Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 08:33

Wat ontzettend sneu voor alle partijen in deze situatie. Fijn dat de betreffende DA zo open is geweest, moet toch een fijner gevoel geven dan iemand die niet mee wilt werken.
Misschien kan je haar een keer vragen of je een middag/dag? met haar mee mag om rond te gaan naar andere patiënten en erover te praten? Misschien dat je het zo een beetje kan los laten?

Overigens vind ik het sneu om te lezen dat er paarden zijn die zo verschrikkelijk zijn ingeslapen. Niks is zo emotioneel en intens als het laten gaan van een paard. Ook voor de dierenarts. Het inslapen zonder verdoving ken ik, maar als de juiste dosering er snel genoeg in gaat is het binnen een paar seconden klaar. 1 klap maar daar voelen ze al niks meer van. Minuten spartelen ken ik gelukkig niet, alleen de stuiptrekkingen na overlijden. Wat moeilijk went.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 08:42

Oh bah! Wat een nare ervaring. Dit is echt heel Verdrietig.
TS, ik kan me voorstellen dat een psycholoog een grote stap is. Je kan eens nadenken over een coach die EMDR toepast. Ik ken er een die dat doet en ook nog eens in de paardenwereld zit. Welke regio woon je?
Sterkte met alles. Dit is geen kattenpies.

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 08:46

Wat een ontzettend heftige ervaring. Hopelijk kun je het met de tijd een plekje geven met of zonder hulp.

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 09:43

Hier een dierenarts aan het woord en ik moet zeggen dat sommige reacties echt pijnlijk zijn om te lezen. Ja, wij zijn ook maar mensen en mensen maken nu eenmaal fouten. Dierenartsen waarbij patiënten sterven door hun eigen toedoen dragen dit vaak hun hele carrière mee, en zowel voor de eigenaar als voor ons is dit verschrikkelijk om mee te maken.
In België (geen idee hoe het in NL zit) moeten wij als dierenarts hiervoor verzekerd zijn. Indien een dier door fout van de DA sterft (en dit wordt bevestigd door de verzekeringsexpert) wordt een deel van de waarde van het dier terugbetaald aan de eigenaar.

TS: veel sterkte gewenst. Praat erover met vrienden, familie en eventueel je DA. Hopelijk kan je het snel een plekje geven.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:05

TS, wat erg :(

Ik denk dat het enige juiste antwoord tijd is. Zoiets is nu eenmaal niet zo maar los te laten, het is traumatisch. Een verschrikkelijke manier om afscheid te moeten nemen van je paard.. Je bent al een hele stap op weg door je niet vast te bijten in boosheid en een open gesprek met je DA te hebben gehad, die er waarschijnlijk net zo slecht van slaapt.

Praat er over met vrienden, zo veel als nodig is. En anders is EMDR een aanrader, niet overbodig in jouw geval. Het kan je echt helpen.

Heel veel sterkte Y;(

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:09

Heel veel sterkte :(:) , een verschrikkelijke manier om je paard kwijt te raken. Ondanks de fout vd veearts vind ik het heel netjes dat ze haar "fout" erkent. Dit zal jou maar ook haar bijblijven, heb pagina 2 en 3 niet gelezen, maar wist je dat het zelfmoord percentage onder beroepsgroepen bij veeartsen het hoogst is, ze worden vaak zo onderschat met wat voor dieren en eigenaren ze te maken krijgen.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:35

Er komen hier wel een aantal hele ernstige medische fouten voorbij!!

Wolken

Berichten: 765
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 13:50

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik wil wel duidelijk hebben dat ik absoluut niet van plan ben stappen te ondernemen naar de da. Ik heb het haar meteen vergeven. Ze is zelf nu +10 jaar da en gaf ook aan dat als dit eerder in haar carrière had gebeurd dat ze daar misschien niet overheen was gekomen. Het zal haar nooit meer gebeuren, daar ben ik van overtuigd. Was ik bang geweest dat dit ook bij een ander paard kan gebeuren was het anders geweest maar daar ben ik nu niet bang voor.

Ze moest 10ml inspuiten. Nadat ze 3ml ingespoten had schudde Beauty met zijn hoofd waardoor ze opnieuw aan moest prikken. En toen is ze dus in de slagader terecht gekomen. Bij oudere paarden schijnt deze ivm het
Ik heb achteraf nog gevraagd of we wat anders hadden kunnen doen dan inslapen. Maar hij is zo hard neergeklapt op de stenen dat de kans redelijk aanwezig was dat hij zijn heup of een been had gebroken. We hadden dan ongeveer 30 minuten moeten wachten tot het middel uitgewerkt zou zijn en ik denk dat hij daarvoor al een hartstilstand zou hebben gekregen. Zijn ademhaling en hartslag waren op hol geslagen. Dat was eigenlijk nog mijn grootste angst, dat zijn hart het zou begeven. Ik heb dan ook binnen een paar seconden nadat hij was neergevallen en is begonnen met de stuiptrekkingen meteen besloten dat hij uit zijn lijden moest worden verlost. Ik weet ook dat dat de juiste beslissing is geweest.

Beauty was mijn alles. Mijn rots, mijn maatje, mijn steun en toeverlaat,mijn one-in-a-lifetime paardje. Ik ben met hem opgegroeid en hij was voor mij degene die er altijd voor mij was. Na zoveel jaar was een deel van de familie geworden. Al een paar jaar hield ik hem in de gaten op tekenen van aftakeling. Wij zijn erge nuchtere mensen en ik wilde koste wat het kost voorkomen dat hij pijn zou lijden. Hij moest een waardig einde krijgen, dat was ik hem verplicht na alles wat hij voor mij betekend heeft. Om hem zo te verliezen is mijn grootste nachtmerrie die is uitgekomen. Ik mis hem iedere dag.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:53

Nog niet zo lang geleden had een veearts bij ons ook moeite bij 1 van de paarden om de ader te vinden.

En jaren geleden toen onze merrie pas bij ons was, lieten we bloed afnemen. Onze dierenarts liet van tevoren ook een plek zien dat zij ooit verkeerd geprikt is en wilde dat vooral laten zien voor zij ging prikken, zodat we wisten dat dit eerder was gebeurt.

Met de dood tot gevolg is vreselijk, maar er wordt vaker mis geprikt helaas.
Bij mensen ook trouwens. Ik heb zelf zeker al 100x een infuus gehad en ook in het ziekenhuis op zaal om me heen gezien. Het gaat niet altijd goed. Ook niet bij de mensen die elke dag, de hele dag prikken. Zelfs van gewone bloedafname kan ik een boek schrijven en heb ik foto's wat een prutswerk ertussen zit. En ik ben echt super makkelijk te prikken.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:10

Wat een vreselijk verhaal. 4 maanden is niets om dit te verwerken. Het kan wel jaren duren voor je hier weer wat rustiger over wordt, maar dat verschilt per persoon. Praten met mensen uit je omgeving of een psycholoog zou kunnen helpen, maar je moet doen wat voor jou goed voelt. In elk geval heel veel sterkte!

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:11

pipo schreef:
T’s wat ga je hier goed mee om!! Je respecteerde de fout van de ander terwijl je wel een enorm verlies heb geleden.

Ik heb ook zoiets meegemaakt. Castratie van een shet hengstje. Da bleef nog even omdat hij wou dat ie op op zijn benen stond na een extra dosis omdat ie zo onrustig was. Achteraf dus een allergie op de narcose. Had da nog nooit gehad. Samen wezen kijken na een bakkie koffie en ruin stond alweer. Nog geen 10 minuten later dood.

Ik heb ook mijn da nooit de schuld gegeven. Maar was uiteraard ook helemaal van de kaart. Hij had dit nog nooit meegemaakt en vond het ook vreselijk. Hij is nog jaren lang onze da geweest en zou t nog zijn als ik niet was verhuisd.

Ik kan je geen tips geven in hoe je van je onrust en gemis af moet komen. Maar kan alleen zeggen dat als je het idd je da kan vergeven je de eerste stap heb gewonnen. Misschien volgt de rest vanzelf. Heb geduld en rouwen mag, ook al duurt het langer dan je wil.
Heel veel sterkte.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Zoiets als dit is echt gewoon een fout die je kan overkomen.. ik vind het heel knap hoe nuchter je met de arts erin staat en ik kan alleen maar zeggen dat dat de da zelf ook goed doet.
Heel veel sterkte!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:19

Wolken schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik wil wel duidelijk hebben dat ik absoluut niet van plan ben stappen te ondernemen naar de da. Ik heb het haar meteen vergeven. Ze is zelf nu +10 jaar da en gaf ook aan dat als dit eerder in haar carrière had gebeurd dat ze daar misschien niet overheen was gekomen. Het zal haar nooit meer gebeuren, daar ben ik van overtuigd. Was ik bang geweest dat dit ook bij een ander paard kan gebeuren was het anders geweest maar daar ben ik nu niet bang voor.

Ze moest 10ml inspuiten. Nadat ze 3ml ingespoten had schudde Beauty met zijn hoofd waardoor ze opnieuw aan moest prikken. En toen is ze dus in de slagader terecht gekomen. Bij oudere paarden schijnt deze ivm het
Ik heb achteraf nog gevraagd of we wat anders hadden kunnen doen dan inslapen. Maar hij is zo hard neergeklapt op de stenen dat de kans redelijk aanwezig was dat hij zijn heup of een been had gebroken. We hadden dan ongeveer 30 minuten moeten wachten tot het middel uitgewerkt zou zijn en ik denk dat hij daarvoor al een hartstilstand zou hebben gekregen. Zijn ademhaling en hartslag waren op hol geslagen. Dat was eigenlijk nog mijn grootste angst, dat zijn hart het zou begeven. Ik heb dan ook binnen een paar seconden nadat hij was neergevallen en is begonnen met de stuiptrekkingen meteen besloten dat hij uit zijn lijden moest worden verlost. Ik weet ook dat dat de juiste beslissing is geweest.

Beauty was mijn alles. Mijn rots, mijn maatje, mijn steun en toeverlaat,mijn one-in-a-lifetime paardje. Ik ben met hem opgegroeid en hij was voor mij degene die er altijd voor mij was. Na zoveel jaar was een deel van de familie geworden. Al een paar jaar hield ik hem in de gaten op tekenen van aftakeling. Wij zijn erge nuchtere mensen en ik wilde koste wat het kost voorkomen dat hij pijn zou lijden. Hij moest een waardig einde krijgen, dat was ik hem verplicht na alles wat hij voor mij betekend heeft. Om hem zo te verliezen is mijn grootste nachtmerrie die is uitgekomen. Ik mis hem iedere dag.



Ik kan me nauwelijks voorstellen hoe je je moet voelen. Het is heel knap hoe je met de DA omgaat hierover. Voor velen die langs de kant staan een normale reactie, maar als je geconfronteerd wordt met al die emoties is het heel erg bewonderenswaardig als je de schuldvraag kan laten gaan.

Dat gezegd zijnde, zonder je verdriet te willen minimaliseren en zeker niet omdat ik je gevoel niet begrijp; het paard heeft een paar minuten afgezien, maar was zelf niet bezig met een waardig einde. Het is rot dat het zo gegaan is voor jou, maar of deze pijn nu plaatsvindt in het begin het midden of het allerlaatste van zijn leven maakt voor een paard weinig verschil. Het belang hechten aan 'het juiste einde' is iets heel menselijk. Je paardje heeft geen pijn meer, enkel jij hebt nog pijn. Jij hebt prachtig voor hem gezorgd, die laatste minuten wegen echt niet op tegen al die jaren samen.

Ik weet dat het waarschijnlijk weinig zin heeft, jij moet alles op je eigen tempo verwerken en relativeren, maar ik wilde het toch even gezegd hebben. Dikke knuffel. Zoek op tijd hulp, het is heel erg normaal dat je zo'n zaken blijft meedragen als je je dier zo graag gezien hebt. We hebben allemaal onze ene lieveling (of meerdere) waarvan het verlies extra veel pijn doet. Liefde is een van de pijnlijkste dingen die bestaan.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:28

En wat de psycholoog betreft: dat hoeft niets groots te zijn. Was je van een stoepje gevallen en je hebt 4 maanden later nog last van een zere enkel (ik verzin maar wat), vindt werkelij niemand het vreemd om daarvoor bij een fysio langs te gaan of bij de huisarts.

Dit is overduidelijk iets wat heel heftig is geweest, een grote impact heeft, en je hebt er nog steeds last van. Dat is reden genoeg.
Heel veel sterkte.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:43

Heel veel sterkte ts, wat een nare manier om je allerliefste dier te verliezen.
Wel fijn dat je begrip kunt hebben voor de veearts en dat de veearts zo eerlijk en begaan is geweest. Maar daar heb je natuurlijk niks aan.
Een psycholoog bezoeken hiervoor is helemaal niet raar, het is een groot verlies, je mag rouwen en mag ook echt hulp hierbij krijgen.
Zag dat op de eerste pagina ook iets van een reading wordt geopperd. Als je hier voor open staat kan dit ook heel erg goed helpen.

Nogmaals sterkte ts.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:29

Ts heel veel respect voor de manier hoe je hiermee omgaat! En uiteraard heel veel sterkte gewenst.

Ik verbaas mij erg over reacties van sommigen, ik vraag mij af wat men dan wil bereiken met aanklagen bij het tuchtcollege. Google maar eens op "no blame culture" in de gezondheidszorg, waarbij les 1 is " vooral niet aan de schandpaal nagelen", maar fouten bespreekbaar maken en er lering uit trekken.

@dollyspikkel of een andere bokker: ik snap nog niet helemaal wat nu de oorzaak is geweest van de heftige reactie van het arterieel i.p.v. veneus inspuiten. In beide gevallen komt het middel "gewoon" in de bloedbaan terecht. Of er moet natuurlijk sprake zijn van een luchtembolie o.i.d. Wat zie ik over het hoofd?

Wolken

Berichten: 765
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 16:01

Sjaco schreef:
Ts heel veel respect voor de manier hoe je hiermee omgaat! En uiteraard heel veel sterkte gewenst.

Ik verbaas mij erg over reacties van sommigen, ik vraag mij af wat men dan wil bereiken met aanklagen bij het tuchtcollege. Google maar eens op "no blame culture" in de gezondheidszorg, waarbij les 1 is " vooral niet aan de schandpaal nagelen", maar fouten bespreekbaar maken en er lering uit trekken.

@dollyspikkel of een andere bokker: ik snap nog niet helemaal wat nu de oorzaak is geweest van de heftige reactie van het arterieel i.p.v. veneus inspuiten. In beide gevallen komt het middel "gewoon" in de bloedbaan terecht. Of er moet natuurlijk sprake zijn van een luchtembolie o.i.d. Wat zie ik over het hoofd?


Normaal gesproken spuit je het middel in een gewone ader die van de hersenen af loopt en zo het lichaam in gaan. Door het in de slagader in te spuiten die naar de hersenen loopt komt de volledige dosis in 1 keer direct in de hersenen terecht. Hierdoor is er een soort "kortsluiting" ontstaan en dus de epileptische aanval.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:19

Wat verschrikkelijk naar voor je ts ik kan me je gevoel zo goed voorstellen.
Ik heb in 2014 mijn pony op 17 jarige leeftijd moeten laten gaan en die ging ook op een hele nare manier.
Die vocht er flink tegen en struikelde over een put deksel en viel toen op de weg dus moest weer omhoog en weer neer.
Ik was er helemaal kapot van heb me zo ontzettend schuldig gevoeld en me heel lang afgevraagd of ik wel die keus voor hem had mogen maken.
Het slijt in de zin van ik denk er niet meer dagelijks aan maar als ik er aan denk krijg ik nog een brok in mn keel.

Nu was dit omdat ik de keus zelf heb moeten maken en het geen fout was van een ander maar
Het blijft gewoon naar zo iets blijft op je netvlies gebrand staan.

Ik hoop dat je het uiteindelijk een plekje kan geven en erover praten is denk ik sws goed.
Sterkte :(:)

Scarlett26
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:31

Ik heb zelf een veulen verloren, omdat hij verkeerd in de merrie lag. (Ik bespaar de details, maar moest ter plekke de keus maken tussen het redden van de merrie of het veulen).
De pijn is vermindert over de tijd maar als het opgerakeld wordt blijft het pijn doen.
Geef jezelf de tijd :(:)

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:39

Wolken schreef:
Sjaco schreef:

@dollyspikkel of een andere bokker: ik snap nog niet helemaal wat nu de oorzaak is geweest van de heftige reactie van het arterieel i.p.v. veneus inspuiten. In beide gevallen komt het middel "gewoon" in de bloedbaan terecht. Of er moet natuurlijk sprake zijn van een luchtembolie o.i.d. Wat zie ik over het hoofd?


Normaal gesproken spuit je het middel in een gewone ader die van de hersenen af loopt en zo het lichaam in gaan. Door het in de slagader in te spuiten die naar de hersenen loopt komt de volledige dosis in 1 keer direct in de hersenen terecht. Hierdoor is er een soort "kortsluiting" ontstaan en dus de epileptische aanval.



Heldere verklaring, dankjewel.
En nogmaals veel sterkte gewenst.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:20

Ach TS wat vreselijk. Je maatje na zo'n lange periode verliezen is al erg, maar dan op deze manier..

Vier maanden is niks, echt waar. Probeer er toch zoveel mogelijk over te praten, om het zo stap voor stap te kunnen verwerken. Ik ben anderhalf jaar geleden mijn 11-jarige grootste vriend ineens kwijt geraakt, hartfalen. De dienstdoende DA heeft het niet herkend, waardoor we nog met hem (stervend, bleek achteraf) nog van Groningen naar Emmeloord moesten. Daar is hij op de kliniek ingeslapen. Qua tijdsverloop niet te vergelijken met jouw paard, maar de manier waarop de grond onder je voeten weg slaat is echt niet te bevatten.

Het is nu anderhalf jaar geleden en ik kan nu pas zeggen dat het een beetje minder donker is. Ik vind het intens verdrietig om te lezen dat je je andere paardje weg hebt gedaan, maar ik kan het me ergens ook wel voorstellen.

Schroom niet om hulp te vragen, in welke vorm dan ook. Ik wil je heel, heel veel sterkte wensen :(:)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:52

Wat een nachtmerrie als dit je overkomt.Heb alleen je OP gelezen. Deze ervaring is echt vreselijk traumatisch dan hoef je niet te onderschatten. Mogelijk is emdr iets wat jou kan helpen om dit deels te verwerken.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:58

He TS , dit is nu precies waar een psycholoog voor is. Je hoeft niet in een jarenlange zware therapie waarschijnlijk. Maar een keer of 6 met een psycholoog praten die ervaring heeft met trauma en rouwverwerking. Dat is nou precies waar die mensen voor zijn.
Die zijn niet de hele dag bezig met hele zware problematiek ( als is jou ervaring extreem zwaar , maar je begrijp denk ik wel wat ik bedoel met andersoortige zware problemen) .
Wat jou overkomen is , is echt een traumatische ervaring.

Bij verkeersongelukken krijg je slachtofferhulp aangeboden, ook als je alleen getuige was. Juist omdat iets heftigs zien en meemaken impact heeft.

Ik ben ooit onderdeel geweest van een dodelijk ongeluk ( een roekeloze autorijder die ons verkeerd inhaalde met 100 waar je 50 mocht en verongelukte door in de sloot terecht te komen en we ( en niemand ) kreeg hem uit de auto) . Ik heb toen voor de zekerheid een keer met slachtofferhulp gesproken( en met de politie als getuige, die me heel erg aanraadde een keer te gaan praten ) , en dat was echt heel prettig en hielp bij het een plekje geven.

Conclusie van een lang verhaal : ga naar een psycholoog , daar zijn ze voor, en dat is helemaal niet zwaar in therapie, die geven je handvatten om het een plekje te kunnen geven.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:37

Jeetje wat heftig! Gecondoleerd! En heel veel sterkte om het een plekje te geven.

Dan heeft mijn paard veel geluk gehad! Die heeft hetzelfde meegemaakt en ik weet dat ik helemaal over de rooie ging tegen de dierenarts toen mijn paard na een spuit in haar been ook op de grond klapte en bleef schokken en bloed uit haar mond kwam. De dierenarts stelde mij ook niet gerust, we waren voor tegen elkaar aan het schreeuwen. Gelukkig stond zij na een paar minuten weer op en was er niks aan de hand. De dierenarts vertelde toen ook dat hij verkeerd had gespoten en bood zijn excuus aan. Ze heeft er gelukkig niks aan over gehouden.

Fijn dat je dierenarts ook haar excuus heeft aangeboden en de tijd heeft genomen er over te praten. Dat scheelt toch al lijkt het weinig waarde te hebben...

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Paard overleden door fout da. Ik kan het niet accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:20


Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:27