwarrend.
Ze zijn malen intelligenter dan andere rassen en dat merk je eigenlijk pas als je ermee bezig bent. Het zijn paarden die absoluut niet buigen voor geweld of hardheid en je kan alles(werkelijk alles!) bereiken met ze door de weg van geduld en lief vragen "wil je asjeblieft mee werken?" en ze gaan voor je.

Ik hoop dat meer mensen inzien dat deze paarden een soort apart zijn van ieder ander ras en dat de sport op jonge leeftijd weinig tot geen effect heeft op de hardheid van ze.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 00:26

Ik herken bovenstaande heel duidelijk bij mijn merrie.
Toen ik haar net had was ze heel druk en zenuwachtig, na lange training is ze nu vrijwel bomproof en aan de hand schaapmak.
Klim je erop dan wordt ze druk want moet ze presteren, ik ben 3 jaar bezig geweest haar te leren om goed over de rug te lopen en aanleuning te krijgen. Ook was ze heel gevoelig aan het been en in de mond, in het begin kon ik mijn been niet aanleggen of ze stoof naar voren.
Nu is het een zalig paard om te rijden, heel ijverig, werkt graag, is niet moe te krijgen en is vooral gek op springen en crossen.

Ze wordt ook altijd erg druk als we het parcours in moeten en helemaal als we in de startbox van de cross staan, ze wil echt gaan. Ik heb nog nooit een fout in de cross gehad, zelfs de eerste keer niet. Zoals jullie wel snappen heb ik nooit problemen met de tijd Knipoog

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 08:13

een onkundig rijpaard kost het ook ontzettend veel tijd om volledig verzameld en over de rug te lopen, al hebben die er meer de bouw voor en de natuurlijke aanleg zit er toch stiekum ook.
Maar wat je zegt klopt ook gewoon, als je ze hebt wil je niks anders meer, ook al kost het heel veel tijd moet je gewoon volhouden.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:57

Klopt, ik wil niets anders meer, ondanks dat ze een beetje te klein voor me is inmiddels, ze is namelijk 1, 55m.

In het begin op de manege verklaarden ze me voor gek, ze zou een steekje los hebben, ik zou ermee verongelukken, ze zou nooit normaal leren lopen laat staan dat ze fatsoenlijk een parcours zou kunnen springen.
Om eerlijk te zijn klopt dat laatste wel aardig, in het parcours moet ik er zo min mogelijk aan zitten anders staat ze op de plek te galopperen en gaat ze als een wilde rond.

De rest is allemaal bull*, ik ben er M springen, B dressuur en L sgw mee bij de pony's geworden en daarna stonden ze allemaal in de rij om haar te kopen. Inmiddels ben ik ook L sgw bij de paarden(na 2x crossen) en wil ik wat meer met de dressuur bezig want ik train haar al op M niveau.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:07

de meesten worden bestempeld als heet, gek en niet te regelen.
Ze zijn driftig en snel beledigd en ja hun rustige stap is al bijna een draf voor het gemiddelde rijpaardenras. de tempo's van de gangen liggen nou eenmaal hoger maar dat heeft niet te maken als zijnde heet of druk, ze lopen gewoon sneller Knipoog

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:02

Thuis hebben we ook 2 volbloedjes staan. 1 met een gouden karakter en een iets moeilijker paard.
Sorlerine, de meest karaktervolle van de 2 is 5jr maar we zijn bijna ten einde raad met haar. Eens ze iets in haar hoofd heeft wil ze niet buigen noch links, rechts vooruit of achteruit te gaan. Ze begint nu met een paar kleine SGW'tjes die niet altijd succesvol verlopen en veelal afhankelijk zijn van haar humeur. Vele mensen komen met vragen met waarom we dat paard houden. We hebben echt enorm veel geduld met haar maar voor het kleinste dingetje wordt ze 'agressief'. We zijn wat teneinde raad met haar en ik vraag me af of iemand hier ook zo een gevalletje heeft staan en hoe dit werd aangepakt Haha!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:10

Bovenstaande is voor mij allemaal heel herkenbaar.
Onassa is heel sensibel, een zeer gevoelig paardje.
Ik kan er helaas niet veel meer mee omdat ze kissing spines heeft en daarnaast ook nog eens een headshaker.
We waren haar na een lange rust periode (bijna 2 jaar) weer voorzichtig aan het oppakken, alleen heeft ze vorige week een beste klap van een ander paard in de wei opgelopen en moest haat bovenbeen gehecht worden.
Dus alles ligt weer stil.
Maar ik verwacht niet dat ik er ooit nog een goed rijpaard aan zal krijgen.
Maar ze is me zo dierbaar, ze zal nooit weg gaan bij me.

Dus Aziza, ik herken jou verhaal ik heb dus ook zo'n "gevalletje". Haha!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 22:15

tsja waar kan je makkelijk een volbloed aan kwijt? ze zijn eenkennig, wrok koesterend en kunnen heel makkelijk wegkwijnen als ze zich niet goed voelen...mijn eigen volbloed is ook afwachten hoe lang ze het goed blijft doen, ze heeft arthrose en een gebroken griffelbeen(lang laaaang geleden opgelopen), maar weg doen? pas als ze echt niet meer kan lopen wordt die beslissing gemaakt.

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:38

Woogy schreef:
tsja waar kan je makkelijk een volbloed aan kwijt? ze zijn eenkennig, wrok koesterend en kunnen heel makkelijk wegkwijnen als ze zich niet goed voelen...mijn eigen volbloed is ook afwachten hoe lang ze het goed blijft doen, ze heeft arthrose en een gebroken griffelbeen(lang laaaang geleden opgelopen), maar weg doen? pas als ze echt niet meer kan lopen wordt die beslissing gemaakt.


goed als je plaats genoeg hebt en je geen wedstrijden meer wilt rijden Tong uitsteken:P

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 23:21

Aziza_XX schreef:
Woogy schreef:
tsja waar kan je makkelijk een volbloed aan kwijt? ze zijn eenkennig, wrok koesterend en kunnen heel makkelijk wegkwijnen als ze zich niet goed voelen...mijn eigen volbloed is ook afwachten hoe lang ze het goed blijft doen, ze heeft arthrose en een gebroken griffelbeen(lang laaaang geleden opgelopen), maar weg doen? pas als ze echt niet meer kan lopen wordt die beslissing gemaakt.


goed als je plaats genoeg hebt en je geen wedstrijden meer wilt rijden Tong uitsteken Tong uitsteken


Ik denk toch dat er prioriteiten moeten zijn, ik blijf erbij dat je een dier voor het leven koopt ongeacht of je er sporten mee wilt doen. als mensen ze wel weg doen moeten ze zelf weten. Iemand zei laatst tegen mij "ik zie jou over heel wat jaar ergens tussen een enooooorme berg uitgekoerste paarden die lekker oud staan te worden in een groep". Als ik meer ruimte had, heb ik er heel veel meer gehad Knipoog . Al m'n vrienden raken me.

Stphnie

Berichten: 56
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Zuid-holland Rotterdam Capelle a/d ijssel

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:12

mijn nicht heeft ook een verzorg pony en dat ik vol race pony. hij is nu 9 en een hengst. als je een bochtje wilt maken om naar een anderen kant te gaan ofzo springt in een rengalop en niet zo zachtjes ook. ik heb er ook op gereden ik kreeg hem tot nu toe gewoon rustig maar hij is hard in de mond dus trekken helpt bijna niet. gelukkig luisterd hij wel naar je stem. maar hij probeert het wel. ik vind het een rot sport. weet je hoevaak er paarden aan overleiden. of hoge verwondingen aan overhouden.