The end of an era, vaarwel Jordy.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

The end of an era, vaarwel Jordy.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 18:41

Jordy 1997 - 2021


When all the light and life are sped
Of flowing tails and manes
And flashing stars, and forelocks spread,
and foam-flecks on the reins.

I like to think from every land
And far beyond the wave
A crowd of ghosts will come and stand
In grief around the grave.


Afbeelding



Mijn trots, mijn alles, mijn mooie vent en allerbeste vriendje. Het liefste paard van de wereld is niet meer. Afgelopen donderdag heb ik heel onverwachts afscheid van Jordy moeten nemen. Mijn hart is gebroken, de wereld is leeg. Wat valt me dit ongelooflijk zwaar.

De laatste jaren ben ik weinig actief geweest op bokt, er zullen misschien niet zoveel bokkers meer zijn die hem kennen, maar toch vind ik dat hij een mooi eigen plaatsje hier op in memoriam verdient. Want wat was hij bijzonder.

Afbeelding

Jordy was een bokt-tinker van het eerste uur, ik kwam hem tegen op bokt waar hij te koop stond. Bloedmooi, geweldig bewegen, super vriendelijk op de grond, maar een ramp onder het zadel. Toch moest ik hem hebben, dit was hem, dit was mijn paard.
Wat was hij ongelooflijk lief en charmant, tót je opstapte. Staatsgevaarlijk. Jordy had ooit besloten dat keihard rennen de oplossing was voor alles, en niets hield hem daarbij tegen. Bakomheining, mensen, sloten, hij ging er doorheen of er overheen, maar stoppen was geen optie.
Met volhouden en kilometers maken kwam er verbetering, maar helaas na een erg eigenwijs moment van mij toch weer een ongeluk waarna ik zelf een tijd niet kon rijden. Gelukkig vond ik twee hele lieve verzorgsters, waarvan eentje het rijden durfde over te nemen, en samen, ook nadat ik zelf eindelijk weer kon opstappen, kregen we het voor elkaar dat Jordy eindelijk de Jordy werd die verstopt zat in dat ongeleide projectiel. Lisette (PartoutZ, volgens mij niet meer actief op bokt), bedankt voor alles. Zonder jou was hij nooit geworden wat hij was :+:

Dit was Jordy toen hij net bij mij was aangekomen, 5 jaar oud maar echt nog een puppy:
Afbeelding
Na een jaartje zag hij er zo uit:
Afbeelding

Met heel veel geduld veranderde hij van onzeker ongeleid projectiel in het meest betrouwbare paard wat je maar kunt bedenken. Wel eentje met bijzondere trekjes en een gebruiksaanwijzing, maar die werden voor lief genomen. Want zolang je in je waarde gelaten werd deed je alles voor ‘jouw’ mensen. En wie jouw mensen waren, dat bepaalde je zelf wel.

Afbeelding

Je was slim en voelde alles feilloos aan. Voor beginners en kinderen die weleens onhandig konden zijn was je enorm vergevingsgezind, voor ervaren ruiters heel wat minder. Één te harde schop en je liet ze merken hoe belachelijk hard je kon. Jou werd niet verteld wat je moest doen, dat vroeg je, en dan deed je het. Anders niet.
Je ruiter eraf gooien, dat deed je niet, maar als je het er niet mee eens was dan kon degene op je rug wel even een schone onderbroek gaan regelen. Alleen als we gingen springen ging er in je jongere jaren weleens een ruiter vliegen vanwege je enthousiasme. En springen kon je.

Afbeelding

Werkwillig was je ook, hard werken vond je geen probleem, en altijd vol enthousiasme voorwaarts. Zo voorwaarts dat mensen weleens schrokken van je looplust, tot ze erachter kwamen dat de rem het net zo goed deed. Je deed gewoon altijd je best.

Afbeelding

Afbeelding

Ook buitenritten waren leuk, maar dan wel graag een beetje actief, stapritjes waren stom volgens jou. Stampen in draf over paden of over het asfalt, dat was wat je wilde. En graag ergens een galopje, liefst hard.

Afbeelding

Je leek onverwoestbaar, wat bleef je er goed uit zien op je oude dag. Afgezien van je steeds grijzer wordende hoofd en ineens half witte voorpluk was niet te zien en te merken dat je al wat ouder was. Ik kreeg eerder kwalen dan jij...
De laatste jaren reed ik zelf wat minder, al zijn we altijd aan de slag gebleven. Je kreeg een nieuwe ruiter erbij, of liever gezegd ruitertje.
Mijn nichtje Fenna van toen 5 jaar ging ‘echt’ op je rijden, en wat vond je dat verschrikkelijk leuk!

Afbeelding

Iemand die weer lekker gek met je deed, serieus rijden, maar ook zonder zadel en hoofdstel door de bak scheuren, springen, klimtoestel spelen, dikke pret. En wat was je braaf en lief.
Ik heb je zelfs nog helemaal na laten kijken vorig jaar, omdat ik zeker wilde weten dat je het aankon. Met vlag en wimpel door de keuring, niet eens een spatje artrose, super fit en beresterk. Fenna werd je mede-baasje, en ze was zo trots.

Afbeelding

Afgelopen jaar zou je zelfs weer starten, Fenna was inmiddels 8 en jij eigenlijk nog steeds veel te groot, maar ze moest en zou met Jordy starten. Helaas gooide Corona roet in het eten, maar ach, altijd nog volgend jaar toch?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Helaas werd dit de laatste foto die ik maakte van dit prachtige stel.

Afbeelding

Deze foto is vorige week gemaakt, en er was geen enkele aanwijzing voor het gruwelijks wat er met Jordy aan de hand was.
Afgelopen woensdag kwam ik ‘s ochtends aan op stal, Jordy zou gemasseerd worden, een vaste afspraak om de zoveel weken. Niet vanwege problemen, maar ik wilde er graag alles aan doen hem zo lang mogelijk fit te houden. Hij stond wat sneu op stal, niets voor hem. Hoofd laag, hoofdschudden, dikke klieren achter zijn kaken en hij wilde zijn hals wat naar 1 kant gebogen houden. In plaats van massage werd het de veearts, ik vertrouwde het direct niet, ook al was het niet heel extreem. Jordy was enorm stoïcijns als het op pijn aankwam.
Het was een puzzel, heel veel werd uitgesloten, maar geen diagnose. Geen kapotte kies, geen ontsteking, er werd zelfs droes niet helemaal uitgesloten. Pijnstillers gegeven en in de middag en avond was hij een heel stuk beter. Eten deed hij prima.
De volgende ochtend vroeg weer gaan kijken, de stalhouder had om 01.00 nog gekeken en toen stond hij er redelijk goed bij. Helaas veel slechter, direct weer de veearts gebeld, nog steeds niets duidelijks, behalve dat zijn hals veel dikker geworden was aan 1 kant. Veearts kwam een uur later weer terug met rontgenapparatuur, er werd nu gedacht aan een blessure van de bovenste wervels, of een kaak- of oorontsteking die snel verslechterde. Foto’s gemaakt waar de veearts niets op zag, en daarna doorverwezen op mijn verzoek naar Bodegraven.
Daar aangekomen werden we vrijwel direct naar binnen geroepen, de arts daar had we iets gezien op de laatste foto, helemaal op de rand van de foto en zei al direct dat hij zich daar flink zorgen over maakte. Nieuwe foto’s gemaakt, en het was direct duidelijk. Zodra je weggeroepen wordt een kantoor in weet je dat het foute boel is.
Op de foto’s was te zien dat een wervel vrijwel compleet verwoest was. De onderkant van de wervel was gewoon verdwenen, wat er nog over was gebroken. Het ruggenmerg lag dwars door de wervel heen naar buiten, dat hij nog stond en liep was een wonder. De oorzaak was een tumor die de wervel compleet had aangetast. Nooit is er iets van te merken geweest...
We hebben hem direct laten gaan, er was absoluut geen twijfel mogelijk dat hij geen minuut teveel mocht lijden.....

Dag allerliefste Jordy, mijn knuffelbeer, wat was je zeldzaam lief. Wat heb je op veel mensen een enorme indruk achter gelaten. Je kleine baasje Fenna is al dagen ontroostbaar, zoveel traantjes. Ook mijn tranen willen maar niet stoppen, zo eentje komen we nooit meer tegen.
Laatst bijgewerkt door Supertje op 24-01-21 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: The end of an era, vaarwel Jordy.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:50

Ik ken hem niet maar ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van jouw beste vriend!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:54

He bah wat vreselijk...
Sterkte met het verlies.

Is het een bepaalde aandoening wat hij al langer zou hebben of door een slag ofzo gekomen?

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:54

Ook voor mij geen bekende maar dat maakt het niet minder verdrietig :(
Veel sterkte gewenst met dit grote verlies :knuffel:

Wat moet hij een fijn leventje gehad hebben bij iemand die alles voor hem over had zoals ik uit je verhaal kan opmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:57

Wat heb je een mooi topic <3

Maar ook erg verdrietig dat je, je maatje zo plots heb moeten laten gaan. Is het nog bekend waar de breuk door gekomen zou kunnen zijn?

Veel sterkte Y;(

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: The end of an era, vaarwel Jordy.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:58

Wat een prachtig eerbetoon! Maar ook een bizar en akelig einde voor je paardje...veel sterkte voor jou en kleine Fenna Y;( !

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:58

Ik had je topic gevolgd en jeetje wat een rare wending kreeg dit.

Wat is Jordy hard geweest voor zichzelf.

Heel veel sterkte met het verlies en ook voor zijn kleine bazin Fenna. Wat een gemis zal Jordy zijn.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:00

Wat een prachtig eerbetoon heb je gemaakt voor je allerbeste vriend :(:)
Herinneringen vergaan nooit...

Heel veel sterkte met dit verlies :knuffel:

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:01

Wat een verdriet voor jou en je nichtje, TS. Heel veel sterkte. Y;(

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: The end of an era, vaarwel Jordy.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:06

Heel veel sterkte, wat een vreselijke manier om je maatje zo te moeten afgeven! Y;(

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 19:08

Evamarie schreef:
Wat heb je een mooi topic <3

Maar ook erg verdrietig dat je, je maatje zo plots heb moeten laten gaan. Is het nog bekend waar de breuk door gekomen zou kunnen zijn?

Veel sterkte Y;(


Ik heb een klein stukje aangepast in de openingspost, dat stukje was ik vergeten. De oorzaak was een zeer zeldzame tumor op een nog zeldzamere plek, een hemangiosarcoom om precies te zijn. Zo’n tumor gaat uit van de bloedvaten, en is daarna de wervel in gegroeid. De onderkant was gewoon ‘weg’, tot de wervel zo zwak werd dat hij brak. De breuk kan al bij een verkeerde beweging gebeurd zijn, niet te voorkomen.
De kapotte wervel zat een stuk lager dan waar de eerste veeartsen zochten, maar dat hadden ze niet kunnen weten.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:09

Wat een geweldige leermeester moet hij geweest zijn voor je nichtje. Die lach, het vertrouwen: geweldig om te zien! <3 Heel veel sterkte met het verlies van je beste vriend. Wat een verdriet...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:14

Voor mij is Jordy wel echt een Tinker van het eerste uur, wat verdrietig dat al die Tinkers ons nu gaan ontvallen (of al zijn). Wat een heerlijk paard, fijn dat hij ook 'na bokt' bij jou is gebleven!

Veel sterkte met zijn heengaan :(:)

Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Re: The end of an era, vaarwel Jordy.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:03

Jeetje, wat een zware manier om je maatje te moeten afgeven... Wat heftig.
Heel veel sterkte met het verlies Y;( wat zal hij ontzettend gemist worden !

Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Re: The end of an era, vaarwel Jordy.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:12

Ik had je andere topic ook gevolgd.

Wat een prachtig eerbetoon heb je voor hem gemaakt.

Héél veel sterkte voor jullie.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:20

Jemig, heel veel sterkte! Wat moet je geschrokken zijn, en wat heb je je vriendje goed geholpen door zo adequaat op te treden. Dat is het enige dat je dan nog voor hem kunt doen.

Succes :knuffel:

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:25

Wat een prachtig overzicht van Jordy. Jullie hebben het getroffen met elkaar. Hopelijk kunnen jullie straks met een lach en een traan terugkijken op deze prachtige tijd.
Dikke knuffel voor jou en je nichtje

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:30

Ach nee, Jordy ;(
Jims allereerste paardenvriendje toen ik hem kocht. En sindsdien is bont favoriet bij hem. Nog steeds.
Wat een enorm gemis zal dat zijn. Heel veel sterkte Alice :knuffel: :(:)

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: The end of an era, vaarwel Jordy.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:34

Heel veel sterkte! Wat verschrikkelijk om hem zo plots te moeten laten gaan. Y;(

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:37

Natuurlijk ken ik hem nog! Altijd een onwijs leuk paard gevonden. :D

En wat heb je hem lang gehad! Hoe hard het gemis en verdriet ook is, je mag trots zijn op wat je hebt bereikt.

Heel veel sterkte met je verlies.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 22:03

Daihyo schreef:
Ach nee, Jordy ;(
Jims allereerste paardenvriendje toen ik hem kocht. En sindsdien is bont favoriet bij hem. Nog steeds.
Wat een enorm gemis zal dat zijn. Heel veel sterkte Alice :knuffel: :(:)


Thanks... Jordy en Jim ja, leuk stel was dat op de wei <3
Jim die al die andere paarden toch wel heel spannend vond in het begin. ‘Zet maar even apart met Jordy, dan komt het daarna wel goed’. En dat kwam het ook, Jim was vriendje, dus werd alles wat lelijk tegen Jim deed er door Jordy even aan ‘herinnerd’ dat dat niet de bedoeling was _-:( :=

shaddy82

Berichten: 1845
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:13

Wat ontzettend naar , heel veel sterkte met het verlies van Jordy :(:)

Roosch

Berichten: 36646
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: The end of an era, vaarwel Jordy.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:14

Ach jee, die ken ik nog wel inderdaad. Heel veel sterkte Y:(

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:19

Supertje schreef:
Daihyo schreef:
Ach nee, Jordy ;(
Jims allereerste paardenvriendje toen ik hem kocht. En sindsdien is bont favoriet bij hem. Nog steeds.
Wat een enorm gemis zal dat zijn. Heel veel sterkte Alice :knuffel: :(:)


Thanks... Jordy en Jim ja, leuk stel was dat op de wei <3
Jim die al die andere paarden toch wel heel spannend vond in het begin. ‘Zet maar even apart met Jordy, dan komt het daarna wel goed’. En dat kwam het ook, Jim was vriendje, dus werd alles wat lelijk tegen Jim deed er door Jordy even aan ‘herinnerd’ dat dat niet de bedoeling was _-:( :=

Jaa matties <3
Ik was pas nog foto’s aan het zoeken van toen, maar ik heb ze niet meer. Die foto vooraan in dat weitje. Binnen 10 minuten schoftje kriebelen <3

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:20

Enorm veel sterkte voor jou en voor je nichtje TS. Jordy was een once in a lifetime paard zo te lezen! :knuffel: