Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het voelt zo oneerlijk, dag lieve Jam♡

 
Profiel   

Het klinkt echt als zo'n leuk paard vol humor hoe je hem beschrijft, ik hoop ook dat het andere paarden kan helpen in de toekomst maar had toch liever gezien dat hij zelf ook geholpen had kunnen worden..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 08:45 



 
Profiel   

Babootje schreef
Wat in en in triest dit. Heel veel sterkte; ik kan me voorstellen dat er tijd nodig is om dit te laten landen. :(:)

Ik wist ook niet dat HS in zo een heftige vorm kan voorkomen. Dat maakt het hoe dan ook wel een bijzonder verhaal. Ik begrijp dat je paard 6 was toen het begon? Zomaar opeens zonder ooit iets te hebben gemerkt? Bijna niet te bevatten zoiets. Het is een soort verkeerde verknoping van zenuwen zei je, maar waarom met 6 en bv niet met 3 al. Groeien die zenuwen dan zo lang door? (Excuus voor mijn doorvragen hoor, maar ik vind dit zo bijzonder..)



Ik ga het proberen zo simpel mogelijk uit te leggen :+
Ze weten het niet exact maar er is wel een theorie. Bij mensen hetzelfde verhaal trouwens met problemen met de trigeminus zenuw.

Zo lang ze nog niet volwassen zijn wordt het een soort van ondersteund onder invloed van de groei (hormonen e.d.) daarna op volgroeide leeftijd valt dat weg ed komt de ware functie naar boven. Ze kunnen de prikkels niet normaal geleiden en gaan extreem overprikkelen... geven extreme pijn aan zonder dat er iets is wat dat echt veroorzaakt. Bij mensen begint clusterhoofdpijn en aangezichtspijn ook pas later, vrijwel nooit onder de 18. En dat is hetzelfde als trigeminaal headshaking.
Groeihormonen e.d. later toedienen kan niet... dat stimuleert al het groeien en delen waardoor er dan ook vergroeiingen, tumoren e.d. gaan komen. Dat had ik nl ook nog gevraagd :')

En daarbij de pech dat Jam ook nog de allergie er bovenop had.

Bij Jam was het echt van de ene op de andere dag...

Deze foto is letterlijk de dag voordat het begon vorig jaar gemaakt. Gewoon, normaal en geen klachten. Heerlijk gereden in de buitenbaan.
[ img ]

Dag daarna veel briezen, rode ogen, schudden.
Dag daarna moesten we sederen omdat hij zichzelf verwondde.
Die omslagen waren ook vreselijk...
Dat heeft het voor mij ook moeilijk gemaakt om het besluit te nemen. Op dagen zonder pollen was het goed te krijgen met de neuromodulatie of medicatie.
Op de dagen met pollen of wind tegen zijn hoofd werkte beide of dubbel niet.

Zo kon hij de ene dag helemaal normaal en pijnvrij zijn, en een dag later liggen te creperen in zijn stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 10:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Het klinkt echt als zo'n leuk paard vol humor hoe je hem beschrijft, ik hoop ook dat het andere paarden kan helpen in de toekomst maar had toch liever gezien dat hij zelf ook geholpen had kunnen worden..

Zeker... ik ben nog steeds elke dag zo vreselijk kwaad dat voor hem niks werkte.
Ik heb niet eerder een paard gehad die zo genoot van het leven. Echt alles vond hij leuk, en hij deed altijd zijn best. Zelfs rijden in de veewagen vond hij fantastisch... genietend stond hij dan uit het raampje te turen... ik denk dat hij het liefste in een cabrio had gereden zodat hij alles kon zien :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 10:47 



 
Profiel   

Koester de mooie en grappige herinneringen en alles aan hem wat je blij maakte :knuffel: hij klinkt enorm bijzonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 10:52 



 
Profiel   

Ik heb al best flink wat paardenleed meegemaakt maar ik heb nog nooit een headshaker gehad. Ik ben onder de indruk van je verhaal. Wat een ellende kan je daarvan hebben. Ik kende er wel eentje die veel brieste met rijden, dat was ook niet fijn. Maar gelukkig niet schudden ofzo.
Komt het altijd door pollen? Of is het dus neurologisch? Of allebei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 12:26 



 
Profiel   

Nee, normaal heeft een paard een pollen allergie of Trigeminaal headshakinh.
Bij pollenallergie noemen mensen het door het zwaaien ook meestal headshaking.
Dan kunnen ze briezen, rode ogen hebben, loopneus en zwaaien ze meestal seizoensgebonden met hun hoofd omdat ze last hebben van de pollen. Netje, druppels, ceterizine of Cyproheptadine bieden dan meestal verlichting.

Of je hebt het èchte headshakingsyndroom. Oftewel Trigeminaal headshaken. Het schudden is dan anders, meer knikken, of een bepaalde zwaai... die herken je als je het gezien hebt. Staren(gazing), jeuken aan neus of aan de muur wrijven of er tegen aan staan.
Ze hebben dan pijn, dus je kan ook een equin painface herkennen.
Dit is goed te behandelen met Cyproheptadine (door ook de werking op de zenuwen) carbamazepine en equipens/neuromodulatie.
Sommigen hebben ook baat bij cranio sacraal therapie... maar daar kan ik niet veel over zeggen of dat wel of niet wat doet want bij de mijne werkte dat bv niet.
De andere dingen wel (tijdelijk).

Voor beide zijn er ook een tal van alternatieve geneeswijzen die voor andere paarden soms wel lijken te helpen. Ik heb alles geprobeerd, maar geen resultaat helaas. Exposure en gewenning ging sowieso niet, omdat hij zelfs blaren kreeg van de druppels omdat er soortgelijke stoffen als pollen in zaten.

En Jam had dus beide... het Trigeminaal schudden konden we heel mooi onder controle krijgen met de neuromodulatie, zelfs tot 13 weken klachtenvrij. Maar door de pollenallergie die overal doorheen kwam werd de behandeling steeds ongedaan gemaakt.
Hij had het zelfs zo'n heftige reactie op de pollen dat zijn talgklieren overactief werden en een soort melkachtige vloeistof gingen overproduceren.
Waardoor er bulten op zijn neus kwamen.

[ img ]



[ img ]

Het eerste jaar konden we dit onderdrukken met Cyproheptadine, maar vanaf dit jaar werkte dat dus helaas niet meer... ook niet met een combi van alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 17:12 



 
Profiel   

Jeetje. Is dit nu echt pech dat hij beide had of zijn ze toch verwant?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 17:34 



 
Profiel   

Pech, helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 17:59 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Ja het kan inderdaad ook vaak heel goed behandelbaar zijn... juist vaker.
Zo'n extreme vorm en combi hadden ze ook niet eerder gezien helaas.
Wel hebben ze veel getest, geprobeerd... ik hoop dan maar dat Jam wel andere paarden in de komende jaren kan helpen met zijn bijdrage.

Hij komt sowieso in het informatie boekje en filmpje van Utrecht, ik denk dat hij daar wel blij mee had geweest... hij stond graag in de schijnwerpers :')
Het was ook mijn eerste paard die altijd op applaus af rende ipv er vandaan _O-


Zo gemeen dat hij beide moest hebben. |( Extra pech dus. Heel heftig. Knap hoe je er mee om gaat en hier ook zijn humor verteld. Het klinkt als een heel bijzonder paard. Ik weet zeker dat hij daarboven een feestje aan het vieren is met die Clown van ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 19:30 



 
Profiel   

Ja ik heb met dit paard beide gehad... eigenlijk, zowel heel veel geluk als heel veel pech :D

heel veel geluk:
Hij had qua bouw een hoog kruis en door verder heel zwaar bespierd te zijn en op de buik/rug minder leek hij een gek ruggetje te hebben. Dus viel hij in een prijsklasse die ik kon betalen. Qua karakter, beweging en bloedlijn had ik hem normaal echt nooit kunnen betalen.
Maar ik keek er door heen en met de juiste training en bewust die bewegelijkheid en het omhoog en rond komen van de rug altijd als eerste voorwaarde te pakken met het trainen er op en aan de hand... is dat toen helemaal mooi recht getrokken en zag je er bijna niks meer van. Op wedstrijden zelfs altijd "mooi berg op" of "Goed gedragen" op de protocollen... dan ben je toch wel trots.
Heb ook hele hoge biedingen voor hem gehad... maar hij ging echt niet weg :+:
Dus heel veel geluk, dat ik een paard met die kwaliteiten en dat top karakter heb mogen rijden, de meeste mensen krijgen die kans niet.

En pech... ja dat is wel duidelijk. Vooral voor hem vind ik het nog steeds erg... juist omdat hij echt zo van alles genoot.
Zoals iemand die hem al vanaf veulen af aan kende heel mooi schreef in een privé berichtje: "the brightest stars burn out te fastest".
Denk dat dat in zijn geval wel klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 12:10 



 
Profiel   

Ik lees het vandaag pas, wat een verlies. Je kunt voor jezelf zeggen dat je er alles aan hebt gedaan..
Heel veel sterkte met het verlies ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 17:57 



 
Profiel   

Dank je

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 20:07 



 
Profiel   

Wat een prachtig paard, zo verdrietig..
Ik wens je heel veel sterkte met dit verlies.

Ik heb haar in Utrecht zien staan, toen 1 van onze paarden er ook was.
Verschrikkelijk dat als je er alles aan doet en zo paard het allemaal braaf door staat er niks is wat je kan doen, enkel toekijken hoeveel pijn ze hebben. Dit was de juiste beslissing maar wat verschrikkelijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 12:40 



 
Profiel   

Dank je...
Ja hij viel best op altijd... kreeg veel berichtjes van mensen die toevallig ook in utrecht waren en Jam hebben zien staan daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 12:48 



 
Profiel   

Ik zie nu je foto pas met de bulten op zijn hoofd. Precies in dat gebied houd mijn headshaker vaak vocht vast. Het valt de meeste mensen niet op omdat het veel gelijkmatiger lijkt dan bij Jam. Maar hij kan echt een dik hoofd hebben. Hij heeft dan ook duidelijk meer last. Is dat een herkenbaar beeld? Ik heb het nog niet eerder van anderen gehoord namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 12:58 



 
Profiel   

Nee helemaal niet herkenbaar of bekend eigenlijk.

Bij onderzoeken in bristol was het wel een enkele keer gezien.

Bij hem werden de talgklieren een soort van over actief op geleide beeld die overeen kwam met de klachten in het voorjaar het eerste jaar.
Meer klachten was een grotere bult, minder een kleinere.
We hoopten toen nog dat het een oorzaak was, echter na verder onderzoek bleek het een gevolg te zijn. Hij lag bij de zenuw en werd geprikkeld door de klachten zeg maar. Maakte dan ook geen normaal talg aan, maar een hele vloeibare vorm, leek op volle melk :')
Daardoor kon de overvulling ook weer leeg lopen bij minder prikkeling van zijn zenuwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 13:28 



 
Profiel   

Ik lees het ook nu pas, wat een prachtige ode heb je geschreven aan je paard, ik heb er tranen van in m'n ogen. Wat een ontzettende pech, niet normaal. Vreselijk voor je. Sterkte met het verlies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 13:57 



 
Profiel   

Dank je voor je reactie. Ik kan me de hoop en teleurstelling goed voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 14:49 



 
Profiel   

Ja je klampt je toch vast aan dat kleine stukje hoop.
Maar helaas mocht het niet zo zijn.

In mijn leven vaak te maken gehad met verliezen, mijn vader op jonge leeftijd, familie, vrienden en paarden...
Maar nu na ruim een maand moet ik bekennen dat ik met Jam echt de meeste moeite heb.

Door hoe hij was, hoe oneerlijk het voelt maar ook door de grote rol die hij zelf altijd opeiste.
Er staat al een tijdje een ander paard van iemand anders in zijn stal, dat vond ik fijner dan tegen zijn lege box aan kijken als ik op stal was... maar ondanks dat hoor ik van veel mensen hoe stil of saai het nu is.
En dat is ook wel zo... hij was zo vreselijk aanwezig altijd :+
Ook altijd in je aura, zelfs anderhalve centimeter was lastig voor meneer _O-
Wandelen ging altijd zo:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 22:30 



 
Profiel   

Die foto van zijn snoetje op jouw schouder <3

Begrijpelijk dat dit erin hakt...

Sommige paarden hebben het vermogen om je hart te kapen en het niet meer los te laten.... dit paard was daar duidelijk een van... het heeft tijd nodig... maar dit zware verdriet gaat uiteindelijk ruimte maken voor een glimlach en vreugde vanwege dat hij bij je is geweest... en de mooie dingen die jullie samen hadden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 08:44 



 
Profiel   

:knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 12:15 



 
Profiel   

Wilde deze ook nog even hier laten zien...
Van 3 van mijn vrienden gekregen, het is een vreselijk mooi aandenken.
En ondanks zwart wit zo herkenbaar door zijn bles en vorm van zijn hoofd en oren :+:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 14:33 



 
Profiel   

Prachtig

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 19:47 



 
Profiel   

Mooi zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 21:39 



 
Profiel   

Een prachtig sterk beeld.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 22:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 126 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen