Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:20

smurffie schreef:
manzano schreef:
Even hele simpele vraag misschien; maar is ze getest op PPID? Dat is een simpel bloedonderzoekje.
Als ze dat hebben kunnen ze ook zo extreem moe/sloom/futloos worden. Ze heeft er wel de leeftijd voor.
Als je dat gaat behandelen kunnen ze echt weer helemaal happy en energiek worden. Heb ik bij mijne ook zo ervaren.

En dat gaat dan zorgen dat ze niet meer kreupel en versleten is? Wonderbaarlijk.


Wow sorry hoor.... het was een goed bedoeld advies omdat ik het futloze en vermoeide gewoon heel erg herken en er niks over terug las.
Ik las dat ze "niet lekker loopt". Dat had ik niet opgevat als enorm kreupel.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:25

En die kreupelheid lijkt daarnaast niet grondig genoeg te zijn onderzocht, zonder relevante beeldvorming (vandaar slechts een vermoeden van slijtage) en niet heel recent ook (want overleg met dierenarts moet nog volgen).

Het zal hierdoor ongetwijfeld het meest aparte topic van bokt zijn, je paard beslissen te euthanaseren omdat iemand die telepathisch met dieren meent te communiceren beweert, dat het paard graag dood wil :')

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:31

Fly high jij leest echt wat je wil lezen. En trekt echt de meest aparte conclusies uit het topic die je maar kan maken.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:39

Inderdaad, heel ongepaste reacties.

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:40

Fly_high schreef:
En die kreupelheid lijkt daarnaast niet grondig genoeg te zijn onderzocht, zonder relevante beeldvorming (vandaar slechts een vermoeden van slijtage) en niet heel recent ook (want overleg met dierenarts moet nog volgen).

Het zal hierdoor ongetwijfeld het meest aparte topic van bokt zijn, je paard beslissen te euthanaseren omdat iemand die telepathisch met dieren meent te communiceren beweert, dat het paard graag dood wil :')


Dat vind ik echt een bizarre reactie.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:54

Ik vind het pas ongepast en bizar om een reading zodanig te vertrouwen dat het besluit over leven en dood van een paard kan beinvloeden. Plek dat bijgeloof op bokt heeft is... bijzonder.


Ik zou dit paard in ieder geval eerst naar een goede kliniek brengen (wat volgens alle berichten van TS nog niet gebeurd is) en dan pas zulke beslissing nemen :o

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:57

Fly_high schreef:
Ik vind het pas ongepast en bizar om een reading zodanig te vertrouwen dat het besluit over leven en dood van een paard kan beinvloeden. Plek dat bijgeloof op bokt heeft is... bijzonder.


Ik zou dit paard in ieder geval eerst naar een goede kliniek brengen (wat volgens alle berichten van TS nog niet gebeurd is) en dan pas zulke beslissing nemen :o


Sjah ik zou het misschien iets anders verwoorden, maar ben het wel met Fly_high eens.
Er zijn vermoedens van slijtage, slijtage is reëel.. Dat klinkt niet alsof er onderzocht is wat er met het paard aan de hand is. Heb je al eens bloed laten trekken? Misschien komt de oorzaak van de vermoeidheid wel naar voren en kan je dit simpel oplossen.
Ikzelf zou nooit een paard kunnen laten inslapen als ik niet op z'n minst gedegen onderzoek heb laten doen. En volgens mij heb je dat niet gedaan. Anders zou je niet spreken over vermoedens of kansen op slijtage. Of zit ik er helemaal naast?

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:13

Paard is meerdermaals door da onderzocht, is meerdermaals kreupel en heeft een forse voorgeschiedenis.
Daarnaast is de futloos, veel kleine pijntjes en zichtbaar niet fit.
Als bevestiging voor ts haar gevoel heeft ze een reading laten uitvoeren, zonder die informatie had niet half bokt over haar keuze gevallen maar gezegd dat het knap is dat ze zo goed naar haar paard kijkt en niet eindeloos door sukkelt maar vooral kijkt naar haar paard.

Ts vraagt niet om bevestiging of ontkrachten van haar keuze maar om waar ze aan moet denken voor het afscheid nemen.
Een DA wil niet zomaar een paard inslapen. Misschieb kan iedereen de beslissing of de ts het juiste wil dan ook lekker aan de da en haarzelf overlaten en gewoon ontopic reageren op haar vraag.
Er is al meerdere keren gezegd dat ze bloed moet trekken en dergelijke, ik kan je vertellen dat iedere dierenarts mijn paard op de foto's van zijn rug zou laten inslapen zonder bloedonderzoek. Zijn bloedonderzoek zal niets uitkomen. Sterker nog zonder de foto's van zijn rug is aan zijn bespiering en lichamelijke conditie zonder foto's te zien dat hij ondanks perfect voeren, perfecte vacht en geweldige verzorging achteruit gaat. Iemand met verstand van paarden zoals een dierenarts zal dat zien. Bokt zou bokt niet zijn als ze die kundigheid zichzelf toe willen trekken ipv te vertrouwen op de ts en haar dierenarts.

Ik vind echt dat er respectloos en ondoordacht gereageerd wordt puur door het stukje over de reading die de ts noemt.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 09-08-22 11:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:15

Daar heb je gelijk in maar Ts zegt toch dat de da wel eerst nog komen moet? Ik lees dat als van de DA heeft ze nog geen groen licht voor inslapen.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:19

Spenk schreef:
Daar heb je gelijk in maar Ts zegt toch dat de da wel eerst nog komen moet? Ik lees dat als van de DA heeft ze nog geen groen licht voor inslapen.

Dat is dan toch aan de ts en haar dierenarts en niet aan bokt?

Ze vraagt niet hoe ze haar dierenarts zover krijgt haar in de slapen of welke onderzoeken er nodig zijn. Ze vraagt waar ze aan moet denken met die keuze en uitvoering.

Mocht de dierenarts twijfelen komen die onderzoeken vanzelf. Maar wat ik lees is die twijfel er helemaal noet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:25

Ik lees enkel dat da is geweest voor een kreupelheidsonderzoek en enkel een vermoeden heeft. Ts wil geen verder onderzoek omdat ze paard niet op de trailer wil. Paard rolt en staat prima op, is moe en loopt niet helemaal lekker. Reader geweest en geeft aan dat paard dood wil.

Ik mis hier een diagnose, beeldvorming en degelijk onderzoek. Zonder dat een paard laten inslapen op enkel een vermoeden en reader, vind ik best heftig.
Je kunt ook aan huis foto's laten maken en bloed laten trekken TS, hoeft ie niet op de trailer. Er is nu maar echt het minimale gedaan als ik het zo lees.

Als paard een probleem heeft kunnen ze daar ellendig van zijn, maar misschien kan het probleem opgelost, jammer dat die optie niet wordt uitgediept.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-22 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:25

Weet niet of je er iets aan hebt, maar hier zeer onverwachts een zeer fitte 30 jarige laten inslapen. Was DA snel erbij, overleg, geen kans op herstel, inslapen. Dat ging heel vredig, want hij gaf zich direct over en kreeg een iets sterkere dosis (normaal ook als de paardentandarts kwam > door verdoving heen). Dit kan je vooraf aangeven. Nog tijd erbij gezeten. Hoofd open laten liggen, rest afgedekt. Ik zag altijd op tegen moment van gaan liggen, daar waren andere mensen bij die dat met de DA hebben gedaan. Geen gevecht (het was er een met karakter).

Gekozen voor individuele ophaalservice van de Rendac. Iets duurder, wel erg fijn gegaan. Ze komen met trailer met lier. Ben zelf niet bij het omleggen voor op de plaats geweest. Dat heeft een vriendin opgepakt. Daarna laatste 'fysieke' contact, klep dicht en weggereden. Voelde ook goed, want na inslapen snel 'ziel' eruit, toen was er direct vrede/rust. Wel veel verdriet van. Gemis blijft nog steeds.

Reading is soms een fijne 'bescherming' voor jezelf en communicatie met jouw paard om tot een weloverwogen keuze te komen en afronding voor afscheid. Rationeel vs emotioneel. Zeker als je medische traject via DA gewoon doorlopen hebt en je weet dat er een verbetering of juist verslechtering optreedt (of al is). :knuffel:

Je hebt de keuze, dus neem de tijd ervoor. :j Overleg met de DA ter plaatse, dan kan je op dat moment zelf altijd nog beslissen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:31

Als Ts vindt dat haar paard op is, dan is het op. Daar kunnen wij vanachter ons schermpje niet over oordelen. Als TS zich beter voelt als dat nog eens door een 'reader' bevestigd wordt, dan is dat ook OK.
Maar maak van dat inslapen niet zo'n drama. Ik heb er al verschillende moeten laten inslapen helaas (ziek, been gebroken, oud en niet meer recht kunnen, ataxie) en leuk is dat niet, maar je moet een dier ook niet teveel menselijke gevoelens toedichten. Een dier denkt niet na over de dood, en wat erna komt. Ze zijn er niet bang voor, zoals wij mensen. Als het op is is het op, en dan is inslapen het eerlijkste wat je kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:34

smurffie schreef:
Spenk schreef:
Daar heb je gelijk in maar Ts zegt toch dat de da wel eerst nog komen moet? Ik lees dat als van de DA heeft ze nog geen groen licht voor inslapen.

Dat is dan toch aan de ts en haar dierenarts en niet aan bokt?

Ze vraagt niet hoe ze haar dierenarts zover krijgt haar in de slapen of welke onderzoeken er nodig zijn. Ze vraagt waar ze aan moet denken met die keuze en uitvoering.

Mocht de dierenarts twijfelen komen die onderzoeken vanzelf. Maar wat ik lees is die twijfel er helemaal noet zo.

Excuus dan heb ik er over heen gelezen, ik kan niets vinden over dat de dierenarts niet twijfelt, waar staat dat dan?

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:35

Even voor de duidelijkheid.... ik heb helemaal geen oordeel over wat TS doet. Dat moet ze lekker zelf weten en een DA zal echt niet zomaar een paard inslapen.
Mijn tip was enkel goed bedoeld, zodat je je later niet voor je hoofd slaat van "had ik dat maar geweten of niet aan gedacht". Thats all.
Sterkte ermee!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:38

Annebeth95 schreef:
Uit de reading van vrijdag kwam dat Zaaf ontzettend moe is, eigenlijk gewoon op. Ze houdt eigenlijk alleen nog vol voor mij, omdat ze bang is wat er met mij gebeurd als zij er niet meer is. Ze heeft gelukkig geen ondragelijke pijn, maar wel veel pijntjes. Ze had zelf nooit gedacht dat ze 'zo oud' zou worden, maar ze weet niet hoe lang ze dit nog kan volhouden.


maar DIT is wel ongelooflijke k*l. Een prachtig voorbeeld van het toeschrijven van menselijke gevoelens aan een dier. :roll:
Een paard gaat niet staan filosoferen over zijn heengaan, en wat er met zijn nabestaanden zal gebeuren. De dood is voor een dier iets wat 'is', net als eten, drinken en geboren worden.

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:48

Fly_high schreef:
Ik vind het pas ongepast en bizar om een reading zodanig te vertrouwen dat het besluit over leven en dood van een paard kan beinvloeden. Plek dat bijgeloof op bokt heeft is... bijzonder.


Ik zou dit paard in ieder geval eerst naar een goede kliniek brengen (wat volgens alle berichten van TS nog niet gebeurd is) en dan pas zulke beslissing nemen :o

Precies. Niets bizars aan je reactie.

Wellicht de goede beslissing om in te laten slapen. maar dat zet je je dier eerst op de foto. bloedonderzoek etc. En dan kun je een echte beslissing maken.


Maar goed , we slachten ook dagelijke 1,6 miljone dieren. Eentje meer of minder die gezond het leven verlaat is natuurlijk geen issue.
Ik zou het alleen zelf als eigenaar nooit doen, zonder dat ik weet wat er echt is.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:39

Eleeke als je het vanuit die hoek bekijkt, is en blijft elk paard een slachtdier, en we mogen ze inderdaad zelfs hartstikke jong en gezond deze wereld helpen verlaten.

Maar als eigenaar van een hobbypaard zou ik persoonlijk toch met zekerheid willen weten dat de oorzaak van langdurige pijn niet weg te nemen is voordat ik voor euthanasie kies. Dat de reading hier zo zwaar lijkt te wegen vind ik erg heftig.


Mindim schreef:
Ik lees enkel dat da is geweest voor een kreupelheidsonderzoek en enkel een vermoeden heeft. Ts wil geen verder onderzoek omdat ze paard niet op de trailer wil. Paard rolt en staat prima op, is moe en loopt niet helemaal lekker. Reader geweest en geeft aan dat paard dood wil.

Ik mis hier een diagnose, beeldvorming en degelijk onderzoek. Zonder dat een paard laten inslapen op enkel een vermoeden en reader, vind ik best heftig.
Je kunt ook aan huis foto's laten maken en bloed laten trekken TS, hoeft ie niet op de trailer. Er is nu maar echt het minimale gedaan als ik het zo lees.
.


Helemaal mee eens, ik zou dit paard om dezelfde reden nog een bezoek aan een goede kliniek gunnen :o

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:25

TS, volgens mij wil jij niets anders dan eerlijk naar je paard zijn en zie je nu houden van als loslaten.
En dat siert je.
Als jij er voor je gevoel alles aan gedaan hebt om je paard op te laten knappen en het niet werkt, dan weet je vast genoeg.

4 jaar geleden heb ik mijn 4 jarige ruin in laten slapen. Ik was M2 startgerechtigd.
Ik heb hem 10 jaar lang gehad. 10 jaar met dierenartsen (die foto's maken onzinnig vonden), krakers, fysiotherapeuten, homeopaten, etc.

Duizenden euro's heb ik aan hem gespendeerd. Want hij was altijd gevoelig in zijn rug, hals en bekken.

Gek genoeg presteerde hij op concours best aardig. En daarom werd het door de dierenarts ook op karakter gegooid. Een bloedkikker met stress, dus zet zich vast in zijn lijf ..

Uiteindelijk heb ik er iemand (dierenarts) bij gehad van een revalidatiekliniek. Ze zei dat alles er op wees dat hij aan het compenseren was. Zoveel verhardingen en spierknopen in zijn lijf, dat was niet normaal.
Ze heeft hem "losgemaakt" en hij was accuut kreupel. Daarna begon hij slecht te eten. Een week later rende hij weer door de wei en at hij ook weer goed.

Ik heb hem toch naar de kliniek gebracht voor uitgebreid kreupelheidsonderzoek.
Zijn kniegewricht achter bleek helemaal kapot. En zijn andere been spat bij het spronggewricht. Neurologisch reageerde hij ook niet goed. Advies dierenarts was om te laten gaan.

Met pijn in mijn hart heb ik hem direct in laten slapen. Ik wilde geen lijdensweg meer voor hem.
In zijn hele leven bij mij is hij amper kreupel geweest. Hij was een meester in compenseren en was dusdanig lief dat hij gewoon zijn best bleef doen voor mij.

Hij is heel snel en rustig ingeslapen op de kliniek.

Ik heb me ontzettend schuldig gevoeld. Dat hij veel te lang met pijn rond gelopen heeft.

Vanuit mijn omgeving was veel onbegrip. Of ik hem geen kans had willen gunnen?
Of ik hem geen fijn pensioen kon gunnen?

Het ging voor mij niet om geld en ook niet om tijd. Hij was mijn maatje en mijn grote knuffel en voor mij voelde dit het beste wat ik nog voor hem kon doen.

Ja, het voelde heel dubbel. Hij was knap en levendig en had s morgens nog door de wei gegalopeerd. En ik wilde hem helemaal niet kwijt en toch heb ik hem laten gaan.

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:33

Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier afscheid neemt.
Er is niet een precieze manier hoe je dat moet doen.

Je kan er voor kiezen een afscheid "lang" te laten duren. Door een datum ver vooruit te nemen (bijv over een maand).
Of juist een datum dichterbij. (Bijv een week)
Ondertussen kun je nog wel 1 of meer fotoshoots plannen. Nog een keer iets doen waar je paard blij van word. Hem verwennen met allerlei lekkere dingen.
Of gewoon een tijdje bij de wei zitten om naar je paard te kijken.

Sterkte met je beslissing en het afscheid.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:05

Mijn eerste paard heeft 30 mogen worden en was aan het kwakkelen vanaf zijn 27ste. Waarom ik toen niet direct koos voor inslapen was vanwege de vechtlust van mijn paard. Hij had nog zoveel in zich. In de zomer van zijn 30ste verjaardag trof ik hem met een blessure in het spronggewricht. Ik heb het niet eens laten onderzoeken. Met artrose in beide voornemen, ppid, en een oude blessure in de heup was dit gewoon de druppel. Ik zag het ook echt aan hem. Dierenarts gebeld en besloten het over het weekend heen te tillen met genoeg pijnstillers.

Heel onwerkelijk die laatste dagen… je beseffen dat hij er straks niet meer terwijl je het grootste deel van je leven samen bent geweest. We hebben enkel tijd met elkaar doorgebracht. Ik heb hem verwend met lekkere dingen en veel geknuffeld. Het inslapen ging heel rustig op de wei. Ik had hem nog extra pijnstillers in laten spuiten in de hoop dat hij makkelijker wilde gaan liggen. Het ging goed en hij is doodgegaan met z’n hoofd op mijn schoot. Daarna heb ik heb ‘s avonds op laten halen door Rendac individueel. Die kwamen precies op de afgesproken tijd met de trailer hem op het land ophalen. Ik ben daar zelf bijgebleven en heb dat als prettig ervaren.

Mijn advies is eigenlijk, volg je hart. Luister Nasr je paard en doe wat goed voelt. Heel veel sterkte.

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:13

Fly_high schreef:
Eleeke als je het vanuit die hoek bekijkt, is en blijft elk paard een slachtdier, en we mogen ze inderdaad zelfs hartstikke jong en gezond deze wereld helpen verlaten.

Maar als eigenaar van een hobbypaard zou ik persoonlijk toch met zekerheid willen weten dat de oorzaak van langdurige pijn niet weg te nemen is voordat ik voor euthanasie kies. Dat de reading hier zo zwaar lijkt te wegen vind ik erg heftig.
:o

ik ook hoor. Ik heb hier een hele dure ( en gelukkige ) grasmaaier, van 17 jaar oud, staan in naar mijn mening de beste pensioenstal van Nederland.
En ik eet geen vlees of vis :D

mijn opmerking was meer het relativeren ( ook voor mezelf ) dat we hier met zijn allen een dier proberen te redden.

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:09

Misschien is het dier wel “moe” omdat het geen rust kan vinden in de kudde.Of door een vitamine gebrek of is het helemaal niet moe.Een paard in laten slapen omdat een mafkees met zo n stom verhaal komt kan ik wel om janken.Mag hopen dat de veearts hier niet in mee gaat.Arm dier …

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:21

office: misschien moet je het hele topic eerst lezen....

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:36

Ik doe geen readings, ik kijk en geef advies. De persoon in kwestie kan hiermee doen wat hij/zij wil of kan.
Vraag wel eens om terugkoppeling. Meestal komt de terugkoppeling ongevraagd. En dan heb ik het over gewone zaken als gewicht, hoe loopt je paard, ik heb het deze week rustig aangedaan. Je had helemaal gelijk(hoef ik niet te hebben)Je had het goed gezien. Ze hebben m in laten slapen. Als het mijn paard was geweest was ie al 5 jaar geleden met pensioen gestuurd en gemonitord op pijn. |(
Geef ook altijd mee, bij twijfel laat er een vet naar kijken. Dan heb je het verhaal compleet.