Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 10:03

Ik wist in 2011 al "van artrose win je niet". Ze was 9 jaar toen, ik had haar een half jaar. We hadden 2 kleine dressuurwedstrijdjes gereden, ik heb mijn eerste en laatste sprongen met haar mogen maken, maar na de diagnose was van "trainen" geen sprake meer.
Per direct op pensioen gestuurd. Want graag zien kan ook perfect zonder te trainen, zonder dagelijks te willen rijden. In de eerste jaren nog heel veel wandelen, dat liet onze omgeving ook toe. Daisy'tje 24/7 buiten, zodat ze zo soepel mogelijk kon blijven.

En dan samen op avontuur. De wereld ontdekken. Bitloos, zonder zadel, de velden en de bossen gaan verkennen. Ook heel vaak aan de hand. En alles in stap. Genieten van elkaar. Vrijheidsdressuur. Ze kon buigen, de Spaanse pas. Ze liep los met me mee, ik kon zo op mijn fiets stappen en haar van de ene naar de andere wei brengen. God, wat heb ik veel met haar mogen doen.

Het gouden randje rondom elke dag. De rode draad in mijn leven, sinds 3 mei 2011. Mijn once in a lifetime paardje. Degene bij wie ik mocht gaan bij liggen als ze een dutje deed. Mijn grote, lieve knuffel.

En in al die jaren amper een dierenarts nodig gehad. Altijd naar mijn eigen gevoel geluisterd, en altijd had ik gelijk. Ze had 2x koliek, 1x een dikke knie. Ze had 1x schimmel, en herviel daar maanden later nog eens van. En dan weer 2 jaar heerlijke rust, geen zorgen. Toen liep ze tegen een poortje aan met haar heup, en had ze officieel een "slecht been". Een tijd later stapte ze in een konijnengat met haar "slechte" been - ondertussen was ze 17 jaar, en had ze geen goeie benen meer over. Mijn gevoel zei "je hoeft niet te bellen, geef haar een paar dagen en ze kan weer mee". Oh, ik had gelijk hoor.

Twee jaar later belde ik wél. Afgelopen december. Ze liep kreupel, zwenkte uit met haar slechte beentje. DA zei "ik moet haar niet eens op de foto zetten, ik zie het zo al aan haar benen". Ik zag het ook, al jaren. De osteo zag het, de smid zag het. Iedereen zag het. De tijd tikte door. Ik wist niet hoelang we nog hadden. Ik had zo'n ontzettende angst om te laat te zijn, maar ook om te vroeg te zijn. Ze kreeg een injectie, een kuur van 12 dagen, ze kreeg een supplement voorgeschreven, ze kreeg dagelijks haar kruiden.

Afgelopen zondag liep ze weer kreupel. Niet zo kreupel als in december, maar kreupel genoeg om mijn hart een waarschuwing te geven. Maandag ging het weer beter.

En gisteren kreeg ik een smsje van de staleigenaar. Ze staat kreupel.
Mijn hart wist het. Ik heb naar de DA gebeld voor een nieuwe kuur, die mocht ik na mijn werk ophalen. Voor Daisy te hebben gezien, ben ik huilend de praktijk ingelopen. "Het is tijd".

Een uur later kwam de DA langs. Ik had haar ondertussen naar haar eigen fijne weitje gebracht. Mijn hart had gelijk. Ze liep zijwaarts. Ze had pijn. Ze had al lang pijn, want van artrose win je nooit. Maar nu had ze veel pijn, en het lichtje in haar ogen was anders. Ik zag aan haar, aan haar stal, aan haar hooinet en stukje beton dat ze gevallen moet zijn geweest. En ze kwam al een paar jaar steeds moeilijker recht.

De DA zag haar, en stond achter mijn keuze. We hebben haar laten gaan. En ik kan dit niet, ik ben ik een miljoen stukjes gebroken, en ik heb net Rendac moeten verwittigen en ik weet niet of ik mezelf ooit nog bij elkaar geraapt krijg. De ballonnen voor haar 21ste verjaardag, eind deze maand, 1 dag voor mijn verjaardag, lagen al klaar in de auto. Ik heb het etiket van haar nieuwe halstertouw afgeknipt, gekocht voor een fotoshoot. Ik wist niet dat het haar afscheidsfoto's zouden worden..

Lieve kleine Daisy. Mijn mooi, prachtig, fantastisch, geweldig paardenkind. Wat doet het me pijn, jou te laten gaan. Ik hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik hoop dat ik niet te laat was, en dat ik niet te vroeg was. Ik wilde het gisteren, in alle vrede, met het zonnetje op onze bolletjes. Ik wilde het niet aan de natuur overlaten, en je over x tijd in de modder vinden, niet meer kunnen recht komen. Ik wilde er voor jou zijn, zoals jij er bijna 12 jaar voor mij was. Ik hoop dat ik de juiste beslissing gemaakt heb.

Ik kan het niet, tussen al onze foto's bladeren en hier nu een mooie reportage neerzetten. Ik maak onze finale reportage later nog. Daisy, vergeef me alsjeblieft. Ik hoop dat ik het juiste gedaan heb. Ik wou dat je 100 jaar mocht worden, maar alles in me zei dat het tijd was. Ik heb huilend naar je vorige eigenaar gebeld, die heeft mee gehuild. Hij vertrouwde me, zoals hij me al 11 jaar en half met jou vertrouwde. Onze prinses.

Rust zacht, schatje. Je hebt het verdient. Ik heb gehandeld vanuit mijn hart, hoe moeilijk dat ook was. Maar voor mij moest je niet nog meer pijn lijden. Je hebt je rust verdient, en in mijn hart zal je altijd verder leven. Ik hoop dat ik de juiste keuze gemaakt heb, en dat jij daar gelukkig mee bent.

Daisy, my amazing Daisy. Mijn favoriete +500kg aan knuffels. Ik mis je nu al.
31/01/2002 - 17/01/2023
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 18-01-23 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pjer
Berichten: 1586
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:07

heel veel sterkte en knuffels !

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:12

Och jeetje, wat is het dan ineens (onverwacht) snel gegaan.

Heel veel sterkte met het verlies van je mooie meissie

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:13

Ah jakkes, heel veel sterkte meid.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:19

Wat heb je jullie verhaal prachtig verteld, wat een groot verlies en groot verdriet komt er uit zoveel liefde.

Heel veel sterkte :knuffel:

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:23

Och zo verdrietig . En wat een rijkdom aan liefde en plezier hadden jullie samen. En wat een goede zorg gaf je haar. Heel veel kracht om met het grote verlies van je geliefde Daisy om te gaan.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 10:25

Hoe doen mensen dit? Hoe geraak je hier over?
Ik ben altijd de eerste om te zeggen "rouwen is een werkwoord, dat is werken geblazen", maar ik kan me in de verste verte niet voorstellen hoe ik mezelf ooit weer bij elkaar geraapt moet krijgen.

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:25

Wat een verdriet, en wat een liefde dat je haar laat gaan, omdat het voor haar beter is,

Y;(
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 18-01-23 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:25

Jemig ik zit hier te janken, wat heb je dit mooi en liefdevol opgeschreven. Ik ben ervan overtuigd dat je het juiste hebt gedaan door naar je gevoel te luisteren. Jouw hart wist wanneer het tijd was. En gezien wat je schrijft over het lichtje in haar ogen weet ik dat je het juiste gedaan hebt. Heel veel sterkte en dikke knuffels.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:26

Sterkte. Als het op is, is het op. Voel je niet schuldig, ze weet dat jij voor haar hebt gekozen, door je eigen verdriet heen....

hannelot
Berichten: 987
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:27

Sterkte Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:28

Ach nou.... mooi verhaal, maar wat een verdriet... heel veel sterkte! :(:)

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:29

Oef een brok in mijn keel..wat mooi en liefdevol omschreven. Wat heeft Daisy het getroffen gehad met jou als eigenaar. Heel veel sterkte met dit verlies!

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:32

Zo te lezen ben je tot het laatste moment heel goed voor haar geweest. En zij voor jou.

Heel veel sterkte Y;(

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:32

Heel veel sterkte met het verlies van je grote vriendin

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:39

LWDaisy schreef:
Hoe doen mensen dit? Hoe geraak je hier over?
Ik ben altijd de eerste om te zeggen "rouwen is een werkwoord, dat is werken geblazen", maar ik kan me in de verste verte niet voorstellen hoe ik mezelf ooit weer bij elkaar geraapt moet krijgen.


Het verdriet doormaken zoals jij het voelt . Het is nu zo rauw. Hartverscheurend dat verdriet.

Omdat je er naar vraagt Een plekje geven is iets wat voor mij niet werkt/ of niet is zoals ik het beleef. Die ik mis blijven altijd bij mij. De tijd heelt het niet althans niet voor mij. Maar de scherpe pijn neemt wel af op den duur. En soms komen er weer vlagen.
De mooie momenten komen op den duur dan weer vaker door. Die ik niet gemist had willen hebben.

Hoe je het ervaart en doormaakt is voor een ieder anders.

Zorg goed voor jezelf en nogmaals veel kracht. En je moet niks. Jouw tempo en jouw gevoel.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:43

Wat mooi en liefdevol geschreven, veel sterkte met het verlies van je maatje Y;( .

soesita

Berichten: 5167
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:44

Loslaten is zo moeilijk... Je hebt dit echt prachtig verwoord en de liefde voor haar spreekt uit je verhaal. Ze heeft het goed gehad bij jou. Sterkte!

Unwritten
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-03-22

Re: Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:52

Oh Daisy ;( mijn hart breekt met je mee, wat een liefde voor Daisy spreekt er uit je verhaal. Heel veel sterkte lieve LWD Y;( :knuffel:

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:19

Wat een verdriet, ik huil stilletjes met je mee. Het verlies van mijn merrie komt hierdoor zo onwijs naar boven. Daisy was jouw once-in-a-lifetime-horse, Momo de mijne. Hoe kom je hier overheen? Huilen, huilen en de tijd geven. Ik heb heel veel dingen met haar naam erop laten maken, van een ketting tot aan sleutelhangers, zodat ze altijd met me mee is. Hier heb ik rust van gekregen, maar toch springen de tranen na bijna 5 jaar me nog steeds in de ogen als ik foto’s van haar zie of ruik dat de haren niet meer naar haar ruiken…. Heel veel sterkte

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:26

Hoe verdrietig, sterkte!

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:03

Hoe je het beschreven hebt, kippenvel.
Heel veel sterkte toegewenst Y;(

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:04

Heel liefdevol geschreven. Sterkte :knuffel: Y;(

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Ze is er niet meer.. Mijn lieve kleine Daisy...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:06

Heel ontroerend geschreven. Heel veel sterkte! Y;(

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:07

Heel veel sterkte. Wat een enorm gemis.