Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:30

BarbaLala schreef:
Er is net een dierenarts veroordeeld door een fatale medische fout, dus zo gek was mijn idee niet om een klacht in te dienen; [VN] Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard
Jammer dat er niet als verzachtende omstandigheid wordt meegenomen: het leven redden van vele paardenlevens. Als een fout een dergelijke boete kan opleveren, dan bewonder ik de dierenartsen (en artsen) ontzettend hard dat ze nog levens willen redden. Een fout en BAM veroordeling. Knap dat deze medische experts deze onmenselijke druk nog aankunnen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:33

inderdaad Riel

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:58

Daarom dat er ook maar een beperkt aantal dierenartsen paarden boven een bepaalde waarde wìllen behandelen. 1 fout, 1 proces en de DA is bankroet, enkel degene met een geschikte (dure) verzekering wagen zich er aan.
Dat er dergelijke bedragen moeten betaald worden enkel en alleen vanwege 'misinformatie' is vreemd maar het artikel is te summier om er een mening over te vormen.

Anyhow, TS heeft al meerdere keren aangegeven dat er geen klacht ingediend zal worden vermits dat ook niets verder zal oplossen.
Ook niet nodig dus om er telkens opnieuw 'klaag em aan, krijg je geld mee' bij te halen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:35

BarbaLala schreef:
Er is net een dierenarts veroordeeld door een fatale medische fout, dus zo gek was mijn idee niet om een klacht in te dienen; [VN] Dierenarts moet 250.000 euro betalen na dood van paard



Dat een ander het doet wilt niet zeggen dat het de juiste manier van handelen is....
Als alle mensen zo gaan denken als er bij een dierenarts iets mis gaat meteen een claim in te dienen. Komt er straks een tijd dat als je de dierenarts laat komen voordat die naar je dier kijkt je eerst voor allerlei dingen moet tekenen.
Buiten dat het in dit geval om een 26 jarig paard gaat en je daar niet heel veel voor zal krijgen ter compensatie

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:19

Klopt. In Amerika zijn er vele artsen gestopt vanwege die claims.

De eerste mens die nooit fouten/ vergissingen maakt in haar/zijn werk, moet nog geboren worden.
Als een arts risicoloos moet werken, zullen er velen sterven.

Anoniem

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:24

Klacht indienen... Alsof het expres was en de dierenarts het zelf wou. Klacht indienen is dan puur wraak. Dierenarts heeft er zelf nachten niet van geslapen en is er het hart van in. Wat wil je bereiken met een klacht? Iemand bewust maken van haar fouten? Want dat is ze al. Ze aan de schandpaal nagelen? Geld verdienen aan de dood van jou paard? Onverstaanbaar :n

Veel sterkte met het verlies van jou paard TS. Super dat je achter jou dierenarts blijft staan.

Wolken

Berichten: 765
Geregistreerd: 13-09-06

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 13:04

Voor mij was Beauty natuurlijk ook 2 miljoen waard maar dat zou ik sowieso niet gaan krijgen ;)

Ik vind het ook lastig om te zeggen dat de kosten bijvoorbeeld de kosten van cremeren had mogen vergoeden oid. We hebben alleen geen factuur ontvangen van de visite ed. Mar goed, dat is nu toch allemaal te laat.

Het lastige is, is dat mijn verstand en mijn gevoel 2 verschillende dingen zeggen. Ik weet dat ik een goede baas ben geweest en dat hij een goed leven heeft gehad. Alleen voor mijn gevoel heb ik hem in de steek gelaten de laatste minuten van zijn leven.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:13

senna21 schreef:
De eerste mens die nooit fouten/ vergissingen maakt in haar/zijn werk, moet nog geboren worden.
Als een arts risicoloos moet werken, zullen er velen sterven.


Per dag sterven in NL gemiddeld 3 mensen door medische fouten, meer dan 1000 per jaar!

Hoe dan ook is het niet iets wat je wil meemaken. Ik moet er echt niet aan denken dat mijn paard dood neer valt ;(

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:18

Sizzle schreef:
senna21 schreef:
De eerste mens die nooit fouten/ vergissingen maakt in haar/zijn werk, moet nog geboren worden.
Als een arts risicoloos moet werken, zullen er velen sterven.


Per dag sterven in NL gemiddeld 3 mensen door medische fouten, meer dan 1000 per jaar!


En de enige oplossing dat te voorkomen is helemaal geen medisch ingrijpen meer. En hoeveel zouden er dán sterven?
Dát was Senna's punt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:20

Ik begrijp Senna‘s punt. Ik reageerde eigenlijk meer als tegengewicht tegen mensen die overal claims aan willen hangen. Was niet helemaal duidelijk denk ik :o

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:26

Wolken schreef:
Voor mij was Beauty natuurlijk ook 2 miljoen waard maar dat zou ik sowieso niet gaan krijgen ;)

Ik vind het ook lastig om te zeggen dat de kosten bijvoorbeeld de kosten van cremeren had mogen vergoeden oid. We hebben alleen geen factuur ontvangen van de visite ed. Mar goed, dat is nu toch allemaal te laat.

Het lastige is, is dat mijn verstand en mijn gevoel 2 verschillende dingen zeggen. Ik weet dat ik een goede baas ben geweest en dat hij een goed leven heeft gehad. Alleen voor mijn gevoel heb ik hem in de steek gelaten de laatste minuten van zijn leven.


Ik kan snappen dat je dat gevoel hebt, maar ik vind echt dat je onterecht streng voor jezelf bent.
Dit had jij absoluut niet gewild, en het is ook niet jou schuld!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:27

Sizzle schreef:
Ik begrijp Senna‘s punt. Ik reageerde eigenlijk meer als tegengewicht tegen mensen die overal claims aan willen hangen. Was niet helemaal duidelijk denk ik :o

Dan had ik je bericht inderdaad niet begrepen ;)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:30

Ik bedoelde eigenlijk te bevestigen dat de cijfers al laten zien dat perfectie niet bestaan, niet bij dieren en ook niet bij mensen. (aangezien eerder werd geroepen dat zulke dingen in ziekenhuizen nagenoeg ondenkbaar zijn.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:44

Tuurlijk heb je hem niet in de steek gelaten ts!
Je haalde er juist de veearts bij om hem te kunnen helpen.
De veearts heeft een fout gemaakt; daar kun jij echt niets aan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:49

Je gaat uit van de kunde van de arts. Als je dit van te voren had geweten had je het niet gedaan.
Lieve meid, je hebt er geen invloed op gehad, dus geef jezelf ajb niet de schuld Y;(

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:20

Ik heb niet alle pagina's gelezen en er zelf ook geen ervaring mee, maar wellicht is EMDR therapie wat voor je?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:21

BarbaLala: de vraag van TS is hoe ze kan leren omgaan met het verdriet en het trauma dat het overlijden heeft meegebracht. Tenzij je er van overtuigd bent dat ze zich gelukkiger gaat voelen door een hoop heisa bij de Tuchtraad, heeft je advies dus totaal geen zin.

TS, sterkte. Wat naar zeg.. Wat anderen ook al zeggen; 4 maanden is niets. Helaas. Want het is dus niet morgen over :-(
Waar je jezelf wel mee kan helpen, is inderdaad EMDR voor de traumatische ervaring. Is laagdrempelig, en vaak snel effectief. Dat neemt het verdriet niet weg, maar haalt wel de scherpe kantjes van het voorval.

Anoniem

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:28

EMDR therapie :)

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:06

Hi Wolkje, wat afschuwelijk voor je wat er gebeurd is. Ik vind dat je er heel goed aan hebt gedaan om uitgebreid met de dierenarts te praten over wat er gebeurd is. Voor haar ook afschuwelijk, dit vergeeft ze zichzelf ook nooit meer. Ik kan me heel goed voorstellen dat zoiets voor jou niet te verwerken is. Je hoeft niet direct naar een psycholoog te stappen, ergens schrijf je, dat klinkt zo zwaar, maar er zijn rouwverwerkingscoachen. Je kunt er bij jou in de buurt vast wel eentje vinden. Het maakt niet uit of het mensen of dieren zijn, rouw is hetzelfde. Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:25

Enig idee wat een impact het heeft op een dierenarts zijn leven als je hem aanklaagt? Het zijn ook mensen, en niet alleen zijn leven maar die om hem heen ook. Als dierenarts wil je geloof ik ook een hoop mensen aanklagen voor de manier waarop ze met hun paard omgaan.
Mooi voorbeeld, paard had heel de dag koliek, maar wij werden pas op zaterdag nacht opgebeld want het ging niet meer. Paard moest ingeslapen worden en eigenaren boos dat hij niet gered kon worden. Als ze 10 uur eerder had gebeld on te vragen voor advies had er nog wat aan gedaan kunnen worden. Maar het was ‘zaterdag tarief’ en dierenartsen zijn ‘al zo duur.’
Dan slaap je snachts toch ook wat anders.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:51

Waikiki schreef:
Enig idee wat een impact het heeft op een dierenarts zijn leven als je hem aanklaagt? Het zijn ook mensen, en niet alleen zijn leven maar die om hem heen ook. Als dierenarts wil je geloof ik ook een hoop mensen aanklagen voor de manier waarop ze met hun paard omgaan.
Mooi voorbeeld, paard had heel de dag koliek, maar wij werden pas op zaterdag nacht opgebeld want het ging niet meer. Paard moest ingeslapen worden en eigenaren boos dat hij niet gered kon worden. Als ze 10 uur eerder had gebeld on te vragen voor advies had er nog wat aan gedaan kunnen worden. Maar het was ‘zaterdag tarief’ en dierenartsen zijn ‘al zo duur.’
Dan slaap je snachts toch ook wat anders.


:( :( dit vind ik echt heel treurig... hoop dat er ook vooral veel onwetendheid over koliek bij zat.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 01:25

Wolken schreef:
Voor mij was Beauty natuurlijk ook 2 miljoen waard maar dat zou ik sowieso niet gaan krijgen ;)

Ik vind het ook lastig om te zeggen dat de kosten bijvoorbeeld de kosten van cremeren had mogen vergoeden oid. We hebben alleen geen factuur ontvangen van de visite ed. Mar goed, dat is nu toch allemaal te laat.

Het lastige is, is dat mijn verstand en mijn gevoel 2 verschillende dingen zeggen. Ik weet dat ik een goede baas ben geweest en dat hij een goed leven heeft gehad. Alleen voor mijn gevoel heb ik hem in de steek gelaten de laatste minuten van zijn leven.


Dat heb je niet, je hebt gedaan wat je kon en bent erbij gebleven

Edit: 4 maanden is helaas niets, dit heeft veel langer nodig om te slijten en een plaats te krijgen, wens je veel sterkte.

knorrieporie
Berichten: 61
Geregistreerd: 20-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:02

Ik wens je veel sterkte met dit grote verlies.

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:35

Heel veel sterkte, wat verschrikkelijk.
Je maatje zo lang in je leven en dan zo het afscheid is hart verscheurend.
Maar lieve TS jij bent er altijd voor je paard geweest, je bent vast ook zijn beste vriend geweest die altijd het beste met hem voorhad, je was bij hem toen hij stierf dat telt. Ik wens je ongelooflijk veel kracht toe!

CloudDancing

Berichten: 1108
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:30

Ik verloor mijn paard ruim 5 jaar geleden aan koliek. Gevochten als een tijger, maar winnen kon hij niet omdat al zijn organen al kapot waren.
Ze hadden ons eerder naar de kliniek moeten sturen. Ik had, gelukkig, nog nooit ervaring gehad met koliek en als ze hadden gezegd hag hem een nachtje aan z'n benen aan het plafond had moeten hangen had ik het gedaan.
Nu 5 jaar later het verdriet komt en gaat maar het gemis blijft elke dag weer.
Vorige week kwam hij te spraken en ben ik weggelopen, want dan nog kan ik huilen als een kind ie z'n lollie is afgepakt. Z'n dekens en spulletjes zijn thuis. Ben een mooie tatoo aan het ontwerpen en hij zit voor altijd in m'n hart. Mijn jongen mocht net geen 15 worden.
Heb nu alleen nog een shet van 34. 30 jaar bij me. M'n allesje!!

Heel veel sterkte, rouw kent geen tijd. Neem alle tijd die nodig hebt en kijk terug naar jullie mooie jaren samen.

Afbeelding
Indy een maand voordat hij 15 werd kon ik niet anders dan heb los te laten


Afbeelding
Beauty, 34 jaar oud. M'n steun en toeverlaat, m'n spiegel, m'n allerbeste maatje <3