Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oneerlijk en onwerkelijk.. Mijn lieve Autan

 
Profiel   

Onwijs verdrietig, maar dankbaar voor de mooie maar korte tijd die wij samen hebben mogen zijn plaats ik dit berichtje in de plek op het forum waar ik nooit had verwacht een berichtje te moeten plaatsen. Mijn prachtige, geweldig lieve en altijd brave vriendje is niet meer bij mij en het doet zo veel pijn.

Ons verhaal samen begon op 22 mei 2020. Het allermooiste en gaafste paard wat ik ooit had gezien werd van mij. Als 3 jarige hengst maakte hij meteen indruk op mij en werd ik onwijs verliefd. Al snel opende ik een fototopic wat later een volgtopic werd. Veel zullen Autan hier van kennen:

[PP] [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Al snel liepen wij tegen verschillende problemen aan. Autan liep met zijn mond open, zwiepte met zijn staart en wilde niet doorlopen. Bij het been geven ging hij 3 passen vooruit en zakte dan weer in een lager tempo terug. In principe niet iets waar je je meteen zorgen over maakt, een jong groot paard is soms nog wat zoekende naar balans. Toch zat het mij niet lekker en heb ik van alles geprobeerd om hem er bovenop te krijgen. Hij is naar de tandarts geweest, naar de osteopaat, we hebben veel les genomen en hebben een bloedonderzoek uit laten voeren. Na een spuit tegen leverbot en wormen knapte hij weer wat op. Echter zakte hij een tijdje later weer in en qua tempo werd hij slomer en slomer.

Het enige wat ik mij nog kon bedenken was dat hij het bakwerk echt niet leuk vond, omdat hij op buitenrit altijd wel enthousiast was. Ik besloot met pijn in mijn hart om een plekje voor hem te zoeken waar hij lekker veel buitenritjes kon doen en niet hard hoefde te werken. Ik wilde het beste voor hem en vond het niet eerlijk om meer van hem te vragen dan dat hij leuk zou vinden of aan zou kunnen.

De eerste geïnteresseerden meldden zich snel en kwamen kijken. Hij was erg traag bij het proefrijden en liep ook niet helemaal rad. Een vriendin van mij die hem voorreed vond hem ook anders dan anders. Daarop besloot ik dat ik eerst wilde uitsluiten of er wat aan hem zou mankeren. Ik vroeg mijn dierenarts om langs te komen om wat bloed af te nemen. Ik noemde bij haar dat hij niet helemaal rad was de laatste keer en daarom wilde ze hem aan de longe zien lopen. Zij vond hem linksvoor ook licht kreupel. Na het uitverdoven van de hoef was het meteen raak. Hij liep beter. Diezelfde middag hebben we meteen röntgenfoto's laten maken en daar werd de grond onder mijn voeten weggeslagen.. Op Autan zijn straalbeen zat een grote haak en zijn straalbeen was duidelijk onregelmatig. Conclusie: een klasse 4 op het straalbeen. Op 2-jarige leeftijd was dit nog een klasse 2. De haak was daar ook duidelijk niet aanwezig.

Na wekenlang wikken en wegen, overleg met de dierenarts, 5 verschillende meningen van klinieken, contact met mensen waar hij als recreatiepaard zou kunnen dienen en alle topics op Bokt te hebben gelezen wat betreft hoefkatrolontsteking heb ik de knoop doorgehakt. Autan verdiende het niet om op 4-jarige leeftijd van kliniek naar kliniek te rijden, nog 25 jaar als weidemaatje door het leven te gaan of naar een ander plekje te gaan met het risico om in de handel te komen. Waar anderen misschien zouden dokteren, heb ik in overleg met mijn dierenarts besloten om het traject niet in te gaan. Het beeld dat het straalbeen in twee jaar tijd al heeft gegeven gaf een zeer slechte prognose voor de toekomst waarin het zo goed als zeker was dat mijn lieve vriendje meer pijn zou gaan krijgen. In combinatie met het feit dat hij al pijn had heb ik de moeilijkste keuze gemaakt die er is.

Autan is vanmiddag ingeslapen. Hij is heel rustig heengegaan. Ik heb afscheid genomen van hem in zijn box en samen met de dierenarts, mijn staleigenaresse en mijn vader is hij in het land naast zijn vriendjes ingeslapen. Ik ben er kapot van. Ik heb de hele tijd geroepen dat ik met hem niet dezelfde klik had als met mijn vorige merrie, maar het voelt alsof er een gigantisch stuk uit je hart is gerukt. Wij hebben nooit een eerlijke kans gehad om samen onze kansen te benutten. In de korte tijd die hij bij mij is geweest heeft hij mij zoveel vertrouwen gegeven. Hij is nooit gemeen geweest en heeft ondanks zijn pijn zich altijd van zijn beste kant laten zien.

Lieve Autan, het spijt mij dat ik niet meer voor jou heb kunnen doen. Ik hoop dat ik jou veel pijn bespaard heb en denk ondanks dat het de moeilijkste keuze ooit was, dat ik de beste keuze voor jou heb gemaakt. Bedankt voor alles wat je mij hebt gegeven en dat je ondanks alles altijd braaf bent gebleven. Ga maar lekker andere paarden pesten in de eeuwige groene weides. Ik ga je missen vriend.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Spoiler:
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:13 



 
Profiel   

Wat vreselijk.. het enige wat je voor hem doen
Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:18 



 
Profiel   

Wat een ontzettend triest verhaal, zo'n mooi jong paard ...
Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:18 



 
Profiel   

Lieve Ketly, ik heb je hele volg topic gevolgd. En zit nu alsnog met tranen in mijn ogen. Heel veel sterkte met dit verschrikkelijke verlies. Je hebt het beste voor je paard gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:19 



 
Profiel   

Het is zo in en in verdrietig en oneerlijk. Jouw knappe, jonge Autan. Nog een heel leven voor zich, nog zoveel avonturen te beleven.

Ik heb enorm veel bewondering voor je, hoe je het welzijn van Autan steeds voorop hebt gesteld. Je hebt voor hem gekozen, hoe moeilijk ook.

Heel, heel veel sterkte gewenst. Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:22 



 
Profiel   

Ach, je prachtige grote vent.. Ontzettend oneerlijk dat jullie nooit de kans hebben gekregen. Heel veel sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:25 



 
Profiel   

Heel erg veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:26 



 
Profiel   

Because you care so much for me,
You let me go today..


Heel veel sterkte met het verlies.
Je hebt het enige juiste gedaan :(:) Liefde is loslaten, hoe pijnlijk ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:26 



 
Profiel   

Heel veel sterkte gewenst!
Super knap dat je deze keuze hebt kunnen maken, eerlijker naar je paard zijn dan dit kan niet Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:29 



 
Profiel   

Wow schrik hiervan... wat verschrikkelijk... heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:29 



 
Profiel   

Ontzettend veel sterkte ketly met het verlies.

Ik hoop dat je het in tijd een plekje kan geven want dit was een onzettend dappere beslissing die je met hem in je hart hebt gemaakt

Nogmaals sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:31 



 

Wat een eerlijk besluit naar je paard toe! Heel jammer dat jullie tijd zo kort geweest is. Heel veel sterkte gewenst :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:32 



 
Profiel   

Wat super verdrietig. Heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:32 



 
Profiel   

Ten 1e heel veel sterkte. Ten 2e je hebt het belang van het paard laten prevaleren in je afwegingen, wat ik heel erg sterk vind van je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:32 



 
Profiel   

wat erg, ik kan me je topic nog goed herinneren, vond het zo’n leuk en aansprekend paard.
wat sneu dat het dan zo gaat,en wat dapper van jou om de beslissing te nemen.
ik wens je ontzettend veel sterkte. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:34 



 
Profiel   

Heel veel sterkte :knuffel: Ik herinner hem nog uit het paard kopen-topic. Wat ontzettend zuur dat jullie maar kort elkaar mochten kennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:35 



 
Profiel   

Ik stuitte vanmorgen bij toeval op je volgtopic en heb alles in één ruk doorgelezen. Gaandeweg nog gedacht van had je niet dit, of kon je niet dat..? Maar uiteindelijk bleek toch echt wel duidelijk dat dit de meest verantwoordelijke keuze was die je kon maken voor je dier en je bent hierin echt niet over een nacht ijs gegaan. Zo moeilijk, zo oneerlijk en zo hard voor jou en zo'n jong dier. Ik had het je zo gegund dat je wel de klik had gehad en dat hij geen mankement had gehad. Heel veel respect voor je moeilijke keuze. Wat is het soms toch kl*te om een baasje te zijn en dit soort beslissingen te moeten maken.

Heel veel sterkte!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:36 



 
Profiel   

Heel veel sterkte. Rust zacht Autan ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:37 



 
Profiel   

Oh nee, wat schrik ik hiervan!! Heb je hele aankoopproces toentertijd nog stilletjes mee gevolgd, jullie waren zo’n leuk stel… Je hebt de juiste keuze gemaakt voor hem, dat wel, maar bah, verschrikkelijk voor je. Heel veel sterkte :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:44 



 
Profiel   

Heel veel sterkte , ik zag je knappe paard voorbij komen in één van je topics....

Wat een lastige keuze moet dit geweest zijn , maar een hele dappere beslissing.

Loslaten is ook houden van...

Nogmaals veel sterkte met dit grote verlies :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:45 



 
Profiel   

Ontzettend triest verhaal, maar je hebt het enige juiste gedaan: hem behoed voor jarenlange ellende en pijn.
Hij was goed voor jou, jij bent meer dan goed geweest voor hem.

Heel veel sterkte Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:46 



 

Wat ontzettend verdrietig ;( Kwam 2 weken terug toevallig jouw topic tegen en had toen niet verwacht dat het zo’n wending zou krijgen. Je hebt de beste keuze voor jouw paard gemaakt. Je hebt hem verdere pijn bespaard. Heel veel sterkte gewenst Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 19:56 



 
Profiel   

Heel veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:08 



 
Profiel   

Heel veel sterkte.

Je hebt een goede keuze gemaakt, maar het is en blijft pijnlijk.

"Soms is liefde juist loslaten..." Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:14 



 
Profiel   

Jeetje… ik schrik hier wel echt van,,, ik wens jullie heeeel veel sterkte en hoop dat je hem een mooi plekje kan geven Y;(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 20:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 98 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen