Plotseling afscheid moeten nemen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zenzylady
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-22

Plotseling afscheid moeten nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 02:17

Precies een week geleden heb ik afscheid moeten nemen van mijn liefste paardje Zenzy..
Zenzy overleed plotseling, zo plotseling dat ik het zelf nog niet besef.
Ik werd vorige week vrijdag gebeld door mijn stal eigenaar dat het echt niet goed met Zenzy ging.
Ik rende naar de auto en reed er gelijk heen met tranen over me wangen en heftige angst en paniek, alleen was het nog 35 min rijden en het verkeer schoot niet op…
Na 10 min rijden begon ik me toch af te vragen wat er nu precies aan de hand was dus belde ik weer mijn staleigenaar op, ze gaf me gelijk de dierenarts die me vertelde dat haar aorta hoogstwaarschijnlijk plots gescheurd was en dat ze niet meer te redden was. Ik moest toen de keuze maken om haar in te laten slapen aangezien ze aan het lijden was en ik er pas binnen 20 min kon zijn en volgens de dierenarts was ze dan waarschijnlijk er al niet meer…
Ik barste midden in de auto in tranen uit en wist niet wat me overkwam hoe kon ik nou in nog geen uur mijn liefste paardje verloren zijn.
Zo onwerkelijk…
Ik heb Zenzy laten cremeren want dat wilde ik graag.
Alleen ik heb het besef gewoon nog niet dat ze er niet meer is. Ik heb eerst drie dagen gehuild maar nu kan ik niet meer huilen en daar voel ik me dan ook weer rot over.
Zenzy was mijn hele leven en ik heb me nooit echt een leven zonder haar kunnen voorstellen en daarom snap ik niet waarom ik nu niet kan huilen zelfs niet als ik mensen nu het verhaal nog vertel, het voelt namelijk ook als een verhaal en niet als de werkelijkheid. Het voelt zo nep en me hoofd blokkeert het op een of andere manier als ik het probeer te relativeren.
Ik weet gewoon zelf niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.
Ik probeer me rust te nemen en er veel over na te denken maar op een of andere manier zoek ik toch heel veel afleiding en probeer ik toch me dagen in te vullen met dingen.
Ik vraag me af hoe andere met het verlies van hun paardje zijn omgegaan en of andere zich hierin herkennen?

Sourire
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 02:48

Wat vreselijk en onwerkelijk voor je. Y;(

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt met een huisdier, geen paard. Dat is nu ruim een jaar geleden maar als ik er aan denk voel ik de pijn weer. Het is echt een rouwproces waar je doorgaat. En dat wordt beter, de pijn en het verdriet wat je voelt worden straks beetje bij beetje minder en vervangen door mooie herinneringen. Maar nu mag het verdriet er zijn. Ik kon na een paar dagen ook niet meer huilen, dat is niet gek en zeker niet erg. Dat staat los van je gevoel en daar hoef je je zeker niet schuldig over te voelen. Je hebt er nu niks aan maar het wordt beter, maar nu mag je verdriet er ook zijn. Heel veel sterkte!

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 02:56

Wat enorm verdrietig TS. Het moeten missen van een wezen waarmee je je zo verbonden voelt, is zwaar
Dat je dit nog niet ten volle realiseert is logisch. Ik denk dat het ook een beschermingsmechanisme is, omdat het domweg teveel is om in één keer te bevatten.
Gun jezelf tijd. Rouwen is een rollercoaster van allerlei emoties, verdriet, leegte boosheid schuldgevoel, etc.
Een zo plotseling gemis is een grote schok. Praat erover, geef ruimte om te rouwen.
Veel sterkte.

Zenzylady
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 08:34

Dankjewel voor je reactie ik haal hier oprecht veel uit en er over praten op deze manier is ook fijner dan er in het echt met mensen over praten.❤️
Sourire schreef:
Wat vreselijk en onwerkelijk voor je. Y;(

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt met een huisdier, geen paard. Dat is nu ruim een jaar geleden maar als ik er aan denk voel ik de pijn weer. Het is echt een rouwproces waar je doorgaat. En dat wordt beter, de pijn en het verdriet wat je voelt worden straks beetje bij beetje minder en vervangen door mooie herinneringen. Maar nu mag het verdriet er zijn. Ik kon na een paar dagen ook niet meer huilen, dat is niet gek en zeker niet erg. Dat staat los van je gevoel en daar hoef je je zeker niet schuldig over te voelen. Je hebt er nu niks aan maar het wordt beter, maar nu mag je verdriet er ook zijn. Heel veel sterkte!

Zenzylady
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 08:35

Dankjewel voor je reactie.
Het is idd zo’n grote shock dat het meer voelt als een nachtmerrie en nog zeker niet voelt als de realiteit..
senna21 schreef:
Wat enorm verdrietig TS. Het moeten missen van een wezen waarmee je je zo verbonden voelt, is zwaar
Dat je dit nog niet ten volle realiseert is logisch. Ik denk dat het ook een beschermingsmechanisme is, omdat het domweg teveel is om in één keer te bevatten.
Gun jezelf tijd. Rouwen is een rollercoaster van allerlei emoties, verdriet, leegte boosheid schuldgevoel, etc.
Een zo plotseling gemis is een grote schok. Praat erover, geef ruimte om te rouwen.
Veel sterkte.

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:46

Ooh lieve Zenzylady...
Ik snap echt precies waar je doorheen gaat.
Vandaag 3 maanden (en 1 dag) geleden was ik in noord groningen.. Toen werd ik gebeld dat mijn lieve tinker Maan in de sloot was gevallen en er vreselijk slecht aan toe was. Ik moest nog 3uur rijden voor ik er kon zijn. T was een vreselijke rit waarin ik alsmaar aan de lijn was. Oa met dierenarts die haar wilde laten inslapen. Maar ik wilde zo graag afscheid nemen (ze was 17 jaar mn beste vriendinnetje.. en ik had haar een week niet gezien doordat ik in groningen was). DA vond het nog haalbaar om te wachten tot ik er was (en spoot maan vol met pijnstiller en antibiotica enz). Ik heb haar net nog heel even kunnen zien voordat ik haar moest laten gaan.
Vlak daarna kocht ik mijn lieve nieuwe paard Grote beer.
Geweldig lief paard.. Maar het noodlot sloeg toe. 11 oktober werd ik gebeld door een stalgenoot dat Beer niet op wilde staan en hapte naar adem.
Ik was er gelukkig binnen 10 min. maar na 20 min was hij dood.. Waarschijnlijk een hartaanval.
2x dit verdriet in 3 maanden.

Vandaag ging ik voor de 2e keer in 3 maanden as ophalen bij het crematorium in Numansdorp. Ik herken enorm wat je zegt. Dat je niet meer kan huilen.
Ik voel me zo nu en dan echt ongevoelig en een soort zombie.
Volgens mij is het heel normaal om je zo te voelen.
Wat ik doe is ook dagen lang suffe series kijken, luisterboeken luisteren en mezelf met vanalles bezig houden, behalve denken aan wat er gebeurt is. Dat kan mn hoofd nu nog niet aan.
Dat van Maan kan ik inmiddels overdenken. Van Beer echt nog niet.

Ik weet uit ervaring dat het op een gegeven moment zakt.. Dat je steeds iets meer ruimte in je hoofd krijgt. Maar het is niet makkelijk.

Heel heel heel veel sterkte

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:46

Ach meis, wat afschuwelijk :(:)
Hier helaas nog een lotgenoot - dan wel niet een paard, maar onze hond. Drie weken geleden op een doodnormale zaterdag. Ineens hangt m'n partner, die met de hond uit was, in paniek aan de telefoon: je moet nu komen, want de hond ademt niet. Zomaar ineens in elkaar gestort en was meteen weg. Objectief een prachtige manier om te gaan, in het bos met je favoriete persoon in de hele wereld en al weg zijn voor je weet wat er aan de hand is. Maar daar sta je dan, met je getraumatiseerde partner die ineens z'n beste maatje heeft weg zien zakken zonder er iets aan te hebben kunnen doen, bij de dienstdoende weekenddierenarts met het lichaam van je hond vragen te beantwoorden over wat je precies met het lichaam wilt, terwijl je een uur ervoor nog gewoon een hond had waar je nog zoveel plannen mee had, want hij was nog maar 6.

De eerste dagen alleen maar huilen, en daarna me inderdaad ook voornamelijk ook heel leeg gevoeld.
De enige tip die ik je kan geven is om het tijd te geven, en je op het hart te drukken dat hoe je ook rouwt, dat het allemaal goed is. Zolang je je gevoel de ruimte geeft en het niet ergens diep wegstopt is er geen verkeerde manier om te rouwen. Je hoeft je niet schuldig te voelen om hoeveel je wel of niet huilt.
Misschien is het een idee om symbolisch afscheid te nemen - want je vergeet dingen als het zo plotseling gaat. Zo heb ik bijvoorbeeld een paar dagen na de dood van onze hond symbolisch de wandeling afgemaakt, want ik voelde me achteraf zo rot dat we meteen naar de dierenarts gegaan zijn en onze hond niet meer naar huis gebracht hebben. Misschien is er voor jou ook iets dat je kan doen waarbij je op een symbolische manier toch een beetje afscheid kunt nemen en even je gevoel alle ruimte kunt geven.

Zenzylady
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 01:21

Dankjewel voor je reactie, wat verschrikkelijk ook voor jullie van jullie hond..
Mijn paard was ook echt mijn maatje en als ze dan plots opeens overlijden dan kan je dat gewoon bijna niet bevatten.
Ik ben zelf nog steeds niet op stal geweest en ook andere dingen vermijd ik onbewust een beetje.
Ik ben mezelf veel proberen aan het afleiden maar soms denk ik teveel..
Ben dus erg zoekende naar een soort balans met er stil bij staan maar ook op bepaalde momenten wat afleiding te hebben, maar dat is nog best moeilijk
Inujojo schreef:
Ach meis, wat afschuwelijk :(:)
Hier helaas nog een lotgenoot - dan wel niet een paard, maar onze hond. Drie weken geleden op een doodnormale zaterdag. Ineens hangt m'n partner, die met de hond uit was, in paniek aan de telefoon: je moet nu komen, want de hond ademt niet. Zomaar ineens in elkaar gestort en was meteen weg. Objectief een prachtige manier om te gaan, in het bos met je favoriete persoon in de hele wereld en al weg zijn voor je weet wat er aan de hand is. Maar daar sta je dan, met je getraumatiseerde partner die ineens z'n beste maatje heeft weg zien zakken zonder er iets aan te hebben kunnen doen, bij de dienstdoende weekenddierenarts met het lichaam van je hond vragen te beantwoorden over wat je precies met het lichaam wilt, terwijl je een uur ervoor nog gewoon een hond had waar je nog zoveel plannen mee had, want hij was nog maar 6.

De eerste dagen alleen maar huilen, en daarna me inderdaad ook voornamelijk ook heel leeg gevoeld.
De enige tip die ik je kan geven is om het tijd te geven, en je op het hart te drukken dat hoe je ook rouwt, dat het allemaal goed is. Zolang je je gevoel de ruimte geeft en het niet ergens diep wegstopt is er geen verkeerde manier om te rouwen. Je hoeft je niet schuldig te voelen om hoeveel je wel of niet huilt.
Misschien is het een idee om symbolisch afscheid te nemen - want je vergeet dingen als het zo plotseling gaat. Zo heb ik bijvoorbeeld een paar dagen na de dood van onze hond symbolisch de wandeling afgemaakt, want ik voelde me achteraf zo rot dat we meteen naar de dierenarts gegaan zijn en onze hond niet meer naar huis gebracht hebben. Misschien is er voor jou ook iets dat je kan doen waarbij je op een symbolische manier toch een beetje afscheid kunt nemen en even je gevoel alle ruimte kunt geven.

Sourire
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Plotseling afscheid moeten nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:00

Hoe gaat het nu TS?

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 22:17

Hier ook helaas een lotgenoot. Wij hebben onze Bombon van 2,5 jaar moeten laten inslapen door koliek.

Ik weet precies wat er door je heen gaat, het is zo moeilijk, alles wat met paarden aangaat is eventjes te veel en je kan alleen maar aan je paardje denken. Het heeft heel veel tijd nodig,heel veel om dit een plaatsje te geven...

Heel veel sterkte

Zenzylady
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 23:33

Dankjewel voor je reactie
rocymax schreef:
Hier ook helaas een lotgenoot. Wij hebben onze Bombon van 2,5 jaar moeten laten inslapen door koliek.

Ik weet precies wat er door je heen gaat, het is zo moeilijk, alles wat met paarden aangaat is eventjes te veel en je kan alleen maar aan je paardje denken. Het heeft heel veel tijd nodig,heel veel om dit een plaatsje te geven...

Heel veel sterkte

Zenzylady
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 23:37

Op een of andere manier ben ik vooral veel bezig met andere dingen, ik denk natuurlijk heel vaak aan haar maar op een of andere manier blokkeert mijn hoofd alles nog heel erg.
Ik ben ook constant gewoon geïrriteerd en boos op mensen op een of andere manier.
Ik vermijd ook wel dingen merk ik zoals naar stal gaan of op dit soort dingen reageren omdat het me van binnen wel veel doet alleen komt het er vaak lastig uit en kan ik niet altijd huilen..
Het is zo zwaar dat ik het nog niet wil geloven.



Sourire schreef:
Hoe gaat het nu TS?

Zenzylady
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 00:20

Wat heftig zeg…
Ook allemaal ik zo’n ontzettend korte periode..
Ik voel me eigen ook vaak nu een beetje gevoelloos of het gevoel dat ik gewoon op automatische piloot sta en ik wel gewoon dingen doe en kan lachen om dingen maar zonder dat ik er echt bij stil sta.
Niks voelt meer echt sinds Zenzy zomaar zo snel gegaan is.
Elke avond voelt als een nachtmerrie.
Ik voel me zo machteloos en weet gewoon niet hoe ik hier ooit overheen kan komen..










Eefste schreef:
Ooh lieve Zenzylady...
Ik snap echt precies waar je doorheen gaat.
Vandaag 3 maanden (en 1 dag) geleden was ik in noord groningen.. Toen werd ik gebeld dat mijn lieve tinker Maan in de sloot was gevallen en er vreselijk slecht aan toe was. Ik moest nog 3uur rijden voor ik er kon zijn. T was een vreselijke rit waarin ik alsmaar aan de lijn was. Oa met dierenarts die haar wilde laten inslapen. Maar ik wilde zo graag afscheid nemen (ze was 17 jaar mn beste vriendinnetje.. en ik had haar een week niet gezien doordat ik in groningen was). DA vond het nog haalbaar om te wachten tot ik er was (en spoot maan vol met pijnstiller en antibiotica enz). Ik heb haar net nog heel even kunnen zien voordat ik haar moest laten gaan.
Vlak daarna kocht ik mijn lieve nieuwe paard Grote beer.
Geweldig lief paard.. Maar het noodlot sloeg toe. 11 oktober werd ik gebeld door een stalgenoot dat Beer niet op wilde staan en hapte naar adem.
Ik was er gelukkig binnen 10 min. maar na 20 min was hij dood.. Waarschijnlijk een hartaanval.
2x dit verdriet in 3 maanden.

Vandaag ging ik voor de 2e keer in 3 maanden as ophalen bij het crematorium in Numansdorp. Ik herken enorm wat je zegt. Dat je niet meer kan huilen.
Ik voel me zo nu en dan echt ongevoelig en een soort zombie.
Volgens mij is het heel normaal om je zo te voelen.
Wat ik doe is ook dagen lang suffe series kijken, luisterboeken luisteren en mezelf met vanalles bezig houden, behalve denken aan wat er gebeurt is. Dat kan mn hoofd nu nog niet aan.
Dat van Maan kan ik inmiddels overdenken. Van Beer echt nog niet.

Ik weet uit ervaring dat het op een gegeven moment zakt.. Dat je steeds iets meer ruimte in je hoofd krijgt. Maar het is niet makkelijk.

Heel heel heel veel sterkte