paardenracen - dierenmishandeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samays
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-06-06

paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 18:50

Hallo groentjes
ik ben op zoek naar wat goede argumenten voor een opstel - oorspronkelijk meer een campagne - dus ben ik maar hier gekomen omdat dit een behoorlijk omvangrijke pagina is. Nu moet ik zeggen, dat ik helemaal geen zin heb om al die info die hier staat door te lezen om mogelijk iets te vinden wat bij mijn onderwerp past, dus vraag ik het maar even zo: worden de paarden, zolang ze moeten galopperen of draven en geslagen, gejaagd en aan getrokken wordt, niet behoorlijk mishandeld? Dit valt toch wel duidelijk onder dierenmishandeling, maar ik heb hier wat argumenten vóór en tégen nodig, dus als jullie me een handje helpen (en ik weet zeker, dat jullie dat kunnen ) dan ben ik daar erg dankbaar voor.
Groet,
Timo

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:52

Nou, volgens mij is het...een beetje.
Want er zijn ook mensen die met de zweep naast het hoofd van het paard zwiepen en niet raken. Maar gewoon om hem te laten 'vluchten'.
Er zijn natuurlijk ook mensen die wel slaan..
Ik weet het niet, op de manier van de 1 vind ik het wel mishaldeling, en van de ander niet. Het ligt er, vind ik, aan hoe de ruiter is

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:52

Dus je weet je mening al als je een campagne gaat voeren?

Ik zou zeggen, ga eens kijken bij een koers / trainingsstal, dan zul je zien dat die dieren echt niet mishandeld worden. Dat zou ook niet kunnen, want als je een dier niet met respect bejegend zal hij zich echt niet zo uit de naad werken voor je hoor.

Naar mijn inzicht ZIJN er gewoon geen argumenten dat het wel dierenmishandeling zou zijn, tenminste, van mensen die weten waarover ze praten.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:05

Ik zou toch maar eens verder zoeken dan mn neus lang was, aangezien er op één pagina zelfs een paar bruikbare topics staan, o.a. viewtopic.php?f=150&t=589111

Maar is dit niet gewoon huiswerk?

Samays
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-06-06

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 19:41

rustig rustig dametjes, maar wat die ene van jullie zegt, snap ik toch even niet - paarden zijn toch "vluchtdieren". Ik dacht toch echt dat dat betekent, dat die beesten niet aanvallen maar juist op de vlucht slaan, maar die ene zegt dus, dat de paarden zich "niet uit de naad voor je werken ...". Dat is nogal onzin, die beesten zijn natuurlijk als de dood voor klappen, dus is het vanzelfsprekend dat ze gaan lopen.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:47

Nou, dan ken je die van mij niet. Ik heb er twee thuis staan die absoluut niet gevoelig zijn daarvoor. De een is er juist helemaal niet van gediend en geeft je net zo makkelijk een klap terug.

In je openingspost zeg je
Citaat:
worden de paarden, zolang ze moeten galopperen of draven en geslagen, gejaagd en aan getrokken wordt, niet behoorlijk mishandeld?
Ten eerste: hoe wordt er aan getrokken? Het slaan is absoluut geen dierenmishandeling, er zitten ook regels aan het bepaalde aantal tikken wat j ehet paard mag geven op de rechte lijn, en dat mag ook alleen met de leidsels in beide handen, niet in 1 hand. Daarbij zie ik ook niet in wat er mishandeling is als het paard gewoon hard rent. Doen ze in de natuur ook, terwijl ik ze in de natuur niet zo snel zie appuyeren of passage zie doen...

Samays
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-06-06

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 19:54

Ten eerste: hoe wordt er aan getrokken? Het slaan is absoluut geen dierenmishandeling, er zitten ook regels aan het bepaalde aantal tikken wat j ehet paard mag geven op de rechte lijn, en dat mag ook alleen met de leidsels in beide handen, niet in 1 hand. Daarbij zie ik ook niet in wat er mishandeling is als het paard gewoon hard rent. Doen ze in de natuur ook, terwijl ik ze in de natuur niet zo snel zie appuyeren of passage zie doen...

nou je ziet die beesten toch de hele tijd met de teugels strak en het bit bijna door de lippen heen schuren, en waarom is slaan dan geen dierenmishandeling? Jij gaat toch ook niet op de atletiekbaan staan om de lopers op hun reten te slaan, of wel soms? Oké, het rennen is dan niet zó erg, ik ben het met je eens, dat doen ze in de natuur ook, maar ik heb dan wel vaker jockeys gezien met maar één hand aan de teugel en de ander met een zweep aan het werken als een gek op de huid van het paard.

Samays
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-06-06

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 19:56

Nou, dan ken je die van mij niet. Ik heb er twee thuis staan die absoluut niet gevoelig zijn daarvoor. De een is er juist helemaal niet van gediend en geeft je net zo makkelijk een klap terug.

Dat komt natuurlijk gewoon, omdat die beesten aan alles al gewend zijn, hun temperament is zo doodgetrapt, dat ze een kogel naast hun kop nog niet kan schelen!

Hughes

Berichten: 20
Geregistreerd: 20-04-06

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:58

Jij durft !
Ten eerste is het KARWATSEREN en niet SLAAN.
Dit is een kunst op zich... jockeys zitten dus niet zomaar te slaan.
Een paard gaat namelijk niet harder lopen door hem pijn te doen; wel door het aan te moedigen.

Misschien kan je je CAMPAGNE beter richten op de springsport of dressuursport.
Je neemt blijkbaar niet de tijd om de verschillende topics te lezen, laat staan je te verdiepen in de sport !

Spingen over een muur van 2 meter hoog met dik 100 kilo op je rug en sporen in je ribben lijkt mij geen pretje.
En hoe denk je dat een dressuurruiter zijn paard leert piafferen ?
Door het aardig te vragen ?! Dit zijn onnatuurlijke gangen die een paard moet aanleren. Achter de schermen komen hier ook zwepen aan te pas.

Een renpaard heeft een prachtig leven, en krijgt een uitgebreide, arbeidsintensieve en dure verzorging !
Het leven van een manegepaard kan niet in de schaduw staan. Die slijten hun leven door meerdere uren per dag rondjes te sjokken met beginnende ruiters op hun rug, en teren op een paar kilo goedkoop voer.

Timo, mocht je toch nog besluiten om je te verdiepen in je campagne- onderwerp dan stel ik voor dat je onderstaande regelgeving doorneemt. Hierin staat aangegeven waaraan het karwatseren moet voldoen ( als een jockey uberhaupt tot karwatseren beluit over te gaan ).



Whip use and specification

Instruction H9 - Use of Whip
The Stewards of the Jockey Club will not tolerate abuse of the horse and consider its welfare, and the safety of the rider, to be paramount. The whip should be used for safety, correction and encouragement only and they therefore advise all riders to consider the following good ways of using the whip which are not exhaustive:

Showing the horse the whip and giving it time to respond before hitting it.
- Using the whip in the backhand position for a reminder.
- Having used the whip, giving the horse a chance to respond before using it again.
- Keeping both hands on the reins when using the whip down the shoulder in the backhand position.
- Using the whip in rhythm with the horse’s stride and close to its side.
- Swinging the whip to keep a horse running straight.
- The Stewards of the Jockey Club have asked Stewards of Meetings to consider holding an enquiry into any case where a rider has used his whip in such a way as to cause them concern and publish the following examples of uses of the whip which may be regarded as improper riding:

Hitting horses:

to the extent of causing injury;
with the whip arm above shoulder height;
rapidly without regard to their stride, i.e. twice or more in one stride;
with excessive force;
without giving the horse time to respond.
Hitting horses which are:

showing no response;
out of contention;
clearly winning;
past the winning post.
Hitting horses in any place except:

on the quarters with the whip in either the backhand or forehand position;
down the shoulder with the whip in the backhand position;
unless very exceptional circumstances prevail.
Hitting horses:

with excessive frequency.
When examining cases of Excessive Frequency, the Stewards will consider all the relevant factors such as:

whether the number of hits was reasonable and necessary over the distance they were given, taking into account the horse’s experience;
whether the horse was continuing to respond and
the degree of force that was used; the more times a horse has been hit the stricter will be the view taken over the degree of force which is reasonable.
It is emphasised that the use of the whip may be judged to be proper or improper in particular circumstances which have not been included above.

Horses will be subject to an inspection by a Veterinary Officer and he will report his findings to the Stewards; therefore trainers may be required to remove or adjust rugs or sheets.

It is further emphasised that under the Rules of Racing trainers have a responsibility for giving instructions to their riders, which should include instructions on the use of the whip, especially with horses which may weal and when employing apprentice or conditional jockeys. Owners who choose to give their riding instructions must accept a similar responsibility. Failure to give adequate instructions or giving instructions which if obeyed could or would lead to a violation of this Instruction will result in disciplinary action being taken against owners and trainers.

The Stewards of the Jockey Club warn all riders that Stewards of Meetings have been asked to exercise fully their powers under Rules 15 and 153 of the Rules of Racing in all cases of misuse of the whip, which the Stewards of the Jockey Club regard as improper riding.

Further they warn owners, trainers and riders that severe disciplinary action will be taken against any person who is found to be in breach of this Instruction resulting in serious injury to any horse.

To read our Guide to Penalties and Procedures which sets out the Racecourse Stewards' procedures following interference, the penalties and the whip rules, please click here.

Instruction H8 - Whip Specifications
Only whips which have been approved by a panel nominated by the Regulatory Board will satisfy compliance with Rule 149 (ii) in the case of whips used by Riders in Steeplechases, Hurdle races and National Hunt Flat races (‘jump races’). In approving any such whip, a panel will have regard to all the specifications set out below including the mandatory shock absorbing characteristics.

With regards to whips used in Flat races, those complying with the specification set out in paragraphs (a) to (e) below will satisfy the provisions of Rule 149 (ii).

Maximum length, including flap, of 68 cms;
Minimum diameter of 1 cm.

The only additional feature which may be attached to the whip is a flap. If a flap is attached it must fall within the specifications below:


A maximum length of flap from the end of the shaft of 10 cms;
A maximum width of the flap of 4 cms, with a minimum width of 2 cms;
The flap from the end of the shaft must not contain any reinforcements or additions.
There shall be no binding within 23 cms of the end of the flap;
The contact area of the shaft must be smooth, with no protrusion or raised surface, and covered by shock absorbing material throughout its circumference such that it gives a compression factor of at least 6mm;
The flap must have similar shock absorbing characteristics to that of the contact area;
The weight must not exceed 160 gms.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:58

Samays schreef:
nou je ziet die beesten toch de hele tijd met de teugels strak en het bit bijna door de lippen heen schuren, en waarom is slaan dan geen dierenmishandeling? Jij gaat toch ook niet op de atletiekbaan staan om de lopers op hun reten te slaan, of wel soms? Oké, het rennen is dan niet zó erg, ik ben het met je eens, dat doen ze in de natuur ook, maar ik heb dan wel vaker jockeys gezien met maar één hand aan de teugel en de ander met een zweep aan het werken als een gek op de huid van het paard.


Dieren Geen beesten.
De teugels staan straks omdat ze contact hebben met het bit, dat heeft te maken met de balans. Door de lippen heenschuren? Onzin.
Atletiek is iets heel anders als paardensport, dat is appels met peren vergelijken. Mensen doen het nog altijd vrijwillig, paarden doen het voor ons.
Jockeys is een ander verhaal, die mogen wel met 1 hand, maar ook daar zijn er regels. Maar er wordt lang niet altijd op het paard zelf geslagen.

Mocht je nog eens een echte koers willen zien:
http://www.xs4all.nl/~justy/videopagina.htm
en anders:
viewtopic.php?f=150&t=600121

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:00

Samays schreef:
Dat komt natuurlijk gewoon, omdat die beesten aan alles al gewend zijn, hun temperament is zo doodgetrapt, dat ze een kogel naast hun kop nog niet kan schelen!


Jij durft! Ik denk trouwens dat ik maar stop met uitleggen, want volgen smij wil jij gewoon geen argumenten horen, jij wil gewoon even lekker lopen stoken. Veel plezier.

Samays
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-06-06

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 20:04

bedankt hughes, dat had ik nodig

kibbeling

Berichten: 380
Geregistreerd: 15-02-04

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:06

Samays schreef:
Ten eerste: hoe wordt er aan getrokken? Het slaan is absoluut geen dierenmishandeling, er zitten ook regels aan het bepaalde aantal tikken wat j ehet paard mag geven op de rechte lijn, en dat mag ook alleen met de leidsels in beide handen, niet in 1 hand. Daarbij zie ik ook niet in wat er mishandeling is als het paard gewoon hard rent. Doen ze in de natuur ook, terwijl ik ze in de natuur niet zo snel zie appuyeren of passage zie doen...

nou je ziet die beesten toch de hele tijd met de teugels strak en het bit bijna door de lippen heen schuren, en waarom is slaan dan geen dierenmishandeling? Jij gaat toch ook niet op de atletiekbaan staan om de lopers op hun reten te slaan, of wel soms? Oké, het rennen is dan niet zó erg, ik ben het met je eens, dat doen ze in de natuur ook, maar ik heb dan wel vaker jockeys gezien met maar één hand aan de teugel en de ander met een zweep aan het werken als een gek op de huid van het paard.



pffff waarom reageer ik eigenlijk ?????????? ga ook zeker niet in discussie, want deze is al zo vaak gevoerd (kijk toch maar even wat andere topics na) ja er word indd wel eens geslagen, zal het zeker niet ontkennen....wat weer heeeeeeeeeel iets anders is '' als een gek werken op de huid van een paard''. het slaat,naar mijn mening, nergens op om het te gaan vergelijken met een atletiek baan! het is een MENSENsport...dat zijn paarden. je kan het naar mijn idee wel gaan vergelijken met andere takken van de PAARDENsport en dan denk ik dat het allemaal hetzelfde blijft. ook in die takken hebben ze allerlei foefjes en trucjes om een paard beter te laten presteren ......en ik kan je zeggen ook die zijn niet natuurlijk! dus als je de dan toch iets mishandeling wil noemen, zou het de paardensport in zijn algemeen moeten zijn....en niet de rensport meer dan andere takken.

Samays
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-06-06

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 20:07

hoe weet je dan, dat de paarden voor ons WILLEN lopen?

kibbeling

Berichten: 380
Geregistreerd: 15-02-04

Re: paardenracen - dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:12

WendyBZ schreef:
Samays schreef:
Dat komt natuurlijk gewoon, omdat die beesten aan alles al gewend zijn, hun temperament is zo doodgetrapt, dat ze een kogel naast hun kop nog niet kan schelen!


Jij durft! Ik denk trouwens dat ik maar stop met uitleggen, want volgen smij wil jij gewoon geen argumenten horen, jij wil gewoon even lekker lopen stoken. Veel plezier.



dat idee kreeg ik inderdaad ook!! de reacties van hem zijn me een beetje te oppervlakkig en kortzichtig voor iemand die informatie wil.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:39

Samays, huiswerktopics op bokt zijn verboden.

Verder heb ik zo het vage vermoeden dat je niks met paarden hebt, en hier denk op eenvoudige wijze aan informatie te komen. Zo werkt het niet.

Derhalve (huiswerktopic) een slotje...