Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Rust zacht lieve Retjet...

 
Profiel   

Zondagochtend is het ondenkbare gebeurd, mijn grootste angst is werkelijkheid geworden... Toen ik bij de weide aankwam om mijn merrie te verzorgen, ging ze meteen liggen in de weide. Iets wat ze nooit zomaar deed. Ik wist meteen dat het foute boel was. Toen ik bij haar aangekomen was, lag ze zo hard te kreunen, had ze overal wondjes en achteraan de anus was ze helemaal opgezwollen. Mijn eerste gedachte was 'ik ben haar kwijt'. Overal in de weide waren rolplekken te zien, het was duidelijk dat dit al een tijdje bezig was. Zaterdag avond was alles nog normaal.

Ik heb meteen mijn moeder gebeld zodat zij de dierenarts kon verwittigen. Het was een hel om een dierenarts te vinden die beschikbaar was en ondertussen zag mijn lieve merrie duidelijk af, ze had heel veel pijn... Uiteindelijk toch een dierenarts gevonden die kon afkomen na een ander spoedgeval.

Toen de dierenarts uiteindelijk aangekomen was, was Retjet weer gaan staan en hebben we voorzichtig met haar gestapt zodat ze niet opnieuw zou gaan liggen. Haar hartslag was heel hoog en er waren weinig tot geen darmgeluiden te horen. Ze kreeg Buscopan, pijnstilling en paraffine olie toegediend. Het zag er niet goed uit, maar we moesten haar goed in het oog houden wat ze zou gaan doen.

Met de pijnstilling kalmeerde ze wat. Ze ging niet meer liggen, maar het was nog steeds niet wat het moest zijn. Ik had terug een beetje hoop. Ik ben de hele dag bij haar op de weide gebleven. Ze was zo lief en aanhankelijk naar mij toe, terwijl ze normaal liever met rust gelaten werd zodat ze kon eten.

Rond 18u ben ik even naar huis gegaan om iets te eten. Na het eten is mijn moeder gaan kijken bij Retjet, zodat ik even kon uitrusten. Na een 30 tal minuten vond ik het verdacht dat mijn moeder nog niet terug was en niets laten horen had. Toen ik naar de weide ging, wist ik genoeg. Mijn oom en tante waren er, mijn moeder stond terug in tranen. Het ging weer slechter. We hebben haar naar de kliniek gebracht. Zelf hebben we geen vervoer, maar een vriendin van mijn moeder heeft en vrachtwagen en kon Retjet wegbrengen. Onderweg naar de vrachtwagen geraakte Retjet amper nog vooruit. Ze liep te zwalpen en het ging echt moeizaam. Eenmaal op de kliniek aangekomen stond ze te kreunen op de vrachtwagen.

Op de echo zagen ze dat haar dunne darmen enorm opgezet waren, bloedwaarden waren niet goed. Hoewel we besloten hadden om haar niet meer te opereren, gezien ze 4 jaar geleden een darmoperatie gehad heeft (1.5 meter moeten verwijderen wegens afgestorven) en dit bijna niet gehaald heeft, hebben we toch besloten om te opereren. Tijdens de operatie zouden we gebeld worden. Toen we gebeld werden, was het nieuws absoluut niet goed. De dunne darmen zaten gekneld in een soort ruimte in de buik (foramen epiploicum). De darmen waren zo opgezet dat de dierenartsen deze er moeilijk uit kregen, ook was er grote kans op scheuren aangezien opnieuw zeker al 1.5 meter afgestorven was en dan zagen ze nog niet alles wat erachter lag. Ze is 4 jaar geleden al nauwelijks door een soortgelijke operatie gekomen, het herstel was zwaar en moeizaam. We hebben besloten om de operatie stop te zetten en haar rustig te laten inslapen.

Na 14 jaar hebben wij van onze lieve Retjet op 19 jarige leeftijd afscheid genomen. Rust zacht lieve meid, we missen je!


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 09:03 



 
Profiel   

heel veel sterkte! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 09:08 



 
Profiel   

Het wordt me koud om het hart. Heel veel sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 09:12 



 
Profiel   

arm dier... sterkte...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 09:12 



 
Profiel   

Heel veel sterkte gewenst! :(:)

Ik heb afgelopen jaar (1e bachelor Diergeneeskunde) geleerd over deze vorm van koliek. Enkel paarden hebben een foramen epiploicum. Dit is een opening in het omentum majus (soort ophangbanden van de maag die door de draaiing van de maag een soort zakje vormt). Een deel van het dunne darm (jejunum) kan bij het rollen van een paard vast komen te zitten in deze opening. Doordat die dan een beetje wordt afgekneld, kan het voorkomen dat een deel van het jejunum begint af te sterven. Zo ontstaat dus buikpijn (koliek).

Het is zo jammer dat dit voor kan komen. Helaas merk je het meestal aan de late kant. Daar is niks aan te doen. Ik wens je heel veel sterkte met het verlies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 09:21 



 
Profiel   

Veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 10:21 



 
Profiel   

Wat erg voor jullie, heel veel sterkte met dit verlies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 10:26 



 
Profiel   

veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 10:37 



 
Profiel   

Onwijs veel sterkte toegewenst met dit grote verlies!! Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:21 



 
Profiel   

Sterkte, wat een prachtige foto's, het karakter straalt er vanaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:38 



 
Profiel   

Heel veel sterkte Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:41 



 
Profiel   

jeetje :( sterkte..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:43 



 
Profiel   

Wat een rotverhaal, veel sterkte gewenst en je hebt het goeie gedaan voor je paard.
Inderdaad was ze mooi zeg, veel uitstraling die merrie. Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:49 



 
Profiel   

Wat was het een heerlijk dier om te zien... zonde van zo'n prachtige merrie.

Wat zul je haar gaan missen, heel veel sterkte met dit verlies. Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:56 



 
Profiel   

Ontzettend veel sterkte met het verlies van dit prachtige meisje :(:) Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 11:58 



 
Profiel   

Neee, Retjet! Sterkte, ze heeft een mooie tijd bij je gehad Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:03 



 
Profiel   

Heel veel sterkte! Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:08 



 
Profiel   

Jee... wat een ijzingwekkend verhaal. Arm paard. Lijkt me afgrijselijk om je dier zo te zien lijden.

Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:10 



 
Profiel   

Heel veel sterkte Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:12 



 
Profiel   

Heel veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:24 



 
Profiel   

Heel veel sterkte toegewenst Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:32 



 
Profiel   

Wat naar om zo afscheid te moeten nemen van je grote vriend!
Heb een aantal weken terug mijn merrie van 22 in moeten laten slapen, zeer onverwachts. Weet hoe je je voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:48 



 
Profiel   

Heel veel sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 12:59 



 
Profiel   

heel veel sterkte,

ik ben ook een pony op zo`n manier verloren, en bij elk koliek verhaal denk ik daaraan terug
dikke knuffel

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 13:05 



 
Profiel   

;( :(:) wat een narigheid om zo afscheid te moeten nemen. Sterkte
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-17 13:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen