In loving memory of Last Minute, my horse of a lifetime

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
athaluain
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-09-21

In loving memory of Last Minute, my horse of a lifetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 21:04

12-6-2004 - 14-7-2022

Always loved, never forgotten, forever missed

In loving memory of my once in a lifetime horse Last Minute ;( Y;(

Het is niet in woorden te beschrijven wat Lassie betekent voor mij en iedereen die hem dierbaar had. Een paard met een hart van goud, die altijd zijn beste beentje voorzette. Lassie was misschien niet het paard met het meeste talent of techniek, maar met zijn gouden karakter bewees hij iedereen dat dat en doorzettingsvermogen nog veel meer waard is. Iedereen die hem kende was gek op hem, dat kan ook eigenlijk niet anders. Een klein paard, die altijd zijn beste been voorzette in elke discipline, of het nu in de eventing, het springen of jachten was. Dit leidde tot veel overwinningen met het winnen van het NK jachtpaarden als hoogtepunt.

Toen je bij mij kwam in juni 2020, had je al heel veel ervaring en kilometers in de benen. Als 16 jarige kwam je bij ons op stal wonen en je hebt mij zo ontiegelijk veel geleerd. Toen je net van ons was, was ik stiekem een beetje bang voor je. Naarmate je langer bij ons was veranderde dat, jij liet me zien hoe is om een paard blindelings te vertrouwen. Wij konden alles samen, van bitloos en zonder zadel lol met je knol, tot serieuze dressuurtrainingen, tot 1.30m springen waarbij ik in mijn broek scheet van angst maar jij mijn angst overwon en je mij keer op keer verbaasde met wat jij in je mars had. Tot samen over de heide scheuren in rengalop waarbij de tranen over mijn wangen liepen, want wat kon jij hard zeg. Samen crossen, hetgeen waar jij het allerbeste in was en wat jij het allerliefste deed. Als ervaren leermeester nam jij iedereen op sleeptouw, de jonge paarden van stal en mij. Wat ben ik bevoorrecht dat jij in mijn leven was, ook al was onze tijd samen veel te kort.

Helaas was het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Lassie’s luchtwegen zijn altijd een iets zwakker punt geweest, maar altijd goed onder controle gebleven. In de zomer van 2021 ben je behoorlijk ziek geweest maar jij kwam er weer bovenop. Toen we je maagpijn eindelijk onder controle hadden en het weer een stuk beter met je ging, liep je rond kerst 2021 helaas een blessure op omdat je te dunne hoefzolen had. Na een paar bezoekjes aan het SMDC in Heesch waar we super geholpen zijn door de dierenartsen daar, en we weer konden opbouwen, begon de volgende ellende. Je maag was altijd al een zwak punt geweest, maar met goede hulp van dierenartsen altijd goed onder controle gebleven. Helaas kreeg je in het voorjaar van 2022 een paar keer lichte koliek.

Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen en hebben we in april en mei nog ontzettend kunnen genieten samen. Voor het eerst samen op wedstrijd waar jij als klein Iers jachtpaard tussen alle grote dressuurpaarden twee keer naar de 2e plek liep, wat was ik trots op jou, jij liet al mijn dromen uitkomen. In mei zijn we nog wezen crossen bij De Schalm en op vakantie geweest bij de Cantharel met de liefste stalgenootjes, wat hebben wij ontzettend genoten. Zeker nu zijn al deze herinneringen me zo ontzettend dierbaar.

Begin juni dit jaar viel het voor het eerst op dat hij niet zichzelf was, wat sneller moe en wat benauwder. Omdat hij al bekend was met lichte chronische bronchitis wilde we graag een bronchoscopie laten doen om te kijken of hij misschien aan de medicijnen dmv een puffer moest. Op 17 juni was het zover. Eerst is er geluisterd naar zijn hart en longen, de dierenarts deed een beetje verontrustend wat bij mij al de alarmbellen deed rinkelen. Na de scopie kwam er uit dat zijn longen niet waren verslechterd sinds de laatste bronchoscopie. Er was echter wel een hartruis te horen, niet heel ernstig was de verwachting maar natuurlijk wel zaak om dat na te laten kijken dmv een echografisch onderzoek. Gelijk een afspraak gemaakt voor 10 dagen later, en die dag zakte de grond onder mijn voeten vandaan. Het was een warme dag, 27 juni. Op de kliniek hebben ze gelijk een echo gemaakt van het hart. Wat duurde dat ontzettend lang. Mijn ouders en ik wachtten in spanning af, maar de dierenartsen lieten niks van info los. Na een uur kwamen ze met de uitslag. Aortaklepinsufficiëntie in de hoogste graad, in ongeveer 4 weken tijd ontstaan. In een klap stortte mijn wereld en onze toekomst in. Mijn allerbeste vriend was doodziek.

Het advies was om heel licht recreatief te rijden, maar eigenlijk was dat al te veel risico. Zo’n ernstige vorm hadden ze nog niet vaak meegemaakt. De oorzaak? pure pech. Lassie was misschien wel al ouder, maar dit had daar niets mee te maken. Er was geen behandeling mogelijk, geen therapieën, geen medicijnen, geen rust of wat dan ook zou kunnen helpen. Zo ontzettend oneerlijk, we hadden alles voor hem over. Al stond hij de rest van zijn leven alleen maar in de wei. Lassie verdiende de wereld, maar dat was helaas niet meer paardwaardig.

We hebben nog mooie herinneringen gemaakt, de dag na het verschrikkelijke nieuws zijn we met Lassie’s beste vriendje nog voor het laatst naar het bos geweest en alle mensen die Lassie dierbaar hadden zijn nog langs geweest. Hij heeft nog heerlijk genoten van zijn laatste paar weken op de wei, die hij verdiende als geen ander paard. Op 11 juli is Nikki de Kerf nog langs geweest die prachtige foto’s heeft gemaakt tijdens zonsondergang, waar ik zo ontzettend dankbaar voor ben. Op 13 juli zijn Lassie’s ijzers afgehaald, hebben we nog meer mooie foto’s gemaakt en de hele dag bij hem geweest. Alles gekocht wat hij lekker vond, alles om hem te verwennen. We hebben de hele jumbo leeggekocht met wortels en appels haha.

Bedankt voor alles, allerliefste Lassie. Jij hebt dromen van zoveel mensen uit laten komen, en we waren nog lang niet klaar. Het is zo oneerlijk dat je er niet meer bent, ik mis je zo verschrikkelijk ;(

Rust zacht, mijn allerliefste stippel schimpie Y;(



Dit zijn de foto's die Nikki de Kerf heeft gemaakt op 11 juli. Ik ben zo ontzettend blij en dankbaar voor deze prachtige foto's, en zo dankbaar voor de fantastische service van Nikki die voor een prachtige afscheidsshoot heeft gezorgd <3 Gelukkig konden we op stal super mooie foto's maken met het prachtige licht <3 De eerste drie foto's zijn in de bak gemaakt, die bij het maïs ook bij ons op stal :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: In loving memory of Last Minute, my horse of a lifetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:09

Ach.. Wat erg.. Koester de mooie herinneringen.. Dikke knuffel..

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:09

Wat een vreselijk lieve uitstraling heeft jouw paard. Ontzettend jammer dat hij er niet meer is. Heel veel sterkte!!

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: In loving memory of Last Minute, my horse of a lifetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:21

Wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte met dit grote verlies. Wat had hij een prachtige uitstraling. Y;(

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:36

Y;( heel veel sterkte.
Wat een prachtige foto's heb je nog, en mooie herinneringen. Het leek me een heel lief paard met hele mooie zachte ogen. Vast een groot gemis, hou je vast aan de mooie dingen die jullie samen hebben mogen beleven.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: In loving memory of Last Minute, my horse of a lifetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 22:03

Heel veel sterkte gewenst met het verlies van je lieveling Y;(

athaluain
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-09-21

Re: In loving memory of Last Minute, my horse of a lifetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 08:09

bedankt voor jullie lieve reacties <3

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: In loving memory of Last Minute, my horse of a lifetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:37

Prachtige foto’s, heel veel sterkte

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: In loving memory of Last Minute, my horse of a lifetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:41

Heel veel sterkte, TS Y;(

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: In loving memory of Last Minute, my horse of a lifetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:55

Wat een mooi eerbetoon, heel veel sterkte!

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: In loving memory of Last Minute, my horse of a lifetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:07

Heel veel sterkte!