Mijn 10 maanden met Gup

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Mijn 10 maanden met Gup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 13:11

Dit bijzondere paard, mijn lieve, knappe Gup (Gelles Utopia) verdient het om in elk geval één keer te shinen op bokt.

November 2022 heb ik haar gekocht. Ze was van de staleigenaresse, die haar in maart gekocht had voor de lease. Ze was Z1 geklasseerd en zou een leuk leerpaard voor de meiden op stal moeten worden. Dit viel nogal tegen, in 6 maanden tijd en zo'n 10 verschillende leasers verder, werd ze steeds gevaarlijker. Onder het zadel ging het nog wel, maar in de wei / paddock viel ze mensen aan. Huilende meiden rennend uit de paddock zien komen. Met poetsen en opzadelen beet ze. Kortom ze moest weg. De dag dat ze uren op de trailer heeft gestaan om in te ruilen bij een handelaar in België was voor mij de druppel.
Ik wilde dit paard, dat zo niet gehoord en begrepen werd een eerlijke kans geven. Dus heb ik haar gekocht, met het idee dat ik daarmee vooral de verantwoordelijkheid kocht om haar in te laten slapen.

Rustig begonnen we met vertrouwen en een band opbouwen. Af en toe reed ik haar en we gingen samen met een vriendin en mijn knappe Jillz op pad.
Afbeelding

Wat was ik trots op mijn dames. Helaas ben ik 22 december met Gup gevallen, zij was er goed vanaf gekomen gelukkig. Mijn zadel minder en ik ook ... een zware hersenschudding en een gebroken sleutelbeen. En nacht in het ziekenhuis, twee operaties en ondertussen 3 maanden verder. En daarbij was Gup ook nog eens solidair met mij, op de dag van mijn operatie kreeg zij een ongelukje en moest ze gehecht worden.

Afbeelding

Al met al zaten we alweer in april. In de tussentijd hadden de osteopaat en de tandarts haar behandeld, de dierenarts had haar gezien en de zadelmaker was ook geweest. Het oppakken van rijden ging niet zoals gehoopt, Gup kwam in verzet. Niet gemeen, maar ze zei duidelijk Nee!
De osteopaat er weer bij, Gup had echt wel pijn gehad en zat strak in haar bespiering. Conclusie: ik moest nog beter luisteren.
Onze band en het vertrouwen werd sterker en echt speciaal. Ik wilde dan ook graag mooie foto's van ons. En man, die kreeg ik!

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen bleef ik mijn twijfels houden, al met al zag ik een positieve ontwikkeling.
Regelmatig maakte ik foto's om te vergelijken.

Afbeelding

Afbeelding

Haar gedrag was enorm verbeterd, fysiek knapte ze wat op en haar oogopslag werd zachter, vriendelijker en minder gestrest. Maar dat onderbuikgevoel bleef.

In augustus kreeg ik de kans om last minute nog een fotoshoot te doen. Wat was dit een speciale dag. Gup zei nee! toen ze de trailer op moest, maar niet zoals eerder. Dit keer met een dikke knipoog, wat heb ik gelachen. Dat hoofd van haar was onbetaalbaar en ik had het gevoel dat ze voor het eerst echt uit haar schulp was gekropen. We moesten nog een klein eindje lopen om bij de locatie te komen, ik heb Gup nog nooit zo vol zelfvertrouwen, zo ontspannen gezien. Wat een genot, dit was alles wat ik voor haar wenste.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


We gingen van start met grondwerk lessen. Wat vonden we het lastig, maar Gup deed zo enorm haar best. Zowel fysiek als mentaal was het heel intens voor Gup, maar geen druk, alle tijd, kleine beetjes.

Vorige week had ik nog sterker het gevoel dat het genoeg was voor mijn prachtige, heel speciale paard. Ik had beloofd om naar haar te luisteren, dus contact opgenomen met de dierenarts. Elke ochtend kwam Gup knuffelen, eindeloos knuffelen. Ik wist het.. we waren afscheid aan het nemen. Dit was de verantwoordelijkheid die ik voor haar gekocht had, dit was mijn belofte aan haar. Ik zou alles voor haar doen om haar het allerbeste te geven, maar ik zou haar laten gaan als het zover was. En 6 September was het zover. De dierenarts bevestigde wat ik al wist.

Ze is rustig ingeslapen. Meer kon ik niet doen. Wat een gemis, wat een leegte.


Afbeelding

Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Mijn 10 maanden met Gup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:21

Wat heftig, ik verwachte op ITP een vrolijker bericht te lezen. Misschien past het beter op IM..
heel veel sterkte TS! Ze was prachtig en wat fijn dat je naar haar geluisterd hebt. Wat was hetgeen waarom ze uiteindelijk is ingeslapen?

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Mijn 10 maanden met Gup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:32

Je hebt haar in ieder geval nog een prachtige 10 maanden en een respectvol afscheid gegeven. Heel veel sterkte TS!
Ik ben ook wel benieuwd wat ze nu uiteindelijk had.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:34

Autumnn schreef:
Wat heftig, ik verwachte op ITP een vrolijker bericht te lezen. Misschien past het beter op IM..
heel veel sterkte TS! Ze was prachtig en wat fijn dat je naar haar geluisterd hebt. Wat was hetgeen waarom ze uiteindelijk is ingeslapen?


Hier ben ik het ook mee eens.

Heftig verhaal TS.
Heel veel sterkte gewenst.

Net als Autumn ben ik ook benieuwd waarom je haar hebt moeten laten gaan.

Selina

Berichten: 14294
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:40

Ohh nee wat een zielig einde. Die zag ik niet aankomen.
Heel veel sterkte met het verlies :knuffel:

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Mijn 10 maanden met Gup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 13:52

Dank jullie wel. Sorry voor de verkeerde plaatsing, hoe kan dit omgezet worden naar in memoriam?
Ze had artrose in haar SI gewricht. We konden niks voor haar doen.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:14

Ik zal even temmen, dan kan een mod het verplaatsen :)

Wat een prachtig topic, en wat fijn dat dit mooie paard een fijne tijd heeft gehad bij een eerlijke en dappere bokker. Op de foto's is te zien dat ze pijn had. Je moet er toch niet aan denken wat er met haar gebeurd zou zijn in het handelscircuit.

Wat bijzonder dat ze zelf ook afscheid van jou nam. Heel veel sterkte met het verlies.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:16

Ach, wat waren jullie prachtig samen.

Je hebt het helemaal goed gedaan. Maar dat wist je al.

Sterkte met het verlies.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Mijn 10 maanden met Gup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:22

Ach nu snap ik ook waarom ze zo gevaarlijk werd.

Wat heb je haar nog een fijne tijd kunnen geven!
Nogmaals sterkte met je verlies.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mijn 10 maanden met Gup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:05

ITP --> IM

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:46

Wat mooi dat je dit voor haar hebt kunnen doen. Het verschil in haar blik spreekt boekdelen. Heel veel sterkte.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Mijn 10 maanden met Gup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:52

Heel mooi dat je dit voor haar hebt gedaan, prachtige foto's ook