De grote Vos met het kleine hartje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 21:47

Piccolo (Jazz x Roemer) 06-05-1997 tot 13-02-2011.

Inmiddels is het alweer een maand geleden dat we onze topper hebben moeten laten gaan... Het drama begon eigenlijk donderdag 3 februari. Mijn moeder heeft toen preventief bloed laten prikken omdat ze er zeker van wilde zijn dat Vos (Piccolo dus) helemaal gezond was. Vrijdag zijn we samen een dag naar de KWPN hengstenkeuring in Den Bosch geweest. Al met al is er in die twee dagen weinig bijzonders gebeurd.

Zondag viel op dat Vos niet zoveel zin had om naar buiten te gaan. Hij had het na tien minuten wel gezien. Nou goed, dachten wij, iedereen heeft wel eens een mindere dag. Het was immers grijs, grauw en vochtig weer. Echter was het maandag ineens mis... Vos wilde z'n stal niet meer uit. Hij liep toen nog wel maar niet veel. Dierenarts er natuurlijk direct bijgehaald en hij zou spierbevangen zijn. Spierverslappers, een pijnstiller en hopen op verbetering. Dinsdag en woensdag weer gespoten, maar hij werd steeds slechter en stopte op een gegeven moment met eten. Mijn moeder begon te twijfelen of hij wel echt spierbevangen was en ging nadenken. Hij was toevallig net opnieuw beslagen, misschien was hij verkeerd genageld. Snel de hoefsmid gebeld, welke meteen kwam en de hele avond heeft lopen puzzelen. Na verschillende soorten ijzers en zooltjes te hebben geprobeerd is Vos toch maar op blote voeten gezet.

Ik vertelde er het volgende over op Bokt:

Laurie schreef:
Koppie staat er wat frisser op, hij kan alleen nog steeds niet lopen. Je ziet echt dat hij veel pijn heeft. Het stomme is dat we vorige week preventief bloed hebben laten prikken en daar kregen gisteren de uitslag van kregen; alles was goed. Hij leunt nu met zijn volle gewicht op de achterhand. Voorbenen zijn helemaal dik en de boel klopt. Het lijkt wat op hoefbevangenheid, maar dat is praktisch onmogelijk omdat hij alleen in een gangetje heeft gelopen...

Donderdag plaatste ik dit:

Laurie schreef:
We zijn nog niks opgeschoten, behalve dat de Jazz dus niet bevangen is. Hij leek zich vanochtend beter te voelen maar is nu duidelijk slechter. Hij zweet vanuit zijn hoeven en heeft het helemaal warm (overigens geen koorts) van het zichzelf overeind houden. Dierenarts is weer onderweg...

De dierenarts had toen hij kwam de tranen in zijn ogen staan uit medelijden... Vos heeft die avond nog hele zware pijnstilling gekregen omdat hij zich anders zou laten vallen. DA en hoefsmid hebben overlegd en besloten om vrijdag samen naar hem te gaan kijken. Helaas ging het alleen maar bergafwaarts. 's Ochtends weer medicatie gegeven, maar die leek niet te helpen. Vos stond helemaal te shaken, had enorme neusgaten en kon zijn hoeven niet eens meer optillen.

Vrijdag om 14.15 uur zag de situatie er zo uit:

Laurie schreef:
Gaat helemaal niet goed hier, ze proberen straks nog één ding en anders laten we hem vandaag nog inslapen. Kl*tezooi..."

Rond kwart voor vijf kwam dan toch het verlossende woord:

Laurie schreef:
Dank voor alle berichten, we hebben het! Het was uiteindelijk toch acute hoefbevangenheid. Oorzaak is vooralsnog onbekend... Dierenarts heeft in Engeland al eens meegemaakt dat er een gat in de hoefwand werd gemaakt zodat het vocht (abces) eruit kon. Is ontzettend link maar wel levensreddend, dus de smid heeft eerst met Rob Renirie overlegd en is er toen toch voor gegaan. Diep respect voor hem. Het is meteen al een wereld van verschil!

Voor nu veel pijnstilling en hij mag absoluut geen rare bewegingen maken. Het risico dat het hoefbeen dan alsnog gaat kantelen is te groot. Voet is wel opgevuld met een packing, maar dat spul kan daar natuurlijk niets aan voorkomen. Het belangrijkste is dat we hem pijnvrij krijgen. Als dat lukt hebben zijn hoeven minimaal driekwart jaar nodig om te herstellen, dan is het nog afwachten of hij ooit weer de sport in kan... Vos is helemaal uitgeput, hij heeft de hele week zoveel pijn gehad... Alle spieren op zijn lijf zitten vast van het zichzelf overeind houden. Zoals gezegd zijn we dus al acht jaar met hem aan het kwakkelen. Mijn moeder heeft letterlijk voor hem moeten vechten, ik kan niet uitleggen hoe erg ik dit voor haar vind...

De dag erop ging het weer steeds slechter... Zondag was het helemaal hopeloos:

Laurie schreef:
Dierenarts heeft beide hoeven aan het begin van de middag nog een keer open gemaakt, er zat totaal geen doorstroom in. Hij heeft daarna een heel verhaal gehouden waar ik helaas weinig van mee heb gekregen omdat ik even op z'n zoontje moest letten, maar het komt erop neer dat dit waarschijnlijk al veel langer speelt. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat dat dier zó hard voor zichzelf kan zijn, vooral niet omdat hij eerder ontzettend kleinzerig was... Bizar, kan niet anders zeggen... We zijn er echt kapot van. Vanmiddag brak hij door de pijnstillers heen en heeft het opgegeven. Om zeven uur hebben we hem laten gaan, de dierenarts kwam een uur vroeger dan gepland..."

Vos heeft keihard geknokt en het was goed. :(:)

Ik weet nu waarom hij het niet aangegeven heeft; er is nog voor we hem kochten een zenuwsnede uitgevoerd. Hij had helemaal geen gevoel meer in het achterste helft van beide voorhoeven. Daardoor hebben we de signalen niet op tijd op kunnen pikken en was het al zo erg. Voor de koop is hij gekeurd en was het gewoon in orde, niemand die die sneetjes ooit herkend heeft...

Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's van Piccolo zijn hier te vinden.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 13-03-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37278
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:52

al een maand geleden zeg! wat gaat de tijd snel :(:) heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van jullie paard,....

MerelxG_R
Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:56

Laurie, jullie hebben alles gedaan wat jullie konden,
onwijs veel sterkte met het verwerken van het verlies van dit prachtige paard.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:57

Pf Laurie ik wil jou en ook je moeder nogmaals onwijs veel sterkte wensen met het verlies van jullie knappe vos. Maar jullie hebben het allerbeste voor hem gedaan, meer konden jullie niet doen. Hij zal tevreden zijn nu het was een knap paardje :(:)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:58

Laurie, ik wil je nogmaals enorm veel sterkte wensen met het verlies van Vos,
ik weet hoe moeilijk je het er toen en nog steeds mee hebt. Jullie hebben gedaan wat jullie konden,
Vos heeft ook met jullie mee gevochten.
Meis, enorm veel sterkte! Vos was een gigantisch dier! :+:

:(:)

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:01

Heel veel sterkte met het verliezen van zo'n kanjer... Wat een mooie vos was dat.. :(:)

Anomien

Berichten: 7410
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:01

heftig!!!
maar dat vn die snedes snap ik niet helemaal. Hebben jullie dat voor de koop gedaan? en waarom?
wat een knapperd.. en wat een glans had hij zeg!

AFCAAFCA
Berichten: 467
Geregistreerd: 04-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:02

Jeetje, jullie hebben echt alles gedaan wat jullie konden!
Heel veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies.

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:06

Gossie, wat een strijd heeft dit dier gevoerd zeg!! Wat zielig allemaal en wat verschrikkelijk jammer dat het niet goed gekomen is.
Heel veel sterkte voor jullie met het verlies van dit geweldig paard.

MandyR_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:09

Heel veel sterkte met het verlies :(:)

Jullie hebben echt gedaan wat jullie konden doen,

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:10

Wat was het toch een knap paard Laurie!!

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:12

Bedankt voor alle reacties, fijn om te lezen. :o

Knert schreef:
heftig!!!
maar dat vn die snedes snap ik niet helemaal. Hebben jullie dat voor de koop gedaan? en waarom?
wat een knapperd.. en wat een glans had hij zeg!

Nee, dat heeft zijn vorige eigenaar voor de verkoop gedaan en daar wist niemand wat van.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:13

Niet anders dan respect, wat zal het een rotgevoel gegeven hebben dat jullie van te voren niet wisten dat ie al zoveel pijn had. Wat een trots gevoel zal het gegeven hebben te weten dat ie voor jullie alles gegeven heeft. Wat een dubbel gevoel zal het hebben gegeven dat jullie de beslissing mochten nemen van hem laten gaan....
Veel sterkte met het verlies. Laat de fijne herinneringen blijven.

Anomien

Berichten: 7410
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:18

Laurie schreef:
Bedankt voor alle reacties, fijn om te lezen. :o

Knert schreef:
heftig!!!
maar dat vn die snedes snap ik niet helemaal. Hebben jullie dat voor de koop gedaan? en waarom?
wat een knapperd.. en wat een glans had hij zeg!

Nee, dat heeft zijn vorige eigenaar voor de verkoop gedaan en daar wist niemand wat van.



maar hoe wist jij dan dat ie voor de helft ongevoelig was?
Hoef je trouwens niet te beantwoorden hoor.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:23

smileydees schreef:
Niet anders dan respect, wat zal het een rotgevoel gegeven hebben dat jullie van te voren niet wisten dat ie al zoveel pijn had. Wat een trots gevoel zal het gegeven hebben te weten dat ie voor jullie alles gegeven heeft. Wat een dubbel gevoel zal het hebben gegeven dat jullie de beslissing mochten nemen van hem laten gaan....
Veel sterkte met het verlies. Laat de fijne herinneringen blijven.

Dankjewel. :) Mijn moeder en ik hadden/hebben ons er inderdaad heel rot over gevoeld. We kenden hem goed en hebben veel ellende met hem meegemaakt. Dat is voor een groot deel opgelost, maar mam zei altijd dat voor haar gevoel het laatste stukje van de puzzel ontbrak. Achteraf klopte dat dus.

Knert schreef:
maar hoe wist jij dan dat ie voor de helft ongevoelig was?
Hoef je trouwens niet te beantwoorden hoor.

Dat wist ik pas toen het al te laat was. We hebben heel lang zijn voorbenen niet op mogen scheren, dan liet hij zich vallen. Uiteindelijk is het met veel geduld toch gelukt. Tuurlijk hebben we daarna wel gezien dat er twee streepjes zaten, maar als je niet weet wat het is kun je het ook niet plaatsen. We hebben tot op zijn laatste dag nooit iets geweten over die zenuwsnede. Al met al hebben we geluk gehad dat hij vlak voor zijn eind nog geschoren is, de dierenarts heeft het toen pas opgemerkt en in combinatie met een aantal factoren (bijvoorbeeld ernstig bevangen en toch niets aangeven, voorgeschiedenis van het paard etc.) een link gelegd.

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:31

Nog heel veel sterkte Laurie, ook voor je moeder :(:)

_MV_

Berichten: 413
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:39

Wat een prachtige Vos!
Vreselijk dat je er zo achter moest komen.
Erg veel sterkte met jullie verlies.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:00

Jeetje Laurie, wat gaat de tijd toch snel ;(
Fantastische vos was het inderdaad..

:(:)

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:19

Pfff wat een afschuwelijk verhaal en wat was het een prachtige man! Heel, heel veel sterkte....

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 01:44

Wat een afschuwelijk verhaal dit.. Heel, heeel veel sterkte ermee! :(:)

chivaldi
Berichten: 3540
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Zeeuws-vlaanderen

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:52

een jazz.... dat is wel duidelijk te zien ook.
heel veel sterkte met het verlies van jullie knapperd hij was prachtig

imposantje

Berichten: 1776
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Ergens in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:56

Heel veel sterkte met het verlies van dit prachtige paard!
Jullie hebben het beste gedaan voor jullie knappe viervoeter! :(:)

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:08

Pff, wat een verhaal zeg! Sterkte ermee.

Mag ik vragen wat de reden is om zo'n snede uit te voeren?
Als je het er niet over wilt hebben, snap ik dat volkomen :)

Wat een prachtig paard was het trouwens!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:16

Fleur_V zij hebben de snede niet uitgevoerd..
In principe doe je een zenuwsnede bij paarden die chronisch pijn in de ondervoet hebben, om dat te onderdrukken, dus degene die dit paard verkocht heeft, heeft geweten dat het paard chronische problemen had.

TS: wat een verschrikkelijk verhaal dat je er op zo'n manier achter moet komen dat hij zenuwsnedes heeft gehad en dat je daardoor veel te laat achter de huidige problemen komt om nog goed te kunnen ingrijpen of helpen. Het was een mooi paard, heel veel sterkte met het verlies ook voor je moeder.

mvdbijl

Berichten: 3678
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: De grote Vos met het kleine hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:48

Jeetje wat heftig, heel veel sterkte.

Ik heb al je foto's even bekeken, hij was prachtig.