Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:07

Is je dierenarts bereid tot inslapen? Dat is misschien wel de grootste vraag. Als deze dat is aan de hand van zijn diagnose dan is het natuurlijk een optie als je paard pijn heeft.

Maar je zal niet de eerste zijn waarbij de dierenarts dat niet van plan is te doen zonder duidelijke diagnose.

Sabri

Berichten: 1393
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:09

Hoewel ik niks heb tegen readingen denk ik dat je dat niet moet gaan gebruiken voor medische info. Sterker nog, zoiets mag ook niet bij mensen want je bent geen medicus!
Daarvoor zijn dierenartsen niet voor niks jarenlang in opgeleid!
Het punt van readingen is vaak dat het totaal niet objectief te controleren valt. Misschien was degene die aan readen was zelf wel moe!
En om dan dit als referentiekader te gebruiken?

Kijk als jij je paard naar de slager wilt doen omdat je er zelf moe van wordt en zo draver niet meer te verkopen valt is aan jou.

Maar hou alsjeblieft op mbt dat hij 'moe' zou zijn.
En ook nog eens 'in leven voor jou' wil blijven. Vreselijk! Hou op zeg!!

Haal er twee onafhankelijke dierenartsen bij, laat bloed trekken, foto's maken en als blijkt dat het dier 'op' is en continue pijn heeft wat niet meer te herstellen dan kun je inderdaad na gaan denken over hem te laten gaan.

Het is alsof je doet dat 16 zoiets is als 26???
Ik dacht echt een oud dun moe paard te zien en dan zet je er foto's bij van een krachtig paard. Die genoeg energie en misschien wel wat te hoog in zijn energie is voor jou en misschien ben jij zelf daar 'moe' van. Als ik naar jou kijk 'zie' ik een enigzins onzeker meer zorgzaam persoon die beinvloedbaar is, en in die zin moeite heeft zelf beslissingen te nemen. Mogelijk is er een 'kind' / een ander plan in het spel waardoor het paard moet wijken, waar het paard debet aan is. Ik zie ook dat het paard een sterke leider nodig heeft en daar lijkt het bij jou net aan kracht te ontbreken.
Dat is mijn reading. Ik ben namelijk ook iemand die paranormaal begaafd is, readingen doet en dit is mijn indruk van de foto's! :Y)
Bij mij hoef je er geen x bedrag voor te betalen, ben benieuwd hoeveel je voor die zgn reading betaald hebt..
En het is mijn indruk, op basis van mijn gevoel bij de foto's, dat absoluut niet klopt dat het paard moe is!
Volgens mij hoef je daar niet eens paranormaal te zijn om te zien dat dit niet om een ziek moe paard gaat!

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:47

Zijn dit toevallig oude foto's ?
Zo ja.....maak dan eens nieuwe vandaag !

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:04

Lief dat je naar je paard luistert en ook de moeite hebt genomen om een sensibel iemand er naar te laten kijken.
Als je er voor open staat kan een paard je heel veel vertellen hoe het zich voelt.
Paard is heel duidelijk het is genoeg.
Paarden leven in het heden en kunnen niet in de toekomst plannen.
Oud zijn heeft geen leeftijd en dit paard laat los van zijn leeftijd zien dat het genoeg is.
En inderdaad een zorgzame eigenaar. O ja je eerste gevoel is altijd het beste.

Zebrastreep

Berichten: 9752
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:18

Sabri schreef:
Hoewel ik niks heb tegen readingen denk ik dat je dat niet moet gaan gebruiken voor medische info. Sterker nog, zoiets mag ook niet bij mensen want je bent geen medicus!
Daarvoor zijn dierenartsen niet voor niks jarenlang in opgeleid!
Het punt van readingen is vaak dat het totaal niet objectief te controleren valt. Misschien was degene die aan readen was zelf wel moe!
En om dan dit als referentiekader te gebruiken?

Kijk als jij je paard naar de slager wilt doen omdat je er zelf moe van wordt en zo draver niet meer te verkopen valt is aan jou.

Maar hou alsjeblieft op mbt dat hij 'moe' zou zijn.
En ook nog eens 'in leven voor jou' wil blijven. Vreselijk! Hou op zeg!!

Haal er twee onafhankelijke dierenartsen bij, laat bloed trekken, foto's maken en als blijkt dat het dier 'op' is en continue pijn heeft wat niet meer te herstellen dan kun je inderdaad na gaan denken over hem te laten gaan.

Het is alsof je doet dat 16 zoiets is als 26???
Ik dacht echt een oud dun moe paard te zien en dan zet je er foto's bij van een krachtig paard. Die genoeg energie en misschien wel wat te hoog in zijn energie is voor jou en misschien ben jij zelf daar 'moe' van. Als ik naar jou kijk 'zie' ik een enigzins onzeker meer zorgzaam persoon die beinvloedbaar is, en in die zin moeite heeft zelf beslissingen te nemen. Mogelijk is er een 'kind' / een ander plan in het spel waardoor het paard moet wijken, waar het paard debet aan is. Ik zie ook dat het paard een sterke leider nodig heeft en daar lijkt het bij jou net aan kracht te ontbreken.
Dat is mijn reading. Ik ben namelijk ook iemand die paranormaal begaafd is, readingen doet en dit is mijn indruk van de foto's! :Y)
Bij mij hoef je er geen x bedrag voor te betalen, ben benieuwd hoeveel je voor die zgn reading betaald hebt..
En het is mijn indruk, op basis van mijn gevoel bij de foto's, dat absoluut niet klopt dat het paard moe is!
Volgens mij hoef je daar niet eens paranormaal te zijn om te zien dat dit niet om een ziek moe paard gaat!



Een beetje overdreven reactie , ik zou het zelf echt niet leuk vinden om zo'n reactie te ontvangen als het om mijn paard zou gaan. Als je goed leest zegt de TS een paar berichten terug dat er meerdere malen een dierenarts bij is geweest.

TS kent het beestje zelf het beste , je kan echt wel zien als een dier er klaar mee is en op is. Als het paard dat nu laat zien en de TS voelt dit ook zo en medisch is er geen uitkomst kan het troost aan mensen geven om het in de alternatieve hoek te zoeken.

Kijk ik geloof persoonlijk ook niet in readings. Ik zou het bij mijn dieren ook niet gaan gebruiken. Maar als iemand er na het bezoek van de dierenarts er baat bij heeft lekker laten gaan toch? Het zijn niet jouw paarden waarbij je waarschijnlijk zo te lezen andere keuzes maakt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:25

Het is jouw paard en we zien niks hier, er komt geen duidelijke diagnose, dus daar kan niemand je bij helpen of het al tijd is.

We hebben jonge paarden moeten laten gaan en pas in Mei onze merrie van 29. Leeftijd zegt dus niks, maar 16 is echt niet oud.

Die reading klinkt echt als behoorlijke geldklopperij. Ze maakt zich zorgen om jou? Dat heeft die reader leuk aangepakt.......wat een grote onzin, echt, sorry. Besteed je geld aan een goede veearts die vooral paarden doet.

Er is ook geen goede veearts die dit paard zomaar gaat laten inslapen. Dan moeten er toch echt wel wat onderzoeken zijn gedaan, een duidelijke diagnose zijn of iets acuuts.

Inslapen is niet naar, maar het kan per paard verschillen. En de ene veearts doet eerst sedatie en de andere juist niet. Onze laatste merrie van 29 heeft echt heel erg gevochten en dat was niet fijn. We hebben ook een jonger paard gehad die niet ging. Maar de anderen gingen netjes en rustig.

Staart afknippen is je eigen keus en moet een lange pluk zijn als je er iets mee wilt doen. Kan voor het inslapen, maar ook daarna.
Wat je verder wilt, is je eigen keus. Rendac standaard of met de trailer apart of cremeren.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:27

Volg je gevoel TS, jij kent je paardje het beste. Moedig besluit, ik wil je veel sterkte wensen en geniet lekker nog komende tijd van je maatje. Prachtige foto's.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:28

Sorry maar lezen jullie wel alles ??? TS heeft al aangegeven dat er een arts bij is geweest en dat het dier op is.

Zij kent haar paard het beste en zoekt via die reading alleen bevestiging van wat ze eigenlijk al weet.
Wie is Bokt om te bepalen wat wel of niet oke is.

Sommige paarden zijn oud met 15, anderen met 20, mijne met 34, ieder dier is anders

Als de arts van TS aangeeft dat het diertje op is zal deze arts ook geen bezwaar maken tegen inslapen lijkt mij.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:29

ElCamino schreef:
Sorry maar lezen jullie wel alles ??? TS heeft al aangegeven dat er een arts bij is geweest en dat het dier op is.
Zij kent haar paard het beste en zoekt via die reading alleen bevestiging van wat ze eigenlijk al weet.
Wie is Bokt om te bepalen wat wel of niet oke is.

Als de arts van TS aangeeft dat het diertje op is zal deze arts ook geen bezwaar maken tegen inslapen lijkt mij.


Nee, dat zegt veel te weinig, zeker voor inslapen. Dat doet een veearts ook niet na een keertje te hebben gekeken. Dan zou het paard nu echt heel lamlendig moeten staan.

En bokt oordeelt, omdat TS hier komt vragen........

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:32

ElCamino schreef:
Sorry maar lezen jullie wel alles ??? TS heeft al aangegeven dat er een arts bij is geweest en dat het dier op is.

Zij kent haar paard het beste en zoekt via die reading alleen bevestiging van wat ze eigenlijk al weet.
Wie is Bokt om te bepalen wat wel of niet oke is.

Sommige paarden zijn oud met 15, anderen met 20, mijne met 34, ieder dier is anders

Als de arts van TS aangeeft dat het diertje op is zal deze arts ook geen bezwaar maken tegen inslapen lijkt mij.

TS heeft aangegeven dat er een DA bij is geweest, niet dat die vind dat het dier op is. Dat vindt de reader.

Vandaar dus mijn vraag staat de DA er achter.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:34

Niet durven liggen vanwege moeilijk kunnen opstaan vind ik wel een reden om een paard in te laten slapen. Alleen zou ik wel willen weten waarom mijn paard zo'n moeite heeft met opstaan.
En dan met beeldvorming. Dus naar een goede kliniek om een en ander in beeld te brengen met röntgen, echografie, enz. En pas op basis van een goed onderbouwde diagnose de keuze maken om afscheid te nemen of te gaan behandelen.

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb mijn haflinger ook naar de kliniek gebracht. Daar kwam een blessure uit die niet te genezen is. Dat is nu 2 jaar geleden en ik heb vorig jaar en dit jaar opnieuw foto's laten maken om het proces te kunnen monitoren. 2 jaar geleden was de prognose ronduit slecht. Maar nu zijn we 2 jaar verder en blijkt dat de blessure stabiel is. Beter wordt het niet, maar hij kan hier volgens de dierenarts wel oud mee worden. Ik moet hem wel blijven monitoren.
Ik ben heel blij dat ik hem op pensioen heb gezet om te kijken hoe het zich zou ontwikkelen. Inslapen kan altijd nog. En als blijkt dat hij geen paardwaardig leven meer heeft, dan is het klaar. Maar voorlopig is het een semi-actief pensioen met een paar keer per week een stapritje en verder gewoon lekker paard zijn in onze equihabitat.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zou pas een paard in kunnen laten slapen als ik weet wat er is en op basis daarvan de keuze maak.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:36

TS vraagt advies over zaken waar ze rekening me moet gaan houden mbt inslapen, spulletjes achterhouden, wat ze nog wil doen...
TS heeft de keus eigenlijk al gemaakt..

Ze vraagt niet of ze nog naar een arts moet, of ze nog andere dingen moet gaan ondernemen...
ze vraagt wat ze er verder mee moet.

TS zegt wel degelijk dat haar paar slijtage heeft en op is als je haar bericht lest wat de arts heeft gezegd na de openingspost.

Waarom wil iedereen altijd dat mensen verder gaan met lopen proberen en testen...
Als je te snel beslist volgens Bokt is het niet goed, dan neem je te snel afscheid en moet je verder zoeken....
Wanneer je alles uit de kast trekt is het ook weer niet goed want dan ga je te lang door volgens bokt...

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:42

TS, alleen jij kunt dat bepalen in samenspraak met je DA. Ik zei altijd bij mijn twee laatste pony's, als er één gaat, gaat de ander ook, dat heb ik ook besproken met mijn DA en zo is het ook gegaan. Ik wilde de overblijvende pony het niet aandoen om alleen te staan of om nog te verhuizen. Zelf wilde ik geen (oude) pony meer erbij want je krijgt alle kwaaltjes er ook gratis bij natuurlijk. Toen het eenmaal zover was, was het even slikken. Maar ze zijn samen gegaan, ze hebben samen de spuiten gekregen en zijn bij elkaar gaan liggen en samen vredig heengegaan. De één was echt op, had veel pijn en kon niet meer verder, de ander was al ouder en had wat ouderdomskwaaltjes.

Als je het zo leest klinkt ook mijn bericht heel kort door de bocht, wilt niet zeggen dat er niet over nagedacht is en het niet veelvuldig besproken is met mensen die er daadwerkelijk een mening over mogen/ kunnen hebben. Dat is hier ook het geval TS, wij lezen wat jij deelt maar niet alles eromheen.

hahahatsjoe

Berichten: 2390
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:43

superpony schreef:
Die reading klinkt echt als behoorlijke geldklopperij. Ze maakt zich zorgen om jou? Dat heeft die reader leuk aangepakt.......wat een grote onzin, echt, sorry. Besteed je geld aan een goede veearts die vooral paarden doet.


Jij hebt kennelijk geen idee... Toen ik bij mijn paard die reading liet doen zei die mevrouw dingen over een collega van mij die mijn leven tot een hel maakten waar zij niets van kon weten. Ze kon dat alleen van mijn paard weten, ik heb haar niets verteld. En de plek waar zij zei dat de pijn toen bij mijn paard zat, bleek ze gelijk in te hebben. Gek dat Krijn van Muiswinkel, destijds een van de beste artsen van Emmeloord, aangaf dat zij wel vaker met mijn reading mevrouw werkten en dat zij altijd gelijk had.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:45

ElCamino schreef:
TS vraagt advies over zaken waar ze rekening me moet gaan houden mbt inslapen, spulletjes achterhouden, wat ze nog wil doen...
TS heeft de keus eigenlijk al gemaakt..

Ze vraagt niet of ze nog naar een arts moet, of ze nog andere dingen moet gaan ondernemen...
ze vraagt wat ze er verder mee moet.

TS zegt wel degelijk dat haar paar slijtage heeft en op is als je haar bericht lest wat de arts heeft gezegd na de openingspost.

Waarom wil iedereen altijd dat mensen verder gaan met lopen proberen en testen...
Als je te snel beslist volgens Bokt is het niet goed, dan neem je te snel afscheid en moet je verder zoeken....
Wanneer je alles uit de kast trekt is het ook weer niet goed want dan ga je te lang door volgens bokt...

Dan lezen wij beide wat anders, ik lees enkel misschien en waarschijnlijk en nergens dat de DA heeft gezegd ik adviseer inslapen.

Ze hoeft van mij niet door te dokteren en ik ben van mening dat je eerder te laat bent dan te vroeg.

Máár je zult wel je DA achter je moeten hebben staan anders blijft enkel de slager over als optie. Ze zal niet de eerste zijn die na lang wikken en wegen besloten heeft in te slapen en dat de DA zegt maar ik vind dat niet nodig dus ik doe het niet.

Bij mij is het bij beide paarden zo gegaan,

Paard is op basis van klinisch onderzoek en beeldvorming afgekeurd en in overleg met de dierenarts is toen besloten tot inslapen. Een paard merkt niet dat het over is een paard leeft met de dag. Dus voor het paard hoef je er ook niet nog een fijne afscheidstijd van t emaken. Ik zou zeggen hou het voor het paard zo normaal mogelijk. Gewoon zijn dagelijkse routine. Laat nog wat mooie foto's maken.

Ik heb wel een stukje haar afgeknipt en het halster bewaard maar ik heb daar nooit wat mee gedaan... Dus dat is ook net wat je zelf prettig vindt.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:47

ElCamino schreef:
TS vraagt advies over zaken waar ze rekening me moet gaan houden mbt inslapen, spulletjes achterhouden, wat ze nog wil doen...
TS heeft de keus eigenlijk al gemaakt..

Ze vraagt niet of ze nog naar een arts moet, of ze nog andere dingen moet gaan ondernemen...
ze vraagt wat ze er verder mee moet.

TS zegt wel degelijk dat haar paar slijtage heeft en op is als je haar bericht lest wat de arts heeft gezegd na de openingspost.

Waarom wil iedereen altijd dat mensen verder gaan met lopen proberen en testen...
Als je te snel beslist volgens Bokt is het niet goed, dan neem je te snel afscheid en moet je verder zoeken....
Wanneer je alles uit de kast trekt is het ook weer niet goed want dan ga je te lang door volgens bokt...


Het is waarschijnlijk slijtage, dat is wat de dierenarts zegt. De reader zegt dat het paard op is. Voor mij zou dat niet genoeg zijn, ik zou die slijtage wel bevestigd willen zien. SI, bekken en heup kan met een inwendige echo in beeld gebracht worden. Dat is met 1 onderzoek in beeld te brengen en kost nog geen 300 euro. En heeft dus niet met oneindig doormodderen te maken, maar met een keuze maken op onderbouwd onderzoek.

TS vraagt:
Citaat:
En nou komt het lastige, het is natuurlijk aan mij om te beslissen wanneer ze mag gaan. Maar hoe beslis je dat? En hoe kan ik haar het gevoel geven dat ik het verschrikkelijk vind, maar het goed is zo? Hoe weet ik zeker dat ik in deze weken (of maand(en)?) nog doe wat ik met haar wil doen en niet over een jaar denk 'had ik maar'...


Hieruit klinkt niet dat ze de keuze al heeft gemaakt, maar juist zoekende is hoe ze de keuze kan maken.
En daar krijgt ze dus ook antwoord op.

TS: ik wens je veel wijsheid en sterkte toe. Bedenk dat jij degene bent die de verantwoordelijkheid heeft voor je paard en dat jij de keuze mag maken. En waar die grens ligt kan alleen jij bepalen.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:50

Ts ik vind het vervelend dat je je moet verantwoorden waarom je deze keuze wil maken.
Volgens mij is het paard van de ts niet fit meer en heeft de reading dat voor haar bevestigd voor hoeveel dat waard is.

Als de dierenarts je in deze keuze steunt is dat prima.

Ik kwakkel al een tijdje tegen deze keuze aan bij mijn ruin. Daarvan weet ik dat hij spondylose heeft over meerdere ruggenwervels. Dierenarts gaf 2 jaar geleden aan dat hij nog prima in de weide kon tot ik het idee kreeg dat hij pijn heeft.
Langzaam krijg ik dat meer, zijn plekje op top van de kudde is weg, hij blijft lastig op gewicht en is niet meer die speelse ruin die hij was. Het zijn kleine dingen die je normaal gewoon op een ouder paard zou schuiven.
Ik heb van de winter gezegd dat dit zijn laatste zomer wordt omdat hij met warm weer zich beter voelt. Nu het najaar voor mijn gevoel dichtbij komt ben ik aan het denken wanneer en de regel dingen uitzoeken doen echt zeer.

Ts het klinkt alsof je deze keuze maakt uit de liefde voor je dier. Als er duidelijk steeds meer blessures komen en je ziet dat je maatje achteruit gaat is het helemaal niet gek dat je hieraan denkt.

Dingen voor mij om overna te denken is welke dierenarts vraag ik ( degene die de diagnose gesteld heeft loopt 1 iemand op de kliniek die ik absoluut niet wil, de kliniek hier dichtbij heeft de diagnose niet gesteld, de dierenarts die ik er het liefste bij heb slaapt volgens mij geen paarden in ( alleen basis dingen).
Daarnaast is bij ons een paar jaar terug een paard ingeslapen en individueel opgehaald, dat vond ik iedere euro waard: niet langs de weg hoeven leggen en ze gaan in een trailer op een plank weg ipv in de rendac met dat beeld erbij.
Erna.. ik hoef echt zijn as niet, maar vernietigen voelt zo naar ( niet dat je dat ziet.. maar het idee..).
Ik wil een goed stuk staart, verder nog een mooie foto wat ik aan een vriendin ga vragen die dat zeker wil doen voor me.
Wellicht zijn dat ook de dingen voor jou om overna te denken.

Spoiler:
stiekem hoop ik wel eens dat hij een dag gewoon dood in stal ligt, ik weet dat zijn hart en longen niet geweldig zijn. Hoe egoistisch ook zou het zo'n opluchting zijn de keuze niet zelf te hoeven maken.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:55

silvia58 schreef:
Zijn dit toevallig oude foto's ?
Zo ja.....maak dan eens nieuwe vandaag !


Nee, dat hoeft de TS helemaal niet te doen. Alsof jij, of iemand hier op bokt, vanaf een foto kan bepalen dat je paard moet worden ingeslapen? Dat is slechts een momentopname.

TS, sterkte met deze beslissing. Vervelend dat ze zo aan het kwakkelen is, en 'op' lijkt van de problemen die spelen. Dat mensen zeggen dat het 'onzin' is dat een 16 jarige al dusdanige slijtage kan hebben... Ik ken verhalen van 4 jarige die dusdanig kapot zijn door de artrose dat die zijn ingeslapen omdat het gewoon niet meer ging. Leeftijd zegt niets. De ene wordt fluitend 26, de andere is met 2 al kapot...

Een paard dat door pijn en lichamelijke problemen niet meer durft te liggen, vind ik een legitime reden om in te slapen. Zeker als hier ook gewoon al vaker een DA bij is geweest om het dier te onderzoeken / op de rit proberen te krijgen. Ik weet niet of ik in readers geloof en zou daar ook niet zo'n heftige beslissing op laten hangen, echter krijg ik het idee dat je ergens ook al het idee had dat het nare moment er aan lijkt te komen, en dat de reader dit gevoel slechts alleen heeft bevestigd...

Overleg met je DA of een andere kliniek wat zij van de situatie vinden en wat de mogelijkheden zouden zijn. Met een medisch advies kan je wellicht beter inschatten of en wanneer het klaar is, ook om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken, waar je meer achterstaat en minder een schuldgevoel kan geven.

Overigens denk ik dat je een dier niet snel 'te vroeg' kan laten inslapen. Eerder wel 'te laat'.

Sterkte met deze overweging :(:)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:10

Ik vroeg me dat ook ooit af en dat met een 25 jarige pony die echt wel kwaaltjes had waar een ander haar al lang voor had laten gaan.
Wanneer is het genoeg? Laat ik haar leven omdat ik haar niet kwijt wil, of wil ze zelf niet?
Ze had een hele hoge wil om te leven en ze genoot, ook liggend, van de mooie dingen om haar heen. Dat zagen mensen pas, als ze haar in het echt zagen.
Toch wilde ik haar zo niet nog een winter in laten gaan. Niet zo ver laten komen dat ze door haar kwaaltjes niet meer overeind zou kunnen wanneer het buiten hard vroor.
Dus begon ik het afscheid al een soort van te regelen, zoals jij nu doet.
Voor mij was dat vooral, welke datum kies ik, wat wil ik nog met haar gaan doen en vooral, hoe wil ik dat ze na haar dood bij ons weg gaat. Ik koos voor crematie, mede omdat ik echt niet wilde dat ze op de grote hoop zou verdwijnen en een ander mogelijk 'plezier' aan haar lijf beleefde om hoeven te gaan ontleden of wat dan ook.
Maar nog voordat we die bewuste datum hadden bereikt, kwam ik op een ochtend bij haar en was haar energie heel laag. Alsof er al een lijntje naar boven uithing zeg maar.
Ik had er wel eens via anderen over gehoord, dat je 'het moment' herkent en ik wist meteen 'dat is dit'.
Ze was op, ze wilde niet meer en ik besloot direct de dierenarts te bellen om te komen.
Het was fijn dat ik veel dingen had voorbereid, oa ook inderdaad bij de dierenarts een aantekening dat dit mijn wens was.
Helaas bleek het uitgezochte crematorium op dat moment niet beschikbaar te zijn en moest ik heel snel een ander zien te regelen, wat niet helemaal vlekkeloos verliep, maar achteraf juist heel goed is gegaan allemaal.
Ik had een hele vriendelijke lieve dierenarts die super begeleiding deed.
Er was één klein minpuntje, iets waar ik ook heel erg voor gevreesd had, ze wilde niet dood. Ook niet na 2 injecties. Ik hoor het de dierenarts nog zeggen; ze wil niet. Maar er is dan geen weg terug, dus ben ik haar gaan vertellen dat het goed was, dat ze mocht gaan en dat ik het wel zou overleven zonder haar. Dat ze vrij was en weer kon gaan rennen over de eeuwige weides en ze altijd in mijn gedachten bleef.
Derde spuitje sliep ze rustig op in.

We hadden haar op een makkelijk bereikbaar stukje liggen trouwens, maar wel eentje waar ze altijd graag kwam en waar de andere pony goed afscheid kon nemen.
Ik heb trouwens bij leven een pluk manen afgeknipt die ik die ochtend toen ik besloot dat het zo ver was, in een vlecht had gelegd.
Verder heb ik uiteindelijk niets meer afgeknipt, ook niet haar staart. Dat was haar staart, ik was altijd trots op die staart, maar wilde hem niet aan de muur hebben hangen.
Later daar wel spijt van gehad, omdat de meeste sierraden van de dikke lange staartharen gemaakt worden, maar het is goed zo.
Ik heb er nog altijd een fijn gevoel bij hoe het gegaan is toen en kan er dan ook op een prettige manier naar terug kijken.
Voordeel bij mij was misschien wel, dat ik nog een andere pony had die net zo goed in de rouw was en daarom al mijn aandacht vroeg de dagen er na.

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst bij je beslissing.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:41

Je weet in welke richting je moet zoeken dus ik zou de dier laten onderzoeken door een DA en als de uitkomst slecht is laten inslapen.

Verder schrik ik enorm hoeveel mensen het normaal vinden om op basis van zo'n totaal oncontroleerbaar verhaal een dier in te laten slapen.
Waarschijnlijk betekent gewoon een gebrek aan (geld voor) onderzoeken.

Eerst de feiten dan de emoties.
In ieder geval wel als je iets wilt doen wat je niet terug kan draaien.

En als mensen zeggen een paard leeft in het hier en nu, zeg je ook meteen waarom die reading zeer waarschijnlijk dikke stierenpoep is. ;)

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:00

prompter schreef:
Waar komt je paard vandaan dan? Mijn dravermerrie die ook gekoerst heeft vanaf haar 3e is kerngezond 26 geworden. Heeft je paard als tweejarige al koersen gelopen, en weet ie ook bij welke trainer?


Ja, als tweejarige of zelfs eerder al. Ik heb geen naam qua trainer, ze komt uit Frankrijk.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:02

Sunnda schreef:
Je weet in welke richting je moet zoeken dus ik zou de dier laten onderzoeken door een DA en als de uitkomst slecht is laten inslapen.

Verder schrik ik enorm hoeveel mensen het normaal vinden om op basis van zo'n totaal oncontroleerbaar verhaal een dier in te laten slapen.
Waarschijnlijk betekent gewoon een gebrek aan (geld voor) onderzoeken.

Eerst de feiten dan de emoties.
In ieder geval wel als je iets wilt doen wat je niet terug kan draaien.

En als mensen zeggen een paard leeft in het hier en nu, zeg je ook meteen waarom die reading zeer waarschijnlijk dikke stierenpoep is. ;)


Sorry, maar ik vind je reactie niet echt gepast. En volgens mij geef je ook geen antwoord op de vragen die ik in dit topic stel. Zoals ik ook in het topic zei, ik weet dat niet iedereen hetzelfde tegen readings aan kijkt, maar het werkt voor ons en dat zou volgens mij genoeg moeten zijn. En zoals óók gezegd, er zijn genoeg onderzoeken geweest in het verleden vóór de reading plaatsvond.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:06

Weet wel dat het ook mogelijk is dat je spijt krijgt van zo'n moeilijke, onomkeerbare beslissing wanneer je deze maakt op je gevoel, en te weinig feiten.
Dat gebeurt ook wel eens....en dat is zwaar.
Evt nadere info per Pb.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:06

Isapaardje schreef:
Ik vroeg me dat ook ooit af en dat met een 25 jarige pony die echt wel kwaaltjes had waar een ander haar al lang voor had laten gaan.
Wanneer is het genoeg? Laat ik haar leven omdat ik haar niet kwijt wil, of wil ze zelf niet?
Ze had een hele hoge wil om te leven en ze genoot, ook liggend, van de mooie dingen om haar heen. Dat zagen mensen pas, als ze haar in het echt zagen.
Toch wilde ik haar zo niet nog een winter in laten gaan. Niet zo ver laten komen dat ze door haar kwaaltjes niet meer overeind zou kunnen wanneer het buiten hard vroor.
Dus begon ik het afscheid al een soort van te regelen, zoals jij nu doet.
Voor mij was dat vooral, welke datum kies ik, wat wil ik nog met haar gaan doen en vooral, hoe wil ik dat ze na haar dood bij ons weg gaat. Ik koos voor crematie, mede omdat ik echt niet wilde dat ze op de grote hoop zou verdwijnen en een ander mogelijk 'plezier' aan haar lijf beleefde om hoeven te gaan ontleden of wat dan ook.
Maar nog voordat we die bewuste datum hadden bereikt, kwam ik op een ochtend bij haar en was haar energie heel laag. Alsof er al een lijntje naar boven uithing zeg maar.
Ik had er wel eens via anderen over gehoord, dat je 'het moment' herkent en ik wist meteen 'dat is dit'.
Ze was op, ze wilde niet meer en ik besloot direct de dierenarts te bellen om te komen.
Het was fijn dat ik veel dingen had voorbereid, oa ook inderdaad bij de dierenarts een aantekening dat dit mijn wens was.
Helaas bleek het uitgezochte crematorium op dat moment niet beschikbaar te zijn en moest ik heel snel een ander zien te regelen, wat niet helemaal vlekkeloos verliep, maar achteraf juist heel goed is gegaan allemaal.
Ik had een hele vriendelijke lieve dierenarts die super begeleiding deed.
Er was één klein minpuntje, iets waar ik ook heel erg voor gevreesd had, ze wilde niet dood. Ook niet na 2 injecties. Ik hoor het de dierenarts nog zeggen; ze wil niet. Maar er is dan geen weg terug, dus ben ik haar gaan vertellen dat het goed was, dat ze mocht gaan en dat ik het wel zou overleven zonder haar. Dat ze vrij was en weer kon gaan rennen over de eeuwige weides en ze altijd in mijn gedachten bleef.
Derde spuitje sliep ze rustig op in.

We hadden haar op een makkelijk bereikbaar stukje liggen trouwens, maar wel eentje waar ze altijd graag kwam en waar de andere pony goed afscheid kon nemen.
Ik heb trouwens bij leven een pluk manen afgeknipt die ik die ochtend toen ik besloot dat het zo ver was, in een vlecht had gelegd.
Verder heb ik uiteindelijk niets meer afgeknipt, ook niet haar staart. Dat was haar staart, ik was altijd trots op die staart, maar wilde hem niet aan de muur hebben hangen.
Later daar wel spijt van gehad, omdat de meeste sierraden van de dikke lange staartharen gemaakt worden, maar het is goed zo.
Ik heb er nog altijd een fijn gevoel bij hoe het gegaan is toen en kan er dan ook op een prettige manier naar terug kijken.
Voordeel bij mij was misschien wel, dat ik nog een andere pony had die net zo goed in de rouw was en daarom al mijn aandacht vroeg de dagen er na.

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst bij je beslissing.


Wat een mooi verhaal, bedankt voor het delen! Ik heb zelf ook nog een pony (Puck). Ik denk dat hoewel ik het heel lastig zal vinden om naar stal te gaan door de 'leegte' van Zaaf, Puck en ik misschien juist weer dichter bij elkaar komen. Fijn om je ervaring te horen, nogmaals dank voor het delen.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:08

Suliko schreef:
Annebeth95 schreef:
Misschien klinkt het in mijn topic een beetje te kort door de bocht.. Zoals ik benoemde er is zeker ook een dierenarts bij geweest, meerdere keren. Ze heeft op pijnstilling gestaan om haar klachten te verminderen en verschillende kreupelheidsonderzoeken gehad. Het gaat waarschijnlijk om slijtage in haar heupen/bekken/SI gewricht. Ouderdom dus, wat niet meer opgelapt gaat worden.

Ik snap dat jullie na het lezen van dit topic je afvragen of het een juiste beslissing is, maar ik kan ook alleen maar eerlijk zijn naar haar.

Daarnaast is ze niet een beetje 'moe', maar is ze (toen ik een weekje op vakantie was) meerdere keren in haar slaap omgevallen. Er is niet 24/7 op stal, dus de kans dat dit vaker gebeurd (is), is reëel.


Dit klinkt meer alsof haar klachten ervoor zorgen dat ze niet meer kan liggen. Een paard kan staand niet in de REM slaap komen en zal dus niet echt slapen, dat kunnen ze alleen liggend. Zodra een paard niet kan liggen, bouwt het al heel snel slaaptekort op.
Het kunnen de problemen in haar bekken/SI zijn waardoor ze niet meer kan liggen of dat ze zich te kwetsbaar en gestresst voelt om te liggen. Dit zou ik goed uitzoeken voordat je verdere stappen onderneemt.

Uiteindelijk houd het op en een paard dat door (aanwijsbare) lichamelijke problemen niet meer kan slapen, vind ik wel een legitieme reden om het dier te laten gaan.


Ze rolt nog regelmatig, dus ze heeft de kracht om te liggen en op weer op te staan.