Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 66 [ 1636 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 66  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De engels volbloed

 
Profiel   

Omdat er nogal wat onwetendheid over het ras is, lijkt me het handig als we de drie koersrassen even uitvoerig gan beschrijven met foto's en al, dit om nog meer verwarring te voorkomen. Deel 1 de Engels volbloed.

De volbloed(gelend van www.renpaard.com):
Het volbloedras is ontstaan door een kruising van het Engelse inheemse paard met een drietal Oosterse hengsten (Beyerly Turk, Darley Arabian en Godolphin Arabian) in de periode rond 1700. Alle geregistreerde volbloeds over de hele wereld stammen af van één van deze hengsten. Ieder actief renpaard beschikt over een paspoort waarin o.a. zijn afstamming staat, maar ook hoe het dier er uit ziet. De laatste jaren wordt er bij ieder volbloedveulen een microchip met een unieke code in de hals aangebracht. Door middel van een 'reader' kan deze code afgelezen worden en wordt het dier geïdentificeerd. Ook deze code staat in het paspoort vermeld.
Veel van de renpaarden die in Nederland starten zijn gekocht in Engeland. In Nederland worden nog maar weinig volbloeds gefokt.
Meestal begint de training van een volbloed als hij nog geen twee jaar oud is. De paarden die snel rijp zijn kunnen al op 2-jarige leeftijd starten. De eerste starts voor tweejarige gaan over een afstand van 1000 meter. Later dat jaar kan een tweejarige in Nederland maximaal 1800 meter lopen. Voor oudere paarden is de langste afstand 3600 meter. Afhankelijk van het renpaard, zijn leeftijd en zijn trainer, zal een renpaard gemiddeld zo'n 12 keer per jaar starten.
Veel renpaarden gaan al met 'pensioen' voordat zij 9 jaar oud zijn. Vaak krijgen zij daarna een 'tweede leven' in de rij-, spring of dressuursport of in de fokkerij.
[img]http://www.darley.co.uk/Images/Stallions/Full%20Picture/tiger_hill_(IRE)576.jpg[/img]
Volbloed hengst Tiger hill

[ img ]
Volbloed ren in hongkong

[ img ]
Mooie foto

Verder zijn er ook nog de horderennen van veel verschillend kaliber. Jachtrennen waarbij de paarden ook nog een stuk moeten zwemmen etc etc. Kortom een koers met hindernissen.
[ img ]
Mooie foto van de afsprong

[ img ]

Maar zoals hierboven beschreven worden ook veel paarden omgeschoold naar rijpaarden. In de hoge dressuur en springsport lopen er dan ook veel oud koerspaarden mee.
[ img ]
Volbloed in de dressuur

Iedereen die nog aanvullende informatie heeft, graag erbij zetten, ben vast nog iets vergeten
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 08:33 



 
Profiel   

kan niet meer zonder

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-06 10:15 



 
Profiel   

Thoroughbreds for life!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-06 10:19 



 
Profiel   

Vergeten te vermelden er zijn drie soorten grond waarover een paard kan koersen namelijk:
gras:
[ img ]
[ img ]
zand:
[ img ]
[ img ]
ijs/sneeuw/white turf:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Elke baan heeft andere voor en nadelen. Zo is zand eigenlijk altijd zwaar tenzij het geregent heeft, dan wordt het harder tenzij het weer te hard heeft geregent, dan wordt het weer zwaar en soppig.
Gras is heel wisselvallig, snel te hard of te zwaar.
Ijs weet ik eigenlijk niet zo veel van, volgens een kenner was het voor ene voormalig sneeuw paard makkelijker om aan gras aan te passen dan aan zand, dus denk da sneeuw te vergelijken is met gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-06 17:44 



 
Profiel   

goed verteld!
die rennen op sneeuw lijkt me echt waanzinnig. die foto's alleen al zeggen meer dan genoeg. vet kick

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-06 19:05 



 
Profiel   

ray en daan (woodenshoe) hebben daar ook wel eens gereden (St. Moritz) volgens mij...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-06 21:36 



 
Profiel   

ja klopt een aad niet te vergeten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-06 11:53 



 
Profiel   

ja maar aad rijdt tegenwoordig bijna overal

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-06 21:31 



 
Profiel   

Wauw, ik ben ineens veel slimmer Die sneeuwbaan Wauw!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-06 16:54 



 
Profiel   

Ik lees dat er nogal wat kenners van de rennerij op dit forum zitten. Ik heb mijn merrie laten dekken door de al wat oudere (21) hengst Master Speaker XX. Die is gefokt in Amerika en heeft in Duitsland vrij lang op de baan gelopen (en met succes geloof ik). Nu is hij (vanaf zijn 16e) goedgekeurd voor het Westfalen en hij staat inmiddels bij een fokker in Nederland. Ik was benieuwd of er hier mensen waren die de hengst en zijn nakomelingen kennen, want ik kan maar weinig info erover vinden.


O, ja mijn merrie heeft geen papieren, maar er zit ongetwijfeld Gelder in. Het veulen wat eruit komt, is bedoeld voor de endurance- en dressuursport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-06 13:41 



 
Profiel   

ik verzorg een ex ren paard engelse volbloed

ik vind het eigenlijk niet zo'n fijne sport Boos!

het paard is ook aardig verpest na 2 a 3 jaar oefenen
en veel getop galopperd mr. nu weer normaal en is hijw eer wat rustiger buiten en loopt wat meer nagefelijk maar hij is nogsteeds kei hard in zijn mond DAARDOOR Boos!

maar vroeger was het ook nog is zo dat als je hem op zijn plek wou zetten dat hij het neit begreep en heel druk werd omdat hij dacht dat hij daarna weg mocht spurte Verward

iemand begrip waarom ik dat vind ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-06 20:54 



 
Profiel   

ik begrijp je tekst niet zo heel goed? Nagelbijten / Gniffelen

het paard is ook aardig verpest na 2 a 3 jaar oefenen
en veel getop galopperd mr :s

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-06 11:12 



 
Profiel   

lorenzolover schreef
ik verzorg een ex ren paard engelse volbloed

ik vind het eigenlijk niet zo'n fijne sport Boos!

het paard is ook aardig verpest na 2 a 3 jaar oefenen
en veel getop galopperd mr. nu weer normaal en is hijw eer wat rustiger buiten en loopt wat meer nagefelijk maar hij is nogsteeds kei hard in zijn mond DAARDOOR Boos!

maar vroeger was het ook nog is zo dat als je hem op zijn plek wou zetten dat hij het neit begreep en heel druk werd omdat hij dacht dat hij daarna weg mocht spurte Verward

iemand begrip waarom ik dat vind ?


sorry hoor, maar je hoeft onze sport niet zo af te kraken, het ligt waarschijnlijk aan de vorige rijder ofzo, en er zit wel eens een paard tussen die zo is, maar waag het niet te zeggen dat de paarden worden verpest, want 8 van de 10 gaan kuikenmak( naja nog wel met een beetje praatjes) weg..
dus sorry ik begrijp dat het vervelend is , maar je moet er gewoon de tijd voor nemen, en sommige paarden hebben nu eenmaal een harde mond en dat wil niet zeggen dat het DAARDOOR komt,

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-06 21:12 



 
Profiel   

Ik heb ook een ex-renpaardje en die is echt supermak!!
In het begin was hij wel wat drukker maar dat was een kwestie van wennen voor hem maar ook zeker voor ons.

Maar om nou te zeggen dat de paardjes verpest worden op de renbaan???
Moet eerlijk zeggen dat het ook niet echt mijn sport is maarja ieder zijn eigen hobby toch. Knipoog

En ik rij sinds kort ook lekker buiten met mijn volbloedje en dat gaat gewoon super Haha! !!!
Met galoperen heb ik nooit moeite gehad,hij galopeert keurig en is ook heel makkelijk terug te nemen!!! Pling

Maare Lorenzolover ik vindt het wel heel wat om zo'n uitspraak tedoen om te zeggen dat dat paard bij jullie zo verpest is door de renbaan.
En je had hem nu 2a3jaar????
Ik heb mijn paardje nu ongeveer 8maanden en als ik zie wat ik in die tijd allemaal bereikt hebt doe jij volgens mij iets niet helemaal goed!!! Knipoog
Heel veel geduld helpt echt vreselijk veel dat kan je je wel vertellen!!!

Hier trouwens nog een fotootje van mijn schatje!!!!!!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-06 16:53 



 
Profiel   

zozo, teica's boy ziet er toch wel super uit! veel dikker geworden hé, dit doet hem gelukkig
goed zo te zien,

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-06 19:13 



 
Profiel   

kijk eens voor bloedlijnen op www.allbreedpedigree.com
hier staan bijna alle volbloedlijnen op.

ps stravinskyXX ook een volbloed, tot op zijn 5e op de renbaan gelopen, daarna uitgebracht in de dressuur. loopt nu grand prix
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-06 14:26 



 
Profiel   

Ik heb een paardje ( Staat ingeschreven bij KWPN ) Maar is een afstammeling van Julio Mariner xx.
Ik breng haar uit in de dressuursport en over een jaar ook in de springsport.
Ik kan jullie wel begrijpen als je de race sport zo leuk vind, Mijn paardje is onverslaanbaar ! ( Bij ons op de manege dan Tong uitsteken ).
Toch kan ik merken dat ze het racen heel leuk vind Lachen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-07 21:54 



 
Profiel   

Zo, ik merk maar eens dat ik weer te weinig op Bokt kom. Leuk om weer eens een thread over Engelse Volbloed bengeltjes te lezen. Ik heb er ook één. Er hebben ook vaker foto's hier gestaan op Bokt van haar. Mijn vriendin heeft haar volledige stamboom nagezocht en wat denk je (ik weet het zullen er echt wel meer zijn, die hetzelfde hebben), ze is een achter-achter-achter-achternicht van Seabiscuit.

Ze heeft een aantal jaren in Engeland op de banen gerend en hier in Nederland heeft ze ook op de bekende banen haar rondjes gedraaid. Ze is nu 13 en begin ik haar eindelijk te begrijpen. Ik zal eens kijken of ik wat recente foto's kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-07 00:12 



 
Profiel   

Ik vind de tekst echt heel duidelijk!
Ja ik heb zelf nog nooit op een engels volbloed gereden ofzo...
Maar ik dacht ik ga is ff lezen.
Maar ik denk dat als je veel geduld heb dat je met een paard ver kan komen, ook al komen ze van de renbaan af.
Ook een paard is nooit te oud om te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-07 16:39 



 
Profiel   

Je bent vergeten te vermelden dat ze zo'n waanzinnig fijn karakter hebben en dat je er alle kanten mee op kunt, dressuur, springen of military, een volbloed kan het allemaal!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-07 16:43 



 
Profiel   

Er bestaat voor mij geen beter en liever paard dan een engelse volbloed.
Ik ben zin's januari 2007 aan mijn derde volbloed begonnen na in november vorig jaar mijn vorige vriendje te hebben moeten laten inslapen op de leeftijd van 30 jaar!
Eigenlijk verklaarde iedereen mij voor gek om, op mijn leeftijd (58), aan nog een volbloed te beginnen.
Ik rij al van kleinkind af aan op deze paarden en vindt het elke keer weer een uitdaging om een volbloed tot een perfect rijpaard om te bouwen. Na enig zoeken, in binnen en buitenland, in Nederland zijn niet echt veel volbloeds meer te vinden, vond ik in Belgie het paardje waar ik op viel. Een volbloed met een stamboom waar je U tegen zegt maar na zijn eerste koers in een hoek gegooid en op alleen suikerbieten gezet, dus broodmager, benen prima in orde en een mooie bouw. Na een bloedonderzoek, dat goed uitviel, gekocht en mee naar Nederland genomen. Nu 6 maanden later, met goed voer, vitamienen en de nodige training, is het een wereld paard van 5 jaar met een goed karakter en zeer leergierig, waar ik inmiddels al de nodige buitenritten op heb gemaakt zonder enig probleem. Zo zie je maar alles is mogelijk met dit soort paarden. Met geduld en veel aandacht kun je van een volbloed een perfect vriendje maken!

Haha! Haha! Haha! Clown

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-07 13:51 



 
Profiel   

lorenzolover schreef
ik verzorg een ex ren paard engelse volbloed

ik vind het eigenlijk niet zo'n fijne sport Boos!

het paard is ook aardig verpest na 2 a 3 jaar oefenen
en veel getop galopperd mr. nu weer normaal en is hijw eer wat rustiger buiten en loopt wat meer nagefelijk maar hij is nogsteeds kei hard in zijn mond DAARDOOR Boos!

maar vroeger was het ook nog is zo dat als je hem op zijn plek wou zetten dat hij het neit begreep en heel druk werd omdat hij dacht dat hij daarna weg mocht spurte Verward

iemand begrip waarom ik dat vind ?


Dat is niet verpest, dat is gewoon anders getraind. In de rensport gebruiken ze met name bit en teugels anders dan wij in de dressuur en springsport maar daarom is het paard niet verpest. Hem is gewoon geleerd op een andere manier te reageren op bepaalde prikkels, anders dan jij gewend bent. Dat probleem had ik ook met mijn paardje en die is tegenwoordig op de pinken te rijden, gewoon een kwestie van omscholen dus...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-07 15:45 



 
Profiel   

rkvdh schreef
Er bestaat voor mij geen beter en liever paard dan een engelse volbloed.
Ik ben zin's januari 2007 aan mijn derde volbloed begonnen na in november vorig jaar mijn vorige vriendje te hebben moeten laten inslapen op de leeftijd van 30 jaar!
Eigenlijk verklaarde iedereen mij voor gek om, op mijn leeftijd (58), aan nog een volbloed te beginnen.
Ik rij al van kleinkind af aan op deze paarden en vindt het elke keer weer een uitdaging om een volbloed tot een perfect rijpaard om te bouwen. Na enig zoeken, in binnen en buitenland, in Nederland zijn niet echt veel volbloeds meer te vinden, vond ik in Belgie het paardje waar ik op viel. Een volbloed met een stamboom waar je U tegen zegt maar na zijn eerste koers in een hoek gegooid en op alleen suikerbieten gezet, dus broodmager, benen prima in orde en een mooie bouw. Na een bloedonderzoek, dat goed uitviel, gekocht en mee naar Nederland genomen. Nu 6 maanden later, met goed voer, vitamienen en de nodige training, is het een wereld paard van 5 jaar met een goed karakter en zeer leergierig, waar ik inmiddels al de nodige buitenritten op heb gemaakt zonder enig probleem. Zo zie je maar alles is mogelijk met dit soort paarden. Met geduld en veel aandacht kun je van een volbloed een perfect vriendje maken!

Haha! Haha! Haha! Clown


Leuk dat er nog iemand is die helemaal gek is op volbloeds Haha! hoe heet de volbloed die je gekocht hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-07 16:19 



 
Profiel   

Ik denk dat je dit wil weten.

http://www.pedigreequery.com/index.php? ... p=0&f=1&l=

en zo zag hij er uit toen ik hem kocht en nu!

[ img ]

Haha! Haha! Haha! Clown

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-07 01:11 



 
Profiel   

Gaaf! Die paarden zijn echt stoer! Lachen
Dat paard hierboven is supermooi Haha!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-07 17:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 66 [ 1636 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 66  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen