Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benielove

Berichten: 18
Geregistreerd: 09-09-13
Woonplaats: België

Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 17:08

Hallo
ik had dus een fries paardje van 5 jaar,
En die had een verlamming aan de slokdarm, er kon dus niets aan gedaan
worden en we hebben zo snel mogelijk afscheid moeten nemen.
Ik heb het er sommige momenten wel moeilijk mee want ik had er
een super goede band met hem..
Hier ook nog een filmpje van hem:
http://www.youtube.com/watch?v=XxQmFhkP ... JokhdKcBPg

Zijn er mensen die ook hun paardje verloren zijn?
Hoe gaan jullie daarmee om?
Groetjes

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:03

PP >> IM

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:26

Heel veel sterkte, ik denk dat het goed is om er veel over te praten met mensen die je paardje gekend hebben en vriendinnen enzo zodat je je verhaal kwijt kunt en je emoties ook daardoor kwijt kunt maar ook beter kunt verwerken. Heb je ook veel foto's van je paardje waarmee je bijvoorbeeld een fotoplakboek kunt maken of misschien een digitaal boek? Dat is heel fijn namelijk, daarmee kun je ook je verhaal vertellen en alles op een rijtje zetten wat er gebeurd is. En je hebt dan meteen een heel mooi aandenken gemaakt voor je paardje.
Heel veel sterkte, 5 jaar is natuurlijk veel te jong.

Ik ben zelf vandaag 8 jaar geleden mijn paard in 1 dag verloren aan maagfalen, dat is gewoon zo snel, dat kun je haast niet behappen en snappen.

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:15

Heel veel sterkte! Ik ben vorig jaar mijn paardje verloren aan een klaplong, de dag ervoor was ik nog bij haar en was er niets aan de hand, maar het kan zo snel gaan... Ik heb niet echt een manier om ermee om te gaan, inderdaad veel praten met mensen die jouw paardje ook hebben gekend, foto's kijken, herrinneringen ophalen en huilen (dat hielp bij mij heel erg, niet opkroppen want dan komt het er in 1 keer uit). Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders...

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:19

Het is nu bijna 3 jaar geleden dat ik een van mijn paarden heb moeten laten inslapen ik heb nog altijd momenten dat de tranen over mijn gezicht lopen. Het verdriet slijt maar niet bij iedereen even snel...

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:23

Ik heb zondag afscheid genomen van mijn paard. Ik wil er eigenlijk zo min mogelijk over praten. Als mensen er naar vragen geef ik kort antwoord en probeer er zelf niet aan te denken. Dan gaat het heel goed.
Maar als ik dan de realiteit onder ogen zie... (zijn lege stal zien, dat stukje staart zien liggen, zijn spullen verkopen) kan ik alleen maar huilen.
Ja, ik heb het er heel erg zwaar mee. Al valt dat voor andere mensen niet op.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:27

3 weken geleden is mijn verzorgpony ingeslapen. Daar had ik zo'n speciale band mee. Kon er al jaren niet meer op rijden, maar ging altijd bortselen en wandelen. Ik heb een mooi fotoalbum gemaakt van al mijn herrinneringen en sieraden van haar manen en staart. Als wat ik van haar had heb ik in een speciaal dooshe gedaan.

Sterkte!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:30

@ Giolli: Sterkte! Y;( :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:30

Ja. Ruim 2 jaar terug verloor ik mijn verzorgpaard heel plots aan (waarschijnlijk) koliek. Ik kan het nog moeilijk verwerken. Februari dit jaar heb ik een tattoo laten zetten: haar naam op mijn pols. Ik ben er heeeel blij mee. Ook mijn fotografienaam is haar naam als eerbetoon en dank. Zonder haar had ik nu geen eigen paard en heb ik de keuzes niet gemaakt zoals ik die heb gemaakt.

Heb ook een ketting met haar, een plank met fotos, een pluk haar, paspoort en fotoalbum.

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:39

Heel veel sterkte!
Heb 2 jaar geleden mijn shetlander merrie in moeten laten slapen, 1 jaar geleden is mijn paard van 25 overleden waar een maand later het paard van me moeder achteraan ging en op een hele erge rot manier is overleden. Van mijn shetlander heb ik destijds een fotoboek laten maken met alle mooie foto's van ons samen. Dat heb ik toen wel kunnen verwerken maar van mijn 25-jarige paard en mijn moeders paard is nog steeds niet verwerkt. Mijn eigen paard had ik 8 jaar en echt een hele hechte band mee. Ik ben altijd iemand die het fijn vind om te schrijven. Heb toen het hele verhaal hier getypt op bokt en bij het paard van me moeder heb ik hetzelfde gedaan. Daar kan ik op dat moment me emoties in kwijt en dat vind ik echt ontzettend fijn. Ik heb er ook wel vrede mee, doordat ik weet dat het zo beter voor ze is ben ik wel blij dat ze nu geen pijn meer hebben. En die gedachte scheelt ook een hoop voor mij. Maar toch zal ik ze nooit vergeten dus ik heb de manen van mijn shetlander en mijn oude paardje laten verwerken in een zilveren ketting van paardenhaarsieraad.nl op die manier zijn ze toch altijd bij me!

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:42

'Mijn' fries, mijn beste vriendje viel dood neer voor mijn neus onder een super leuke en mooie koetsrit, hartstilstand.

Heb lekker uitgehuild bij zijn borst en hoofd, en heb ieder jaar rond zijn sterfdag nog wat huilbuien, schrijf het lekker van me af op fb of ik heb het erover bij vrienden en dan is het weer goed.
Heb zijn as en een deel van zijn manen op mijn kamer staan. Ook een foto en een van de ijzers die die onder had toen die de oven in ging.

Mi_Esperanza

Berichten: 564
Geregistreerd: 31-10-11

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:47

Voor mij is het morgen nog maar een maand geleden.
Ze is maar 15 geworden..
Been gebroken, was niks meer aan te doen; haar voorknie gewricht..
Ik luister sommige liedjes en kan er met veel mensen over praten, dat doet goed.
Heb er nogsteeds verdriet van. Dat is natuurlijk logisch omdat het nog zo vers is en onverwacht is gebeurt.

Heel veel sterkte! xx

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:59

Sterkte allemaal :(:) Y;(

Benielove

Berichten: 18
Geregistreerd: 09-09-13
Woonplaats: België

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 17:58

Danku allemaal!
Het is ondertussen wel al gebeurd van 2 oktober maar had het er nog steeds moeilijk
mee, het gaat nu al wat beter..
Ik ga ook proberen zo een boekje te maken, Heb ook nog hoefijzer, Vergrote foto en stukje van zijn staart (zijn geur zit er nog in, en vind het zo leuk om eens aan te ruiken, heb dan het gevoel dat hij bij mij is) op mijn kamer hangen, ik heb ook een portemonee met 2 foto's erop van hem, En dat praten over hem heeft mij ook al veel geholpen, voor de anderen die hun paardje verloren zijn..
Ook heel veel sterkte!

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:51

Heb er 2 verloren, mijn merrie in 2011 en mijn ruin dit jaar in april..
Met alle twee had ik een hele mooie band, het waren mijn verzorgpaarden maar mocht ze behandelen als mijn eigen paarden, daarom praat ik ook altijd over mijn...

Ik heb van mijn merrie helaas op een minder leuke manier afscheid moeten nemen, zij is naar de slacht gegaan en heb afscheid moeten nemen op stal.. heb haar dus niet tot aan haar dood mee gemaakt, hier heb ik het tot op de dag van vandaag altijd nog spijt en veel moeite mee, ik had helaas niks over haar einde te zeggen vanwege de eigenaar..
Bij mijn ruin heb ik samen met de eigenaresse en haar vriendin een besluit moeten nemen nadat hij zijn been had gebroken na een ongeluk met zijn eigenaresse. Hij is in mijn armen ingeslapen, dit vond ik persoonlijk zo veel fijner omdat ik tot echt zijn dood afscheid heb genomen..

Ik mis ze nog alle twee elke dag, er zal ook geen dag voorbij gaan dat ik niet aan ze denk. Er hangen van alle 2 foto's in mijn kamer en heb van alle 2 wat haar, dit pak ik soms even om eraan te voelen, zo denk ik weer terug aan al die mooie momenten..

Ik denk wel altijd terug aan de goede en fijne momenten, dit helpt mij het erdoor heen zetten :)

Mila11
Berichten: 1003
Geregistreerd: 20-05-13

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:53

Sterkte! En natuurlijk aan alle andere, helaas maakt zo een woord de pijn er niet minder om.

Ook ik ben 2 paarden 'verloren' allebei verkocht(waren niet mijn eigen paarden) maar het beste is om ze uit je hoofd te zetten. Hoe moeilijk het ook is, ik zat hier een kleine 2 weken geleden dagen achter elkaar te huilen om mijn vp. De eerste dagen duren het langst, en zijn het ergst

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:54

Dit jaar heeft mijn merrie een dood veulen ter wereld gezet. Ik had 11 maanden naar het moment toegeleefd, het was mijn tweede zelfgefokte veulen. Ik was enorm van slag en heb de dagen erna steeds huilbuien gehad. Ik heb mij vooral om mijn merrie bekommerd en toen ik zag dat zij er overheen was ging het beter. Ik heb ook enorm veel steun gehad van bokkers wat ik enorm fijn heb gevonden.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:58

Missie_Maxie schreef:
Sterkte! En natuurlijk aan alle andere, helaas maakt zo een woord de pijn er niet minder om.

Ook ik ben 2 paarden 'verloren' allebei verkocht(waren niet mijn eigen paarden) maar het beste is om ze uit je hoofd te zetten. Hoe moeilijk het ook is, ik zat hier een kleine 2 weken geleden dagen achter elkaar te huilen om mijn vp. De eerste dagen duren het langst, en zijn het ergst


Hoezo zou je ze uit je hoofd moeten zetten?
Vind ik beetje hard gezet als ik eerlijk ben.. :o
Je hebt toch jaren met zo'n dier een band gehad en dan gaat hij dood of je verkoopt hem en dan moet je hem maar vergeten.. klinkt erg egoistisch..

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:04

Ik heb mijn paard een half uur geleden zien vertrekken
Verkocht
Zit al de hele tijd te huilen maar zo min mogelijk praten helpt bij mij het beste

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:10

Sterkte met dit verlies.

De grootste klap heb ik in 2006 gehad, mijn drachtige sportpaard brak haar achterbeen voor mijn ogen en in 1 klap was alles verloren, zowel merrie als veulen.... In 2010 heeft een merrie een hersenbloeding gehad en heeft zichzelf doodgerend, gelukkig was ik daar niet bij, mijn vader heeft het zien gebeuren. Het derde paard waar we afscheid van hebben moeten nemen was de shetlander, deze was zo hoefbevangen dat we een lange lijdensweg hebben bespaard.

Nu met dit opschrijven komen de waterlanders weer naar boven, mijn sportpaard Rosalie was mijn alles en zo in een seconde is alles verloren. Ik ben heel lang boos en kwaad geweest, waarom zij?

5 jaar later heb ik ter nagedachtenis een tattoo laten zetten ter ere van haar, een hoefijzer met een roosje. Zo is ze toch nog een klein beetje bij me.

Vergeten doe ik het nooit.........

Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:59

Heftig allemaal... Bij deze voor iedereen Heel veel sterkte! (Ik weet het is makkelijk te zeggen, maar ook ik weet dat het heel moeilijk is afscheid te nemen)

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:08

Ik heb mijn paard 4 maanden geleden plotseling verloren. Bleek een gescheurde aorta. Ik heb het er erg moeilijk mee gehaden nog steeds. Heb nu ook een tijdje een nieuw paard en dat is wel een goede steun. Als het moeilijk is dan ga ik naar haar even poetsen bijvoorbeeld. Ik mis haar echt vreselijk en soms even goed hhuilen helpt. Vooral als het zo ineens gebeurd en geen afscheid heb kunnen nemen is vreselijk. Het gemis word erger maar hoop dat het uiteindelijk een plekje te kunnen geven. Vooral liedjes op radio ofzo kunnen erg zijn..

Mila11
Berichten: 1003
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:10

PrimaDonna_ schreef:
Missie_Maxie schreef:
Sterkte! En natuurlijk aan alle andere, helaas maakt zo een woord de pijn er niet minder om.

Ook ik ben 2 paarden 'verloren' allebei verkocht(waren niet mijn eigen paarden) maar het beste is om ze uit je hoofd te zetten. Hoe moeilijk het ook is, ik zat hier een kleine 2 weken geleden dagen achter elkaar te huilen om mijn vp. De eerste dagen duren het langst, en zijn het ergst


Hoezo zou je ze uit je hoofd moeten zetten?
Vind ik beetje hard gezet als ik eerlijk ben.. :o
Je hebt toch jaren met zo'n dier een band gehad en dan gaat hij dood of je verkoopt hem en dan moet je hem maar vergeten.. klinkt erg egoistisch..


Iedereen heeft zijn eigen manier, natuurlijk vergeet ik paarden nooit meer! Maar om er niet meer over te praten helpt bij mij om eroverheen te komen, dat bericht van mij wilt niet zeggen dat ik die paarden vergeet, het liefst zou ik nog elke dag in huilen uitbarsten. Helaas kan het niet, moet me sterk houden voor het paard :)

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe gaan jullie om met verdriet om paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:04

Afgelopen zaterdag heb ik mijn paard verloren aan koliek. De dierenarts was al geweest en het leek allemaal wel mee te vallen. Twee uur later ging het helemaal mis en toen ging het zo snel dat we niet meer op de kliniek hebben kunnen komen. Mijn paard is op straat overleden terwijl ik met hem stond te wachten op de trailer.

De beelden staan op mijn netvlies... Nu nog maar twee dagen later heb ik niets meer dan een stapel vuile dekens en een pluk uit zijn staart. Vreemd genoeg functioneer ik nog fysiek en mentaal, maar gevoelsmatig is mijn wereld ingestort.

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:07

Hee Ts, wat sneu dat je er zo mee zit.
Ik heb echt tijden lang verdriet gehad op mijn verzorgpony.
Ik had destijds ( &Nog steeds) een pluk ingevlochten mannen en foto's.
Als het even moeilijk is hou ik het even vast en komen er fijne herinneringen naar boven.
sterkte! :(:)