Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rooney

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Ermelo

Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:01

Hallo, misschien dat iemand een oplossing of tip heeft voor mijn probleem. Ik heb 3 jaar geleden een ruin gekocht, deze kwam van de renbaan. Nu is hij 6 jaar en zijn conditie is zeer verbeterd, hij was ziek toen ik hem kocht, dat wist ik niet. Nu krijgt hij, als ik buiten rij, het ineens op zijn heupen als we aan het galopperen zijn. Hij trekt zijn hoofd naar beneden en gaat er als een idioot vandoor, zonder aanleiding. Met geen mogelijkheid is hij dan te stoppen, om te trekken of te sturen. Daarna is er niks aan het handje, als ik dan weer wil galopperen probeert hij het weer en dan kan ik hem voor zijn. Wie kan mij helpen? Ik ben nu ook bezig om alleen met hem naar buiten te gaan, maar zo zie ik het niet zitten..

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:15

Probeer het van tevoren aan te voelen..
Als je gaat galoperen, probeer hem dan ook wat nageeflijk te laten lopen. Hem de kans niet te geven.
Ook hele kleine stukjes galop.. Dus van draf naar galop, en na 5 meter ofzo weer terug in draf.

En áls hij ervandoor gaat, kun je (als noodrem, dit moet je van tevoren oefenen, anders ga je plat!!) met 1 hand over je knie heen, dan 'trek' je hem om.. Als zijn hoofd niet naar voren wijst, kan hij ook niet zo hard rennen..

Veel succes ermee!

Rooney

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:30

Nou hij doet het heel plotseling en dan ben ik te laat, en echt! ik heb het omtrekken al geprobeerd, maar dat lukt echt niet. Ik rijd al 16 jaar paard en heb ook al `probleem` paarden gehad en heb al wel de nodige ervaring, maar dat lukt echt niet.

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:33

Hmms, vaag.. Verward
Gooi je dan ook je 'gewicht in de strijd'? (daarmee bedoel ik dat je met je hele lijf omdraait) want dan heeft hij weinig keus..
Zagen ben ik enorm op tegen, maar als het voor je eigen+paard de veiligheid is.. Maar dat zul je dan ook wel geprobeerd hebben..

In ieder geval succes ermee, klinkt niet zo prettig!!

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:08

Dat komt me wel bekend voor. Mijn paard heeft dat ook een paar keer gedaan, ineens de turbo eronder en weg. Omtrekken lukt mij dan ook niet. Alsof er ineens een schakelaar om gaat.
Hoe gaat het voor de rest met galopperen? In de bak, of achter andere paarden aan. Galoppeert hij dan wel ontspannen?

Ik zit er zelf aan te denken om eens een slotteugel te kopen, en die boven aan de ringen van het zadel vast te maken in plaats van tussen de benen. Dan heb je in ieder geval twee keer zoveel kracht om hem om te trekken. Zal voor het paard niet anders zijn dan een normale teugel. Ik denk zelfs nog wat rustiger in de mond.

Rooney

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:22

Ik ben ook in principe tegen zagen maar op dat moment, probeerde ik alles, en zelfs daar gaf hij geen gehoor aan. Voor de rest met galopperen gaat het gewoon goed. En na hij ervandoor is gegaan ben ik achter een paard gaan galopperen en na veel strijd ging het wel redelijk, mijn handen waren kapot van het tegen houden. Ik heb zelf geen ervaring met een slotteugel, ik heb ook geen ringetjes aan mijn zadel... Misschien maar eens proberen hem op de renbaan te laten lopen en hopen dat hij niet meer als 10e eindigt haha

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:26

Je zegt dat je paard juist van de renbaan af komt, daar kan dit gedrag vandaan komen. Best kans ook dat als jij druk op de teugels zet hij harder gaat rennen.

Er zijn hier op Bokt wel meer mensen met ex-renpaarden en vergelijkbare problemen. Misschien kun je hen benaderen Lachen.

Ik zal dit topic voor je verplaatsen naar dit onderdeel op Bokt, wellicht krijg je gerichtere adviezen.

Rooney

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:55

Mijn paard was 3 toen ik hem kocht, dat jaar had hij nog op de baan gelopen. Maar nu, 3 jaar later, begint hij deze kuren te vertonen. Zou het toch nog iets van vroeger zijn?? Ik ben niet anders gaan rijden, dus ik denk niet dat het met de druk van de teugels te maken heeft...

JIDO
Berichten: 363
Geregistreerd: 05-03-06

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:13

Wat Apple zegt klopt, wanneer je een ex-(ren)koerspaard te hard terug neemt of te veel vraagt dan bestaat de kans dat hij/zij zal gaan versnellen of trekken, en hoe meer jij terug trekt hoe harder hij/zij gaat trekken.
Het is natuurlijk een volbloed en deze zijn tijdens deze jaargetijde altijd zeer fris Haha!
Ik weet niet wat en hoeveel je voert maar dat kan ook een reden zijn dat hij/zij van die uitbarstingen hebben........

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:38

hoe heet je paard eigenlijk? en ja,.. misschien heeft je paard even zijn gekke perioden ofzo? of ergens last van

Goof

Berichten: 28956
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:53

Misschien voorlopig niet galopperen buiten, maar enkel draven?
Als je een tijdje niet gegaloppeerd hebt buiten is hij het geintje straks misschien wel vergeten en gata het wel goed/ beter.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:46

Probeer hem eens weer van de grond af. Zet hem aan de longe en laat hem weer reageren op stemhulpen.

Bij Dravers en Volbloeden is het inderdaad zo ... Hoe meer druk je in de mond legt hoe harder ze gaan.
Probeer wel ten alle tijd iets druk te houden in de mond, maar gewoon niet teveel en ga veel met je gewicht werken. Ga afremmend op je paard zitten als je het voelt aankomen. Buikspieren naar achteren opspannen tot aan je knieen. Vingers tegelijkertijd spannen en ontspannen aan de teugels en rustig spreken tegen je paard.
Reageert ze hier op natuurlijk belonen met je stem.

arjaaaaa
Berichten: 650
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:52

Misschien helemaal geen goede oplossing voor jouw paard, maar mijn paard deed dit ook en toen heb ik hem extra voorwaarts gereden en daarna het roer weer over genomen. Door het voorwaarts drijven wist m'n paard weer dat er iemand op z'n rug zat.(k heb geen renpaard)
Na drie keer dit gedaan te hebben was het er vandoor gaan over.

nodenka

Berichten: 568
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:55

Mijn paard mocht van zijn vorige eigenaar op echt elk grasprietje galopperen en ook echt hard!
Toen ik mijn paard dus kreeg dacht hij dat hij dat bij mij ook mocht, nou mooi niet dus, heb eerst 2 jaar gewoon niet buiten gegalopeerd, nu galoppeer ik alleen achter iemand en waarvan ik weet dat hij er niet voorbij komt, en alleen hand galop en ook niet telkens op dezelfde plaats. (soms wel eens wat harder, maar dat komt weinig voor, want dan krijgt hij de kolder in zijn kop en is hij dus ook echt weg).

Vorig jaar is schrok hij ergens van en ging hij er dus in volle rengalop vandoor, niet meer te houden, over het asfalt en maar blijven gaan, als ik dan aan mijn teugels zit, gaan we alleen nog maar harder, hem om trekken lukt dus ook niet.
Op een gegeven moment terug gekregen met mijn zit en omdat hij een beetje moe werd.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:03

Ik heb zelf ook een draver, heb er alleen nog niet opgezeten.
Maar de vorige eigenaar vertelde dat als een renpaard op de baan gelopen heeft, hij een ding leert teugels strakker is LOPEN!!!

Mighty gaat als we straks beginnen met rijden, bitloos.
En inderdaad wat hier boven al gemeld is voorlopig blijven stappen en draven.

Maar nog even een vraag aan jou... staat hij bij jou op stal of in een weiland, dit kan namelijk ook nog wel eens het probleem zijn.
Een paard wat bv altijd op stal staat en alleen naar buiten mag om te rijden wil wel eens de neiging hebben om zijn benen te gaan trekken.

Verder zou je heel veel tips kunnen krijgen op http://www.draverspraat.nl/forum/index.php

Daar zitten mensen met alleen maar dravers.

Rooney

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:34

Hallo allemaal, bedankt voor alle goede tips! Ik wil nog even zeggen dat ik geen draver heb, zoals het misschien bij sommige overkomt. Mijn paard staat zoveel mogelijk buiten, elke dag en s avonds op stal. En ik rijd mijn paard juist heel losjes, dus daaraan ligt het niet. Mijn paard is juist getraind met de stem, daar reageerde hij dus niet op. Ik voel het niet aankomen, hij doet het vanuit het niets, bijna alles wat hier naar voren komt heb ik al geprobeerd. Het is net of hij als we aan het galopperen zijn, ineens zijn ei kwijt moet. Met longeren heeft hij totaal geen probleem en het is ook niet zo dat hij het altijd doet met galopperen... Ik hoop dat het puber gedrag is en het zo weer over is, op naar het mooie/warme weer dan is hij iig iets rustiger haha. Haha!

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:50

mmmmh je manier van omgang zou het dus niet kunnen zijn...
Heeft hij misschien pijn? (je zou hem een keer kunnen laten kijken door een osteopaat voor de zekerheid)

Maar je hebt geen draver en toch komt hij van de renbaan... vertel vertel!! Haha!

WendyBZ

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:15

annebe schreef:
Maar je hebt geen draver en toch komt hij van de renbaan... vertel vertel!! Haha!


renpaard=renbaan
draver=drafbaan
Beide koerspaarden Knipoog

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:27

Citaat:
renpaard=renbaan
draver=drafbaan
Beide koerspaarden


Ja duidelijk Haha!
Maar vertel mij nou eens wat voor merk die paarden nou zijn (wat ik gelezen heb, zijn het veel al franse/duitse dravers, engels/amerikaans volbloeden)

Wendy@ Even heeeel offtopic... waar heb je die hackemore gekocht????

Rooney

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 13:50

Hahaha bedankt Wendy BZ, en mijn paard is een engels volbloed

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:39

MissEvil schreef:
Probeer het van tevoren aan te voelen..
Als je gaat galoperen, probeer hem dan ook wat nageeflijk te laten lopen. Hem de kans niet te geven.
Ook hele kleine stukjes galop.. Dus van draf naar galop, en na 5 meter ofzo weer terug in draf.

En áls hij ervandoor gaat, kun je (als noodrem, dit moet je van tevoren oefenen, anders ga je plat!!) met 1 hand over je knie heen, dan 'trek' je hem om.. Als zijn hoofd niet naar voren wijst, kan hij ook niet zo hard rennen..

Veel succes ermee!

Uhh in rengalop trek je hem niet om
En mijn ex-renner loopt altijd met zijn hoofd naar links in de galop. Dus of ik heb een uitzonderlijk paard of paarden kunnen wel met hun hoofd in een andere richting lopen Knipoog

En nog iets, een renpaard gaat niet harder lopen als jij harder aan de teugels trekt. Wat ze bedoelen te zeggen is dat een renpaard de druk op de teugels nodig heeft om voluit te gaan, gewone spanning op de teugels dus. Maar losgooien in dat tempo is natuurlijk ook levensgevaarlijk...
Mijn paard deed het andersom, gooide zijn kop kaarsrecht in de lucht en ging er dan vandoor.

Semmy_love
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:47

je kan ook een hackemore proberen ( hoofdstel )
dat werkt heel vaak.
Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 02:59

Bij die van mij werkte dat dus niet

Rooney

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 13:50

We zijn gister de hei op geweest, maar heb niet alles kunnen proberen aangezien het andere paard ineens kreupel liep. Ik hou jullie op de hoogte. ps kan iemand mij zeggen hoe ik mijn foto´s en een plaatje in mijn profiel krijg??

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:03

hoi
ik heb een draver en die heeft ook echt gekoerst enzo. die heeft ongeveer hetzelfde, maar dan in draf. hihi. ik heb hem bijna 3 jaar geleden gekregen en daarvoor heeft hij zeker 4 jaar en misschien meer, niet op de drafbaan gelopen, maar hij heeft het nog steeds. vooral op het strand, dan is hij helemaal druk en niet meer te houden, zeker niet als er andere paarden bij zijn, want dan krijgt hij waarschijnlijk een wedstrijd gevoel. ik denk dat het er toch een beetje bij hoort. ze zijn zo opgevoed en paarden vergeten dat niet snel, zeker niet als ze er verkeerde herinneringen aan hebben (waarschijnlijk heeft mijn paard dat, want hij is kopschuw en heel erg bang voor de zweep). als ik jou was zou ik buiten niet gaan galopperen en alleen maar stappen en draven.