Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De strijd verloren, dag lieve kleine Ivy

 
Profiel   

Mijn prachtige dame, mijn prinsesje op de erwt, mijn Ivy is er niet meer. We hebben het afgelopen halfjaar keihard gevochten tegen de hoefbevangenheid, maar het had geen zin. Ze kon niet meer. Gisteren is ze rustig ingeslapen.


[ img ]


Negen jaar geleden was ik nog afscheid aan het nemen van mijn oudje toen ik een advertentie tegenkwam van een ontzettend knappe Welsh Cob. De foto’s waren zo aansprekend en ze bleef zo in mijn hoofd spoken dat ik de stoute schoenen aan heb getrokken en ben gaan kijken. Ze stond bij me om de hoek. Ik had haar nog bijna laten staan omdat ik dacht dat ze te klein voor me zou zijn, maar ze liet me niet los dus op hoop van zegen toch gekocht. Ze heette Jolien, maar dat paste niet bij haar. Ik had gelijk al een andere naam in mijn hoofd. Ivy. Zo moest ze gaan heten.

[ img ]

[ img ]


En dan heb je een klein tweejarig prinsesje op stal staan. Ze kende niets, maar wilde zo graag leren en alles voor je doen. Ze was een echte held op sokken, als de dood voor water, maar zo ongelofelijk lief dat je haar alles kon vergeven. En met een tweejarige kun je nog minstens twintig jaar vooruit, dacht ik.
Inrijden was een makkie, opstappen en wegrijden. En ze vond het allemaal prachtig. Ze deed zo hard haar best om alles te snappen en goed te doen. Ze was wel super gevoelig en liet je precies weten wat ze vond. Zo heeft ze de bijnaam prinses op de erwt van de zadelmaker gekregen. Als het zadel niet exact naar haar zin was weigerde ze te lopen en als ik dan doorzette kreeg ik vliegles. Ik moest echt naar haar luisteren en haar grenzen respecteren, dan deed ze alles voor me.


[ img ]


Helaas was ze altijd al een beetje een zorgenkindje. Al vrij jong werd ze voor de eerste keer hoefbevangen. Gelukkig was dat met medicijnen vrij snel opgelost en konden we weer verder. Een jaar of drie later was het weer raak. Sinds die tijd stond ze op een streng dieet en mocht ze niet meer op het gras, maar toch bleef ze een dikke en harde manenkam houden. Ook koliek bleef haar niet bespaard, twee keer kort achter elkaar omdat ze met warm weer te weinig dronk. Ook kreeg ze het voor elkaar om tot twee keer toe haar ooglid kapot te scheuren, zo erg dat het de tweede keer onder narcose gehecht moest worden.


[ img ]


Maar tussen alle perikelen door heb ik heerlijk genoten van mijn brokkenpilootje. Ze was een echte kleine dame, ze vertelde me precies wat ze wilde. Ze was zo expressief, ze kon bijna praten.
Maar afgelopen januari ging het mis. Hoefbevangen en niet zo’n beetje ook. Ze reageerde niet op medicijnen, dus overgegaan op zwaardere. Tussendoor kreeg ze ook nog eens een koliekaanval en meerdere hoefzweren. Het leek elke keer redelijk onder controle te zijn, maar elke keer kreeg ze weer een terugval. Met lood in mijn schoenen heb ik haar naar de kliniek in Utrecht gebracht. Wonder boven wonder kregen ze haar daar met kunststof beslag en medicijnen weer goed! Toen ze weer mee naar huis mocht wilde ze alleen maar rennen en spelen, zo blij was ze.

[ img ]

In die goede periode heb ik door Goof hier van Bokt prachtige foto’s laten maken. Wat ben ik daar nu blij mee.


[ img ]

[ img ]

[ img ]



Ze bleek ernstig insulineresistent te zijn, dus op streng dieet en aan de medicijnen. Maar echt overgewicht had ze niet, dus de reserves waren zo op. Maar die nek bleef maar dik, terwijl je haar ribben kon zien en de ruggengraat erop lag. Bij controle in Utrecht bleek dat er geen verbetering was in haar bloedwaarden, dus toch maar door met dieet en medicijnen. Helaas mocht het niet meer baten. Afgelopen maandag liep ze ineens op drie benen. Hoefzweer, dachten de dierenarts en ik. Dus geprobeerd om hem eruit te krijgen, maar dat lukte niet. En ze ging ineens hard achteruit. Ze had ontzettend veel pijn, dus heb ik op stal weer een röntgenfoto laten maken. En het was geen hoefzweer, ze was weer bevangen. Ondanks alle maatregelen was het toch weer terug. En het beestje was zo moe, ze kon niet meer en ze had zoveel pijn. En dan heb je maar een keus.
Ze was pas elf jaar.


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 21:46 



 
Profiel   

Heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 21:50 



 
Profiel   

Nogmaals sterkte meis. Je hebt gedaan wat je kon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 21:55 



 
Profiel   

Prachtig paard. Heel veel sterkte met het verlies van je maatje Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 21:55 



 
Profiel   

Wat een prethoofd...
Heel veel sterkte, wat heb je er veel aan gedaan haar te helpen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 22:01 



 
Profiel   

Verdorie. Wat verdrietig! Ik had zo gehoopt dat ze voldoende zou opknappen en dat ze er nog een tijd zou zijn.
Ik ben heel blij dat ik je heb kunnen voorzien van nog wat mooie foto's.
Heel veel sterkte. Ze was echt een lieverdje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 22:01 



 
Profiel   

Het was stil vandaag zonder Ivy. Wij zullen haar missen, de lieve blik met haar mooie oogopslag. Une grande dame is niet meer bij ons. Je hebt haar prachtig beschreven zo was Ivy helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 22:40 



 
Profiel   

Wat een prachtige pony, heerlijke uitstraling.
Heel verdrietig dat ze deze lange strijd niet heeft kunnen winnen.
Heel veel sterkte om dit verdriet en gemis een plekje te kunnen geven. Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 22:41 



 
Profiel   

Wat akelig, wat een rotziekte is hb toch ook. Ik heb onze welshpony ook moeten laten inslapen wegen hb, ir en cushing.

Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 22:46 



 
Profiel   

Heel veel sterkte....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 22:48 



 
Profiel   

Heel veel sterkte met dit grote verlies

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 22:58 



 
Profiel   

Zo verdrietig... Heel veel sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 23:23 



 
Profiel   

Wat een droevig verhaal! :(:) Je hebt zo te lezen veel voor haar gedaan tot het einde aan toe!
Ze prachtig!

Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 23:45 



 
Profiel   

Bedankt allemaal! Ivy was echt heel bijzonder. Zo lekker eigenwijs en ondeugend. Het laatste half jaar is verschrikkelijk geweest, en ik ben blij dat ze tussendoor in ieder geval nog een paar weken echt paard heeft kunnen zijn.

Ik heb alles geprobeerd wat ik kon bedenken, maar de opties waren op. Ik kon haar niet meer helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 00:03 



 
Profiel   

Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 01:00 



 
Profiel   

Aangrijpend om te lezen...... heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 06:22 



 
Profiel   

Wat ontzettend verdrietig. Zo hard gestreden en niet mogen winnen…
:(

Heel veel sterkte met het verlies van je bijzondere Ivy.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 06:43 



 
Profiel   

Heel veel sterkte! Het is een ongelooflijke rot ziekte...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 07:37 



 
Profiel   

Heel veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 07:58 



 
Profiel   

Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 08:47 



 
Profiel   

Nogmaals heel veel sterkte je hebt alles gedaan wat je kon!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 09:24 



 
Profiel   

Ah wat sneu, soms kan het ineens zo hard achteruit gaan he..heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 09:26 



 
Profiel   

Twijfel niet aan jezelf. Je hebt er alles aan gedaan voor je prachtige pony.

Het is oneerlijk.

Heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 09:34 



 
Profiel   

Er was ook echt geen twijfel meer mogelijk, ze kon gewoon niet meer. Zelfs met een hoge dosis pijnstillers was ze niet comfortabel te houden en kon ze nauwelijks nog op haar benen staan.

Als er ook maar een beetje hoop was dat we het nog konden oplossen was ik er vol voor gegaan, maar alle opties waren op. Ik heb alles geprobeerd. Maar dit was niet meer te genezen, haar stofwisseling was kapot en die ellendige ziekte bleef maar terug komen. Ik twijfel absoluut niet dat inslapen het enige was dat ik nog voor haar kon doen, maar dat maakt het niet minder ellendig.

Het voelt nu een beetje of ik ineens niet meer kan lezen, of een paar vingers mis of zoiets. Er is een stukje van mij weg. Maar ik kon niet anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 09:41 



 
Profiel   

Wat een verdrietig verhaal van je prinses. Sterkte, lief en leuk paardje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 09:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen