Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 231 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De arabier

 
Profiel   

Deel III De arabieren.

In de rensport worden ook arabieren gebruikt maar lang niet in alle landen. In veel landen is het nog steeds een raar begrip om met de ponytjes te koersen.
Veel mensen geven de voorkeur aan arabieren omdat ze iets vaster ter been zijn en iets robuuster dan het Engels Volbloed.
Omdat arabieren all-round paardjes zijn hebben zij niet zo veel moeite met het vinden van een tweede huis zodra ze uitgekoerst zijn. Veel gaan de fokkerij of de endurance in.
Een arabier is niet hetzelfde als een Engels Volbloed, al zijn ze wel familie van elkaar in zekere zin.
[ img ]
Arabierenkoers

Verder tsja? een arabier is een arabier dus daar weinig over te zeggen, de enige reden dat ze er toch bijstaan is omdat veel mensen denken dat volbloeds en arabieren hetzelfde zijn.

Uiteraard mag ook hier overige informatie erbij gezet
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 08:48 



 
Profiel   

ja, maar de naam is toch arabischvolbloed ?..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 14:39 



 
Profiel   

ze hebben altijd van die grappige kleine hoofdjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 14:41 



 
Profiel   

zucht...nee het is gewoon een arabier, niet eens een volbloed ze worden zo genoemd omdat ze er iets van weg hebben alleen uit arabië komen
die van mij heeft echter geen klein hoofdje...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 16:47 



 
Profiel   

Woogy schreef
zucht...nee het is gewoon een arabier, niet eens een volbloed ze worden zo genoemd omdat ze er iets van weg hebben alleen uit arabië komen
die van mij heeft echter geen klein hoofdje...


Ik ben het niet eens. Overal kan je lezen dat de Engelse volbloed afstamt en ontstaan is uit Arabische bloedlijnen. Wat ik daaruit opmaak is dat de Arabier of Arabische Volbloed er dus eerst was en dat de Engelse die eruit ontstaan is, eigenlijk minder 'recht' heeft op de naam 'Volbloed', niet dat mij het iets kan schelen... Uit de Arabier zijn trouwens onwaarschijnlijk veel rassen ontstaan. Ook in de stamboeken keert telkens het woord 'Volbloed' terug: AVS = Arabische Volbloeden Stamboek. Op die websites zie je telkens de woorden 'het Arabische Volbloedpaard' terugkeren.
Sorry, maar ik ben dan meer geneigd om de informatie die de officiële stamboeken geven, aan te nemen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 16:55 



 
Profiel   

avs arabisch volbloed stamboek...voor volbloed arabieren, ofwel volle arabieren.
Een volbloed wordt al een jaar of 400 100% zuiver gefokt, arabieren gaat nog weleens iets anders overheen en dan wordt het na wat generaties alleen maar arabieren weer arabier genoemd(niet elke bloedlijn hoor). maar goed noem het hoe je het wilt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 17:13 



 
Profiel   

? Er bestaan toch ook onnoemelijk veel kruisingen met de Engelse Volbloed? Er zijn toch ook onnoemelijk veel Arabieren die 100 % raszuiver zijn? De Engelse Volbloed is sowieso al voor een deel Arabisch, ze zijn eruit onstaan. Mensen hebben vaak een paard dat voor een deel Arabier is, als men dat paard dan Arabier noemt, wordt dat ook terecht afgeketst, dan kan je met dat paard zoveel Arabieren erop zetten als je wilt, het 'fokproduct' is geen 100% Arabier.
Ik zie gewoon niet in waarom volgens jou de Arabier "het recht niet heeft" om Volbloed genoemd te worden en de Engelse Volbloed (die van de Arabische afstamt) wel. Wat is de logica??

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 17:18 



 
Profiel   

ja dat dacht ik ook .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 19:37 



 
Profiel   

Ik dacht dat maar 1 van die 3 Arabische stamvaders van de TB daadwerkelijk een Arabier was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 20:04 



 
Profiel   

Dan is hij er toch nog uit ontstaan? Er was ook een Berber bij denk ik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 20:05 



 
Profiel   

Ja, da's waar (sorry, lijdt aan hersenspasme )

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 20:08 



 
Profiel   

twee arabieren en een turk(beyerly turk, godolphin arabian, darley arabian)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 20:16 



 
Profiel   

Aha

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 20:16 



 
Profiel   

en ik hoor zojuist dat er akal-theke door de fransa arabieren heen is gegooid, zo'n 6 generaties terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 20:17 



 
Profiel   

Godolphin Arabian staat zo'n beetje overal anders, bij de ene is 't een Arabier bij de ander een Berber.
Ik vraag me inderdaad ook altijd nog steeds af hoeveel er wel niet gekruisd is bij die Spaanse/Poolse enz. Arabieren.. sommigen zou je zo aan kunnen zien voor een KWPN'er oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 20:31 



 
Profiel   

Spaanse/ Poolse Arabieren zijn niet echt "rassen binnen het ras", het zijn enkel fokrichtingen. Zo wordt Aswan soms Russisch of Pools genoemd, terwijl zijn beide ouders puur Egyptisch waren...

Ik wou dit gewoon even opmerken, aangezien ik je reactie niet volledig begrijp _Summerly_ Niet verkeerd bedoeld hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-06 20:34 



 
Profiel   

In Duitsland wordt onderscheid gemaakt tussen een Arabisch Volbloed en een Arabier. Een Volbloed is zoals het woord zegt een 100% arabisch gefokt paard (met de verschillende fokrichtingen natuurlijk: Egyptisch, Iraans, Pools, Russisch, Spaans, enz). Bij een arabier zit een klein percentage vreemd bloed. Weet dat niet uit mijn hoofd, maar zal vast op de site van het Duitse Stamboek vermeld zijn.

Franse Arabieren zouden idd een percentage vreemd bloed voeren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-06 09:42 



 
Profiel   

Djilan schreef
In Duitsland wordt onderscheid gemaakt tussen een Arabisch Volbloed en een Arabier. Een Volbloed is zoals het woord zegt een 100% arabisch gefokt paard (met de verschillende fokrichtingen natuurlijk: Egyptisch, Iraans, Pools, Russisch, Spaans, enz). Bij een arabier zit een klein percentage vreemd bloed. Weet dat niet uit mijn hoofd, maar zal vast op de site van het Duitse Stamboek vermeld zijn.

Franse Arabieren zouden idd een percentage vreemd bloed voeren...


Ze voeren allemaal ander bloed.... een Rus van 1.63m is ook niet helemaal standaard en een Spanjaard met meer behang dan een Fries ook niet...

De Egyptenaren zijn nog het zuiverst gebleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-06 10:24 



 
Profiel   

En de Iraanse
Een Egyptische arabier kan tegenwoordig de 1.60m ook wel halen. Hangt niet alleen van erfelijkheid af, maar ook van het gebied waar ze opgroeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-06 11:05 



 
Profiel   

oke ik heb een 3/4 arabier , maar heet volgens jullie niet t recht om arabier genoemd te worden, hoe noem je het dan???

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-06 16:50 



 
Profiel   

een 3/4 bloed

Net zoals er halfbloeden bestaan. Als hij ingeschreven is in een ander stamboek, bijv. NRPS dan is het gewoon een NRPS'er.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-06 17:17 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Snap jij het snap ik het. mijn rarabier is als de dood voor sneeuw, en deze koersen hier eventjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-06 17:47 



 
Profiel   

Dus als ik het goed begrijp zijn Arabische volbloeden geen volbloeden meer maar zijn alleen de Engelse volbloeden alleen nog 100% Vol

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-06 17:23 



 
Profiel   

Barcelano schreef
Dus als ik het goed begrijp zijn Arabische volbloeden geen volbloeden meer maar zijn alleen de Engelse volbloeden alleen nog 100% Vol


Volgens de TS wel, volgens mij is het andersom Omdat de Engelse nooit bestaan had zonder de Arabische, die was er eerst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-06 17:37 



 
Profiel   

Beiden heten gewoon Volbloed...
Arabisch Volbloed en Engels Volbloed.
Snap niet waarom daar nou moeilijk over gedaan moet worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-06 17:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 231 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen