De engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
filoutje

Berichten: 105
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:34

super mooi paard!!! didier_n

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:39

heeft iemand misschien ook een idee waar je een engels volbloedje kan kopen? Heb een tijd één verzorgd en ben eigenlijk wel weer op zoek naar één, maar ja kom niet zo heel erg veel tegen hier

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:01


SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:29

Nou CL, het aanbod is inderdaad heel erg klein.

Regelmatig krijg ik de vraag om te helpen bij de zoektocht naar een passende volbloed, maar dat is echt niet makkelijk.

In Duitsland is het aanbod wel groter, maar omdat de paarden van "hogere kwaliteit" zijn, liggen de prijzen ook aardig hoog.
Wel is de kans op blessures daar veel kleiner omdat de paarden veel minder kansen krijgen dan in B of NL.

Dat heeft uiteraard weer te maken met de hoge trainingsgelden in DL.

Anyway, if someone needs my help... just call ;)

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:34

Hoi Deflin, je zou kunnen kijken op www.volbloeds.nl. Daar worden regelmatig volbloeds aangeboden. Ook Kevin Davies zet ook zijn uitgekoerste paarden te koop: www.renpaard.com

Ik heb de mijne in België gekocht, het aanbod is daar groter. Je zou Belgische zoekmachines kunnen gebruiken zoals www.tweedehands.be. In België liggen de prijzen overigens ook hoger dan in NL.

Succes!

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:45

Het aanbod in België is inderdaad groter, maar de "kwaliteit" van de paarden is vaak niet erg best.

De meeste paarden worden teruggetrokken vanwege blessures.
Een paard is niet gauw "niet goed genoeg" omdat het niveau aanzienlijk lager ligt dan in Duitsland.

Goed opletten bij welke trainer de paarden vandaan komen, dat zegt vaak al genoeg ;)

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:51

Is dat echt zo Aissa? Ik meende dat de kwaliteit in België wel lager ligt dan Duitsland (maar waar is dat niet zo?), maar beter is dan in NL.....

Uiteraard heb ik mijn paard volledig laten keuren (klin. en rontg.) en hij had geen extreme afwijkingen. Hij is uit de rensport gehaald, omdat hij te vaak achter elkaar gediskwalificeerd is, omdat hij de startboxen niet meer in wilde. Ik zou geen paard kopen waarvan ik weet dat ze zijn teruggetrokken vanwege ernstige blessures.

Het lijkt me zowiezo verstandig om een paard wat je aankoopt volledig te laten keuren, maar met name voor paarden die altijd zwaar werk hebben gedaan. Of dit nu de rensport, dressuur of springen is geweest, maakt in principe niet uit. En waar mogelijk achtergrondinformatie vragen over fokker, trainer en afstamming en vooraf even Googelen ;)

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:34

De eigenaar vertelt het er heus niet bij als hij zijn paard teruggetrokken heeft vanwege een blessure.

Je mag er van uit gaan dat elk renpaard wel wat slijtage op kogels en sprongen heeft. Ik denk dat het voor een buitenstaander die een paard zoekt, erg verstandig is om iemand in de arm die nemen die bekend is binnen de sport.

Zo kom je vaak meer over paarden te weten dan trainers en / of eigenaren willen loslaten...

En keuren, tja, ik doe het nooit. Het is en blijft een momentopname en geeft absoluut geen garanties. Het ene paard heeft nu eenmaal sneller een pijntje dan het andere. En daarbij is een keuring absoluut niet objectief, zelfs een rontgen niet... Het blijft een persoon die oordeelt over 2 of 3, ofwel goed- of afkeuring. En daarbij is er altijd nog weer iets te zeggen over de manier waarop een foto wordt genomen. Ook hierin kan ontzettend veel gesjoemeld worden!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 10:59

Eerlijk gezegd vind ik keuringen ook lastig, als je een paard echt leuk vind maakt dat pijnloze haakje op een kogel/knie ook niet uit.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:03

ja inderdaad, soms ben ik nog blij dat een mens ook een paard koopt dat niet goed gekeurd is!!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 11:19

naar mijn idee als een paard goed uit de voeten kan en geen pijn heeft en er wordt wel bij verteld dat er rustig mee omgegaan moet, dan kan vrijwel ieder paard een prima leven krijgen.

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:52

En een "afgekeurd" paard met een 3tje op zijn straalbeen, kan nog prima klasse 4 endurance lopen of een cross springen (en dat verzin ik niet ter plekke, maar is een voorbeeld uit eigen stal).

Het is ook maar net wat het karakter van het paard is.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 16:31

het ligt er ook een heel groot deel aan hoe je ermee om gaat. als je zulke paarden gaat jakkeren of hele dag in het hok zetten blijft er weinig van over.

Jockey1356
Berichten: 44
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:04

Sorry hoor. Ik wil niet vervelend doen.
Maar als je een paard koopt, ga je toch voor een gezond paard zonder gebreken of niet soms.
Paarden met gebreken (slijtage aan hun gewrichten, rugproblemen, geestelijke problemen) laat je volgens mij gewoon staan.

Het is een probleem }:) }:) dat jou én het paard in de toekomst in de rug springt.

Dan denk je een leuk paard te hebben, waarmee je een wedstrijdje kunt rijden of gewoon lekker mee op het strand of in het bos kunt rijden.

Sta je op je vrije zaterdag |( bij de veearts. En dat voor een paar duizend Euro.
En als je dan nog meer pech hebt, kun je datzelfde paard (waar je inmiddels aan gehecht bent) |( laten inslapen!

Het is wel vervelend voor een paard met problemen, maar ik laat ze staan. Je kunt dat een liefhebber niet aandoen.

Ik vind het iets anders als het paard de problemen ontwikkeld als ze al een tijdje in jouw bezit is.
Dan heb je de plicht om er zo goed mogelijk voor te zorgen.

Maar om de problemen bij de aankoop te negeren (er overheen stappen) is volgens mij een gebrek aan gezond verstand.

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:45

Ik ben eens dat een keuring een momentopname is. Mijn paardje heeft twee botsplinters en een spat. Echter is het aderwerk rond de spat helemaal goed en van een botsplinter die er al zijn leven lang zit en waar hij prima heeft kunnen steeplechasen, zal hij nu geen last meer van krijgen. Voor mij dus geen probleem, maar voor menig ander denk ik wel. Verder heeft hij een prachtige franse stand (zijn bijnaam was Chaplin), een trekje wat zijn vader sterk doorgeeft aan zijn nakomelingen. Ook dit zou voor veel mensen een probleem zijn, maar voor mij niet hoor! Bovendien heb ik een supergoede hoefsmid die door goed te bekappen en beslaan zijn beenstand al voor een groot deel heeft gecorrigeerd.

Maar grote gebreken komen er uit een standaardkeuring en een normale (of zelf gesjoemelde) rontgenfoto altijd uit. Voorbeeld: het paard van mijn schoonzusje had een dikke kogel, maar kwam (en komt) prima door o.a. de buigproef (door de tijd heen door meerdere dierenartsen afgenomen). Kogel was ook koud en droog, dus zij heeft dat paard gekocht. Uiteindelijk heeft ze (enige maanden, misschien wel een jaar nadat ze het paard heeft gekocht) toch een rontgenfoto laten maken en toen bleken de middenvoetsbeentjes verbrijzeld te zijn en weer vergroeid. Na veel speurwerk is ze bij de fokker terecht gekomen en het paard blijkt als veulen een ongeluk te hebben gehad. Als ze met dat paard zou zijn gaan springen, is de kans groot dat het been alsnog aan gort gaat. En dit is dus een paard wat alleen recreatief gereden is geweest voordat mijn schoonzusje haar kocht. Sterker nog: de fokker heeft altijd aangegeven aan de eigenaar voor mijn schoonzusje dat het paard naar hem retour zou gaan en niet zomaar werd verkocht.

Erg sneu verhaal, vandaar dat ik het altijd wil adviseren om een volledige keuring. Als ze dit had geweten tijdens het aankoopproces, had ze bewust kunnen kiezen of ze dit risico wel of niet zou willen nemen. Als dressuurpaard doet ze het namelijk prima!

En dit verhaal geeft ook aan dat het altijd verstandig is om vooraf achtergrondonzerzoek te doen naar fokker en afstamming.

@Woogy: helemaal waar! Je kan een volledig gezond paard met LDR/Rollkur helemaal de vernieling inrijden (zowel in bespiering als in zijn gewrichten). Aan de andere kant is het bekend dat paarden die worden afgekeurd vanwege hoefkatrol enorm baat hebben wij een rustige training (zoals klassiek) en noog heeeeeel lang en gezond meegaan! Kijk bijvoorbeeld naar Hugin van Bent Branderup: stekeblind en ooit 3 benen gebroken en loopt als paard van dik in de 20 op academisch niveau!

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:51

Idd die van Bent is wel een mooi voorbeeld. Helaas is het zo met de keuringen. Net als met rontgenopnamen, paarden met een behoorlijk defect op RX kunnen soms zonder last lopen, terwijl andere met een heel minidefect toch heel wat last kunnen hebben.
Ik wil mss in de toekomst een volbloedje gaan aanschaffen. Paar volbloeden gereden en vind ze nog altijd zooo super. Ik ga waarschijnlijk binnen een paar maand richting Engeland om te werken. Mss daar op zoek gaan naar een Engels volbloed (moet wel makkelijk kunnen lijkt me ;)).

Tamara21
Berichten: 2666
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:22

Hallo allemaal,

Ook ik heb een Engelse Volbloed die op de renbaan heeft gelopen.
Een hoop mensen schijnen hem ook te kennen...
Ik heb hem nu 3,5jaar en het gaat echt zo super goed..
In het begin wel wat problemen gehad zoals een rug die helemaal vast zat enz maar nu is het echt mijn Toppertje!!! :o
In het eerste jaar heb ik hem vooral recreatief gereden en puur lol met je knol zeg maar.
Maar de laatste 2,5 jaar moet Teica's Boy serieus aan de bak en OH hij vindt het zo mooi om te werken.. :D
Hij loopt echt keurig aan de teugel en kan een leuk B-proefje rijden..(wijken heeft hij goed onder de knie en zijn nu begonnen met schouderbinnenwaarts)
30 Mei hebben we onze eerste wedstrijd bij ons op stal dus ben erg benieuwd hoe hij het doet...
Ook gaan we deze zomer weer het springen oppakken wat meneer errug leuk vindt.. :+
En natuurlijk niet te vergeten lekker buitenritten maken!!!!!
Sinds nu 4 weken heb ik bij Teica ijzers onder zijn voorhoeven laten zetten omdat ze errug snel slijten.(meneer sloft een beetje haha)
Meestal ga ik met mensen van stal mee op buitenrit en de laatste paar keer ben ik lekker alleen hem wezen uitstappen buiten en hij is zo braaf!!!!!!
Mijn mams vindt het ook heerlijk om te rijden en daarom gaan we vaak samen(mams op paard en ik lopen) op rit.
En ook dan is hij zo braaf!!!!

Nee kan niet anders zeggen dan dat het echt een TOPKNOL is en ik heb voor geen goud kwijt wil!!!!!
Ohja laatst ook zoiets doms:
Ben met mijn paard aan de wandel komt er een man met een dikke vette jeep en stopt naast mij en vraagt of mijn paard tekoop is... :?
Ik zeg dus NEE en zegt hij "maakt niet uit wat hij moet kosten hoor"
Nou voor een goud gaat hij we dus die meneer kon weer lekker verder rijden met zijn assobak haha!!!!! :D :D

Afbeelding

SaintAissa

Berichten: 626
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Aarschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:25

Jockey1356 schreef:
Sorry hoor. Ik wil niet vervelend doen.
Maar als je een paard koopt, ga je toch voor een gezond paard zonder gebreken of niet soms.
Paarden met gebreken (slijtage aan hun gewrichten, rugproblemen, geestelijke problemen) laat je volgens mij gewoon staan.

Het is een probleem }:) }:) dat jou én het paard in de toekomst in de rug springt.

Dan denk je een leuk paard te hebben, waarmee je een wedstrijdje kunt rijden of gewoon lekker mee op het strand of in het bos kunt rijden.

Sta je op je vrije zaterdag |( bij de veearts. En dat voor een paar duizend Euro.
En als je dan nog meer pech hebt, kun je datzelfde paard (waar je inmiddels aan gehecht bent) |( laten inslapen!

Het is wel vervelend voor een paard met problemen, maar ik laat ze staan. Je kunt dat een liefhebber niet aandoen.

Ik vind het iets anders als het paard de problemen ontwikkeld als ze al een tijdje in jouw bezit is.
Dan heb je de plicht om er zo goed mogelijk voor te zorgen.

Maar om de problemen bij de aankoop te negeren (er overheen stappen) is volgens mij een gebrek aan gezond verstand.


Heeft er hier iemand gesproken over problemen negeren??

Het gaat er nu juist om dat je bijna nergens een eerlijk of compleet verhaal te horen krijgt. DAT is het grote probleem, want de koper heeft geen idee wat hij kan of moet verwachten.

Wat we hier nu juist proberen aan te halen is dat je zo veel mogelijk informatie moet zien te verzamelen over een paard en aan de hand daarvan en de fysieke gesteldheid moet oordelen. Een keuring geeft geen uitsluitsel!

Overigens... als ik een paard met een dikke kogel tegen kom, dan stel ik me wel degelijk vragen, of dat paard nu rad loopt of niet. Zelfde bij een verdikking op de pees of een opgelopen sprong. Maar als je een beetje ervaring hebt, kun je dat prima zelf beoordelen en heb je daar zeker geen veearts bij nodig.

Jockey1356
Berichten: 44
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:07

Ik ben het in principe wel met je eens, dat je bijna nooit het hele verhaal te horen krijgt als je een paard koopt.
Vooral niet bij een uitgekoerst renpaard (volbloed of draver).

Maar ik spreek hier uit de praktijk.

Kennis koopt een paard! Loopt een beetje scheef?!

Ach,....waarschijnlijk verkeerd aangereden. Rij ik er wel weer uit! Niet dus!!

Paard heeft botvergroeiingen op zijn pijpbeen waar een pees langs schuurt.

Beestje heeft dus de hele tijd lopen compenseren.

Maar doordat de betrokken koper al verliefd (verkocht) was. Ging de koop toch door.
Nu heel veel kosten en weinig rij-plezier. En dit soort zaken gebeuren vaker dan je zou denken.

Dat keuringen helpen om een beter oordeel over een aankoop te verkrijgen lijkt mij evident.
Dat ze niet alle gebreken boven tafel krijgen is ook duidelijk.
Maar dit soort zaken komen dan toch wel aan het licht.

Als ik iemand help bij het zoeken naar een paard, probeer ik dat altijd te doen in de buurt waar die persoon woont.
Dan kan zo iemand met een verkoper overeen komen dat hij of zij dat paard een paar weken kan verzorgen vóór dat de koop plaats vind.

Daar kun je al een hoop ellende mee ondervangen.
Stalproblemen bijvoorbeeld.
Die kun je dan in je overweging meenemen.

Wil de verkoper dat niet! Dan moet je er van uit gaan, dat er iets mis is.

Klopt niet altijd, maar meestal wel.

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:58

Jockey1356 schreef:
Sorry hoor. Ik wil niet vervelend doen.
Maar als je een paard koopt, ga je toch voor een gezond paard zonder gebreken of niet soms.
Paarden met gebreken (slijtage aan hun gewrichten, rugproblemen, geestelijke problemen) laat je volgens mij gewoon staan.

Het is een probleem }:) }:) dat jou én het paard in de toekomst in de rug springt.

Dan denk je een leuk paard te hebben, waarmee je een wedstrijdje kunt rijden of gewoon lekker mee op het strand of in het bos kunt rijden.

Sta je op je vrije zaterdag |( bij de veearts. En dat voor een paar duizend Euro.
En als je dan nog meer pech hebt, kun je datzelfde paard (waar je inmiddels aan gehecht bent) |( laten inslapen!

Het is wel vervelend voor een paard met problemen, maar ik laat ze staan. Je kunt dat een liefhebber niet aandoen.

Ik vind het iets anders als het paard de problemen ontwikkeld als ze al een tijdje in jouw bezit is.
Dan heb je de plicht om er zo goed mogelijk voor te zorgen.

Maar om de problemen bij de aankoop te negeren (er overheen stappen) is volgens mij een gebrek aan gezond verstand.


dat kun je toch net omgekeerd ook hebben? en zeker bij volbloeden
over 2 jaar kocht ik m'n eerste engelse volbloed Aziza (Poliglote X Matahakw X Le Haar), ze heeft gerend maar niet zo best.
Toen we ze kochten was het een kerngezond paard. Toch hadden we enkele problemen bij het begin door de stress die ze had bij het aanpassen aan de nieuwe omgeving. (geen loopstal meer maar vaste uren buiten, andere etenstijden, trainingstijden waren ook anders, scheren in de winter, andere voeding ..)
Dat ging dus met ups en downs, soms eens leverproblemen, eierstokken, keel maar nooit al te erg. Al die kleine dingetjes hebben zo ongeveer 1 jaar geduurd & nu is ze volledig aangepast en staat ze er mooi en kerngezond bij
Ze werd gekeurd en alles bleek goed te zijn maar toch sta ik de helft van de tijd te voet met haar.
Nu is ze alweer kreupel omdat ze gek deed in haar wei en ze door dommigheden op haar eigen benen trapt =)
deze keer liep ze mooi met haar achterbenen de draad in. Ze was heel erg onder de indruk van het nieuwe veulen naast haar weide, een vliegje was er te veel aan en ze trapte leuk met haar beentjes in de draad =P
regelmatig komt ze ook vast te zitten & dan duurt het ook weer een tijdje voor ze weer volledig aan het werk kan gaan, of een andere keer breekt je hoefsmid zijn tenen en komt hij je uit de nood helpen met een leerling die haar op 2 voeten misnageld

niet dat ik je wil aanvallen, ik geef je volledig gelijk & da's normaal dat je om problemen te voorkomen een gezond paard koopt.

ik dacht ook dat ik een gezond paard had, maarja, bij een volbloed neem je dat er gerust bij. Als je een paard koopt weet je op voorhand wel dat een dierenarts en de kosten erbij horen ;)

heeft iemand ook zo een soort problemen met z'n volbloed?

Jockey1356
Berichten: 44
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:23

Hoi Aziza_xx, Engelse volbloeds zijn meer gevoelig voor stress.

Dus dat de verandering van omgeving, trainingsarbeid-methode voeding e.d. problemen veroorzaken snap ik best.
Dat is in de rensport aan de orde van de dag. Paarden verwisselen van trainer enz... Reizen naar renbanen over grote afstanden.
De ene kan er beter tegen dan de andere.

Maar dat zijn niet de problemen waar het over gaat.

Het gaat over ernstige stal gebreken, gebreken aan gewrichten, enz...

Als je een merrie koopt en je wilt er een veulentje bij fokken, dan wil je geen merrie met voernijd b.v.

Praktijk! Merrie werpt een prachtig hengstveulen. Alles in orde.

Merrie krijgt voer en vertrapt haar veulen op weg naar de voerbak.

Dat voernijd probleem had de betrokkene kunnen weten. Merrie werd 3 km verderop gekocht.

Dat bedoel ik ondermeer!

Dat je dan in zo'n geval moet bedingen bij de verkoper, dat je het paard dat je wilt kopen een paar weken kunt verzorgen,
voordat je de koop sluit.

Dan loop je tegen dat soort dingen aan!

Voor deze persoon was de lol er na 2 keer wel af.

Ik voel me overigens niet aangevallen hoor ;) *D

Ik hoop alleen dat mensen die heel enthousiast in de paardensport stappen een groot probleem bespaart blijft.

Als je al jaren met volbloeds (überhaupt) met paarden werkt, dan weet je wel waar je zoal op moet letten.
Maar als je nog maar net begint zit de weg naar paardensportplezier vol valkuilen.

Niet iedereen is ter goeder trouw.

En er is niets zo sneu, als er op die manier tegenaan lopen.

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:10

Citaat:
heeft iemand ook zo een soort problemen met z'n volbloed?


Hahahaha, komt maar al te bekend voor :) Ik heb Monticello (Fabulous White x Saint Philippe, oftewel Monti) nu iets meer dan een jaar en we hebben continue pech door zijn onstuimige karakter. We hebben er op stal al een grap over gemaakt: zodra de ene verwonding genezen is en ik weer kan gaan trainen, heeft hij weer wat! Maar ja, dat neem je voor lief als je een volbloed koopt, zie zijn nu eenmaal temperamentvol en met dat superdunne vachtje en superdunne huidje hebben ze nu eenmaal snel verwondingen.

Elke keer prijs ik ons weer gelukkig dat het niet ernstig is en gewoon vrolijk verder gaan. Ik zal hem nooit of te nimmer zijn weidegang ontnemen, omdat hij misschien wel iets krijgt.

Voordeel is wel dat bij veel grondwerk je een ontzettend goede band met elkaar krijgt. We hoeven maar naar elkaar te kijken en we weten hoe het zit.

Maar ik kan me inderdaad aansluiten bij Jockey1356: achtergrondonderzoek is helemaal niet mis. Ook het bespreken van een gedegen proefperiode (stel desnoods een koopcontract op) zou nooit een probleem moeten zijn. Wanneer de verkoper moeilijk doet over een dergelijk verzoek, zou ik gelijk afhaken. Ik was voordat ik Monti kocht bij een ander paardje wezen kijken: helemaal onder de verwondingen en de beste man had maar liefst drie excuses waarom die er zaten. Paardje was net 2 gewordenen had altijd in het land gestaan. Ja, hij had er al een meisje op laten rijden, ging echt heel goed! Oh ja, en dierenartsen waren oplichters. Ik kan je zo vertellen: als ik geld teveel zou hebben, had ik dat paardje uit medelijden gekocht! Maar helaas moet ik hard werken om een paard te kunnen onderhouden.

Op Monti was ik al op de foto verliefd. Vervolgens een heel aangenaam telefonisch gesprek gehad met zijn eigenaresse. Ik ben toen een weekend in België geweest en heb hem uitgebreid mogen testen. Het was wederzijdse liefde! Ze heeft me eerlijk verteld over alle verwondingen die hij heeft (zo heeft hij een weidepaaltje door zijn kogel gehad) en haar ervaringen met hem (ze heeft zelf na een val van hem haar heup gebroken). Ze heeft me een proefperiode van een half jaar gegeven. Dan ga je al met een heel ander gevoel de (eventuele) aankoop in. Toch heb ik gezegd: hij moet goed door de keuring komen! Met liefde genees ik immers geen gebroken botten! Mocht hij later wel problemen krijgen, dat is een ander verhaal. Je kan voorstellen dat ik erg blij was toen hij met vlag en wimpel slaagde!

Oh ja, ook een tip die ik kan geven: laat je paard keuren of bekijken door iemand die veel ervaring met volbloeds heeft. Zo heeft de dierenarts de Monti gekeurd heeft ervaring met renpaarden (haar man is ook dierenarts en heeft als hobby uitgekoerste volbloeds). Ze wist goed met hem om te gaan (door omstandigheden heeft de keuring ruim 4 uur geduurd in de regen en kou: ze bleef kalm en dat merkte ik aan Monti), maar ook veel achtergrond informatie te verschaffen over veel voorkomende problemen bij uitgekoerste paarden, speciale dieettips etc.

Marike21
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:06

Jeetje wat een leuke blog is dit! Ik was een al een tijdje op zoek naar mensen die ook een Engelse Volbloed hebben (ex-koerspaard). Wat een herkenning!
Ik heb sinds 3 maanden een Engelse Volbloed. Hij heet Salvatore (8 jaar oud, ruin, ex-renpaard).
Ik heb hem overgekocht van een stal bij Duindigt. Hij geniet nu van zijn nieuwe leventje als recreatiepaard en bloeit écht op! Het is voor hem zo onwennig allemaal maar hij wil graag leren, en leert dan ook erg snel. Samen met een vriendin (die ook een Engelse Volbloed heeft, die afkomstig is van de renbaan) maken we lange buitenritten. Hij doet het erg goed, en is vrijwel voor niets bang. Ook het rijden in de bak gaat goed! Sinds enkele weken staat hij samen met Fausty op het land, en je ziet z'n plezier weer terug komen!

Ook ik geniet daarvan!

http://xmarikex.hyves.nl/album/37807265 ... usty/YhLP/

Op deze links staan mooie foto's van mijn paardje!

Liefs,

Marike

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:07


Mii_X_HarrY

Berichten: 762
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: mooiste stad achter de duinen

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:37

@ Marike21.. fausty. komt die ook van duindigt?
want ik ken ook een renpaardje die bij E. Bloem heeft gestaan.. daar heb ik ook nog ergens een fotootje van.